• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
28/07/2025, Kategorija: Finanses, bankas

euros-6295847_1280

Par finanšu krāpšanas gadījumiem dzird katru dienu, bet, vai ir zināms, kā rīkoties un pie kā vērsties, ja to piedzīvotu paši? Lielākā daļa jeb 75 % Latvijas iedzīvotāju sazinātos ar savu banku, savukārt 69 % vērstos policijā, liecina bankas Citadele veiktā aptauja.

Teju piektā daļa aptaujāto – 19 % – atzinuši, ka iesniegtu sūdzību attiecīgajām valsts iestādēm, piemēram, Patērētāju tiesību aizsardzības centram, bet 11 % lūgtu padomu ģimenei un draugiem.

Aptuveni katrs desmitais (9 %) meklētu palīdzību pie finanšu konsultanta vai jurista, savukārt 8 % risinājumu censtos atrast internetā patstāvīgi. Tikpat daudz cilvēku (8 %) atzīst, ka nezina, kā rīkotos šādā situācijā.

Liela daļa iedzīvotāju saprot, ka nekavējoties jāziņo bankai, ja, piemēram, nauda ir pārskaitīta krāpniekiem vai ir nopludināti kartes vai internetbankas dati. Aptaujas dati rāda, ka Lietuvas un Igaunijas iedzīvotāji šādās situācijās ir vēl apzinīgāki – 78 % lietuviešu un 85 % igauņu vispirms vērstos bankā.

“Jāatceras, ka krāpnieki nemitīgi attīsta savus paņēmienus un izmanto dažādus mākslīgā intelekta rīkus, lai dublētu mājaslapas, maskētu telefona numurus un pat izmantotu labi zināmus numurus, radot šķietami ticamas un pārliecinošas krāpniecības situācijas,” norāda Ingrīda Āva, bankas Citadele krāpšanas novēršanas daļas vadītāja un aicina iedzīvotājus būt vēl modrākiem un piesardzīgākiem. “Taču, ja krāpniecība ir notikusi, noteikti uzreiz jāsniedz iesniegums arī policijā.”

Igauņi izmanto visas iespējas, lietuvieši vairāk uzticas policijai

Salīdzinot Baltijas valstu aptaujas rezultātus, redzams, ka Igaunijas iedzīvotāji ir ievērojami aktīvāki un daudz gatavāki izmantot visas iespējas, lai atgūtu savus līdzekļus. Tikmēr Latvijā un Lietuvā cilvēku rīcība šādā situācijā būtu ļoti līdzīga, lai gan Lietuvā izteiktāka ir gatavība ziņot policijai – šādu soli būtu gatavi spert vairāk nekā 80 % respondentu.

Igauņi gandrīz divreiz biežāk nekā Latvijas un Lietuvas iedzīvotāji iesniegtu sūdzību atbildīgajās valsts iestādēs, meklētu palīdzību pie finanšu konsultanta vai jurista, kā arī lūgtu padomu ģimenei vai draugiem.

Jāturpina stiprināt zināšanas

Tikai 4 % aptaujāto Igaunijā un Lietuvā atzīst, ka nezina, kā rīkotos krāpniecības gadījumā, bet Latvijā šādu neziņu pauž divreiz vairāk respondentu.

“Šie novērojumi iezīmē būtiskas nianses Baltijas valstu sabiedrības informētībā un uzticībā dažādiem atbalsta kanāliem, tostarp bankām, vienlaikus norādot uz iespējām, kurās Latvijā būtu vēlams stiprināt iedzīvotāju zināšanas un pārliecību par rīcību krīzes situācijās,” norāda I. Āva.

Iedzīvotāju aptauju banka Citadele kopā ar pētījumu aģentūru Norstat veica 2025. gada jūlijā, tiešsaistē aptaujājot vairāk nekā 3000 Baltijas valstu iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

911 skatījumi




Video

LM rosina mazināt VSAOI samaksas termiņu pagarinājumu negatīvo ietekmi uz vecuma pensijas apmēru

28/10/2025

Šā brīža normatīvajā regulējumā darba devēji nepieciešamības gadījumā var pieteikties valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (VSAOI) samaksas termiņa pagarinājumam, taču...

Lasīt tālāk
Video

Būtiskākais pasaules ekonomikā: Eirozonas ekonomikas noskaņojums sasniedz pēdējo gadu rekordu

27/10/2025

Oktobrī eirozonas uzņēmējdarbības noskaņojums piedzīvoja būtisku uzlabojumu – kopējais PMI indekss pieauga līdz 52,2 punktiem, sasniedzot augstāko līmeni kopš 2022. gada sākuma. Uzlabojumu...

Lasīt tālāk
Video

Aptauja: Vairums Latvijas iedzīvotāji stabili justos ar ienākumiem virs 2000 eiro pēc nodokļu nomaksas

27/10/2025

Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju finansiālu drošību izjūt, ja ikmēneša ienākumi pēc nodokļu nomaksas sasniedz vismaz 2000 eiro. To atklāj jaunākie bankas Citadeles aptaujas dati, kas...

Lasīt tālāk
Video

Pusgada laikā finanšu “drošības spilvens” samazinājies trešdaļai iedzīvotāju

24/10/2025

Finanšu uzkrājums, kas ļautu segt ikdienas izdevumus vismaz vienu mēnesi, šobrīd ir gandrīz pusei Latvijas iedzīvotāju. Tikmēr pārējiem finanšu “drošības spilvens” vai nu vispār...

Lasīt tālāk
Video

“Finanšu pieejamības pārskats”: pēc ilgstošas stagnācijas kreditēšanā vērojamas pozitīvas tendences

22/10/2025

Pēc ilgstošas stagnācijas kreditēšanā vērojamas pozitīvas tendences, secināts Latvijas Bankas sagatavotajā “Finanšu pieejamības pārskatā 2025”. Šis ir jau trešais gads, kad Latvijas...

Lasīt tālāk
Video

Latvijā biežāk nekā citās Baltijas valstīs patēriņa kredītu izmanto veselības aprūpei

21/10/2025

Latvijas iedzīvotāji patēriņa kredītu visbiežāk izmanto mājokļa remontam, transportlīdzekļa iegādei un biežāk kā mūsu Baltijas kaimiņi – veselības aprūpei, liecina Luminor bankas...

Lasīt tālāk
Video

Gandrīz puse vecāku atzīst – bērniem grūtības sagādā naudas vērtības izpratne

20/10/2025

Swedbank Finanšu institūta veiktā aptauja atklāj, ka daudziem bērniem grūtības sagādā pamatprasmes, kas saistītas ar naudu. Gandrīz puse vecāku (43%) norāda, ka viņu bērniem vislielākās...

Lasīt tālāk
Video

Aiz viltotas mājaslapas, “uzmācīgiem” zvaniem un ātrās peļņas solījumiem var slēpties krāpniecības shēma

13/10/2025

Aiz pēkšņi saņemtas e-pasta vēstules vai nepazīstama zvana nereti slēpjas kāda populāra vai jauna krāpniecības shēma, kas var būt mērķēta uz ikvienu – gan privātpersonām, gan uzņēmumiem....

Lasīt tālāk
Video

Valdība sper soli taisnīgākas un ilgtspējīgākas izdienas pensiju sistēmas virzienā

13/10/2025

Pirmdien, 13. oktobrī, Ministru kabinets ārkārtas sēdē izskatīja un atbalstīja nozaru atbildīgo iestāžu sagatavotos likumprojektus, kas īsteno Valsts kancelejas izstrādāto izdienas pensiju...

Lasīt tālāk
Video

Jauna drošības funkcija: veicot bankas pārskaitījumu tiks pārbaudīti saņēmēja dati

08/10/2025

No rītdienas, 9. oktobra, stājas spēkā jauni maksājumu noteikumi, kas izstrādāti saskaņā ar Eiropas Savienības (ES) Zibmaksājumu regulas prasībām. Veicot pārskaitījumus, banka turpmāk...

Lasīt tālāk