Jaunie uzņēmēji pārsteidz ar savām idejām!
10. decembrī „Rīga Plaza” notika Skolēnu mācību uzņēmumu (SMU) Ziemassvētku gadatirgus, kur par labākajiem skolēnu radītajiem produktiem tika atzīti aizsargājoši apvalki datoriem, pretsmēķēšanas komplekts, kosmētiskie produkti un neparastas mugursomas.
Biznesa izglītības biedrības “Junior Achievement – Young Enterprise Latvija” un Swedbank rīkoto gadatirgu apmeklēja vairāk nekā 2500 interesenti, kuri izmantoja iespēju iegādāties radošas dāvanas Ziemassvētkos.
Gadatirgus laikā skolēnu ražotos produktus vērtēja ne tikai pircēji, bet arī žūrija – uzņēmēji un programmas atbalstītāji. 16 labākie uzņēmumi ieguva tiesības piedalīties starptautiskajā Skolēnu mācību uzņēmumu gadatirgū, kas nākamā gada martā pulcēs topošos uzņēmējus no 20 valstīm.
Kristīne Krauze, Swedbank Uzņēmējdarbības kompetences centra vadītāja un žūrijas komisijas priekšsēdētāja: „Man ir patiess prieks, ka jaundibināto uzņēmumu skaits šogad pieaug ne tikai Latvijas uzņēmumu reģistrā, bet arī šeit – skolēnu mācību uzņēmumu programmā. Izvēle dibināt skolēnu mācību uzņēmumu vispirms jau pierāda katra skolēna personīgo drosmi un ticību savai lietai, kur ikviens ir atzinības vērts par to, ka spēris šo pirmo soli tuvāk jaunām iemaņām. Skolēnu mācību uzņēmumu skaita pieaugums un darbošanās nebūtu iespējama bez skolotāju atbalsta un iniciatīvas, kas iedrošina un sagatavo skolēnus ceļā uz šīm jaunajām nākotnes izvēlēm. Par ko es izsaku patiesu un cieņas pilnu paldies.”
Labākās pārdošanas komandas:
1) I-Book (Madonas Valsts ģimnāzija) – aizsargājoši apvalki portatīvajiem datoriem;
2) Albero Penna (Rīgas Valsts 2. ģimnāzija) – virpotas koka pildspalvas;
3) Eco Glass (Jelgavas Spīdolas ģimnāzija) – interjera priekšmeti no kausētām stikla granulām;
4) Iecavas Planieri (Iecavas vidusskola) – rotaļļietas – planieri.
Sociāli atbildīgie SMU:
1) Different way (Madonas Valsts ģimnāzija) – pretsmēķēšanas komplekts;
2) Pūcīte (Īslīces vidusskola) – privātstundu pasniegšanas spēle;
3) K2 (Kuldīgas Centra vidusskola) – bērnu rotaļlietas;
4) Cutie S (Valmieras vājdzirdīgo vidusskola) – dažādi aksesuāri, interjera priekšmeti.
Labākais stends:
1) Sakura (Privātā vidusskola „Klasika”) – krēms „Zīda pieskāriens”;
2) Rudzātu Gardes (Rudzātu vidusskola) – žāvēti augļi;
3) Relibe (Varakļānu vidusskola) – aksesuāri;
4) Burbul Bo (Ādažu vidusskola) – vannas kosmētika.
Inovatīvu produktu SMU:
1) Backpackback (Priekules vidusskola) – mugursomas;
2) Easy Clean (Rīgas Valsts 3. ģimnāzija) – daudzfunkcionāli priekšauti;
3) Eco Glass (Jelgavas Spīdolas ģimnāzija) – interjera priekšmeti no kausētām stikla granulām.
Labākie SMU saņēma dāvanas no JAL sadarbības partneriem – Swedbank, draugiem.lv, Dailes teātra, Latvijas Darba devēju konfederācijas, žurnāla „Kapitāls”, Banku augstskolas, Rīga Plaza, biedrības „ZINIS” un Tallink Latvija.
Latvijā šogad jau nodibināti vairāk nekā 570 skolēnu mācību uzņēmumu, bet Gadatirgū piedalījās 160 no tiem, tai skaitā 50 SMU pamatskolas skolēnu grupā. Preču un pakalpojumu klāstā bija inovatīvas dizaina mēbeles, apģērbs mājdzīvniekiem, veloservisa pakalpojumi, līdzeklis smēķēšanas atmešanai, randiņu serviss, rotaslietas un citas skolēnu realizētas idejas.
SMU programma ir neatņemama mācību procesa sastāvdaļa gan ekonomikas, gan sociālo zinību, gan citos mācību priekšmetos gandrīz visās Eiropas valstīs. Eiropas Komisijas veiktais pētījums liecina, ka pēc statistikas SMU programmas absolventi dibina savus uzņēmumus studiju laikā vai absolvējot augstskolu. Vidēji 15% no SMU programmas dalībniekiem sāk savu reālo biznesu vecumā no 20 līdz 29 gadiem, un 36% plāno to uzsākt tuvāko trīs gadu laikā.
Vēl par tēmu:
Kas interesē darba devējus? Atlases speciāliste sniedz ieteikumus, kā sagatavoties darba intervijai
] Veiksmīga intervija var kļūt par izšķirošu soli karjeras attīstībā, taču lai mērķtiecīgi un pārliecinoši sagatavotos darba pārrunām, būtiski jau iepriekš pārdomāt atbildes uz...
Lasīt tālāk“LaTS” veikalos zemo cenu grozs noteikts trīs mēnešu periodam
Mazumtirdzniecības tīkla “LaTS” veikali izziņojuši zemo cenu produktu grozu, uzsverot, ka šādas cenas konkrētām pārtikas precēm būs fiksētas augustā, septembrī un oktobrī. “Atkarībā...
Lasīt tālāk2 no 3 darba devējiem nav gatavi pieņemt pensionāru darbā. Kā palikt pieprasītam?
Četri no desmit Latvijas iedzīvotājiem ir saskārušies ar diskrimināciju dažādās dzīves jomās – izglītībā, profesionālajā darbībā un veselības aprūpē. «Latvijas iedzīvotāji...
Lasīt tālākLatvijā zemāks jauniešu bezdarbs nekā ES: kā izmantot šo priekšrocību un ko sagaidīt?
[caption id="attachment_35407" align="alignnone" width="300"] Beautiful business woman looking at papers she holding in her arms while working on computer at her office[/caption] Atrast jaunu darbu...
Lasīt tālākEP pieņēmis priekšlikumus cīņai ar nekvalitatīvu preču pieplūdumu no trešo valstu internetveikaliem
Trešdien Eiropas Parlaments pieņēma priekšlikumus, lai pārvaldītu pieaugošo nekvalitatīvu un potenciāli bīstamu lētu preču pieplūdumu ES no trešo valstu interneta veikaliem. Ziņojumā,...
Lasīt tālākKatrs trešais pircējs nepabeidz pirkumu tiešsaistē lēnas piegādes dēļ
Saskaņā ar Baymard Institute 2025. gada datiem, septiņi no desmit pirkumiem internetveikalos netiek pabeigti. Starptautiskajā pētījumā izcelti trīs svarīgākie iemesli: pārāk augstas papildu...
Lasīt tālākPTAC: zemo cenu grozs kļūst pieejamāks patērētājiem
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) līdz ar Memoranda par pārtikas preču tirdzniecību (Memorands) parakstīšanu 2025. gada 27. maijā veic pārtikas lielveikalu tirdzniecības ķēžu...
Lasīt tālākIedvesmojoša vasaras pieredze: kas jauniešiem jāzina par pirmo darbu?
Pirmais darbs vasarā jauniešiem var kļūt par vērtīgu pieredzi, kas ietekmē gan nākotnes karjeras izvēli, gan veido izpratni par finanšu pratību. Tā ir pieredze, kas ļauj nopelnīt pirmo...
Lasīt tālākVai neprotam atpūsties? Katrs otrais strādā arī atvaļinājumā
Teju katram otrajam jeb 42 % Latvijas iedzīvotāju atvaļinājumā ir nācies pildīt darba pienākumus, pieslēdzoties darbam attālināti, secināts bankas Citadele veiktajā iedzīvotāju aptaujā....
Lasīt tālākApstrādes rūpniecība uzņēmusi apgriezienus, maijā izaugsmei sasniedzot 5,6%
Apstrādes rūpniecības apjoms salīdzināmajās cenās šā gada maijā pieaudzis par 5,6% pret pagājušā gada maiju, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Vairākas...
Lasīt tālāk