• Rīga
    Mostly cloudy
    -7°C
     
02/08/2022, Kategorija: Auto, Svarīgākais

Citroen Traction Avant (ražotāja foto)

Auto vēsture ir šķērsojusi pirmā gadsimta starpfinišu un ir ceļā uz nākamo. Šajā laikā spēkrati piedzīvojuši daudzas būtiskas transformācijas: ir mainījušies gan priekšstati par braukšanu un ceļošanu, gan automašīnu iespējas. Ne viens vien ražotājs ir ierakstījis savu vārdu progresa annālēs, radot nozīmīgus izgudrojumus un uzlabojumus, bez kuriem mūsdienu auto nebūtu iedomājami. Un, atskatoties retrospektīvi, daži no tiem pat ir apsteiguši savu laiku.

Viens no spilgtākajiem novatoriem vienmēr bijusi franču autobūves ikona Citroën, kuras inženieri ir pārsteiguši auto entuziastus gandrīz gadsimta garumā. Reizēm ar viedām tehnoloģijām, kas šai markai radījušas komforta lielmeistaru auru, reizēm – ar neparastiem un pat dīvainiem risinājumiem. Lai vai kā – ne reizi, kad klajā laists jauns modelis, vienaldzīgo nav bijis. Kāpēc tā? Lai gūtu atbildi, vajag vien atskatīties uz spilgtākajiem notikumiem Citroën izgudrojumu vēsturē, kas iespaidojuši visu auto nozari un ļāvušas mums braukt aizvien ērtāk un patīkamāk.

Pirmais ieguldījums – drošībā un vadāmībā

Viss sākās ar Citroën Traction Avant 1934. gadā: šim auto tika izveidota priekšējā piedziņa – netipiski tā laika sērijveida mašīnām, kā arī nesošā virsbūve – pretstatā vairākumam citu auto, kam tā bija uzstādīta uz atsevišķa rāmja. Pateicoties šim revolucionārajam tehniskajam risinājumam, virsbūve bija daudz stingrāka, tāpēc padarīja braukšanu ievērojami drošāku. Turklāt, tā kā virsbūve bija noturīgāka pret vērpi un lieci, auto izcēlās arī ar labāku vadāmību un gaitu. Tieši šis bija pavērsiena brīdis Citroën ceļā uz izcilu komfortu. Rezultātā šī uzņēmuma konstruktoru ietekmē tika ieviesti pavisam jauni virsbūves stingrības standarti, kas izraisīja būtiskas pārmaiņas pilnīgi visu spēkratu konstrukcijā.

Tāpat franču risinājumiem bija iespaids arī uz dzinēja izolēšanu, attiecīgi uz trokšņu un vibrāciju samazināšanu. Traction Avant bija aprīkots ar neatkarīgu priekšējo balstiekārtu un hidrauliskajām bremzēm. Atbilstoši tā laika ergonomikas standartiem salonā tika ievietoti grezni jauna tipa sēdekļi, un, tā kā automobilim nebija transmisijas tuneļa, ražotājs varēja izveidot līdzenu grīdu un lutināt braucējus ar plašāku telpu. Citroën kļuva par pirmo Eiropas ražotāju, kurš izmantoja motora gumijas spilvenus, kas samazināja vibrācijas salonā. Šāds dzinējs kļuva pazīstams kā Le Moteur Flottant jeb tulkojumā no franču valodas – peldošais dzinējs.

Balstiekārtas revolucionāri

Tomēr Citroën vārds nozarē un auto entuziastu vidū visvairāk asociējas ar hidropneimatisko balstiekārtu, kuras sniegtajam gaitas komfortam izveidojās uzticamu sekotāju pulks. Šīs tehnoloģijas pirmsākumi meklējami pagājušā gadsimta 50. gadu modelī Traction Avant 15H, un pilnā apjomā tā parādījās ikoniskajā Citroën DS 1955. gadā.

Novatoriskais modelis, kas iespaidīgus tehniskos risinājumus un neparastu izskatu apvienoja ar tam laikam fantastiski zemu aerodinamiskās pretestības koeficientu 0,355, izraisīja īstu furoru. Hidropneimatiskā DS balstiekārta ļāva cilvēkiem no vidusšķiras izbaudīt augstākās klases limuzīna priekšrocības. Inovatīvais risinājums faktiski radīja jaunu braukšanas komforta standartu. Ne velti Citroën gaitu toreiz salīdzināja ar lidojumu uz burvju paklāja – šo salīdzinājumu dzird pat šodien, jo īpaši, runājot par tādiem modeļiem kā jaunais C5 X. Šādu līdzību savos reklāmas materiālos ir izmantojis arī, piemēram, Rolls-Royce. Britu zīmolu, tāpat kā Mercedes-Benz konstruktorus, franču tehnoloģija pamudināja izmantot pneimatisko balstiekārtu savos jaunajos modeļos.

Laižot klajā DS, dienasgaismu ieraudzīja vēl vairāki aizraujoši jauninājumi, un daži no tiem nav pieejami pat mūsdienu mašīnās, vismaz ne bez papildu maksas. Runa ir par pašizlīdzinošo balstiekārtu, kas uztur vienmērīgu klīrensu neatkarīgi no slodzes, un par lukturiem, kas pagriežas stūrēšanas virzienā.

Vēl būtisks Citroën tehnisko prātu talanta uzplaiksnījums notika 70. gados, kad parādījās dinamiskais SM modelis. To pamatoti uzskata par vienu no mūsdienu GT (Grand Tourer) priekštečiem. Aerodinamiskais auto ar jaudīgo V6 dzinēju tika izstrādāts gariem pārbraucieniem, tāpēc to aprīkoja ar mainīgas pretestības stūres pastiprinātāju, kas stūres griešanas vieglumu mainīja atbilstoši braukšanas ātrumam. Tāpat tam bija seši adaptīvie lukturi, kuru gaismas kūlis sekoja stūrēšanas virzienam.

Īpaša programma

Progresīvās balstiekārtas tradīcija turpinājās ar iespaidīgu dizainu apveltīto Citroën XM. Baltijas valstīs un arī Latvijā joprojām ir sastopami vairāki neparastā modeļa eksemplāri. Tā hidropneimatiskā vadība pirmo reizi bija uzticēta elektroniskam blokam, kurš pats izvēlējās optimālu attiecību starp komfortu un balstiekārtas stingrību, vadoties pēc konkrētiem apstākļiem. Vēlāk XM modelī ieviesa otrās paaudzes hidraulisko balstiekārtu, kurā bija vēl vairāk elektronisko kontroles sistēmu, un tās parādījās arī citos markas modeļos.

Pēdējā jeb trešā paaudze C5 un C6 īpašniekiem atmiņā palikusi īpaši, jo tā komforta latiņu pacēla vēl augstāk. Xantia Active modelī uzstādītā aktīvā balstiekārta novērsa virsbūves sasvēršanos tik efektīvi, ka slavenajā zviedru žurnālistu aļņa testā mašīna pārspēja pat konkurentus no Porsche.

Te jāpiemin, ka Citroën ar braukšanas komforta inovācijām neskopojas arī mūsdienās, turklāt dara to atbilstoši laika prasībām. Piemēram, izstrādājot modernā komforta programmu, franču ražotājs sev tik labi zināmajā jomā ir mainījis arī dažus dzelžainus principus. Klientiem patīkams ir fakts, ka ir komforta tehnoloģijas tiek lietotas daudz un plaši: tās tiek izmantotas gan kompaktajos modeļos, piemēram, C4, gan lielākos krosoveros, piemēram, C5 Aircross.

Balstiekārtas uzlabojumi ietver papildu sviras, vibrāciju akustisko kontroli, kā arī progresīvus hidrauliskos amortizatorus ar papildu vārstiem, kas ļauj mainīt amortizatoru īpašības atkarībā no piekares gājiena fāzes. Šie risinājumi ievērojami samazina nepatīkamās izjūtas braucējiem, pēkšņi nonākot uz slikta ceļa.

Braukšanas komforts katrā modelī tiek nodrošināts, piedāvājot plašu, labi apgaismotu, nepārblīvētu un ērtu salonu ar īpaši izstrādātiem sēdekļiem. Izmantojot vairākus atšķirīgu materiālu slāņus (poliuretāna putas, teksturētas vai viskoelastīgas (memory) putas), ražotājs ir spējis radīt sēdekļus, kas sniedz ergonomiski korektu atbalstu un perfekti pielāgojas katra pasažiera ķermenim. Pateicoties šīm īpašībām, sēdekļi ātri atgūst sākotnējo formu pat tad, kad pasažieri mainās.

575 skatījumi




Video

PROGRESĪVIE: Topošā koalīcija ar valdības deklarāciju riskē pievilt sabiedrību

02/12/2022

Šī brīža situācijā valdībai nepieciešami skaidri mērķi, kas iezīmē jaunu kursu Latvijai jaunā ģeopolitiskā realitātē. Sabiedrības saliedētība un izlēmīga rīcība enerģētiskās...

Lasīt tālāk
Video

Uz Vidzemes šosejas sāk darboties elektroniskās ceļazīmes

02/12/2022

No 2. decembra uz Vidzemes šosejas (A2) sāks darboties mainīgās elektroniskās ceļazīmes, kas ir daļa no satiksmes vadības sistēmas, kas tiek veidota projekta SMART E263/E77 ietvaros uz valsts...

Lasīt tālāk
Video

Indriksone: Elektrības kopējie tarifi noteikti nebūs vairākkārt lielāki nekā pašlaik

02/12/2022 | Autors: Anete Jansone, Labdien.lv

Augstsprieguma tīkla un Sadales tīkla jaunie elektrības sadales un pārvades tarifi nebūs tik lieli, kā sākotnēji tika plānots, šorīt intervijā LTV raidījumā "Rīta panorāma" uzsvēra...

Lasīt tālāk
Video

Decembrī daudzviet Rīgā apmeklētājus gaida Ziemassvētku tirdziņi

02/12/2022

Svētku gaidīšanas laikā galvaspilsētā norisinās ne tikai pasākumi un ir aplūkojams tematisks noformējums, bet arī sarūpēti Ziemassvētku tirdziņi, kur var iegādāties dāvanas un gardumus. Ziemassvētku...

Lasīt tālāk
Video

Gan brīvdienās, gan jaunnedēļ Latvijā saglabāsies sals

02/12/2022

Šajā nedēļā dominēja anticiklona ietekme, līdz ar to nokrišņu bija maz. Arī tuvākajās dienās gaidāms lielākoties sauss, bet auksts laiks - naktīs austrumu rajonos gaisa temperatūra...

Lasīt tālāk
Video

Saeima pieņem grozījumus Klimata un enerģētikas ministrijas izveidei

01/12/2022

Lai ieviestu Klimata un enerģētikas ministriju un ministra amatu, Saeima ceturtdien, 1. decembrī, otrajā – galīgajā – lasījumā pieņēma par steidzamiem atzītos grozījumus Ministru kabineta...

Lasīt tālāk
Video

VK: Jaunizveidotajām pašvaldībām jādara vairāk, lai uzlabotu cilvēkresursu pārvaldību

01/12/2022

Valsts kontrole veikusi lietderības revīziju par izaicinājumiem pašvaldību personālpolitikā pēc ATR. Diemžēl revīzijā konstatētie trūkumi gan bijušajās, gan jaunizveidotajās pašvaldībās...

Lasīt tālāk
Video

ZZS varētu vērsties Satversmes tiesā par jaunas ministrijas un ministru biedru posteņu izveidi

01/12/2022 | Autors: Renāte Logina, Labdien.lv

Opozīcijas deputāts Viktors Valainis (Zaļo un Zemnieku savienība) sola vērsties Satversmes tiesā par jaunas ministrijas un ministru biedru posteņu izveidi. Šorīt intervijā LTV raidījumā...

Lasīt tālāk
Video

IKP 3. ceturksnī samazinājies par 0,6 %

30/11/2022

2022. gada 3. ceturksnī, salīdzinot ar 2021. gada 3. ceturksni, iekšzemes kopprodukts (IKP) pēc sezonāli un kalendāri nekoriģētajiem datiem salīdzināmajās cenās ir samazinājies par 0,6...

Lasīt tālāk
Video

Kariņš: Galvenais valdības vadmotīvs ir ekonomikas transformācija

30/11/2022 | Autors: Renāte Logina, Labdien.lv

Valdības veidošanas sarunās esam vienojušies krīzes apstākļos nemainīt nodokļu sistēmu, LTV raidījumā "Rīta Panorāma" sacīja premjers Krišjānis Kariņš. "Šobrīd darbs norit ļoti...

Lasīt tālāk