KIB: nebanku sektorā biežāk aizņemas iedzīvotāji ar sliktāku kredītreitingu
Salīdzinot datus par iedzīvotāju kredītreitingu brīdī, kad tiek noslēgts aizdevuma līgums, banku un nebanku sektorā redzams ievērojams kontrasts. Lielākajai daļai – 60 % – banku klientu ir ļoti labs (A), labs (B) vai vidējs (C) kredītreitings, kamēr 54 % nebanku sektora klientu kredītreitings ir slikts (D) vai ļoti slikts (E), liecina AS “Kredītinformācijas Birojs” (KIB) apkopotā informācija. Tāpat dati rāda, ka aptuveni 7 % aizņēmēju ir vairāk nekā pieci aktīvi aizdevuma līgumi, bet 3,5 % ir saistības pie vairāk nekā pieciem dažādiem kreditoriem.
Tirgus izaugsme viļņveidīga
Pēdējo 3 gadu laikā no 2022. līdz 2024. gadam patēriņa kreditēšanas tirgus attīstība bijusi svārstīga. Banku sektorā visaktīvākais bijis 2023. gads – noslēgts par 21 % vairāk līgumu nekā gadu iepriekš. Taču 2024. gadā piedzīvots 12 % kritums. Vienlaikus kopējā aizdevumu summa banku sektorā turpinājusi augt.
Nebanku sektorā šajā periodā vērojams noslēgto līgumu skaita kritums, 2023. gadā tas samazinājies par 6 %, bet 2024. gadā vēl par 4 %, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem. Vislielākā kopējā noslēgto patēriņa kredītlīgumu summa ir bijusi 2023. gadā.
“Neskatoties uz ģeopolitiskajiem satricinājumiem un neskaidru valsts ekonomisko attīstību, patēriņa tirgus ir bijis viļņveidīgs, bet salīdzinoši stabils. Kopējā summa, ko iedzīvotāji saņēmuši pie banku un nebanku aizdevējiem ir ļoti līdzīga. Vienlaikus joprojām vērojama tendence, ka nebanku sektorā aizņemas iedzīvotāji ar sliktāku kredītreitingu, kas ir papildu risks aizdevējam,” atgādina Intars Miķelsons, KIB valdes loceklis.
Slikts kredītreitings: banku sektorā katram astotajam, nebanku – katram ceturtajam
Dati apliecina, ka banku sektorā kreditēšanas nosacījumi ir piesardzīgāki – tikai 13 % klientu patēriņa kredīta līguma slēgšanas brīdī ir slikts kredītreitings, kamēr nebanku sektorā šādu klientu īpatsvars ir divkāršs – 27 %.
Savukārt ļoti labs (A) vai labs (B) kredītreitings ir katram trešajam (31 %) banku klientam, bet nebanku sektorā – tikai katram piektajam (20 %).
“Aizņemšanās vienmēr ir saistīta ar risku ne tikai aizdevējam, bet arī pašam aizņēmējam. Ja aizdevumu nevarēs atmaksāt, tiks piemēroti soda procenti, bet ilgstoša nemaksāšana var novest līdz maksātnespējai. Tas būtiski ierobežo iespējas nākotnē saņemt aizdevumus un laba kredītreitinga atgūšana būs ļoti ilgstošs process,” saka I. Miķelsons.
Pusei aizņēmēju viens aktīvs līgums
Pusei (51 %) patēriņa kredīta ņēmēju ir viens aktīvs aizdevuma līgums, katram ceturtajam (24 %) ir divi aktīvi līgumi, katram desmitajam (12%) – trīs līgumi. Savukārt 7 % aizņēmēju ir vairāk nekā pieci aktīvi aizņēmuma līgumi.
“Palielinoties līgumu skaitam, ir vērojams, ka būtiski pieaug aizņēmēju īpatsvars ar ļoti sliktu (E) kredītreitingu. Kamēr pie viena vai diviem līgumiem tādu ir 14 %, pie vairāk nekā 6 līgumiem jau 52 %. Turklāt 3,5 % ir saistības pie vairāk nekā pieciem dažādiem kreditoriem. Lai atmaksu atvieglotu, iespējams šiem klientiem ir vērts apsvērt kredītu apvienošanas iespēju,” rekomendē I. Miķelsons.
Vēl par tēmu:
Plāno mājokļa iegādi? Kā sagatavoties sarunai ar banku
Jauna mājokļa iegāde ir viens no lielākajiem un svarīgākajiem finanšu lēmumiem dzīvē. Plānojot jauna mājokļa iegādi, pirmais būtiskais solis ir saprast pieejamās finanses, lai zinātu,...
Lasīt tālākPieaug iedzīvotāju tēriņi – vasarā būtisks kāpums patēriņa un izklaides izdevumos
Vasaras mēneši Latvijā tradicionāli raksturojas ar augstāku patērētāju aktivitāti, ko veicina gan sezonalitāte, gan lielāka iedzīvotāju mobilitāte un brīvā laika pavadīšanas iespējas....
Lasīt tālākPieaug jauniešu interese par pensiju 3. līmeni
Latvijas iedzīvotāju interese par savu nākotnes finansiālo labklājību pieaug – aizvien vairāk cilvēku izvēlas veidot uzkrājumus pensiju 3. līmenī. Jauniešu skaits pērn pieaudzis teju...
Lasīt tālākEksperts: Kā pārliecināties, ka tavs sapņu mājoklis tiešām ir cenas vērts?
Plānojot nekustamā īpašuma iegādi, viens no būtiskiem faktoriem mājokļa izvēlē ir tā cena, taču kā pārliecināties, vai tā ir atbilstoša īpašuma vērtībai? Lai nepārmaksātu par...
Lasīt tālākAptauja: piektdaļa Baltijas iedzīvotāju atvaļinājumam plāno tērēt vismaz 1000 eiro
Atvaļinājuma laikā daļa Baltijas iedzīvotāju biežāk atļaujas tērēt vairāk nekā ikdienā, taču cik tieši? Bankas Citadele veiktā aptauja atklāj, ka aptuveni katrs trešais atvaļinājumā...
Lasīt tālākTiks stiprināts valsts valodas lietojums banku nozarē
Atbilstoši izmaiņām Kredītiestāžu likumā par valsts valodas lietojumu finanšu pakalpojumu sniegšanā Latvijā Finanšu nozares asociācija (turpmāk – FNA) sadarbībā ar Valsts valodas...
Lasīt tālākKur dzīvos mūsu vecāki? Senioru mājokļu krīze un iespējamie risinājumi
Latvijā jau katrs piektais iedzīvotājs ir vecāks par 64 gadiem, un šī sabiedrības daļa ik gadu turpina pieaugt, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.1 Tomēr jautājums, kur un kā...
Lasīt tālākKā pareizi rīkoties finanšu krāpšanas gadījumā, un kur meklēt palīdzību?
Par finanšu krāpšanas gadījumiem dzird katru dienu, bet, vai ir zināms, kā rīkoties un pie kā vērsties, ja to piedzīvotu paši? Lielākā daļa jeb 75 % Latvijas iedzīvotāju sazinātos...
Lasīt tālākCeļojumi, festivāli un maksājumu karšu drošība – kā izvairīties no krāpšanas vasarā
Kad vasaras atvaļinājumu laiks ir iestājies un arvien vairāk cilvēku dodas ceļojumos, pavada brīvdienas ārpus mājas vai apmeklē pasākumus, aktuāls kļūst jautājums par maksājumu karšu...
Lasīt tālākEuribor minimums – jau pavisam tuvu. Ko gaidīt tālāk?
Euribor krituma fāze tuvojas noslēgumam un tuvākajā laikā gaidāmas izmaiņas gan Ei-ropas Centrālās bankas (ECB) monetārajā politikā, gan Euribor likmēs. Tiek progno-zēts, ka 6 mēnešu...
Lasīt tālāk