02/08/2022, Kategorija: Auto, Svarīgākais

Citroen Traction Avant (ražotāja foto)

Auto vēsture ir šķērsojusi pirmā gadsimta starpfinišu un ir ceļā uz nākamo. Šajā laikā spēkrati piedzīvojuši daudzas būtiskas transformācijas: ir mainījušies gan priekšstati par braukšanu un ceļošanu, gan automašīnu iespējas. Ne viens vien ražotājs ir ierakstījis savu vārdu progresa annālēs, radot nozīmīgus izgudrojumus un uzlabojumus, bez kuriem mūsdienu auto nebūtu iedomājami. Un, atskatoties retrospektīvi, daži no tiem pat ir apsteiguši savu laiku.

Viens no spilgtākajiem novatoriem vienmēr bijusi franču autobūves ikona Citroën, kuras inženieri ir pārsteiguši auto entuziastus gandrīz gadsimta garumā. Reizēm ar viedām tehnoloģijām, kas šai markai radījušas komforta lielmeistaru auru, reizēm – ar neparastiem un pat dīvainiem risinājumiem. Lai vai kā – ne reizi, kad klajā laists jauns modelis, vienaldzīgo nav bijis. Kāpēc tā? Lai gūtu atbildi, vajag vien atskatīties uz spilgtākajiem notikumiem Citroën izgudrojumu vēsturē, kas iespaidojuši visu auto nozari un ļāvušas mums braukt aizvien ērtāk un patīkamāk.

Pirmais ieguldījums – drošībā un vadāmībā

Viss sākās ar Citroën Traction Avant 1934. gadā: šim auto tika izveidota priekšējā piedziņa – netipiski tā laika sērijveida mašīnām, kā arī nesošā virsbūve – pretstatā vairākumam citu auto, kam tā bija uzstādīta uz atsevišķa rāmja. Pateicoties šim revolucionārajam tehniskajam risinājumam, virsbūve bija daudz stingrāka, tāpēc padarīja braukšanu ievērojami drošāku. Turklāt, tā kā virsbūve bija noturīgāka pret vērpi un lieci, auto izcēlās arī ar labāku vadāmību un gaitu. Tieši šis bija pavērsiena brīdis Citroën ceļā uz izcilu komfortu. Rezultātā šī uzņēmuma konstruktoru ietekmē tika ieviesti pavisam jauni virsbūves stingrības standarti, kas izraisīja būtiskas pārmaiņas pilnīgi visu spēkratu konstrukcijā.

Tāpat franču risinājumiem bija iespaids arī uz dzinēja izolēšanu, attiecīgi uz trokšņu un vibrāciju samazināšanu. Traction Avant bija aprīkots ar neatkarīgu priekšējo balstiekārtu un hidrauliskajām bremzēm. Atbilstoši tā laika ergonomikas standartiem salonā tika ievietoti grezni jauna tipa sēdekļi, un, tā kā automobilim nebija transmisijas tuneļa, ražotājs varēja izveidot līdzenu grīdu un lutināt braucējus ar plašāku telpu. Citroën kļuva par pirmo Eiropas ražotāju, kurš izmantoja motora gumijas spilvenus, kas samazināja vibrācijas salonā. Šāds dzinējs kļuva pazīstams kā Le Moteur Flottant jeb tulkojumā no franču valodas – peldošais dzinējs.

Balstiekārtas revolucionāri

Tomēr Citroën vārds nozarē un auto entuziastu vidū visvairāk asociējas ar hidropneimatisko balstiekārtu, kuras sniegtajam gaitas komfortam izveidojās uzticamu sekotāju pulks. Šīs tehnoloģijas pirmsākumi meklējami pagājušā gadsimta 50. gadu modelī Traction Avant 15H, un pilnā apjomā tā parādījās ikoniskajā Citroën DS 1955. gadā.

Novatoriskais modelis, kas iespaidīgus tehniskos risinājumus un neparastu izskatu apvienoja ar tam laikam fantastiski zemu aerodinamiskās pretestības koeficientu 0,355, izraisīja īstu furoru. Hidropneimatiskā DS balstiekārta ļāva cilvēkiem no vidusšķiras izbaudīt augstākās klases limuzīna priekšrocības. Inovatīvais risinājums faktiski radīja jaunu braukšanas komforta standartu. Ne velti Citroën gaitu toreiz salīdzināja ar lidojumu uz burvju paklāja – šo salīdzinājumu dzird pat šodien, jo īpaši, runājot par tādiem modeļiem kā jaunais C5 X. Šādu līdzību savos reklāmas materiālos ir izmantojis arī, piemēram, Rolls-Royce. Britu zīmolu, tāpat kā Mercedes-Benz konstruktorus, franču tehnoloģija pamudināja izmantot pneimatisko balstiekārtu savos jaunajos modeļos.

Laižot klajā DS, dienasgaismu ieraudzīja vēl vairāki aizraujoši jauninājumi, un daži no tiem nav pieejami pat mūsdienu mašīnās, vismaz ne bez papildu maksas. Runa ir par pašizlīdzinošo balstiekārtu, kas uztur vienmērīgu klīrensu neatkarīgi no slodzes, un par lukturiem, kas pagriežas stūrēšanas virzienā.

Vēl būtisks Citroën tehnisko prātu talanta uzplaiksnījums notika 70. gados, kad parādījās dinamiskais SM modelis. To pamatoti uzskata par vienu no mūsdienu GT (Grand Tourer) priekštečiem. Aerodinamiskais auto ar jaudīgo V6 dzinēju tika izstrādāts gariem pārbraucieniem, tāpēc to aprīkoja ar mainīgas pretestības stūres pastiprinātāju, kas stūres griešanas vieglumu mainīja atbilstoši braukšanas ātrumam. Tāpat tam bija seši adaptīvie lukturi, kuru gaismas kūlis sekoja stūrēšanas virzienam.

Īpaša programma

Progresīvās balstiekārtas tradīcija turpinājās ar iespaidīgu dizainu apveltīto Citroën XM. Baltijas valstīs un arī Latvijā joprojām ir sastopami vairāki neparastā modeļa eksemplāri. Tā hidropneimatiskā vadība pirmo reizi bija uzticēta elektroniskam blokam, kurš pats izvēlējās optimālu attiecību starp komfortu un balstiekārtas stingrību, vadoties pēc konkrētiem apstākļiem. Vēlāk XM modelī ieviesa otrās paaudzes hidraulisko balstiekārtu, kurā bija vēl vairāk elektronisko kontroles sistēmu, un tās parādījās arī citos markas modeļos.

Pēdējā jeb trešā paaudze C5 un C6 īpašniekiem atmiņā palikusi īpaši, jo tā komforta latiņu pacēla vēl augstāk. Xantia Active modelī uzstādītā aktīvā balstiekārta novērsa virsbūves sasvēršanos tik efektīvi, ka slavenajā zviedru žurnālistu aļņa testā mašīna pārspēja pat konkurentus no Porsche.

Te jāpiemin, ka Citroën ar braukšanas komforta inovācijām neskopojas arī mūsdienās, turklāt dara to atbilstoši laika prasībām. Piemēram, izstrādājot modernā komforta programmu, franču ražotājs sev tik labi zināmajā jomā ir mainījis arī dažus dzelžainus principus. Klientiem patīkams ir fakts, ka ir komforta tehnoloģijas tiek lietotas daudz un plaši: tās tiek izmantotas gan kompaktajos modeļos, piemēram, C4, gan lielākos krosoveros, piemēram, C5 Aircross.

Balstiekārtas uzlabojumi ietver papildu sviras, vibrāciju akustisko kontroli, kā arī progresīvus hidrauliskos amortizatorus ar papildu vārstiem, kas ļauj mainīt amortizatoru īpašības atkarībā no piekares gājiena fāzes. Šie risinājumi ievērojami samazina nepatīkamās izjūtas braucējiem, pēkšņi nonākot uz slikta ceļa.

Braukšanas komforts katrā modelī tiek nodrošināts, piedāvājot plašu, labi apgaismotu, nepārblīvētu un ērtu salonu ar īpaši izstrādātiem sēdekļiem. Izmantojot vairākus atšķirīgu materiālu slāņus (poliuretāna putas, teksturētas vai viskoelastīgas (memory) putas), ražotājs ir spējis radīt sēdekļus, kas sniedz ergonomiski korektu atbalstu un perfekti pielāgojas katra pasažiera ķermenim. Pateicoties šīm īpašībām, sēdekļi ātri atgūst sākotnējo formu pat tad, kad pasažieri mainās.

564 skatījumi




Video

Lembergs: Sabiedriskos medijus kontrolē valdība, tāpēc mans viedoklis tur netiek atspoguļots

09/08/2022 | Autors: Labdien.lv redakcija

Latvijā tā saucamie sabiedriskie mediji patiesībā ir valdības mediji, sacīja Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) premjera amata kandidāts Aivars Lembergs. “Kam Latvijā pieder galvenie ziņu...

Lasīt tālāk
Video

Valdība akceptē energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma atbalsta pasākumus

09/08/2022

Lai uzlabotu mājokļa pabalsta pieejamību, dodot iespējas saņemt šo pabalstu lielākam cilvēku lokam ar augstākiem ienākumiem, par periodu no 2022. gada 1. septembra līdz 2023. gada 30. aprīlim...

Lasīt tālāk
Video

Kariņš pieļauj, ka valsts atbalsts energoresursu krīzē varētu pieaugt: Mums faktiski izvēles nav

09/08/2022 | Autors: Anete Jansone, Labdien.lv

Energocenu krīzē valsts atbalsts vēl pieaugs, intervijā Latvijas Radio sacīja premjers Krišjānis Kariņš (JV), norādot, ka plānots atbalsts arī uzņēmumiem. Pēc viņa teiktā, aktīvākas...

Lasīt tālāk
Video

Linkaits: Valstij nāksies dotēt “Latvijas dzelzceļu”

09/08/2022 | Autors: Jānis Lācis, Labdien.lv

Kravu tranzītā sliktākais scenārijs nav piepildījies, tomēr "Latvijas dzelzceļam" vajadzēs dotācijas, intervijā LTV raidījumā “Rīta Panorāma” pastāstīja satiksmes ministrs Tālis...

Lasīt tālāk
Video

Lembergs: Tie, kas grib iet atvaļinājumā, lai iet prom no valdības

08/08/2022 | Autors: Anete Jansone, Labdien.lv

Ņemot vērā esošās problēmas valstī, tas nav pieņemams, ka valdības vadītāji uz mēnesi devušies atvaļinājumā, raidījumā "Veidosim mūsu valsti" sacīja Zaļo un zemnieku savienības...

Lasīt tālāk
Video

“Rīgas siltums” iesaka veikt energotaupības pasākumus mājokļos

08/08/2022 | Autors: Zane Grodiņa, Labdien.lv

Sagaidāms straujš cenu kāpums – apkure kļūs vēl dārgāka, tā šorīt TV3 atzina "Rīgas siltums" (RS) valdes loceklis Uģis Osis. Viņš atgādināja, ka šī gada 15. augustā stāsies...

Lasīt tālāk
Video

Ministrs: Valdība būs gatava domāt par papildu atbalsta pasākumiem energoresursu izmaksu kompensēšanai

08/08/2022 | Autors: Anete Jansone, Labdien.lv

Labklājības ministrs Gatis Eglītis (K) iesaka celt minimālo mēnešalgu, ja valsts sniegtais atbalsts apkures sezonā būs nepietiekami liels. Šorīt LTV raidījumā "Rīta Panorāma" Eglītis...

Lasīt tālāk
Video

Nedēļas sākumā vietām vasarīgs lietus, nedēļas otrajā pusē gaidāms sauss un karsts laiks

08/08/2022

Darba nedēļas sākumā gaisa masa virs Latvijas nemainīsies - naktis būs salīdzinoši vēsas, bet dienās termometra stabiņš pakāpsies vien pāris grādus virs +20° atzīmes. Nedēļas otrajā...

Lasīt tālāk
Video

Līgatnes dabas takas aicina piedzīvot Susuru vakaru

05/08/2022

Susuri ir Latvijas savvaļā mītoši zvēriņi, par kuriem ikdienā dzirdam pavisam maz, jo tie ir labi noslēpušies no svešām acīm. Susuru dzīve ir aizraujoša un iepazīšanas vērta, tāpēc...

Lasīt tālāk
Video

Indriksone: siltumapgādei nepieciešamais šķeldas apjoms Latvijā ir pietiekošs

05/08/2022

Latvijas siltumapgādei nepieciešamais šķeldas apjoms šai apkures sezonai ir pietiekošs. To vairākās tikšanās reizēs ar ekonomikas ministri Ilzi Indriksoni ir apliecinājusi gan Latvijas...

Lasīt tālāk