• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
23/09/2011, Kategorija: Ekonomika

Tieslietu ministra Aigara Štokenberga sabiedētā valdība vakar sanāca uz ārkārtas sēdi par aviokompāniju airBaltic un kārtējo reizi nolēma lemt vēlāk.

A. Štokenbergs aizvakar pēcpusdienā nāca klajā ar informāciju, kas šķita pārliecinoša, ņemot vērā to, ka viņš apvieno tieslietu ministra amatu ar iekšlietu ministra pienākumu pildīšanu. Tieslietu ministram pienācās pirmajam uzzināt, ka valstij formāli piederošā, bet Satiksmes ministrijai un valdībai informāciju par sevi nesniedzošā aviokompānija airBaltic aizvakar bija iesniegusi Rīgas rajona tiesā pieteikumu tiesiskās aizsardzības procesam (TAP). Savukārt kā iekšlietu ministrs A. Štokenbergs teicās uzzinājis, ka airBaltic gatavojas vakar (ceturtdien) atcelt divpadsmit reisu, kas skartu 6000 pasažieru. Tāpēc cilvēkiem pirms došanās uz lidostu vajagot pārliecināties, vai viņu reiss jau nav atcelts. Ja cilvēki ieradīsies lidostā un netiks lidmašīnā, tad paši vainīgi, jo viņi taču bija brīdināti gan par reisu atcelšanu, gan par to, ka nevajag protestēt, lai nedabūtu ar rungu: «Lidostas Rīga drošības dienests sadarbojas ar Valsts policiju, lai lidostā tiktu nodrošināta kārtība,» brīdināja A. Štokenbergs.

Ministra apsolītie notikumi piepildījās ļoti ierobežotā apmērā. Patiešām, TAP tika pieteikts, bet tiesa prata ar šo pieteikumu tikt galā, pieņemot lēmumu atstāt pieteikumu bez virzības. Tas nozīmē, ka pieteikums nav noraidīts, bet tiesa atradusi pieteikumā kļūdas. To novēršanai tiesa devusi prasītājam mēnesi laika. Līdz vakar vakaram tika atcelts tikai viens airBaltic reiss, bet ne saistībā ar aviosabiedrības problēmām. Tas bija reiss uz Atēnām, kur risinās streiks pret turienes valdības taupības pasākumiem, un grieķiem nav laika apkalpot ne lidmašīnas, ne to pasažierus. Trauksmes cēlājs ministrs noslēpās un ar savas preses pārstāves Ingas Salenieces starpniecību pavēstīja Neatkarīgajai, ka visu, ko valdības pārstāvji drīkstot teikt, jau esot pateicis Ministru prezidents Valdis Dombrovskis.

Vakar no rīta sanāca A. Štokenberga sabiedētās valdības ārkārtas sēde un tās lēmumus patiešām atreferēja V. Dombrovskis kopā ar satiksmes ministru Uldi Auguli. Viņu versija ir tāda, ka valdība nolēmusi to pašu, ko daudzas reizes, tajā skaitā jau kārtējā valdības sēdē otrdien. Lēmums bija atlikt lēmumu līdz brīdim, kad izdodas noskaidrot, cik lielus parādus airBaltic radījis tās līdzīpašnieks un vienīgais pārvaldnieks Bertolts Fliks. Valdība viņam kārtējo reizi piedraudēja, ka varbūt viņa parādus nemaksās, bet ieguldīs naudu jaunas valstij piederošas aviosabiedrības dibināšanā.

B. Fliks jau ilgu laiku Latvijā nerādās un gan ar valdību, gan Latvijas publiku sazinās neklātienē. Vakar airBaltic viņa vārdā izplatīja kārtējo paziņojumu: «Latvijas valdība kā mazākuma akcionārs aviokompānijā ir kaitnieciska un atkārtoti atlikusi lēmumus par kapitāla palielināšanu. Lai risinātu šo bezizejas situāciju, BAS kā privātais akcionārs 16. septembrī piekrita visām valdības prasībām. Taču 20. septembrī valdība atkal nepieņēma lēmumu par aviokompānijas kapitāla palielināšanu vai par atļauju BAS to darīt vienpusēji» utt.

Šeit jāpaskaidro, ka Latvijas valsts pasludināšana par airBaltic mazākumakcionāru ir B. Flika apgalvojums, kas neatbilst Latvijas Uzņēmumu reģistra ierakstiem.

Neatkarīgā jau informēja, ka augusta beigās B. Fliks pēkšņi atradis aptuveni 5% lielu airBaltic akciju paketi, kas desmit gadu bija palikusi pieteikta, bet neapmaksāta. Lai gan uzņēmuma padome bija jau nolēmusi šīs akcijas anulēt, B. Fliks atrada tām pircēju – Luksemburgā reģistrētu finanšu pakalpojumu uzņēmumu Trasatlantic Holdings Company, kas nopirka akcijas pat ar simtkārtīgu uzcenojumu. Tālāk netika slēpts, ka tā bijusi Krievijas izcelsmes miljardiera Vladimira Antonova nauda, kas uzņēmumam iedota, lai airBaltic samaksātu rēķinus par visu savu lidmašīnu nomu. Pretējā gadījumā lidmašīnas tiktu atņemtas un V. Antonovs zaudētu to naudu, ko viņš aizdevis airBaltic caur Latvijas Krājbanku. Darījums tika pieteikts Uzņēmumu reģistrā, bet Neatkarīgā vakar pārliecinājās, ka nav atcelts galvenā valsts notāra lēmums darījumu nereģistrēt.

Juridiski airBaltic kapitāls dalās starp 52,6% Latvijas valstij un 47,2% jau minētajām BAS – Baltijas Aviācijas sistēmām, kur, savukārt, 50% kapitāldaļu pieder B. Flikam, bet vēl 50% – Bahamu salās reģistrētai kompānijai Taurus Asset Management.

Latvijas valdība pamato vilcināšanos samaksāt B. Flika parādus ar to, ka neesot nekāda pamata ticēt BAS spējām uzņemties kaut daļu no airBaltic parādu segšanas. Nekādas naudas nav B. Flikam. Valdība gribēja zināt, kas ir Taurus īpašnieks un vai tas patiešām spētu apmaksāt daļu airBaltic parādu. B. Flika pārstāvji esot nodevuši valdībai papīru ar šā cilvēka vārdu, bet ar atrunu, ka to nedrīkstot izpaust. Atruna tika ievērota, īpašnieka vārdu aizvietojot ar komentāru, ka par šo cilvēku nevienam Latvijā nekas nav zināms. Līdz ar to saprotams, ka nav uzrādīts V. Antonovs. Vakarvakara jaunums bija tāds, ka šis nevienam nepazīstamais cilvēks esot ieradies Rīgā un sazinājies ar Satiksmes ministriju. Ministrijas valsts sekretārs Anrijs Matīss pauda, ka nevienā interneta pārlūkā par šādu cilvēku nav neko atradis un ka ar viņu runāšot konsultantfirmas Prudentia darbinieki.

Lēmumu vietā valsts iestādes turpināja publisku izskaidrošanos ar B. Fliku. Viņa paziņojumam Tieslietu un Satiksmes ministrijas darbinieki lika pretī uzskaitījumu ar grāmatvedības noteikumu pārkāpumiem, kurus no B. Flika sniegtās, bet pārsvarā nesniegtās informācijas par airBaltic darbību izlobījuši auditori. Runas par šādiem pārkāpumiem joprojām netika novestas līdz tiesībsargājošo iestāžu rīcībai, kādu jau sen publiski prasa U. Augulis. airBaltic situācija nav izprotama, nenopratinot B. Fliku un neveicot kratīšanas tur, kur viņš glabā uzņēmuma svarīgāko informāciju. A. Štokenbergs vakar atteicās atbildēt uz jautājumu, kāpēc neko tādu nav darījusi policija. Tiesiskums Latvijā tiek saprasts tā, ka neatkarīgas no valdības ir ne tikai tiesas, bet arī prokuratūra, arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs un visvisādas iestādes ar vārdu «policija»: Valsts policija, Drošības policija, Valsts ieņēmumu dienesta Finanšu policija. Tās droši vien spētu izskaidrot, ka U. Auguļa publiskajiem izteikumiem par «roku dzelžiem», kādus airBaltic sakarā vajadzētu lietot tiem, kuri to drīkst, nav sekojuši tik labi noformēti iesniegumi tiesībsargājošām iestādēm, lai tām būtu obligāti jāreaģē.

V. Dombrovska aizejošās valdības vilcināšanos var saprast kā izvairīšanos pieņemt tādus lēmumus par airBaltic, kādi nākamai valdībai derētu par iemeslu no varas aizejošo partiju un konkrētu politiķu publiskai diskreditācijai un pat sodīšanai. Tagadējai valdībai jāpieņem jau nākamai koalīcijai tīkami lēmumi, kas nav iespējams, kamēr nav zināms kaut tikai koalīcijas sastāvs. Pagaidām pretendenti uz vietu jaunajā koalīcijā izmanto airBaltic kā līdzekli paust savu labo gribu un apņemšanos darboties enerģiskāk, nekā to spēj tagadējā valdība.

Avots: nra.lv

491 skatījumi




Video

FM: Pirmajā ceturksnī būtiski auguši izdevumi ES fondu projektiem

30/04/2025

Atbilstoši Valsts kases datiem šā gada pirmajā ceturksnī kopbudžetā bija 521,2 miljonu eiro deficīts, savukārt pirms gada bija vērojams pārpalikums 41,6 miljoni eiro. Ņemot vērā ārvalstu...

Lasīt tālāk
Video

Ministrija: Vēja parku projektiem, kas cer uz valsts atbalstu, jādod ceļš tiem, kuri gatavi tos realizēt pašu spēkiem

25/04/2025

Latvijā netiek plānoti atbalsta maksājumi atjaunīgās enerģijas, tostarp vēja enerģijas, projektiem. Ar atjaunīgās enerģijas projektu attīstītājiem nodrošinām regulāras tikšanās,...

Lasīt tālāk
Video

Navigējot nenoteiktības laikā: Baltijas ekonomiku sniegums un finanšu stabilitāte apliecina izturību

24/04/2025

Šajā nenoteiktības un ģeopolitiskās spriedzes laikā ir dabiski justies kā šūpolēs, kur mijas realitāte, cerības, riski un neziņa par to, kā būs nākotnē. Lai gan globālais fons ir...

Lasīt tālāk
Video

2024. gadā vispārējās valdības budžeta deficīts samazinājies līdz 1,8% no IKP

24/04/2025

Vispārējās valdības budžeta deficīts 2024. gadā bija 706 miljoni eiro jeb 1,8% no iekšzemes kopprodukta (IKP), salīdzinot ar 2023. gadu, tas ir par 225,4 miljoniem eiro mazāks, liecina Centrālās...

Lasīt tālāk
Video

Pētījums: vistrauslākā finansiāla neatkarībā ir sieviešu un jauniešu vidū

24/04/2025

40% Latvijas iedzīvotāju personīgās finanses ir vērtējamas kā neaizsargātas – šiem cilvēkiem ir grūtības segt ikdienas tēriņus, nav iespēju izveidot uzkrājumus un aizsargāt savas...

Lasīt tālāk
Video

Zelta cena lauž rekordus: kāpēc daudzi steidz investēt?

24/04/2025

Zelts bieži tiek uzskatīts par investīciju veidu, kas var kalpot kā nodrošinājums pret ekonomisko nenoteiktību un finanšu tirgus svārstībām. Šī gada laikā novērotais būtiskais zelta...

Lasīt tālāk
Video

EY pētījums: ēnu ekonomikas līmenis Latvijā 2023. gadā bija 9,3%

14/04/2025

Jaunākais EY pētījums Shadow Economy Exposed, kas analizē ēnu ekonomikas līmeni 131 pasaules valstī un tā evolūciju kopš 2000. gada, atklāj, ka ēnu ekonomikas līmenis Latvijā 2023. gadā...

Lasīt tālāk
Video

Ūdens skaitītāju verificēšanas prasību atcelšana mazinās iedzīvotāju izdevumus

11/04/2025

Dzīvokļos uzstādīto ūdens patēriņa skaitītāju atkārtotās verificēšanas process nav lietderīgs – šī pienākuma atcelšana mazinās administratīvo slogu un izdevumus iedzīvotājiem. Ekonomikas...

Lasīt tālāk
Video

Briškens: Latvijas enerģētikas stratēģijai 2050. gadam jākļūst par ceļa karti nozares attīstībai un investīciju piesaistei

09/04/2025

“Enerģētika ir stratēģiski svarīga nozare. Virzība uz enerģētisko neatkarību un pašpietiekamību var kļūt par nozīmīgu industriālo misiju, kas sniegs būtisku ieguldījumu Latvijas...

Lasīt tālāk
Video

Martā vērojamas mēnesim raksturīgās cenu pārmaiņas

08/04/2025

Šī gada martā, salīdzinot ar februāri, patēriņa cenu līmenis pieauga par 0,9%. Precēm tas pieauga par 0,7%, bet pakalpojumiem – par 1,3%. Martā patēriņa cenu līmenis tradicionāli pieaug...

Lasīt tālāk