Cenu kari: Ko mazumtirgotāji var vēl darīt, lai veicinātu peļņu?
Kad ekonomiskie izaicinājumi ir veicinājuši piesardzīgāku pircēju uzvedību, nereti akcijas, īpaši piedāvājumi vai kuponi ir galvenie mazumtirgotāju instrumenti lojalitātes veicināšanai. Taču, domājot par iepirkšanās paradumiem, arī uzlabojumi veikala tehnoloģiskajā nodrošinājumā var palīdzēt veidot ilgtermiņa attiecības ar klientiem. Tāpēc mazumtirdzniecības tehnoloģiju eksperts ir apkopojis tipiskākās situācijas ar atbilstošākajiem risinājumiem, lai ikdienas procesi veikalā ritētu daudz efektīvāk.
Mazāk noslogoti darbinieki – vairāk laika klientiem
Līdz ar biežām cenu maiņām un akcijas precēm arī darbinieki ir vairāk noslogoti, jo jāveic manuāla papīra cenu maiņa, kā arī cita veida materiālu uzstādīšana, kas palīdzētu pircējiem labāk pamanīt konkrēto preci. Šādā veidā, it sevišķi, ja cenas tiek mainītas vairāk nekā vienu reizi nedēļā, darbinieki patērē vērtīgās cilvēkresursu stundas uzdevumiem, kurus viegli varētu uzticēt automatizācijas tehnoloģijām. Atbrīvojot cilvēku rokas, tās var izmantot jēgpilnai klientu apkalpošanai.
“Viens no jau redzētākajiem risinājumiem ir elektroniskās cenu zīmes, taču šī tehnoloģija var sniegt daudz plašāku iespēju loku nekā sākotnēji varētu šķist. Ne tikai, lai paātrinātu cenu nomaiņas procesu, bet arī, lai visām akcijas precēm nomainītu cenu, piemēram, elektroniskās norādes var aprīkot ar gaismas sensoriem, kas palīdz interneta veikala pasūtījumu komplektētājiem ātrāk atrast meklēto preci. Tādā veidā pasūtījumi pie klientam nonāk ātrāk un darbinieku patērētās stundas tiek izmantotas daudz efektīvāk. Tāpat šīs it kā mazās zīmītes var aprīkot ar kamerām, kas signalizē darbiniekiem par to, kad nepieciešams papildināt preces plauktā. Šāda iespēja palīdzēs ātrāk reaģēt uz tukšumiem plauktos, kas arī no pircēju skatupunkta veicinās lielāku lojalitāti, jo vēlamās preces vienmēr būs pieejamas,” skaidro “StrongPoint” klientu servisa vadītājs Uģis Začs.
Vēl viens ne mazāk svarīgs pluss elektroniskajām cenu zīmēm ir spēja būtiski samazināt nepatīkamu situāciju skaitu pie kasēm, kad kādai precei kases ekrānā uzrādās cita cena nekā plauktā. Automatizējot cenu zīmju mainīšanas procesu, tiek būtiski samazināts pieļauto kļūdu skaits, tādējādi arī pircēji ir daudz apmierinātāki pēc pirkuma veikšanas, jo nav jāskaidrojas ar pārdevēju par nepareizu cenu kādai precei.
Ar tehnoloģijām pret cilvēcīgām kļūdām
Ņemot vērā, ka pasaulē tabakas izstrādājumu un elektronisko cigarešu patēriņš jauniešu vidū ir ārkārtīgi liels, arī mazumtirgotājiem ir jāpievērš stingrāka uzmanība tam, kāda veida kontrole tiek nodrošināta pie apmaksas veikšanas. Šim nolūkam izmanto tabakas tirdzniecības automātus, kas ir ērti savienojumi gan ar tradicionālajām, gan pašapkalpošanās kasēm. Ikdienas situācijā pircējs veic savu regulāro pirkumu iegādi pie izvēlētās kases, kurā arī uzreiz norēķinās par vēlamo tabakas preci, savukārt pēc norēķināšanās, pircējs saņem kuponu, ar kuru var ērti izņemt iegādāto preci turpat blakus esošajā tabakas tirdzniecības automātā.
Lai atvieglotu darbinieku un arī pircēju pieredzi, tabakas automātus ir iespējams aprīkot ar uz mākslīgā intelekta balstītu sejas atpazīšanas tehnoloģiju, kas nosaka, vai pircējs ir virs konkrētā vecuma. Ja sistēmai rodas šaubas par pircēja vecumu, tad tā dod ziņu pārdevējam, ka ir nepieciešama manuāla identifikācijas dokumenta pārbaude.
“Netik tālā nākotnē šī tehnoloģija būs īpaši noderīga arī Latvijas veikaliem, jo no pircēju skatpunkta šāda veida tehnoloģija palīdz ātrāk veikt savus ikdienas pirkumus, negaidot, kad atbrīvosies kāds no pārdevējiem, lai iegādātos tabakas izstrādājumus un pārbaudītu vecuma atbilstību. Kā arī vecāki, kuru bērni nereti paši veic pirkumus, var būt pārliecināti, ka iegādāties neatbilstošu produkciju būs daudz grūtāk ar šīs tehnoloģijas palīdzību, jo jauniešiem nebūs iespēja paļauties, ka kāds pārdevējs ikdienas burzmā nepaspēs pārbaudīt identifikācijas dokumentu,” norāda “StrongPoint” eksperts.
Pirkumu saņemšana tev ērtā laikā
Pircēji ir dažādi un katram ir arī savas vēlmes. Šīs vēlmes ir attiecināmas arī uz veidu, kā labāk saņemt savus pirkumus. Plašas piegādes un pirkumu izņemšanas iespējas ļauj veikaliem pielāgoties dažādām pircēju grupām, tādējādi aptverot lielāku auditoriju. Tāpēc ir vērts iedziļināties, kādas preču komplektēšanas un izņemšanas metodes ir cieņā katrai grupai.
“Darba iespēja no mājām ir mainījusi daudzu cilvēku dienas grafiku, dodot priekšroku kvalitatīvam laikam ar ģimeni pāri laikam birojā vai sastrēgumos. Tāpēc piegāde, kas pielāgojas pircēja laika grafikam, ir lieliska iespēja, kā piesaistīt plašāku lojālo klientu loku. Piemēram, pārtikomāti jeb pārtikas preču skapīši ir īpaši piemēroti tiem pircējiem, kas vēlas izņemt pirkumus sev ērtā laikā, kā arī ārpus galvaspilsētas rajonos, kur ir izteikti sezonāla cilvēku plūsma, piemēram, kāds īpašs tūristu galamērķis vai vasarnīcu vietas. Pārtikomātu burvība slēpjas to daudzveidībā, jo ir iespējams atrast katram gadījumam labāko risinājumu, mainot gan skapīšu daudzumu, gan temperatūras iestatīšanas iespējas, tādējādi pielāgojoties pircēju pieprasījumam un lokācijai,” skaidro U. Začs.
Vēl par tēmu:
“LaTS” veikalos zemo cenu grozs noteikts trīs mēnešu periodam
Mazumtirdzniecības tīkla “LaTS” veikali izziņojuši zemo cenu produktu grozu, uzsverot, ka šādas cenas konkrētām pārtikas precēm būs fiksētas augustā, septembrī un oktobrī. “Atkarībā...
Lasīt tālāk2 no 3 darba devējiem nav gatavi pieņemt pensionāru darbā. Kā palikt pieprasītam?
Četri no desmit Latvijas iedzīvotājiem ir saskārušies ar diskrimināciju dažādās dzīves jomās – izglītībā, profesionālajā darbībā un veselības aprūpē. «Latvijas iedzīvotāji...
Lasīt tālākLatvijā zemāks jauniešu bezdarbs nekā ES: kā izmantot šo priekšrocību un ko sagaidīt?
[caption id="attachment_35407" align="alignnone" width="300"] Beautiful business woman looking at papers she holding in her arms while working on computer at her office[/caption] Atrast jaunu darbu...
Lasīt tālākEP pieņēmis priekšlikumus cīņai ar nekvalitatīvu preču pieplūdumu no trešo valstu internetveikaliem
Trešdien Eiropas Parlaments pieņēma priekšlikumus, lai pārvaldītu pieaugošo nekvalitatīvu un potenciāli bīstamu lētu preču pieplūdumu ES no trešo valstu interneta veikaliem. Ziņojumā,...
Lasīt tālākKatrs trešais pircējs nepabeidz pirkumu tiešsaistē lēnas piegādes dēļ
Saskaņā ar Baymard Institute 2025. gada datiem, septiņi no desmit pirkumiem internetveikalos netiek pabeigti. Starptautiskajā pētījumā izcelti trīs svarīgākie iemesli: pārāk augstas papildu...
Lasīt tālākPTAC: zemo cenu grozs kļūst pieejamāks patērētājiem
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) līdz ar Memoranda par pārtikas preču tirdzniecību (Memorands) parakstīšanu 2025. gada 27. maijā veic pārtikas lielveikalu tirdzniecības ķēžu...
Lasīt tālākIedvesmojoša vasaras pieredze: kas jauniešiem jāzina par pirmo darbu?
Pirmais darbs vasarā jauniešiem var kļūt par vērtīgu pieredzi, kas ietekmē gan nākotnes karjeras izvēli, gan veido izpratni par finanšu pratību. Tā ir pieredze, kas ļauj nopelnīt pirmo...
Lasīt tālākVai neprotam atpūsties? Katrs otrais strādā arī atvaļinājumā
Teju katram otrajam jeb 42 % Latvijas iedzīvotāju atvaļinājumā ir nācies pildīt darba pienākumus, pieslēdzoties darbam attālināti, secināts bankas Citadele veiktajā iedzīvotāju aptaujā....
Lasīt tālākApstrādes rūpniecība uzņēmusi apgriezienus, maijā izaugsmei sasniedzot 5,6%
Apstrādes rūpniecības apjoms salīdzināmajās cenās šā gada maijā pieaudzis par 5,6% pret pagājušā gada maiju, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Vairākas...
Lasīt tālākEiropas Komisija piešķir 295,5 miljonus eiro Rail Baltica projekta tālākai attīstībai
Kopuzņēmums RB Rail AS, kas sadarbībā ar Rail Baltica projekta īstenotājiem koordinē arī Eiropas Savienības finansējuma pieteikumu sagatavošanu un iesniegšanu, informē, ka Rail Baltica...
Lasīt tālāk