• Rīga
    Mostly cloudy
    13°C
     

Maija beigās noslēdzās konkurss par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu no 2021. gada, kā rezultātā iepirkumu komisija pieņēma lēmumu par uzvarētājiem 12 maršrutu tīkla daļās. No tā izriet, ka nākamo desmit gadu laikā, lai nodrošinātu pasažieriem ērtu un pieejamu sabiedrisko transportu, valstij varētu nākties segt aptuveni 447 miljonu eiro lielu starpību starp ieņēmumiem par biļetēm un faktiskajiem izdevumiem maršrutu nodrošināšanai. Tas ir nozarē līdz šim nebijuša apjoma iepirkums, kura vērtība varētu pārsniegt pusmiljardu eiro. Konkursā daudzas pieredzes bagātas, autobusu satiksmi nodrošinošas firmas palikušas aiz žoga – atsevišķos gadījumos pat priekšroka dota korupcijas skandālos iesaistītiem uzņēmumiem un tādiem, kas piedāvā neticami zemu cenu par pasažieru pārvadājumiem. Un tā vien šķiet, ka solījumu par pakalpojuma kvalitātes uzlabojumiem pasažieriem vietā mēs varētu sastapties ar pasažieru pārvadājumu sabiedriskā autotransporta pieejamības samazināšanos.

Ja konkursa rezultāti tiešām paliks spēkā, tad pazušanai lemta, piemēram, tik labi pazīstama pasažieru autobusu firma kā “VTU – Valmiera”. Tā vietā sabiedrisko transportu nodrošinās sīkfirmas “Sabiedriskais autobuss” no Latvijas un “Vlasava” no Lietuvas. “Sabiedriskais autobuss” savācis gandrīz 1/4 daļu no kopējiem autobusu pasažieru pārvadājumiem Latvijā. Jāatzīmē, ka “Sabiedriskais autobuss” valstij nodokļos maksā praktiski neko un uz tā fona tiks iznīcināti tādi uzņēmumi, kuru maksājumu summa valstij noteikti sniedzas virs 10 miljoniem eiro gadā.

“Sabiedriskais autobuss” pieder firmai B-Buss, kura ir īpašniece vēl piecām pārvadājumu kompānijām, tostarp “Rīgas Mikroautobusu satiksmei”, kas izpelnījusies uzmanību gan ar pārspīlēti labvēlīgiem līgumiem no “Rīgas Satiksmes” puses, gan iespējamām manipulācijām ar kompensācijām par pārvadājumiem, gan arī KNAB uzsāktu izmeklēšanu. Jāpiebilst arī tas, ka “B-Bus” maija sākumā bija gandrīz 80 tūkstošu eiro (79 482 uz 07.05.2020) liels nodokļu parāds.

Tāpat nav saprotams lēmums attiecībā uz Ventspili, kur par uzvarētāju atzīts AS ”Talsu autotransports”, lai gan no visiem pretendentiem 16 lotēs PSIA ”Ventspils reiss” vienīgais saņēma maksimāli iespējamo punktu skaitu par tehnisko piedāvājumu, 100% apmērā izpildot visas pasūtītāja prasības. Tas raisījis jautājumus par to, vai pārvadājumu kvalitāte un drošība pasažieriem nākotnē nesamazināsies?

Tāpat konkursā nevienu daļu nevinnēja šobrīd apjoma ziņā lielākais pakalpojumu sniedzējs CATA.

Līdz šim par konkursa rezultātiem iesniegtas jau vairākas sūdzības, tostarp no AS “CATA”, SIA “Dobeles autobusu parks”, SIA “Jelgavas autobusu parks”, SIA “Norma-A”, SIA “Tukuma auto”, SIA “Ventspils reiss”, SIA “Jēkabpils autobusu parks”, SIA “Gulbenes autobuss”, SIA “Balvu autobuss”, kā arī SIA “VTU Valmiera”.

Savukārt Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un Transporta darbinieku arodbiedrībai LAKRS ir pamatotas aizdomas par to, ka tuvākajos gados pasažieru pārvadājumu nozarē tiks iznīcināta godīga konkurence, izspiežot no tirgus lielus, profesionālus un pieredzējušus vietējos uzņēmumus.

“Zaudējot profesionālus un pieredzējušus vietējos uzņēmumus, LAKRS diezgan droši var apgalvot, ka tiks zaudēti arī daudz profesionālu autobusu vadītāju un citus transporta darbinieku un arodbiedrībai esot dibināts pamats šādām bažām. Noslēdzoties iepirkumam un mainoties darba devējiem, tiks piedāvāti jauni darba līgumi autobusu vadītājiem, un arodbiedrībai LAKRS, zinot šī brīža darba līgumu nosacījumus uzņēmumos un lētākos pretendentu piedāvājumus, ir pārliecība, ka daļai no pretendentiem šie jaunie piedāvājumi nebūs labāki un tie nebūs autobusu vadītāju un citu transporta darbinieku interesēs. Tātad darbiniekiem izvēlē būs vairāki ceļi – pensionēties, atkal doties darba meklējumos uz citām valstīm, vai samierināties ar darbu neatbilstošos darba apstākļos un par zemām algām. Tā vien šķiet, ka iepirkuma organizētāji mērķtiecīgi strādājuši tajā virzienā,” pausts arodbiedrības vēstulē Ministru prezidentam Krišjānim Kariņam (JV), satiksmes ministram Tālim Linkaitam (JKP) un “Autotransporta direkcijai”.

Arī Ministru prezidents Krišjānis Kariņš aicinājis satiksmes ministru skaidrot konkursa norisi, kā arī ir izdevis rezolūciju steidzami informēt valdību par plānotā iepirkuma ietekmi uz valsts budžetu.

Skaidrs, ka desmit gadu garumā nav iespējams prognozēt visas izmaksas, un tas, ka valstij varētu nākties segt aptuveni 447 miljonu eiro lielu starpību starp ieņēmumiem par biļetēm un faktiskajiem izdevumiem maršrutu nodrošināšanai, varētu būt vien pieņēmums un īstā summa varētu būt daudz lielāka, jo beigu beigās varētu nākties palielināt valsts dotācijas.
Arī nosolītā cena par vienu kilometru, kas šobrīd svārstās no 0,81 eiro Rēzeknes-Ludzas reģionā, kur uzvarēja “Rēzeknes autobusu parks”, līdz 1,17 eiro, ko Bauskas reģionā piedāvāja “Nordeka”, varētu radīt problēmas, jo diez vai iespējams prognozēt šādu cenu 10 gadus uz priekšu. Galu galā izmaksas ir atkarīgas no daudziem citiem faktoriem – degvielas cenām, tehniskajām izmaksām, autobusu vadītāju atalgojumu, dispečeru atalgojumu u.tml.  Šī brīža zemākās cenas piedāvājums neatspoguļo visu izmaksu spektru, kā rezultātā uzņēmēji var nespēt nodrošināt pasažieru pārvadājumus pilnā apjomā, nesaņemot papildus dotāciju no valsts, un mēs varam sastapties ar sabiedriskā autotransporta pieejamības samazināšanos.

Tikai aklais var neredzēt, ka “Autotransporta direkcijas” iepirkums ir vistīrākā fikcija un steidzami jāmaina modelis, kā izvēlēties sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošinātājus, jo pašreizējā metode nedod pārliecību par pakalpojuma kvalitātes uzlabojumiem pasažieriem, bet drīzāk – korupcijas riskiem pašā “Autotransporta direkcijā”. Jo šādam iepirkumam nav nekāda loģiska pamatojuma – neviens nevar prognozēt pakalpojuma cenu veidojošās izmaksas 10 gadus uz priekšu – šobrīd konkursa noteikumi drīzāk izskatās pēc zīlēšanas kafijas biezumos. Vēl vairāk – šāds iepirkums veido priekšnoteikumus iespējamam izmaksu pieaugumam gan pasažieriem, gan visiem pārējiem nodokļu maksātājiem Latvijā. Vai tiešām premjers, Valsts kontrole un Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs to neredz?

Foto: F64

2,232 skatījumi




Video

Covid-19 bilance: Uzņēmējiem miljoni, bet darbiniekiem kapeikas

14/07/2020 | Autors: NRA.LV

Valsts ieņēmumu dienests (VID) un Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA) izmaksājušas kopā 60,5 miljonus eiro cilvēkiem, kuri zaudēja iespējas strādāt valdības noteiktās...

Lasīt tālāk
Video

Valdības populisms uzņēmējus dzen izmisumā

14/07/2020 | Autors: NRA.LV

Kaut gan sabiedriskās ēdināšanas nozare ir viena no visvairāk krīzē skartajām nozarēm, kuras darbība tika teju paralizēta Covid-19 izplatības mazināšanas nolūkos, pēc īsas atelpas...

Lasīt tālāk
Video

Darba tirgū pieprasījums pēc IKT jomas speciālistiem joprojām pārsniedz piedāvājumu

13/07/2020 | Autors: NRA.LV

Ir sākusies reflektantu uzņemšana augstskolās, pēdējo gadu uzņemšanas statistika liecina, ka starp populārākajām izvēlēm ir studiju programmas, kas saistītas ar informācijas un komunikācijas...

Lasīt tālāk
Video

Visiem Aqua Luna darbiniekiem Covid-19 tests ir bijis negatīvs

10/07/2020

Veicot visus drošības pasākumus un, lai novērstu jebkādas bažas klientiem un darbiniekiem, visi restorāna Aqua Luna darbinieki veica Covid-19 testu, kas visiem ir bijis negatīvs. Ņemot...

Lasīt tālāk
Video

Konkursā par KP priekšsēdētāja amatu uz otro kārtu izvirzīti deviņi pretendenti

10/07/2020

Konkurences padomes priekšsēdētāja atlases komisija pieņēmusi lēmumu uz konkursa otro kārtu izvirzīt deviņus no 12 pretendentiem, kas bija pieteikuši dalību konkursā. Konkursa pirmās...

Lasīt tālāk
Video

Sociālā atbalsta palielināšana valsts budžetā prasīs 35 miljonus eiro

09/07/2020 | Autors: Renāte Logina, Labdien.lv

Lai palielinātu garantētā minimālā ienākuma (GMI) līmeni, sociālā nodrošinājuma pabalstu, minimālo pensiju un trūcīgas personas ienākuma līmeni, valsts budžetā būs nepieciešami...

Lasīt tālāk
Video

Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā samazinājās par 0,7 %

08/07/2020

2020. gada jūnijā, salīdzinot ar 2019. gada jūniju, vidējais patēriņa cenu līmenis samazinājās par 0,7 %, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Precēm cenas samazinājās...

Lasīt tālāk
Video

Covid-19: Restorāns “Aqua Luna” slēgts līdz darbinieku testu rezultātiem

08/07/2020 | Autors: Labdien.lv

Restorāns “Aqua Luna”, kuru apmeklēja cilvēki, kuriem vēlāk atklāts Covid-19, plāno visu darbinieku testēšanu, un līdz rezultātu saņemšanai restorāns ir slēgts. "Kolīdz restorāns...

Lasīt tālāk
Video

EM rosinās novirzīt 70 miljonus eiro grantiem uzņēmumiem darbinieku algu samaksai

08/07/2020 | Autors: Anete Jansone, Labdien.lv

Ekonomikas ministrija (EM) plāno izskatīšanai valdībā virzīt plānu, kas paredz novirzīt 70 miljonus eiro grantiem uzņēmumiem darbinieku algu samaksai, šorīt intervijā LTV raidījumā "Rīta...

Lasīt tālāk
Video

Gudenieku pagastā konstatēts šogad pirmais Āfrikas cūku mēra gadījums mājas cūkām

06/07/2020

Latvijā reģistrēts šogad pirmais Āfrikas cūku mēra (ĀCM) uzliesmojums mājas cūkām. Slimība konstatēta cūku novietnē Kuldīgas novada Gudenieku pagastā, Krauļos. Pārtikas un veterinārais...

Lasīt tālāk