• Rīga
    Partly sunny
    16°C
     
19/06/2019, Kategorija: Auto

Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) tirgu apjomīgā regulācija un pārmērīgā finanšu un darbības rādītāju publiskošana ir padarījusi pārlieku caurredzamu, un tas apdrošināšanas sabiedrībām ļauj viegli sekot līdzi konkurentu darbībai, tai pielāgoties un veikt ekonomiski nepamatotas atkāpes no individuālās cenu politikas. Tā kā OCTA ir obligāts priekšnoteikums transportlīdzekļu īpašnieku dalībai satiksmē, Konkurences padome (KP) rosina atbildīgās institūcijas īstenot nozīmīgas korekcijas.

KP tirgus uzraudzībā pētīja, kādi apstākļi veicinājuši būtisku OCTA prēmijas cenu kāpumu 2017. gadā un vai starp tirgus dalībniekiem nav notikušas aizliegtas saskaņotas darbības. Izpēte liecina, ka OCTA prēmijas vidējā pieauguma amplitūda un apmērs katrai apdrošināšanas sabiedrībai ir atšķirīgs, tomēr ne visām sabiedrībām tas bijis pamatots ar ekonomisko situāciju un individuālajiem OCTA finanšu rādītājiem.

Kā neraksturīgu iezīmi konkurences apstākļos esošiem tirgiem KP konstatēja, ka konkurentiem OCTA tirgū brīvi ir pieejama būtiska individuāla komercinformācija, kas tieši apdrošināšanas sabiedrībām, nevis patērētājiem sniedz ieguvumus un skaidrojumus par OCTA tirgus tendencēm. Tas OCTA sistēmu padara pārlieku caurskatāmu, ļauj apdrošināšanas sabiedrībām monitorēt tirgu un attiecīgi pielāgoties konkurentu rīcībai.

Starp būtiskākajiem faktoriem, kas veicina tirgus caurredzamību, KP identificēja OCTA informācijas sistēmu, kuru apdrošināšanas sabiedrības izmanto ikdienas darbībā, tajā skaitā nosakot prēmiju piedāvājumus. Tāpat izceļami OCTA cenu kalkulatori, kas kalpo patērētāju ērtībai un kopumā ir atbalstāmi, tomēr vienlaikus rada augstu risku, ka, nekontrolētā un automatizētā veidā piekļūstot individuālajiem datiem, apdrošināšanas sabiedrības un brokeri iegūst informāciju par konkurentu piedāvājumiem, ieskaitot cenu tendencēm, kas rada rīcības pielāgošanās un saskaņošanas riskus.

KP ieskatā, aizliegtas vienošanās risku un interešu konfliktu rada arī tas, ka divas organizācijas – Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroju (LTAB) un Latvijas apdrošinātāju asociāciju (LAA) – ar pretējiem mērķiem, proti, aizstāvēt patērētāju intereses un biznesa intereses, vada viena un tā pati persona. Bez tam, lai gan OCTA sistēmas nodrošināšanā ir iesaistītas daudzas institūcijas – LTAB, LAA un Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) –, to pārmērīgi biežās publiskotās atskaites par katras apdrošināšanas sabiedrības finanšu rādītājiem ļauj viegli izsekot konkurentu tirgus pozīcijai un līdz ar to arī lemt par savu rīcību tirgū.

Pielāgošanos veicina arī LTAB un apdrošināšanas sabiedrības publiski paustie komentāri par paredzamo cenu paaugstināšanos. Iestāde vairākkārt izteikusi aizrādījumus par cenu signalizēšanu, un norāda, ka KP līdzīgos gadījumos nākotnē bez iepriekšējas brīdināšanas var lemt par konkurences pārkāpuma izmeklēšanu.

KP norāda, ka tirgus dalībnieki, kas darbību veic caurskatāmā tirgū, līdz noteiktam līmenim var paredzēt iespējamo konkurentu darbību. Šādos tirgos konkurentiem var nebūt tiešā veidā jāvienojas par savu plānoto darbību, jo tie ir savstarpēji atkarīgi un pastāv iespējas sekot konkurentu darbībām.

Lai novērstu konstatētās nepilnības un tirgus caurskatāmību, kas negatīvi ietekmē konkurenci un rada kaitējumu patērētājiem, KP aicina atbildīgās institūcijas izdarīt nozīmīgas korekcijas. Iestāde ir sagatavojusi konkrētus priekšlikumus Finanšu ministrijai, FKTK un LTAB. Ņemot vērā, ka OCTA ir valsts noteikta, obligāta prasība ikvienam transportlīdzekļa īpašniekam, KP cita starpā ierosina Finanšu ministrijai izvērtēt iespēju noteikt OCTA prēmiju maksimālo apmēru, lai pasargātu patērētājus no iespējama pārmērīga cenu kāpuma nākotnē.

904 skatījumi




Video

Izsludināts konkurss par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu četrās maršrutu tīkla daļās

06/07/2020

Ņemot vērā, ka Iepirkumu komisija pieņēma lēmumu par uzvarētājiem 12 maršrutu tīkla daļās no kopumā 16, ir izsludināts starptautisks konkurss par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu...

Lasīt tālāk
Video

Nākamnedēļ atjaunos tramvaja satiksmi pār Brasas pārvadu

26/06/2020

Rīgas domes Satiksmes departaments informē, ka no nākamās nedēļas tiks atjaunota tramvaja kustība pār Brasas pārvadu. Kā informē būvuzņēmēji, kuri veica Brasas pārvada konstrukciju...

Lasīt tālāk
Video

Uz nenoteiktu laiku slēdz sabiedriskā transporta satiksmi pār Brasas pārvadu

09/06/2020

Ņemot vērā novirzes tilta tehniskā stāvokļa atzinumā, uz nenoteiktu laiku tiks slēgta sabiedriskā transporta kustība pār Brasas tiltu. Kā informē būvuzņēmēji, kuri veic Brasas pārvada...

Lasīt tālāk
Video

Valdība piešķir papildu līdzekļus ceļu būvniecībai

29/04/2020 | Autors: Jānis Lācis, Labdien.lv

Par valdības piešķirtajiem papildu līdzekļiem 75 miljonu eiro apjomā no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem plānots veikt seguma atjaunošanu uz valsts galvenajiem, reģionālajiem un vietējiem...

Lasīt tālāk
Video

No šodienas iebraukšanai Jūrmalā nepieciešama caurlaide

01/04/2020

No 1. aprīļa atsācies periods, kad iebraukšanai Jūrmalas pilsētas īpaša režīma zonā nepieciešama caurlaide. Par iebraukšanu Jūrmalas pilsētas īpaša režīma zonā bez noformētas...

Lasīt tālāk
Video

No šodienas tiks ierobežots pasažieru skaits vienā autobusā

27/03/2020

Balstoties uz satiksmes ministra rīkojumu vīrusa Covid-19 izplatīšanās riska mazināšanai, no šodienas, 27. marta, uz ārkārtējās situācijas laiku reģionālajos maršrutos tiks ierobežots...

Lasīt tālāk
Video

Šajā gadā ceļu sakārtošanai ieplānoti 250 miljoni eiro

29/01/2020

Šajā gadā ceļu sakārtošanai ieplānoti 250 miljoni eiro – aptuveni tikpat, cik pērn, šorīt intervijā LTV raidījumā "Rīta panorāma" norādīja valsts AS "Latvijas Valsts ceļi" (LVC)...

Lasīt tālāk
Video

Valdībā steidzīgi pārstrādā klimata plānu. Ko tas nesīs autonodokļu jomā?

01/11/2019 | Autors: nra.lv

Nospraužot Latvijai neizpildāmus klimata mērķus un ierobežojot lēta autotransporta pieejamību sabiedrībai, valdība ne tikai pildīs Krievijas gāzes lobija, autodīleru un kreditoru pasūtījumu...

Lasīt tālāk
Video

Ministrija: Netiek plānots paaugstināt nodokļus automašīnām

25/10/2019

Pretēji šobrīd publiski izskanējušai informācijai, Nacionālais enerģētikas un klimata plāns 2030. gadam neparedz nodokļu kāpumu automašīnām. Plāns iezīmē dažādu pasākumu kopumu,...

Lasīt tālāk
Video

Ģirģens: Fotoradariem ir jāglābj dzīvības nevis jāpelna

07/10/2019

Fotoradaru jautājums vienmēr sabiedrībā izraisījis plašu rezonansi. Tam ir savs iemesls, jo cilvēkiem nav zudusi pārliecība par faktu, ka daudzos gadījumos radari ir uzstādīti nevis vietās,...

Lasīt tālāk