Aviopasažierus spiež maksāt par bagāžu
Bez bagāžas, tievs un izsalcis – tāds varētu būt nākotnes aviopasažieris, jo lidsabiedrības sāk iekasēt naudu par pakalpojumiem, kas iepriekš lidojumos tika uzskatīti par standartu.
Ja kādreiz uzkodas un vīna glāze lidojumos bija norma, tad tagad vairs tikai atsevišķas aviokompānijas ekonomiskās klases pasažieriem pasniedz cienastu. Lidojot ar airBaltic, Ryanair un citām aviokompānijām, par izsalkuma vai slāpju apmierināšanu pasažierim ir jāmaksā pašam. Arī personisko mantu ņemšana līdzi ceļojumā pamazām pārvēršas par maksas pakalpojumu.
Ceļojumā bez bagāžas
Kopš maija vidus aviokompānija KLM Royal Dutch Airlines par reģistrētās jeb nododamās bagāžas pārvadāšanu ekonomiskās klases pasažieriem prasa papildu samaksu. Iepriekš šādi KLM pasažieri vienu 23 kg somu varēja nodot bagāžā bez maksas. Ungārijas zemo cenu aviokompānija Wizz Air spērusi soli vēl tālāk – jau kopš pagājušā gada rudens iekasē maksu ne tikai par nododamo bagāžu, bet arī par rokas bagāžu, kas pārsniedz 42x32x25 cm izmēru. Tāpat rīkojas arī ASV lidsabiedrība Spirit Airlines, kas no pasažieriem prasa papildu maksu par rokas bagāžu, kuras izmēri pārsniedz 40x35x30 cm. Arvien vairāk signālu liecina, ka nākotnē teju visas aviosabiedrības gan rokas bagāžu, gan nododamo bagāžu pārvadās par papildu samaksu.
«airBaltic izvērtē šo tendenci un analizē, vai maksa par rokas bagāžu ir nepieciešama,» Neatkarīgajai atzina airBaltic Korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags. Viņš arī piebilda, ka tādā gadījumā, ja klients šobrīd iegādājas biļeti nākamajam gadam un rokas bagāža šajā biļetē ir iekļauta kā bezmaksas pakalpojums, tad tas arī būs bezmaksas pakalpojums, neatkarīgi no turpmākajiem lēmumiem.
Dažādi standarti
Pārlūkojot lidostas Rīga apkalpojošo aviokompāniju bagāžas noteikumus, Neatkarīgā secināja, ka gandrīz katra lidsabiedrība ir noteikusi savu pieļaujamo rokas bagāžas lielumu, tāpēc iegādāties tādu koferi, kas atbilstu visu aviokompāniju standartiem un reizē arī būtu gana ietilpīgs, ir praktiski neiespējami. Ko darīt pasažierim, kuram līdz galamērķim ir jānokļūst ar vairākām aviokompānijām, un katrai no tām ir savi bagāžas pārvadāšanas noteikumi.
J. Vanags skaidroja, ka savienotajos reisos lielākoties tiek piemēroti pirmās aviokompānijas nododamās bagāžas noteikumi. Starp atsevišķām aviokompānijām pastāv arī savstarpēja vienošanās par to, kuras kompānijas noteikumi būs vadošie bagāžas jautājumos. Savukārt uz rokas bagāžu parasti šādas vienošanās neattiecas, kas nozīmē, ka katrā lidojuma posmā iespējami atšķirīgi noteikumi. Lai nebūtu nepatīkamu pārpratumu, J. Vanags iesaka pirms lidojuma noskaidrot pieļaujamos bagāžas izmērus un svaru pie aviobiļešu pārdevēja.
Tualete un liekais svars
2009. gadā Ryanair apsvēra domu lidojuma laikā iekasēt naudu no tiem pasažieriem, kuriem būs nepieciešamība nokārtot savas dabiskās vajadzības. Pagaidām no šīs idejas Ryanair ir atteicies. Savukārt Austrālijas aviosabiedrība Qantas nākusi klajā ar ideju likt pasažieriem ar lieko svaru par biļeti maksāt daudz dārgāk. Vairākām aviosabiedrībām šis priekšlikums šķitis interesants, un šobrīd tiekot apspriestas vairākas iespējas, proti: aviosabiedrība nosaka standarta pasažieru svaru, kuru pārsniedzot vai nesasniedzot, pasažieris piemaksā pie biļetes cenas vai saņem atlaidi; pasažieri un bagāžu sver kopā, ja svars pārsniedz noteikto standartu, pasažierim jāpiemaksā. Pagaidām gan neviena no aviosabiedrībām nav ieviesusi šādus jauninājumus. Apaļo pasažieru jautājums jau iepriekš ir nodarbinājis aviosabiedrību prātus, jo īpaši tāpēc, ka pasažieri, kuriem bijis jāsēž, iespiestiem starp diviem resnīšiem, bieži ir sūdzējušies. Atsevišķas aviokompānijas savulaik ir likušas izteikti korpulentiem pasažieriem pirkt divas lidmašīnas biļetes. Taču Kanādas tiesa 2008. gadā šādai praksei vismaz Kanādā pārvilka svītru, aizliedzot lidsabiedrībām pieprasīt no apaļiem pasažieriem maksu par divām biļetēm, ja viņi nevar ievietoties viena sēdvietā.
Air France 2010. gadā šo problēmu mēģināja risināt, piedāvājot izteikti apaļiem pasažieriem lidot ar citu reisu, ja uz konkrēto reisu visas sēdvietas ir aizpildītas. Līdzīgu praksi piekopj arī United Arlines.
***
UZZIŅAI
Ja radušās problēmas ar bagāžu
– Saskaroties ar bagāžas pārvadāšanas problēmām, svarīgi uzreiz lidostā aizpildīt ziņojumu par bagāžas problēmām (Property Irregularity Report).
– Tomēr šis ziņojums nav uzskatāms par sūdzību. Neatkarīgi no ziņojuma aizpildīšanas, jānosūta sūdzība aviokompānijai.
– Par reģistrētas bagāžas bojājumiem sūdzība aviokompānijai jāiesniedz ne vēlāk kā 7 dienu laikā pēc bagāžas saņemšanas.
– Bagāžas kavēšanās gadījumā sūdzība jāiesniedz ne vēlāk kā 21 dienu pēc dienas, kad bagāža nodota pasažiera rīcībā.
– Savukārt par nozaudētu reģistrēta bagāža uzskatāma, ja tā nav pienākusi 21 dienas laikā pēc paredzētās pienākšanas dienas.
Avots: Eiropas patērētāju informēšanas centrs
***
Maksa par bagāžas pārvadāšanu ekonomiskā klasē
Aviokompānija Rokas bagāža* Nododamā bagāža*
Aeroflot bez maksas 10 kg (115 cm kopsumma) bez maksas 23 kg
airBaltic bez maksas 8 kg (55x40x20 cm) Ls 14 (20 kg)
Belavia bez maksas 8 kg (50x40x20 cm) bez maksas 20 kg (50x50x100 cm)
Finnair bez maksas 8 kg (56x45x25 cm) bez maksas 23 kg
Iberia Express bez maksas 10 kg (56x45x25) bez maksas 23 kg
KLM bez maksas 12 kg (55x35x25 cm) Ls 10,54 (23 kg)
Lot bez maksas 8 kg (55x40x23 cm) bez maksas 23 kg
Lufthansa bez maksas 8 kg (57x54x15 cm) bez maksas 23 kg
Norvegian bez maksas 10 kg (55x40x23 cm) Ls 14,05 (20 kg)
Ryanair bez maksas 10 kg (55x40x20 cm) Ls 7,59–26,40 (15 kg vai 20 kg)
Turkish Airlines bez maksas 8 kg (55x40x23 cm) bez maskas 20 kg
Wizzair bez maksas (42x32x25 cm), Ls 7–14 (56x45x25 cm) Ls 11–21 (32 kg)
*Viena vienība
Avots: nra.lv /Ilze Šteinfelde
Vēl par tēmu:
Kas interesē darba devējus? Atlases speciāliste sniedz ieteikumus, kā sagatavoties darba intervijai
] Veiksmīga intervija var kļūt par izšķirošu soli karjeras attīstībā, taču lai mērķtiecīgi un pārliecinoši sagatavotos darba pārrunām, būtiski jau iepriekš pārdomāt atbildes uz...
Lasīt tālāk“LaTS” veikalos zemo cenu grozs noteikts trīs mēnešu periodam
Mazumtirdzniecības tīkla “LaTS” veikali izziņojuši zemo cenu produktu grozu, uzsverot, ka šādas cenas konkrētām pārtikas precēm būs fiksētas augustā, septembrī un oktobrī. “Atkarībā...
Lasīt tālākPiektdien gaidāmas ļoti stipras pērkona lietusgāzes, brīvdienas nokrišņu daudzums mazināsies
Šonedēļ laikapstākļus Latvijā nosaka aktīvi cikloni, līdz ar ko debesis lielākoties ir klājuši mākoņi un valsts teritoriju šķērsojušas vairākas nokrišņu zonas - daudzviet lija,...
Lasīt tālāk2 no 3 darba devējiem nav gatavi pieņemt pensionāru darbā. Kā palikt pieprasītam?
Četri no desmit Latvijas iedzīvotājiem ir saskārušies ar diskrimināciju dažādās dzīves jomās – izglītībā, profesionālajā darbībā un veselības aprūpē. «Latvijas iedzīvotāji...
Lasīt tālākLatvijā zemāks jauniešu bezdarbs nekā ES: kā izmantot šo priekšrocību un ko sagaidīt?
[caption id="attachment_35407" align="alignnone" width="300"] Beautiful business woman looking at papers she holding in her arms while working on computer at her office[/caption] Atrast jaunu darbu...
Lasīt tālākEP pieņēmis priekšlikumus cīņai ar nekvalitatīvu preču pieplūdumu no trešo valstu internetveikaliem
Trešdien Eiropas Parlaments pieņēma priekšlikumus, lai pārvaldītu pieaugošo nekvalitatīvu un potenciāli bīstamu lētu preču pieplūdumu ES no trešo valstu interneta veikaliem. Ziņojumā,...
Lasīt tālākKriminālvajāšanai nodots process par bezvēsts pazudušā bērna nāvi Rēzeknes novadā
Šā gada 1. februārī Valsts policijas Latgales reģiona pārvaldes Ziemeļlatgales iecirkņa amatpersonas saņēma informāciju, ka Rēzeknes novada Lendžu pagastā no mājas izgājis un bezvēsts...
Lasīt tālākKatrs trešais pircējs nepabeidz pirkumu tiešsaistē lēnas piegādes dēļ
Saskaņā ar Baymard Institute 2025. gada datiem, septiņi no desmit pirkumiem internetveikalos netiek pabeigti. Starptautiskajā pētījumā izcelti trīs svarīgākie iemesli: pārāk augstas papildu...
Lasīt tālākŠonedēļ gaidāms lietains laiks
Jaunajā darba nedēļā laikapstākļus turpinās noteikt ciklonu darbība. Debesis lielākoties būs mākoņainas, tikai brīžiem uzspīdēs saule. Nokrišņi gaidāmi visā valsts teritorijā –...
Lasīt tālākPTAC: zemo cenu grozs kļūst pieejamāks patērētājiem
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) līdz ar Memoranda par pārtikas preču tirdzniecību (Memorands) parakstīšanu 2025. gada 27. maijā veic pārtikas lielveikalu tirdzniecības ķēžu...
Lasīt tālāk