• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
07/05/2024, Kategorija: Sabiedrība, Svarīgākais
Autors: Nekā personīga, TV3

Kopš Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā nepārtraukti runājam, ka Eiropai jākļūst patstāvīgākai, lai ražotu un apgādātu savas armijas. Kā saka militārie analītiķi – ASV priekšrocība ir, ka viņiem ir viena armijas virsvadība un pašiem savs bruņojuma arsenāls. Kamēr Eiropas savienībā saimniecība ir sadrumstalota – 27 atsevišķas armijas un gandrīz katrai lielajai valstij savs atšķirīgs bruņojums – 30 tanku, 20 lidmašīnu veidi. Vairāk nekā 170 dažādas ieroču sistēmas.

Mēs Eiropā bruņojumam tērējam daudz naudas, bet iegūtās spējas nav atbilstošas iztērētajam. Tāpēc atslēgas vārds ir sadarbība. Kā, piemēram, Somijas bruņmašīnas “Patria” projekts, kuru būvēšanā iesaistījušās nu jau vairākas valstis. No šī mēneša daļu no “Patria” pilnībā ražos Latvijā. Kā noskaidroja “Nekā personīga” – tās pie mums nevar piereģistrēt, jo tas likumā vispār nav paredzēts.

Atšķirībā no Lietuvas un Igaunijas, 30 atjaunotās neatkarības gados Latvijas armijas transporta bāze nebija papildināta ar modernu karavīru pārvietošanai domātu jaunu tehniku. Bijām izlīdzējušies ar lietotiem vai partneru atdāvinātiem veciem braucamajiem.

2020. gada sākumā Latvijas un Somijas aizsardzības ministrijas vienojās, ka izstrādās jaunu bruņumašīnu sistēmu, kas būtu balstīta uz somu kompānijas “Patria” ražotās “6×6” auto bāzes.

Sešriteņu bruņutransportierus uzņēmums “Patria” sāka ražot pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados. Tas ir samērā vienkāršs un tāpēc tiek saukts arī par kaujas lauka taksometru.

Iesākumā bija doma, ka projektā iesaistās arī Igaunija, bet igauņi no tā izstājās. Viņu vietā ir pievienojusies Zviedrija un Vācija. Drīz vien uzņēmums nāca klajā ar mašīnas uzlaboto versiju “Patria XA-300”, kuras tapšanā iesaistījušies arī Latvijas uzņēmēji. Jaunā bruņumašīna sver līdz 22 tonnām, spēj braukt ne tikai pa sauszemi, bet arī peldēt pa ūdeni, šķērsojot upes un ezerus. Spēj pārvarēt līdz 1 m platus ierakumus, transportēt 10 karavīrus pilnā ekipējumā. Pašaizsardzībai uz jumta izvietota ložmetēja grozāmplatforma ar ložmetējnieka aizsargbruņām.

Slēdzot līgumu ar somiem, Latvija uzstāja, ka daļai no ražošanas jānotiek pie mums, lai palielinātu aizsardzības jomas piegāžu drošību un dotu stimulu vietējās aizsardzības industrijas attīstībai. Pirmie auto Latvijas armijai testam piegādāti jau 2021. gadā. Lielāko daļu no tiem montēja Somijā, Latvijā aprīkoja tikai ar atsevišķām detaļām.

Tuvākajās laikā plānots, ka uzņēmums “EMJ Metāls” un vēl piecas kompānijas, kas pēdējos gados iepirka papildus iekārtas, apmācīja darbiniekus, sāks faktiski pilna apmēra PATRIA bruņmašīnu ražošanu Latvijā. Dzinēji un vēl vairākas sarežģītas iekārtas joprojām taps Somijas rūpnīcā, bet karkasu, virsbūvi un arī bruņas ražos un samontēs pie mums.

“Patria Latvia” valdes priekšsēdētājs Uģis Romanovs norāda:“Latvijā līdz šim mēs veicām daļēju komplektēšanu, un šo komplektēšanu mēs veicām jau uz notestētām mašīnām. Sākot ar šo mēnesi mēs uzsākam pilna cikla ražošanu Latvijā. Līdz ar to mēs atklājam jaunus izaicinājumus, kas līdz šim nav paredzēti.”

Par izaicinājumiem, ar kuriem saskārusies “Patria Latvia”, pirmo reizi publiski izskanēja pagājušo otrdien Saeimā. Tur vairāki aizsardzības industrijas uzņēmumi bija ieradušies uz pirmo sēdi īpaši izveidotai Saeimas Inovācijas ekosistēmas attīstības apakškomisijai. Vairāki no viņiem skarbi kritizēja Aizsardzības ministriju, ka tai trūkst stratēģiska redzējuma, izpaliek aktīva virsvadība no Aizsardzības ministra, būtiski nepietiek naudas inovācijām, lai attīstītu jaunus produktus. Un nesakārtotu likumu dēļ ir apdraudēts arī “Patria” projekts.

Saeimas Inovācijas ekosistēmas attīstības apakškomisijas sēdē “LMT” prezidents Juris Binde norādīja: “Labdien, Juris Binde, Latvijas Aizsardzības industrijas viceprezidents un “LMT” prezidents. Aizsardzības ministrija pieminēja kā pozitīvu veiksmes stāstu “Patria”. Patiesībā “Patria” veiksmes stāsts ir sasaistīts ar lieliem dzirnakmeņiem pie “Patria” kājām. Jo “Patria” reāli nevar nodot savu produkciju testiem. Jo testos ir ieplānots, ka, lai varētu akceptēt šo mašīnu bruņojumam, viņai jānobrauc 200 kilometru pa vispārējās lietošanas ceļiem. Pa vispārējās lietošanas ceļiem var nobraukt tikai mašīna, kura ir saņēmusi reģistrācijas numuru CSDD, bet CSDD nereģistrē transportlīdzekļus, kuri nav izgājuši atbilstības testus. Līdz ar to loks ir noslēdzies un “Patria” krājas stāvlaukumā.”

“Patria Latvia” apliecina, ka problēma patiešām ir tāda kā tas izskanējis Saeimas komisijā. Iepriekš no Somijas uz darbnīcu Cēsīs tika saņemtas mašīnas, kas jau praktiski ir gatavas. Bet tām iztrūka dažas detaļas – komunikācijas sistēmas, sēdekļi un citas kopskaitā 250. Lai sakomplektētu vienu “Patria” auto, kopā paiet vidēji 1000 stundas. Līdz šim Latvijas puses ieguldījums darba apjomā bija 150-200 stundas. Pēdējo gadu laikā seši projektā iesaistītie vietējie uzņēmumi ir sagatavojuši iekārtas tādā apmērā, ka visas 1000 stundas bruņutehnikas ražošanai notiks Latvijā – tās tiks uzbūvētas no nulles.

Un kā pilnīgi jaunas transporta vienības tās katru nepieciešams testēt. Gan bezceļa apstākļos, gan nobraucot 200 kilometrus pa koplietošanas ceļiem. Tikai tagad atklājies, ka šos Latvijā pilnībā uzbūvētos auto piereģistrēt nevarēs.

“Patria Latvia” valdes priekšsēdētājs Uģis Romanovs skaidro: “Mēs konstatējam pastāvīgi kaut kādas nianses, kas nav paredzētas normatīvajos dokumentos Latvijā. Viens no tiem ir, kā piedalīties ceļu satiksmē ar transportlīdzekli, kas vēl nav nodots formāli ekspluatācijā. Tad, kad ražotājs ir izsniedzis mašīnai ekspluatācijas sertifikātu, tikai tad mašīnu drīkst reģistrēt. Un tad, kad viņa piereģistrēta, tad viņa drīkst piedalīties ceļu satiksmē. Mūsu gadījumā mums šī te testēšana pa koplietošanas ceļiem ir jāveic, pirms mēs varam izsniegt sertifikātu. Nu, lūk – mēs nonākam tādā situācijā, ka īsti mēs netiekam pie testēšanas un armija netiks pie mašīnām. Tāds apburtais loks sanāk – mašīnu nevar piereģistrēt, jo nav izsniegts sertifikāts, sertifikātu nevar iegūt, jo mašīna nav notestēta.”

Ceļu satiksmes drošības direkcija šī gada sākumā uzzinājusi par šo problēmu. Atklājies, ka armijas transportlīdzekļu reģistrs, kas uzrauga un apkalpo militāristu mehanizēto tehniku, nemaz nevar piešķirt šajā procedūrā nepieciešamo VIN kodu jeb tautā sauktu par “šasija” numuru.

CSDD Komunikācijas departamenta vadītājas vietnieks Mārtiņš Mālmeisters uzsver:“Nevienai citai institūcijai, izņemot CSDD nav izstrādātas tādas noteiktas kārtības, kā šos identifikācijas numurus piešķirt. Un pēc tikšanās ar ražotāju pārstāvjiem šeit klātienē šis jautājums tika pārrunāts. Un CSDD radīja iespēju attiecīgajiem transportlīdzekļiem šos identifikācijas numurus piešķirt.”

Aizsardzības ministrijas atbilde “Nekā personīga”: “Aizsardzības nozare ir saņēmusi lūgumu no SIA “Defence Partnership Latvia” rast risinājumu jautājumam par “Patria 6×6″ transportlīdzekļu testēšanu pirms to nodošanas Nacionālo bruņoto spēku rīcībā. Risinājums ir nepieciešams, jo pašreizējais Latvijas normatīvais regulējums nenosaka jautājumus, kas saistīti ar sērijveida transportlīdzekļu pilna cikla ražošanu.”

Aizsardzības nozares pārstāvji ir tikušies ar SIA “Defence Partnership Latvia”, un virzīs nepieciešamos grozījumus normatīvajos aktos.

“Patria” vadītājs diplomātiski nekritizē Aizsardzības ministriju un cerot, ka problēmas ar auto reģistrēšanu nokārtosies. No tā vistiešākajā veidā atkarīgs, cik ātri bruņmašīnas saņems Latvijas armija un Zemessardze.

Romanovs norādīja: “(NP: Bet kurā brīdī un kurš pamanīja to, ka mums likumdošana ir tā uztaisīta, ka to nav iespējams izdarīt?) Mēs to pamanījām. Mēs skatījāmies, gājām cauri visiem posmiem, kas ir jāpaveic, lai tiktu līdz gatavam produktam. Tad atklājam šo un vēl visādas nianses. Noteikti vēl atklāsies laika gaitā. Bet līdz šim atbalsts no Aizsardzības ministrijas ir bijis ļoti pozitīvs. Tā kā es nedomāju, ka tur būs jebkāda aizķeršanās.”

Aizsardzības Ministrija apgalvo, ka neraugoties uz nepieciešamību grozīt normatīvos aktus, “Patria 6×6” bruņu transportlīdzekļu piegādes grafiks neesot ietekmēts.

Foto: Latvijas armija

914 skatījumi




Video

Nedēļas vidū termometra stabiņš vietām varētu pietuvoties +30°

30/06/2025

Jūnijā Latvijas laika apstākļus noteica vairāku ciklonu darbība – daudzas dienas bija mākoņainas, lietainas, vēsas un vējš bija brāzmains. Jaunās nedēļas sākumā aizejošais ciklons...

Lasīt tālāk
Video

Brīdinājums par jaunu krāpniecību: kibernoziedznieki vilina ar veselības solījumiem

27/06/2025

Multipakalpojumu uzņēmuma “Tele2” dati liecina, ka kibernoziedznieki arvien biežāk izmanto cilvēku vēlmi uzlabot savu veselību. Proti, ir aktivizējušās dažādas viltus interneta vietnes,...

Lasīt tālāk
Video

Brīvdienās laiks būs mākoņains un bieži līs, tomēr jaunnedēļ vairāk varēsim baudīt saulainu laiku

27/06/2025

Nedēļas izskaņā laika apstākļus aizvien ietekmēs ciklona darbība, līdz ar to gaidāms lielākoties mākoņains laiks, valsti šķērsos jaunas nokrišņu zonas, nesot lietu. Tomēr brīžiem...

Lasīt tālāk
Video

Dabas muzejs vietnē “Ebay” iegādājas Latvijā nokrituša meteorīta fragmentu

26/06/2025

Latvijas Nacionālā dabas muzeja 180. jubilejas gadā ģeoloģiskajā krājumā nonācis vērtīgs papildinājums – fragments no Biržu meteorīta, kas 1863. gada 2. jūnijā nokrita tagadējā...

Lasīt tālāk
Video

Dreiliņkalna parkā notiks trešais Latvijas Dabas fonda Pļavas festivāls

26/06/2025

Ar devīzi “Pļavniekiem pļavas!” 26. jūlijā Rīgā, Dreiliņkalna parkā, no 11.00 līdz 19.30 norisināsies Latvijas Dabas fonda (LDF) organizētais trešais Pļavas festivāls. Tas ir notikums...

Lasīt tālāk
Video

Prokuratūra nodevusi tiesai lietu par vairāku personu apkrāpšanu

25/06/2025

Austrumzemgales prokuratūras prokurore nodevusi tiesai krimināllietu, kurā kāds vīrietis apsūdzēts par organizētā grupā izdarītu krāpšanu, lai ar viltu iegūtu svešu mantu – naudas...

Lasīt tālāk
Video

23. un 24. jūnijā sabiedriskais transports Rīgā būs bez maksas, tiks nodrošināti papildu reisi

19/06/2025

Vasaras saulgriežos – 23. un 24. jūnijā – pilsētas iedzīvotāji un viesi Rīgas sabiedrisko transportu varēs izmantot bez maksas. Tāpat nokļūšanai uz un no pilsētas apkaimēs organizētajiem...

Lasīt tālāk
Video

Juridiskā komisija: lai piemērotu atbildību par vajāšanu, nav jāpierāda nolūks iebiedēt

19/06/2025

Lai stiprinātu iespēju pasargāt cietušos no vajāšanas, Saeimas Juridiskā komisija trešdien, 18. jūnijā, lēma sagatavot vēstuli atbildīgajām institūcijām, uzsverot, ka, piemērojot atbildību...

Lasīt tālāk
Video

Pieci padomi mierpilnai līgošanai

18/06/2025

Ikdienas darbs un nepārtrauktā informācijas plūsma rada pastāvīgu spriedzi, tāpēc ir īpaši svarīgi atrast brīdi, lai apstātos un atgūtu līdzsvaru. Lai arī Līgo svinēšana nepārvēršas...

Lasīt tālāk
Video

Pēc konstatētajiem pārkāpumiem pašvaldība pārceļ bezpajumtnieku aprūpi uz citu institūciju

17/06/2025

Rīgas domes Labklājības departaments šogad vairākas reizes pārbaudīja sociālās aprūpes centrus “Liepa” un “Senlejas”, kur pakalpojumus sniedz SIA “Senioru nams”. Pārbaudēs konstatēti...

Lasīt tālāk