Kā pareizi rīkoties finanšu krāpšanas gadījumā, un kur meklēt palīdzību?

Par finanšu krāpšanas gadījumiem dzird katru dienu, bet, vai ir zināms, kā rīkoties un pie kā vērsties, ja to piedzīvotu paši? Lielākā daļa jeb 75 % Latvijas iedzīvotāju sazinātos ar savu banku, savukārt 69 % vērstos policijā, liecina bankas Citadele veiktā aptauja.
Teju piektā daļa aptaujāto – 19 % – atzinuši, ka iesniegtu sūdzību attiecīgajām valsts iestādēm, piemēram, Patērētāju tiesību aizsardzības centram, bet 11 % lūgtu padomu ģimenei un draugiem.
Aptuveni katrs desmitais (9 %) meklētu palīdzību pie finanšu konsultanta vai jurista, savukārt 8 % risinājumu censtos atrast internetā patstāvīgi. Tikpat daudz cilvēku (8 %) atzīst, ka nezina, kā rīkotos šādā situācijā.
Liela daļa iedzīvotāju saprot, ka nekavējoties jāziņo bankai, ja, piemēram, nauda ir pārskaitīta krāpniekiem vai ir nopludināti kartes vai internetbankas dati. Aptaujas dati rāda, ka Lietuvas un Igaunijas iedzīvotāji šādās situācijās ir vēl apzinīgāki – 78 % lietuviešu un 85 % igauņu vispirms vērstos bankā.
“Jāatceras, ka krāpnieki nemitīgi attīsta savus paņēmienus un izmanto dažādus mākslīgā intelekta rīkus, lai dublētu mājaslapas, maskētu telefona numurus un pat izmantotu labi zināmus numurus, radot šķietami ticamas un pārliecinošas krāpniecības situācijas,” norāda Ingrīda Āva, bankas Citadele krāpšanas novēršanas daļas vadītāja un aicina iedzīvotājus būt vēl modrākiem un piesardzīgākiem. “Taču, ja krāpniecība ir notikusi, noteikti uzreiz jāsniedz iesniegums arī policijā.”
Igauņi izmanto visas iespējas, lietuvieši vairāk uzticas policijai
Salīdzinot Baltijas valstu aptaujas rezultātus, redzams, ka Igaunijas iedzīvotāji ir ievērojami aktīvāki un daudz gatavāki izmantot visas iespējas, lai atgūtu savus līdzekļus. Tikmēr Latvijā un Lietuvā cilvēku rīcība šādā situācijā būtu ļoti līdzīga, lai gan Lietuvā izteiktāka ir gatavība ziņot policijai – šādu soli būtu gatavi spert vairāk nekā 80 % respondentu.
Igauņi gandrīz divreiz biežāk nekā Latvijas un Lietuvas iedzīvotāji iesniegtu sūdzību atbildīgajās valsts iestādēs, meklētu palīdzību pie finanšu konsultanta vai jurista, kā arī lūgtu padomu ģimenei vai draugiem.
Jāturpina stiprināt zināšanas
Tikai 4 % aptaujāto Igaunijā un Lietuvā atzīst, ka nezina, kā rīkotos krāpniecības gadījumā, bet Latvijā šādu neziņu pauž divreiz vairāk respondentu.
“Šie novērojumi iezīmē būtiskas nianses Baltijas valstu sabiedrības informētībā un uzticībā dažādiem atbalsta kanāliem, tostarp bankām, vienlaikus norādot uz iespējām, kurās Latvijā būtu vēlams stiprināt iedzīvotāju zināšanas un pārliecību par rīcību krīzes situācijās,” norāda I. Āva.
Iedzīvotāju aptauju banka Citadele kopā ar pētījumu aģentūru Norstat veica 2025. gada jūlijā, tiešsaistē aptaujājot vairāk nekā 3000 Baltijas valstu iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.
Vēl par tēmu:
LM rosina mazināt VSAOI samaksas termiņu pagarinājumu negatīvo ietekmi uz vecuma pensijas apmēru
Šā brīža normatīvajā regulējumā darba devēji nepieciešamības gadījumā var pieteikties valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (VSAOI) samaksas termiņa pagarinājumam, taču...
Lasīt tālākBūtiskākais pasaules ekonomikā: Eirozonas ekonomikas noskaņojums sasniedz pēdējo gadu rekordu
Oktobrī eirozonas uzņēmējdarbības noskaņojums piedzīvoja būtisku uzlabojumu – kopējais PMI indekss pieauga līdz 52,2 punktiem, sasniedzot augstāko līmeni kopš 2022. gada sākuma. Uzlabojumu...
Lasīt tālākAptauja: Vairums Latvijas iedzīvotāji stabili justos ar ienākumiem virs 2000 eiro pēc nodokļu nomaksas
Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju finansiālu drošību izjūt, ja ikmēneša ienākumi pēc nodokļu nomaksas sasniedz vismaz 2000 eiro. To atklāj jaunākie bankas Citadeles aptaujas dati, kas...
Lasīt tālākPusgada laikā finanšu “drošības spilvens” samazinājies trešdaļai iedzīvotāju
Finanšu uzkrājums, kas ļautu segt ikdienas izdevumus vismaz vienu mēnesi, šobrīd ir gandrīz pusei Latvijas iedzīvotāju. Tikmēr pārējiem finanšu “drošības spilvens” vai nu vispār...
Lasīt tālāk“Finanšu pieejamības pārskats”: pēc ilgstošas stagnācijas kreditēšanā vērojamas pozitīvas tendences
Pēc ilgstošas stagnācijas kreditēšanā vērojamas pozitīvas tendences, secināts Latvijas Bankas sagatavotajā “Finanšu pieejamības pārskatā 2025”. Šis ir jau trešais gads, kad Latvijas...
Lasīt tālākLatvijā biežāk nekā citās Baltijas valstīs patēriņa kredītu izmanto veselības aprūpei
Latvijas iedzīvotāji patēriņa kredītu visbiežāk izmanto mājokļa remontam, transportlīdzekļa iegādei un biežāk kā mūsu Baltijas kaimiņi – veselības aprūpei, liecina Luminor bankas...
Lasīt tālākGandrīz puse vecāku atzīst – bērniem grūtības sagādā naudas vērtības izpratne
Swedbank Finanšu institūta veiktā aptauja atklāj, ka daudziem bērniem grūtības sagādā pamatprasmes, kas saistītas ar naudu. Gandrīz puse vecāku (43%) norāda, ka viņu bērniem vislielākās...
Lasīt tālākAiz viltotas mājaslapas, “uzmācīgiem” zvaniem un ātrās peļņas solījumiem var slēpties krāpniecības shēma
Aiz pēkšņi saņemtas e-pasta vēstules vai nepazīstama zvana nereti slēpjas kāda populāra vai jauna krāpniecības shēma, kas var būt mērķēta uz ikvienu – gan privātpersonām, gan uzņēmumiem....
Lasīt tālākValdība sper soli taisnīgākas un ilgtspējīgākas izdienas pensiju sistēmas virzienā
Pirmdien, 13. oktobrī, Ministru kabinets ārkārtas sēdē izskatīja un atbalstīja nozaru atbildīgo iestāžu sagatavotos likumprojektus, kas īsteno Valsts kancelejas izstrādāto izdienas pensiju...
Lasīt tālākJauna drošības funkcija: veicot bankas pārskaitījumu tiks pārbaudīti saņēmēja dati
No rītdienas, 9. oktobra, stājas spēkā jauni maksājumu noteikumi, kas izstrādāti saskaņā ar Eiropas Savienības (ES) Zibmaksājumu regulas prasībām. Veicot pārskaitījumus, banka turpmāk...
Lasīt tālāk