Saeimas komisija: Jānosaka maksimālais tarifs braucienam ar taksometru no lidostas
Lai novērstu pasažieru apkrāpšanu gadījumos, kad negodprātīgi taksometru pakalpojumu sniedzēji pieprasa nesamērīgi augstu maksu, plānots noteikt maksimālo tarifu braucienam ar taksometru no lidostas vai cita starptautiskas nozīmes transporta infrastruktūras objekta un ieviest brauciena priekšapmaksu. To paredz Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā trešajam – galīgajam – lasījumam Saeimā atbalstītie grozījumi Autopārvadājumu likumā.
Plānots, ka brauciena priekšapmaksu varēs veikt tiešsaistē vai klātienē lidostā. Lai strādātu speciālajā zonā lidostā, taksometram būs jānodrošina iespēja klientam norēķināties ar šādu iepriekš iegādātu brauciena “vaučeru”. Arī maksimālais tarifs attieksies uz ikvienu taksometru, kurš nodrošina pakalpojumu no lidostas. Tarifa griestus un darbības zonas, kā arī maksimālo papildmaksu par braucienu noteiks Ministru kabinets. Savukārt tie pārvadātāji, kas darbojas caur aplikāciju, jau šobrīd brauciena summu norāda tai brīdī, kad klients piesaka pakalpojumu, sprieda deputāti.
Informāciju par licences kartītes izsniegšanu vai anulēšanu plānošanas reģions vai valstspilsētas pašvaldība publicēs Ceļu satiksmes drošības direkcijas e-pakalpojumos. Ja pārvadātāja rīcībā vairāk nekā trīs mēnešus nebūs vieglā automobiļa, kuram izsniegta licence, to anulēs.
Iepriekš komisijas priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama norādīja, ka taksometru nozare ir ļoti sadrumstalota un nav pietiekami kontrolēta, tādēļ arvien nākas saskarties ar negodprātīgiem uzņēmējiem un zemu nodokļu nomaksas disciplīnu.
Deputāti uzsvēra kontroles nozīmi kārtības un taksometru pakalpojumu kvalitātes nodrošināšanai lidostas teritorijā. Atbildot uz deputātu jautājumiem, Satiksmes ministrija norādīja, ka grozījumi paredz lidostai plašākas iespējas ikdienā kontrolēt taksometrus tās teritorijā. Piemēram, vai netiek pārkāpts aizliegums aģitēt taksometru pakalpojumu izmantošanu lidostas teritorijā. Tāpat grozījumi paredz, ka pašvaldību atbildīgie dienesti pastiprinās sadarbību kontroles nodrošināšanai.
Izmaiņas noteic ierobežojumus tādu transportlīdzekļu izmantošanai pasažieru komercpārvadājumos, kuriem Valsts ieņēmumu dienests (VID) ir uzlicis liegumu. Tāpat VID katru gadu Autotransporta direkcijai sniegs informāciju par licencēto pasažieru pārvadātāju uzņēmumos nodarbināto personu skaitu iepriekšējā gadā.
Plānots, ka no 2027.gada 1.janvāra taksometru pārvadājumiem drīkstēs izmantot automašīnas, kuras pirmo reizi reģistrētas ne vēlāk kā 2009.gada 1.janvārī, tas ir – ne vecākas par 18 gadiem.
Grozījumi paredz ieviest arī jaunu oglekļa dioksīda izmešu maksimālā daudzuma aprēķina metodiku automašīnām, kas pirmo reizi reģistrētas pēc 2020.gada 31.decembra. Tā noteic, ka izmešu daudzums transportlīdzeklim ar ietilpību līdz septiņām sēdvietām nepārsniedz 180 gramus, bet ar ietilpību vairāk nekā septiņas sēdvietas – 240 gramus uz vienu kilometru. Iecerēts, ka tas veicinās videi draudzīgāku transportlīdzekļu izmantošanu.
Tāpat grozījumi noteic, ka turpmāk kravas pārvadājumus ar C vai CE kategorijas transportlīdzekļu vadītāja apliecību ar ierakstu “95.kods” ārpus Latvijas teritorijas varētu veikt no 18 gadu vecuma. Tāpat no 18 gadiem varētu saņemt D1 (autobusu, kuru sēdvietu skaits, nepārsniedz 16 vietas un kuru garums nepārsniedz astoņus metrus vadītāja) un D1E kategorijas tiesības, patlaban tās var iegūt no 21 gada vecuma.
Izmaiņas paredz administratīvo atbildību par kravas kabotāžas pārvadājumu un tahogrāfa izmantošanas prasību pārkāpumiem, transportlīdzekļa vadītāja nosūtīšanas deklarācijas neiesniegšanu vai nepilnīgu aizpildīšanu, kā arī par prasībām neatbilstoša pārvadātāja, autovadītāja vai transportlīdzekļa piedāvāšanu tīmekļvietnē vai mobilajā aplikācijā.
Līdz nākamā gada aprīļa sākumam Satiksmes ministrijai jāsniedz komisijai izvērtējums par vienotā tarifa un “vaučeru”, kā arī kontroles sistēmas efektivitāti taksometru pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai lidostā “Rīga”, informēja S.Ābrama. Komisija aicināja arī izvērtēt, cik pamatotas ir atšķirīgās prasības pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru un ar vieglo automobili. Tāpat ministrijai uzdots izvērtēt iespējas ieviest vienotu licencēšanas sistēmu taksometru nozarē un izstrādāt priekšlikumus ēnu ekonomikas mazināšanai.
Lai likumprojekts stātos spēkā, tas galīgajā lasījumā jāatbalsta Saeimai.
Vēl par tēmu:
Saeima atvieglo PVN piemērošanu mazajiem uzņēmumiem pakalpojuma piedāvāšanai ārvalstu platformās
Lai atvieglotu pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošanu mazajiem uzņēmumiem, kuri savus pakalpojumus piedāvā ārvalstu platformās, Saeima ceturtdien, 12.decembrī, galīgajā lasījumā...
Lasīt tālākSaeima nosaka stingrākas prasības amatu savienošanai valsts augstākajām amatpersonām
Šodien, 12. decembrī, Saeima galīgajā lasījumā atbalstīja Valsts kancelejas izstrādātos grozījumus likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā", kas paredz stingrākas...
Lasīt tālākPlānots slēgt vispārējo vienošanos par centralizētu būvmateriālu iegādi Rail Baltica dzelzceļa būvniecības iepirkumā
Satiksmes ministrija (SM) ir sagatavojusi dokumentus par tālāko Rail Baltica projekta attīstību Latvijā: informatīvo ziņojumu “Par Rail Baltica projekta ieviešanas scenāriju Latvijas teritorijā”,...
Lasīt tālākIrēna Lejiņa: Vai uzņēmumi ievēro nodokļu riska vadības principus?
19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" sertificēta nodokļu konsultante Irēna Lejiņa sniedza vērtīgu ieskatu par nodokļu riska vadību un tās nozīmi mūsdienu...
Lasīt tālākKaspars Banders: Transfertcenu aktualitātes – kas uzņēmumiem jāņem vērā?
19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" "KPMG Baltics" SIA nodokļu konsultāciju nodaļas direktors Kaspars Banders sniedza ieskatu aktuālajās transfertcenu prasībās...
Lasīt tālākMazinās administratīvo slogu būvniecības jomā
2024. gada 22. oktobra sēdē Ministru kabinets apstiprināja izmaiņas virknē būvnoteikumu, lai mazinātu administratīvo slogu nekustamo īpašumu attīstīšanas jomā, novēršot datu dublēšanos...
Lasīt tālākĀM: Jāturpina stingri ieviest esošās sankcijas un jāizskauž “ēnu flote”
“Sankcijas pret Krieviju strādā – Krievijas ekonomiku un tās ienākumu avots, kas “baro” tās militārās spējas un kara mašinēriju agresijas karā pret Ukrainu, sankcijas ietekmē negatīvi. Krievijas...
Lasīt tālākUzņēmumu finanšu direktori sagaida ekonomikas atgūšanos un attīstību
2024. gads Baltijas valstu uzņēmumiem ir bijis kopumā labvēlīgāks, nekā iepriekšējais gads, bet attiecībā uz 2025. gadu ir virkne faktoru, kas ļauj saglabāt piesardzīgu optimismu, liecina...
Lasīt tālākPārtikas ražotāji: pieprasījums pēc veselīgiem produktiem palielinās
Pieprasījums pēc veselīgiem produktiem ir jūtams, novērojuši pārtikas ražotāji, kas ir pievienojušies arī Sadarbības memorandam par pārtikas produktu sastāva uzlabošanu (turpmāk –...
Lasīt tālākKulbergs: nemitīgās tehnisko prasību izmaiņas, izmaksu uzskaites un kontroles trūkums – būtiski klupšanas akmeņi “Rail Baltica” projektā
“Būtiskākais, kā dēļ par četriem gadiem esam iekavējuši projektēšanas fāzi, ir nekontrolētas tehnisko prasību izmaiņas, ar tām saistīto izmaksu uzskaites un ietekmes uz projektu novērtējuma...
Lasīt tālāk