• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
02/08/2022, Kategorija: Auto, Svarīgākais

Citroen Traction Avant (ražotāja foto)

Auto vēsture ir šķērsojusi pirmā gadsimta starpfinišu un ir ceļā uz nākamo. Šajā laikā spēkrati piedzīvojuši daudzas būtiskas transformācijas: ir mainījušies gan priekšstati par braukšanu un ceļošanu, gan automašīnu iespējas. Ne viens vien ražotājs ir ierakstījis savu vārdu progresa annālēs, radot nozīmīgus izgudrojumus un uzlabojumus, bez kuriem mūsdienu auto nebūtu iedomājami. Un, atskatoties retrospektīvi, daži no tiem pat ir apsteiguši savu laiku.

Viens no spilgtākajiem novatoriem vienmēr bijusi franču autobūves ikona Citroën, kuras inženieri ir pārsteiguši auto entuziastus gandrīz gadsimta garumā. Reizēm ar viedām tehnoloģijām, kas šai markai radījušas komforta lielmeistaru auru, reizēm – ar neparastiem un pat dīvainiem risinājumiem. Lai vai kā – ne reizi, kad klajā laists jauns modelis, vienaldzīgo nav bijis. Kāpēc tā? Lai gūtu atbildi, vajag vien atskatīties uz spilgtākajiem notikumiem Citroën izgudrojumu vēsturē, kas iespaidojuši visu auto nozari un ļāvušas mums braukt aizvien ērtāk un patīkamāk.

Pirmais ieguldījums – drošībā un vadāmībā

Viss sākās ar Citroën Traction Avant 1934. gadā: šim auto tika izveidota priekšējā piedziņa – netipiski tā laika sērijveida mašīnām, kā arī nesošā virsbūve – pretstatā vairākumam citu auto, kam tā bija uzstādīta uz atsevišķa rāmja. Pateicoties šim revolucionārajam tehniskajam risinājumam, virsbūve bija daudz stingrāka, tāpēc padarīja braukšanu ievērojami drošāku. Turklāt, tā kā virsbūve bija noturīgāka pret vērpi un lieci, auto izcēlās arī ar labāku vadāmību un gaitu. Tieši šis bija pavērsiena brīdis Citroën ceļā uz izcilu komfortu. Rezultātā šī uzņēmuma konstruktoru ietekmē tika ieviesti pavisam jauni virsbūves stingrības standarti, kas izraisīja būtiskas pārmaiņas pilnīgi visu spēkratu konstrukcijā.

Tāpat franču risinājumiem bija iespaids arī uz dzinēja izolēšanu, attiecīgi uz trokšņu un vibrāciju samazināšanu. Traction Avant bija aprīkots ar neatkarīgu priekšējo balstiekārtu un hidrauliskajām bremzēm. Atbilstoši tā laika ergonomikas standartiem salonā tika ievietoti grezni jauna tipa sēdekļi, un, tā kā automobilim nebija transmisijas tuneļa, ražotājs varēja izveidot līdzenu grīdu un lutināt braucējus ar plašāku telpu. Citroën kļuva par pirmo Eiropas ražotāju, kurš izmantoja motora gumijas spilvenus, kas samazināja vibrācijas salonā. Šāds dzinējs kļuva pazīstams kā Le Moteur Flottant jeb tulkojumā no franču valodas – peldošais dzinējs.

Balstiekārtas revolucionāri

Tomēr Citroën vārds nozarē un auto entuziastu vidū visvairāk asociējas ar hidropneimatisko balstiekārtu, kuras sniegtajam gaitas komfortam izveidojās uzticamu sekotāju pulks. Šīs tehnoloģijas pirmsākumi meklējami pagājušā gadsimta 50. gadu modelī Traction Avant 15H, un pilnā apjomā tā parādījās ikoniskajā Citroën DS 1955. gadā.

Novatoriskais modelis, kas iespaidīgus tehniskos risinājumus un neparastu izskatu apvienoja ar tam laikam fantastiski zemu aerodinamiskās pretestības koeficientu 0,355, izraisīja īstu furoru. Hidropneimatiskā DS balstiekārta ļāva cilvēkiem no vidusšķiras izbaudīt augstākās klases limuzīna priekšrocības. Inovatīvais risinājums faktiski radīja jaunu braukšanas komforta standartu. Ne velti Citroën gaitu toreiz salīdzināja ar lidojumu uz burvju paklāja – šo salīdzinājumu dzird pat šodien, jo īpaši, runājot par tādiem modeļiem kā jaunais C5 X. Šādu līdzību savos reklāmas materiālos ir izmantojis arī, piemēram, Rolls-Royce. Britu zīmolu, tāpat kā Mercedes-Benz konstruktorus, franču tehnoloģija pamudināja izmantot pneimatisko balstiekārtu savos jaunajos modeļos.

Laižot klajā DS, dienasgaismu ieraudzīja vēl vairāki aizraujoši jauninājumi, un daži no tiem nav pieejami pat mūsdienu mašīnās, vismaz ne bez papildu maksas. Runa ir par pašizlīdzinošo balstiekārtu, kas uztur vienmērīgu klīrensu neatkarīgi no slodzes, un par lukturiem, kas pagriežas stūrēšanas virzienā.

Vēl būtisks Citroën tehnisko prātu talanta uzplaiksnījums notika 70. gados, kad parādījās dinamiskais SM modelis. To pamatoti uzskata par vienu no mūsdienu GT (Grand Tourer) priekštečiem. Aerodinamiskais auto ar jaudīgo V6 dzinēju tika izstrādāts gariem pārbraucieniem, tāpēc to aprīkoja ar mainīgas pretestības stūres pastiprinātāju, kas stūres griešanas vieglumu mainīja atbilstoši braukšanas ātrumam. Tāpat tam bija seši adaptīvie lukturi, kuru gaismas kūlis sekoja stūrēšanas virzienam.

Īpaša programma

Progresīvās balstiekārtas tradīcija turpinājās ar iespaidīgu dizainu apveltīto Citroën XM. Baltijas valstīs un arī Latvijā joprojām ir sastopami vairāki neparastā modeļa eksemplāri. Tā hidropneimatiskā vadība pirmo reizi bija uzticēta elektroniskam blokam, kurš pats izvēlējās optimālu attiecību starp komfortu un balstiekārtas stingrību, vadoties pēc konkrētiem apstākļiem. Vēlāk XM modelī ieviesa otrās paaudzes hidraulisko balstiekārtu, kurā bija vēl vairāk elektronisko kontroles sistēmu, un tās parādījās arī citos markas modeļos.

Pēdējā jeb trešā paaudze C5 un C6 īpašniekiem atmiņā palikusi īpaši, jo tā komforta latiņu pacēla vēl augstāk. Xantia Active modelī uzstādītā aktīvā balstiekārta novērsa virsbūves sasvēršanos tik efektīvi, ka slavenajā zviedru žurnālistu aļņa testā mašīna pārspēja pat konkurentus no Porsche.

Te jāpiemin, ka Citroën ar braukšanas komforta inovācijām neskopojas arī mūsdienās, turklāt dara to atbilstoši laika prasībām. Piemēram, izstrādājot modernā komforta programmu, franču ražotājs sev tik labi zināmajā jomā ir mainījis arī dažus dzelžainus principus. Klientiem patīkams ir fakts, ka ir komforta tehnoloģijas tiek lietotas daudz un plaši: tās tiek izmantotas gan kompaktajos modeļos, piemēram, C4, gan lielākos krosoveros, piemēram, C5 Aircross.

Balstiekārtas uzlabojumi ietver papildu sviras, vibrāciju akustisko kontroli, kā arī progresīvus hidrauliskos amortizatorus ar papildu vārstiem, kas ļauj mainīt amortizatoru īpašības atkarībā no piekares gājiena fāzes. Šie risinājumi ievērojami samazina nepatīkamās izjūtas braucējiem, pēkšņi nonākot uz slikta ceļa.

Braukšanas komforts katrā modelī tiek nodrošināts, piedāvājot plašu, labi apgaismotu, nepārblīvētu un ērtu salonu ar īpaši izstrādātiem sēdekļiem. Izmantojot vairākus atšķirīgu materiālu slāņus (poliuretāna putas, teksturētas vai viskoelastīgas (memory) putas), ražotājs ir spējis radīt sēdekļus, kas sniedz ergonomiski korektu atbalstu un perfekti pielāgojas katra pasažiera ķermenim. Pateicoties šīm īpašībām, sēdekļi ātri atgūst sākotnējo formu pat tad, kad pasažieri mainās.

606 skatījumi




Video

Piektdien gaidāmas ļoti stipras pērkona lietusgāzes, brīvdienas nokrišņu daudzums mazināsies

11/07/2025

Šonedēļ laikapstākļus Latvijā nosaka aktīvi cikloni, līdz ar ko debesis lielākoties ir klājuši mākoņi un valsts teritoriju šķērsojušas vairākas nokrišņu zonas - daudzviet lija,...

Lasīt tālāk
Video

Kriminālvajāšanai nodots process par bezvēsts pazudušā bērna nāvi Rēzeknes novadā

09/07/2025

Šā gada 1. februārī Valsts policijas Latgales reģiona pārvaldes Ziemeļlatgales iecirkņa amatpersonas saņēma informāciju, ka Rēzeknes novada Lendžu pagastā no mājas izgājis un bezvēsts...

Lasīt tālāk
Video

Šonedēļ gaidāms lietains laiks

07/07/2025

Jaunajā darba nedēļā laikapstākļus turpinās noteikt ciklonu darbība. Debesis lielākoties būs mākoņainas, tikai brīžiem uzspīdēs saule. Nokrišņi gaidāmi visā valsts teritorijā –...

Lasīt tālāk
Video

Nedēļas izskaņā siltums atkāpsies un kļūs lietaināks

04/07/2025

Šī darba nedēļa Latvijā iesākās ar mainīgiem laika apstākļiem. Pirmdien un otrdien visā valstī pūta brāzmains vējš, bet nedēļas otrajā pusē, pastiprinoties anticiklona ietekmei,...

Lasīt tālāk
Video

Latvijā ieviesta šūnu apraide – jauns rīks agrīnās brīdināšanas sistēmā iedzīvotāju drošībai

03/07/2025

No 2025. gada 1. jūlija Latvijā ir ieviesta šūnu apraide – efektīvs un mūsdienīgs risinājums sabiedrības brīdināšanai ārkārtas situācijās. Šūnu apraide papildina jau esošos informēšanas...

Lasīt tālāk
Video

Laika zīmju vērotājs prognozē, kāds varētu būt jūlijs

03/07/2025

Laika zīmju vērotājs Vilis Bukšs ir prognozējis, kāds būs jūlijs. “Ticējums saka, kāds janvāris, tāds jūlijs. Ja janvāris sauss un auksts, tad jūlijs sauss un karsts. Ja mīksts...

Lasīt tālāk
Video

Partnerības pirmais gads Latvijā – simtiem pāru reģistrējuši attiecības ar juridisku spēku

01/07/2025

Šodien, 2025. gada 1. jūlijā, aprit gads kopš Latvijā ieviests Partnerības institūts. Tas piešķir tiesības divām pilngadīgām personām - neatkarīgi no dzimuma - juridiski nostiprināt...

Lasīt tālāk
Video

Nedēļas vidū termometra stabiņš vietām varētu pietuvoties +30°

30/06/2025

Jūnijā Latvijas laika apstākļus noteica vairāku ciklonu darbība – daudzas dienas bija mākoņainas, lietainas, vēsas un vējš bija brāzmains. Jaunās nedēļas sākumā aizejošais ciklons...

Lasīt tālāk
Video

Brīdinājums par jaunu krāpniecību: kibernoziedznieki vilina ar veselības solījumiem

27/06/2025

Multipakalpojumu uzņēmuma “Tele2” dati liecina, ka kibernoziedznieki arvien biežāk izmanto cilvēku vēlmi uzlabot savu veselību. Proti, ir aktivizējušās dažādas viltus interneta vietnes,...

Lasīt tālāk
Video

Brīvdienās laiks būs mākoņains un bieži līs, tomēr jaunnedēļ vairāk varēsim baudīt saulainu laiku

27/06/2025

Nedēļas izskaņā laika apstākļus aizvien ietekmēs ciklona darbība, līdz ar to gaidāms lielākoties mākoņains laiks, valsti šķērsos jaunas nokrišņu zonas, nesot lietu. Tomēr brīžiem...

Lasīt tālāk