Arvien vairāk iedzīvotāju plāno iegādāties simboliskas Ziemassvētku dāvanas
Kaut simboliskas, bet dāvanas Ziemassvētkiem šogad plāno iegādāties teju visi Latvijas iedzīvotāji (96%), liecina Swedbank Finanšu institūta veiktā aptauja. Šogad būtiski palielinājies dāvinātāju īpatsvars, kuri par tēriņiem pirms svētkiem īpaši nedomā – no 19% pērn līdz 27% šogad pieaudzis to iedzīvotāju skaits, kas noteiktas summas savā budžetā neizdala. Tāpat divkārt retāk iedzīvotāji dāvanām plāno tērēt summas virs 200 eiro. Kopumā šogad vairāk svinētāju nolēmuši lūkot pēc nelielas vērtības simboliskām lietām.
Saskaņā ar aptaujas rezultātiem nedaudz vairāk kā trešdaļa (36%) iedzīvotāju Ziemassvētku dāvanām iecerējuši tērēt līdz 60 eiro, kam seko dāvanu budžets robežās no 61 līdz 100 eiro (20%). Savukārt 10% plāno dāvanu iegādei atvēlēt 100 līdz 200 eiro. Šogad iedzīvotāju skaits, kas negrasās sarūpēt dāvanas, sarucis līdz 4% (pērn šādu atbildi bija snieguši 6% respondentu).
Līdzīgi kā pagājušajā gadā, arī šogad Ziemassvētku dāvanu iegādes procesā iedzīvotāji paļaujas galvenokārt uz saviem decembra ienākumiem. Tikai 17% cilvēku gaidāmo svētku izdevumu finansēšanai gatavi veidot uzkrājumus. Naudas krāšanas vietā vairums (33%) izvēlas dāvanas iegādāties pakāpeniski – vēl pirms iepirkšanās burzmas. Zīmīgi, ka tieši jaunieši vecumā līdz 25 gadiem ir tie, kas sākuši krāt naudu 1-3 mēnešus pirms svētkiem, lai gan sabiedrībā kopumā vidēji šādi rīkojas vien 11% iedzīvotāju.
Kopumā mainās arī dāvanu iegādes paradumi – kopš aizvadīta gada arvien vairāk svētku svinētāju dod priekšroku simboliskām dāvanām par nelielām summām. Saskaņā ar aptaujas datiem, spontānas dāvanas visbiežāk izvēlas vīrieši. Trešdaļa aptaujāto kungu atzīst, ka par dāvanām iepriekš nedomā un idejas rod vien iepirkšanās brīdī. Savukārt preces un pakalpojumus ar atlaidi galvenokārt nolūko sievietes (33%).
“Pozitīvi vērtējams fakts, ka aizvien lielāka sabiedrības daļa Ziemassvētku apdāvināšanās laiku uztver daudz simboliskāk un atsakās no pārspīlējumiem, kas gada nogalē var radīt grūtības tikt galā ar visiem tēriņiem. Kā redzams, tikai retais svētku izdevumus plāno jau savlaicīgi, pamatā paļaujoties uz tekošajiem ienākumiem. Pie šāda scenārija jo īpaši rūpīgi nepieciešams izskaitļot, kādu ienākumu daļu patiesi ir iespējams veltīt dāvanām, svētku mielastam un citiem gada nogales tēriņiem,” norāda Evija Kropa, Swedbank Finanšu institūta eksperte.
Kā atklāj aptaujas dati, gada izskaņā populārākā iepirkumu vieta nemainīgi ir lielveikali, kuros dāvanas iegādā vairāk kā puse aptaujāto (66%). Taču aizvien biežāk iedzīvotāji dāvanu sarūpēšanu ieplāno dažādos tirdziņos. Ja pērn gadatirgus ar mērķi iegādāt svētku dāvanas apmeklēja 33% aptaujāto, tad šogad šāds nodoms ir jau 40% svinētāju. Savukārt interneta veikalos dāvanas iegādāties plāno trešdaļa (35%) aptaujāto, turklāt visbiežāk tas raksturīgi rīdziniekiem (39%). “Sekojot līdzi aktuālajām tendencēm un iedzīvotāju paradumu maiņai, pēdējos gados augošu popularitāti iemanto arī digitālie gadatirgi, kas norisinās interneta vidē. Šādu iepirkšanās pieredzi lielākoties novērtē tie Latvijas iedzīvotāji, kuri sev tuvos vēlas iepriecināt ar dažādu amatu meistaru darinājumiem un cenšas izvairīties no pirmssvētku kņadas,” stāsta E.Kropa.
Foto: Pixabay
Vēl par tēmu:
Uzņēmumu noskaņojums uzlabojas – pirmajā ceturksnī pieaudzis izsniegtā finansējuma apmērs
Šī gada pirmajā ceturksnī Luminor banka Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) attīstībai ir izsniegusi finansējumu 33,3 miljonu eiro apmērā, kas ir par 25% vairāk nekā attiecīgajā...
Lasīt tālākPieprasījums aug, cenas kāpj – vai šis ir īstais brīdis iegādāties mājokli?
Laikā no 2015. līdz 2024. gadam mājokļu cenas Eiropas Savienībā pieaugušas vidēji par 53 %, liecina Eurostat dati1. Arī Latvijā mājokļu cenas turpina kāpt: saskaņā ar Centrālās statistikas...
Lasīt tālākAiz sapņu mājokļa durvīm paveras skaudra aina: kļūdas mājokļa un zemes iegādē
Atrodot šķietami ideālu īpašumu, bieži vien cilvēki skatās uz to ar “rozā brillēm”, nepievēršot uzmanību detaļām, kas pēcāk var izvērsties par būtiskām un dārgām problēmām....
Lasīt tālākCeļojumu apdrošināšana – drošības spilvens, kas var izglābt gan atvaļinājumu, gan budžetu
Šogad atvaļinājumu sezona līdz ar dažādiem svētkiem sākusies jau martā, un, tuvojoties vasarai, tas nozīmē arī arvien aktīvākus ceļojumus ārpus valsts vai arī tepat uz vietas Latvijā....
Lasīt tālākKIB: nebanku sektorā biežāk aizņemas iedzīvotāji ar sliktāku kredītreitingu
Salīdzinot datus par iedzīvotāju kredītreitingu brīdī, kad tiek noslēgts aizdevuma līgums, banku un nebanku sektorā redzams ievērojams kontrasts. Lielākajai daļai – 60 % – banku klientu...
Lasīt tālākFM: Digitālā eiro plaša ieviešana stiprinās Eiropas suverenitāti
Pirmdien, 12. maijā, Briselē notiekošajā Eirogrupas sanāksmē Finanšu ministrijas (FM) valsts sekretāre Baiba Bāne un ministrijas pārstāvji piedalās diskusijās par jautājumiem, kas skar...
Lasīt tālākNekrāt var atļauties tikai turīgi cilvēki – kāpēc tā?
Laikā, kad vērtspapīru tirgus piedzīvo vētrai raksturīgu viļņošanos, pieaug iedzīvotāju bažas par savu uzkrājumu drošību un ieguldītās naudas nākotni. Ne velti savu augstāko līmeni...
Lasīt tālākAptauja: katrs otrais Baltijas iedzīvotājs uzskata, ka elektroauto ir pārāk dārgi
Lai arī elektroauto kļūst arvien populārāki, augstā cena joprojām ir galvenais šķērslis, kas attur no to iegādes, liecina Citadele Leasing veiktā Baltijas iedzīvotāju aptauja. Salīdzinājumā...
Lasīt tālākLatvijā otrs augstākais strādājošo pensionāru īpatsvars Eiropas Savienībā
Lai gan lielākā daļa eiropiešu, sasniedzot valsts noteikto pensijas vecumu, dodas pelnītā atpūtā, Latvijā 44,2% iedzīvotāju, kas saņem pensiju vecumā līdz 74 gadiem, turpina savas darba...
Lasīt tālākPieaug interese par jaunu un energoefektīvu mājokļu iegādi
Šī gada pirmajā ceturksnī vērojama pieaugoša interese par jaunu un energoefektīvu mājokļu iegādi – piektdaļu (26 %) no kopējā izsniegtā hipotekāro kredītu apjoma veido Zaļais hipotekārais...
Lasīt tālāk