• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
10/02/2025, Kategorija: Finanses, bankas

Vai esat kādreiz aizdomājušies, kāpēc atlaižu uzlīmes visbiežāk ir košās krāsās, piemēram, sarkanas, oranžas vai dzeltenas? Krāsu psiholoģija ir viens no mārketinga rīkiem, kas var ietekmēt patērētāju uzvedību un lēmumus, tai skaitā veicināt impulsīvu pirkumu veikšanu. Luminor bankas finanšu eksperte Jekaterina Ziniča iesaka, kā “neiekrist” lielo atlaižu vilinājumā un ko der atcerēties ikvienam, dodoties iepirkties.

Sarkanā krāsa: izmaksu veicinātājs
Sarkanās krāsas izmantošana ir viens no visefektīvākajiem veidiem, kā mudināt cilvēkus pirkt un tērēt vairāk, tāpēc tā ir viena no biežāk izmantotajām krāsām. Saskaņā ar pētījumiem sarkanā krāsa aktivizē nervu sistēmu, un cilvēks ar spēcīgu emocionālo reakciju var būt mazāk kritisks pret impulsīvu pirkumu veikšanu.

“Mēs bieži redzam sarkano krāsu uz atlaižu zīmēm un reklāmas publikācijām. Tā ir spilgta, intensīva un bieži vien asociējas ar steidzamību un nepieciešamību rīkoties tieši tagad. Tas padara preces pievilcīgākas un mudina pircējus domāt, ka viņi saņem ekskluzīvu piedāvājumu, kas nekavējoties jāizmanto. Tomēr realitātē ietaupītā summa var būt neliela un iegādātā prece nereti nemaz nav nepieciešama. Šādā gadījumā tiek iztērēts vairāk, nekā ietaupīts,” saka Jekaterina Ziniča.

Dzeltenā krāsa: prieka ilūzija
Dzeltenais, tāpat kā sarkanais, bieži redzams uz atlaižu zīmēm un reklāmas publikācijām. Dzeltenā krāsa simbolizē prieku, optimismu un brīvību, un tā tiek izmantota, lai radītu draudzīgu un priekpilnu sajūtu.

“Šī sajūta var kļūt par pamatu nevajadzīgiem pirkumiem – dzeltenā krāsa var uzlabot garastāvokli un izraisīt pozitīvas emocijas, kas mudina cilvēkus ļauties sevis vai citu lutināšanai, tādējādi tērējot vairāk. Tāpēc, ieraugot dzeltenu atlaižu zīmi vai reklāmu, cilvēki ļauj sev iegādāties kaut ko, kas viņiem patiesībā nav vajadzīgs,” norāda Jekaterina Ziniča.

Oranžā krāsa: enerģijas un steidzamības simbols
Oranžo krāsu bieži izmanto ierobežota termiņa piedāvājumos, jo tā apvieno sarkanās krāsas “enerģiju” un dzeltenās krāsas “prieku”. Tā asociējas ar entuziasmu un mudina uz ātru un bieži vien neapdomīgu rīcību.

“Tirgotāji zina, ka spilgti oranžiem elementiem veikalos vai reklāmās ir efekts “pērc tagad vai nokavēsi”. Tāpēc ir ļoti svarīgi saprast, ka steidzamības sajūta ir apzināti radīts instruments, kas rada patērētājam vēlmi iegādāties preci tagad un tūlīt, neapdomājot, vai tās iegāde ir nepieciešama,” skaidro Jekaterina Ziniča.

Zaļā krāsa: ilgtspējas ilūzija
Zaļā krāsa asociējas ar dabu, ekoloģiju un veselību, un visbiežāk ilgtspējas entuziasti izvēlēsies produktu ar šo krāsu uz iepakojuma, pat ja tas būs dārgāks salīdzinājumā ar citiem tās pašas kategorijas produktiem.

“Neļaujiet sevi maldināt – ne visi produkti ar zaļo marķējumu ir patiešām videi draudzīgi. Tas var tikt apzināti izmantots, lai maldinātu patērētājus. To dēvē par “zaļo mazgāšanu” (greenwashing), kas liek patērētājam justies labāk, šķietami izdarot izvēli par labu videi draudzīgākiem produktiem, lai gan realitāte var būt pavisam citāda. Lai veiktu ilgtspējīgu un ekonomiski atbildīgu izvēli, vienmēr nepieciešams rūpīgi izlasīt produktu marķējumus,” atgādina Jekaterina Ziniča.

Pirms pirkuma veltiet laiku pārdomām
Lai izvairītos no šiem trikiem, pirms jebkuru pirkumu veikšanas, eksperte iesaka noteikt savu budžetu un paturēt prātā savus finansiālos mērķus un vai šādu pirkumu veikšana tajos ietilpst.

“Bieži vien vajadzību pirkt izraisa īslaicīgas emocijas, tāpēc pirms jaunas preces iegādes jāpajautā sev, vai tā tiešām ir vajadzīga. Tas palīdzēs izvairīties no nevajadzīgiem pirkumiem, tādējādi ilgtermiņā ietaupot un arī ieviešot labāku finansiālo disciplīnu. Krāsas var ietekmēt mūsu izvēli, taču ir svarīgi paturēt prātā, ka mēs paši esam atbildīgi par savām finansēm. Tāpēc pat mazi, bet apzināti soļi var palīdzēt veidot spēcīgāku finansiālo pamatu un mazināt ikdienas izdevumu ietekmi uz mūsu dzīvi,” iesaka eksperte.

1,002 skatījumi




Video

Latvijas iedzīvotāji pārskata tēriņus – priekšroka pamatvajadzībām, taupa uz ārējo izskatu un izklaidi

04/11/2025

Augsto dzīves izmaksu dēļ Latvijas iedzīvotāji aizvien biežāk pārskata savus ikdienas tēriņus un pieņem pārdomātākus finanšu lēmumus. Savukārt jaunieši veido jaunu patēriņa kultūru...

Lasīt tālāk
Video

Mājokļa iegāde: pirkt mazāku vai krāt ilgāk pirmajai iemaksai

03/11/2025

Mājokļa iegāde ir viens no nozīmīgākajiem finanšu lēmumiem dzīvē, un veidi tā sasniegšanai var būt dažādi. Luminor bankas aptauja* rāda, ka vairāk nekā trešdaļa iedzīvotāju (36%)...

Lasīt tālāk
Video

Procentu likmju stabilitāte – ilūzija vai realitāte?

29/10/2025

Šonedēļ Eiropas Centrālās bankas (ECB) Padome sanāk uz monetārās politikas sēdi, kuras laikā tiks lemts par bāzes procentu likmju jautājumu. Tirgus dalībnieki tālāku likmju samazinājumu...

Lasīt tālāk
Video

LM rosina mazināt VSAOI samaksas termiņu pagarinājumu negatīvo ietekmi uz vecuma pensijas apmēru

28/10/2025

Šā brīža normatīvajā regulējumā darba devēji nepieciešamības gadījumā var pieteikties valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (VSAOI) samaksas termiņa pagarinājumam, taču...

Lasīt tālāk
Video

Būtiskākais pasaules ekonomikā: Eirozonas ekonomikas noskaņojums sasniedz pēdējo gadu rekordu

27/10/2025

Oktobrī eirozonas uzņēmējdarbības noskaņojums piedzīvoja būtisku uzlabojumu – kopējais PMI indekss pieauga līdz 52,2 punktiem, sasniedzot augstāko līmeni kopš 2022. gada sākuma. Uzlabojumu...

Lasīt tālāk
Video

Aptauja: Vairums Latvijas iedzīvotāji stabili justos ar ienākumiem virs 2000 eiro pēc nodokļu nomaksas

27/10/2025

Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju finansiālu drošību izjūt, ja ikmēneša ienākumi pēc nodokļu nomaksas sasniedz vismaz 2000 eiro. To atklāj jaunākie bankas Citadeles aptaujas dati, kas...

Lasīt tālāk
Video

Pusgada laikā finanšu “drošības spilvens” samazinājies trešdaļai iedzīvotāju

24/10/2025

Finanšu uzkrājums, kas ļautu segt ikdienas izdevumus vismaz vienu mēnesi, šobrīd ir gandrīz pusei Latvijas iedzīvotāju. Tikmēr pārējiem finanšu “drošības spilvens” vai nu vispār...

Lasīt tālāk
Video

“Finanšu pieejamības pārskats”: pēc ilgstošas stagnācijas kreditēšanā vērojamas pozitīvas tendences

22/10/2025

Pēc ilgstošas stagnācijas kreditēšanā vērojamas pozitīvas tendences, secināts Latvijas Bankas sagatavotajā “Finanšu pieejamības pārskatā 2025”. Šis ir jau trešais gads, kad Latvijas...

Lasīt tālāk
Video

Latvijā biežāk nekā citās Baltijas valstīs patēriņa kredītu izmanto veselības aprūpei

21/10/2025

Latvijas iedzīvotāji patēriņa kredītu visbiežāk izmanto mājokļa remontam, transportlīdzekļa iegādei un biežāk kā mūsu Baltijas kaimiņi – veselības aprūpei, liecina Luminor bankas...

Lasīt tālāk
Video

Gandrīz puse vecāku atzīst – bērniem grūtības sagādā naudas vērtības izpratne

20/10/2025

Swedbank Finanšu institūta veiktā aptauja atklāj, ka daudziem bērniem grūtības sagādā pamatprasmes, kas saistītas ar naudu. Gandrīz puse vecāku (43%) norāda, ka viņu bērniem vislielākās...

Lasīt tālāk