Viltus trauksme par airBaltic
Tieslietu ministra Aigara Štokenberga sabiedētā valdība vakar sanāca uz ārkārtas sēdi par aviokompāniju airBaltic un kārtējo reizi nolēma lemt vēlāk.
A. Štokenbergs aizvakar pēcpusdienā nāca klajā ar informāciju, kas šķita pārliecinoša, ņemot vērā to, ka viņš apvieno tieslietu ministra amatu ar iekšlietu ministra pienākumu pildīšanu. Tieslietu ministram pienācās pirmajam uzzināt, ka valstij formāli piederošā, bet Satiksmes ministrijai un valdībai informāciju par sevi nesniedzošā aviokompānija airBaltic aizvakar bija iesniegusi Rīgas rajona tiesā pieteikumu tiesiskās aizsardzības procesam (TAP). Savukārt kā iekšlietu ministrs A. Štokenbergs teicās uzzinājis, ka airBaltic gatavojas vakar (ceturtdien) atcelt divpadsmit reisu, kas skartu 6000 pasažieru. Tāpēc cilvēkiem pirms došanās uz lidostu vajagot pārliecināties, vai viņu reiss jau nav atcelts. Ja cilvēki ieradīsies lidostā un netiks lidmašīnā, tad paši vainīgi, jo viņi taču bija brīdināti gan par reisu atcelšanu, gan par to, ka nevajag protestēt, lai nedabūtu ar rungu: «Lidostas Rīga drošības dienests sadarbojas ar Valsts policiju, lai lidostā tiktu nodrošināta kārtība,» brīdināja A. Štokenbergs.
Ministra apsolītie notikumi piepildījās ļoti ierobežotā apmērā. Patiešām, TAP tika pieteikts, bet tiesa prata ar šo pieteikumu tikt galā, pieņemot lēmumu atstāt pieteikumu bez virzības. Tas nozīmē, ka pieteikums nav noraidīts, bet tiesa atradusi pieteikumā kļūdas. To novēršanai tiesa devusi prasītājam mēnesi laika. Līdz vakar vakaram tika atcelts tikai viens airBaltic reiss, bet ne saistībā ar aviosabiedrības problēmām. Tas bija reiss uz Atēnām, kur risinās streiks pret turienes valdības taupības pasākumiem, un grieķiem nav laika apkalpot ne lidmašīnas, ne to pasažierus. Trauksmes cēlājs ministrs noslēpās un ar savas preses pārstāves Ingas Salenieces starpniecību pavēstīja Neatkarīgajai, ka visu, ko valdības pārstāvji drīkstot teikt, jau esot pateicis Ministru prezidents Valdis Dombrovskis.
Vakar no rīta sanāca A. Štokenberga sabiedētās valdības ārkārtas sēde un tās lēmumus patiešām atreferēja V. Dombrovskis kopā ar satiksmes ministru Uldi Auguli. Viņu versija ir tāda, ka valdība nolēmusi to pašu, ko daudzas reizes, tajā skaitā jau kārtējā valdības sēdē otrdien. Lēmums bija atlikt lēmumu līdz brīdim, kad izdodas noskaidrot, cik lielus parādus airBaltic radījis tās līdzīpašnieks un vienīgais pārvaldnieks Bertolts Fliks. Valdība viņam kārtējo reizi piedraudēja, ka varbūt viņa parādus nemaksās, bet ieguldīs naudu jaunas valstij piederošas aviosabiedrības dibināšanā.
B. Fliks jau ilgu laiku Latvijā nerādās un gan ar valdību, gan Latvijas publiku sazinās neklātienē. Vakar airBaltic viņa vārdā izplatīja kārtējo paziņojumu: «Latvijas valdība kā mazākuma akcionārs aviokompānijā ir kaitnieciska un atkārtoti atlikusi lēmumus par kapitāla palielināšanu. Lai risinātu šo bezizejas situāciju, BAS kā privātais akcionārs 16. septembrī piekrita visām valdības prasībām. Taču 20. septembrī valdība atkal nepieņēma lēmumu par aviokompānijas kapitāla palielināšanu vai par atļauju BAS to darīt vienpusēji» utt.
Šeit jāpaskaidro, ka Latvijas valsts pasludināšana par airBaltic mazākumakcionāru ir B. Flika apgalvojums, kas neatbilst Latvijas Uzņēmumu reģistra ierakstiem.
Neatkarīgā jau informēja, ka augusta beigās B. Fliks pēkšņi atradis aptuveni 5% lielu airBaltic akciju paketi, kas desmit gadu bija palikusi pieteikta, bet neapmaksāta. Lai gan uzņēmuma padome bija jau nolēmusi šīs akcijas anulēt, B. Fliks atrada tām pircēju – Luksemburgā reģistrētu finanšu pakalpojumu uzņēmumu Trasatlantic Holdings Company, kas nopirka akcijas pat ar simtkārtīgu uzcenojumu. Tālāk netika slēpts, ka tā bijusi Krievijas izcelsmes miljardiera Vladimira Antonova nauda, kas uzņēmumam iedota, lai airBaltic samaksātu rēķinus par visu savu lidmašīnu nomu. Pretējā gadījumā lidmašīnas tiktu atņemtas un V. Antonovs zaudētu to naudu, ko viņš aizdevis airBaltic caur Latvijas Krājbanku. Darījums tika pieteikts Uzņēmumu reģistrā, bet Neatkarīgā vakar pārliecinājās, ka nav atcelts galvenā valsts notāra lēmums darījumu nereģistrēt.
Juridiski airBaltic kapitāls dalās starp 52,6% Latvijas valstij un 47,2% jau minētajām BAS – Baltijas Aviācijas sistēmām, kur, savukārt, 50% kapitāldaļu pieder B. Flikam, bet vēl 50% – Bahamu salās reģistrētai kompānijai Taurus Asset Management.
Latvijas valdība pamato vilcināšanos samaksāt B. Flika parādus ar to, ka neesot nekāda pamata ticēt BAS spējām uzņemties kaut daļu no airBaltic parādu segšanas. Nekādas naudas nav B. Flikam. Valdība gribēja zināt, kas ir Taurus īpašnieks un vai tas patiešām spētu apmaksāt daļu airBaltic parādu. B. Flika pārstāvji esot nodevuši valdībai papīru ar šā cilvēka vārdu, bet ar atrunu, ka to nedrīkstot izpaust. Atruna tika ievērota, īpašnieka vārdu aizvietojot ar komentāru, ka par šo cilvēku nevienam Latvijā nekas nav zināms. Līdz ar to saprotams, ka nav uzrādīts V. Antonovs. Vakarvakara jaunums bija tāds, ka šis nevienam nepazīstamais cilvēks esot ieradies Rīgā un sazinājies ar Satiksmes ministriju. Ministrijas valsts sekretārs Anrijs Matīss pauda, ka nevienā interneta pārlūkā par šādu cilvēku nav neko atradis un ka ar viņu runāšot konsultantfirmas Prudentia darbinieki.
Lēmumu vietā valsts iestādes turpināja publisku izskaidrošanos ar B. Fliku. Viņa paziņojumam Tieslietu un Satiksmes ministrijas darbinieki lika pretī uzskaitījumu ar grāmatvedības noteikumu pārkāpumiem, kurus no B. Flika sniegtās, bet pārsvarā nesniegtās informācijas par airBaltic darbību izlobījuši auditori. Runas par šādiem pārkāpumiem joprojām netika novestas līdz tiesībsargājošo iestāžu rīcībai, kādu jau sen publiski prasa U. Augulis. airBaltic situācija nav izprotama, nenopratinot B. Fliku un neveicot kratīšanas tur, kur viņš glabā uzņēmuma svarīgāko informāciju. A. Štokenbergs vakar atteicās atbildēt uz jautājumu, kāpēc neko tādu nav darījusi policija. Tiesiskums Latvijā tiek saprasts tā, ka neatkarīgas no valdības ir ne tikai tiesas, bet arī prokuratūra, arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs un visvisādas iestādes ar vārdu «policija»: Valsts policija, Drošības policija, Valsts ieņēmumu dienesta Finanšu policija. Tās droši vien spētu izskaidrot, ka U. Auguļa publiskajiem izteikumiem par «roku dzelžiem», kādus airBaltic sakarā vajadzētu lietot tiem, kuri to drīkst, nav sekojuši tik labi noformēti iesniegumi tiesībsargājošām iestādēm, lai tām būtu obligāti jāreaģē.
V. Dombrovska aizejošās valdības vilcināšanos var saprast kā izvairīšanos pieņemt tādus lēmumus par airBaltic, kādi nākamai valdībai derētu par iemeslu no varas aizejošo partiju un konkrētu politiķu publiskai diskreditācijai un pat sodīšanai. Tagadējai valdībai jāpieņem jau nākamai koalīcijai tīkami lēmumi, kas nav iespējams, kamēr nav zināms kaut tikai koalīcijas sastāvs. Pagaidām pretendenti uz vietu jaunajā koalīcijā izmanto airBaltic kā līdzekli paust savu labo gribu un apņemšanos darboties enerģiskāk, nekā to spēj tagadējā valdība.
Avots: nra.lv
Vēl par tēmu:
Naktī uz svētdienu pulksteņa rādītāji jāpagriež par stundu atpakaļ
Naktī no sestdienas uz svētdienu, 26. oktobri, visā Latvijā notiks pāreja uz ziemas laiku – pulksteņa rādītāji jāpagriež par vienu stundu atpakaļ. Saskaņā ar Latvijā spēkā esošo...
Lasīt tālākBaltijas uzņēmumi investē atšķirīgi: Latvijā – tehnoloģijās, Lietuvā un Igaunijā – darbiniekos
Neraugoties uz izaicinājumiem, 62 % Latvijas uzņēmumu nākamajos 12 mēnešos plāno investīcijas. Jomas, kurās plānots ieguldīt visvairāk ir digitalizācija un tehnoloģijas (40 %), efektivitātes...
Lasīt tālākNo Rēzeknes tehnikuma budžeta, iespējams, izkrāpti vismaz 54 000 eiro
Veicot revīzijas procedūras Rēzeknes tehnikumā par norēķiniem ar pakalpojumu sniedzējiem, Valsts kontrole konstatējusi iespējamas krāpnieciskas darbības – maksājumu dokumentu tīšu sagrozīšanu...
Lasīt tālākBudžeta komisija nākamnedēļ sāks darbu pie 2026. gada valsts budžeta projekta
Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija nākamnedēļ plānojusi sanākt uz vairākām sēdēm, lai iepazītos ar katras ministrijas bāzes finansējumu, un vērtēt to, kas iekļauts 2026....
Lasīt tālākUzkrājumu apjoms nākotnē atkarīgs no rīcības šodien
Mūsu uzkrājumi nākotnē būs atkarīgi ne tikai no tā, cik aktīvi uzkrājumus veidojam paši, bet arī lielā mērā no tā, cik savlaicīgi un atbilstoši vecumam tiek izvēlēts pensiju plāns....
Lasīt tālākSaeimā iesniegts 2026. gada valsts budžeta projekts
“Šodien Saeimā iesniegto budžeta projektu patiešām var dēvēt par drošības budžetu, un tā sagatavošanas process bijis īpaši izaicinošs, ņemot vērā paaugstināto ģeopolitisko spriedzi...
Lasīt tālākAlūksnes novadu plānots iekļaut Latgales speciālajā ekonomiskajā zonā
Lai stiprinātu Latvijas austrumu pierobežas uzņēmumu konkurētspēju, veicinātu eksportu un produktivitāti, Saeima ceturtdien, 9.oktobrī, konceptuāli atbalstīja likuma grozījumus, kas paredz...
Lasīt tālākNo 2026. gada pieaugs valsts izmaksātie uzturlīdzekļi bērniem
Valdība šodien, 7. oktobrī, apstiprināja Tieslietu ministrijas sagatavotās izmaiņas, kas paredz no 2026. gada janvāra palielināt valsts izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēru bērniem par 30...
Lasīt tālākMatisone: nodokļu administrācijas PVN piemērošanas prakse izmitināšanas pakalpojumiem rada risku uzņēmējiem pāriet ēnu ekonomikā
“Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa piemērošanas prakse viesu izmitināšanas jomā rada risku, ka mazie uzņēmumi varētu pāriet ēnu ekonomikā un vairs nemaksāt nodokļus....
Lasīt tālākBudžets 2026: pašvaldību ieņēmumi turpinās pieaugt, stiprinot vietējo attīstību visā Latvijā
Pirmdien, 6. oktobrī, notika Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) domes sēde, kurā izskatīja Ministru kabineta (MK) un LPS vienošanās un domstarpību protokola par 2026. gada budžetu un budžeta...
Lasīt tālāk