• Rīga
    Cloudy
    3°C
     
19/06/2019, Kategorija: Auto

Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) tirgu apjomīgā regulācija un pārmērīgā finanšu un darbības rādītāju publiskošana ir padarījusi pārlieku caurredzamu, un tas apdrošināšanas sabiedrībām ļauj viegli sekot līdzi konkurentu darbībai, tai pielāgoties un veikt ekonomiski nepamatotas atkāpes no individuālās cenu politikas. Tā kā OCTA ir obligāts priekšnoteikums transportlīdzekļu īpašnieku dalībai satiksmē, Konkurences padome (KP) rosina atbildīgās institūcijas īstenot nozīmīgas korekcijas.

KP tirgus uzraudzībā pētīja, kādi apstākļi veicinājuši būtisku OCTA prēmijas cenu kāpumu 2017. gadā un vai starp tirgus dalībniekiem nav notikušas aizliegtas saskaņotas darbības. Izpēte liecina, ka OCTA prēmijas vidējā pieauguma amplitūda un apmērs katrai apdrošināšanas sabiedrībai ir atšķirīgs, tomēr ne visām sabiedrībām tas bijis pamatots ar ekonomisko situāciju un individuālajiem OCTA finanšu rādītājiem.

Kā neraksturīgu iezīmi konkurences apstākļos esošiem tirgiem KP konstatēja, ka konkurentiem OCTA tirgū brīvi ir pieejama būtiska individuāla komercinformācija, kas tieši apdrošināšanas sabiedrībām, nevis patērētājiem sniedz ieguvumus un skaidrojumus par OCTA tirgus tendencēm. Tas OCTA sistēmu padara pārlieku caurskatāmu, ļauj apdrošināšanas sabiedrībām monitorēt tirgu un attiecīgi pielāgoties konkurentu rīcībai.

Starp būtiskākajiem faktoriem, kas veicina tirgus caurredzamību, KP identificēja OCTA informācijas sistēmu, kuru apdrošināšanas sabiedrības izmanto ikdienas darbībā, tajā skaitā nosakot prēmiju piedāvājumus. Tāpat izceļami OCTA cenu kalkulatori, kas kalpo patērētāju ērtībai un kopumā ir atbalstāmi, tomēr vienlaikus rada augstu risku, ka, nekontrolētā un automatizētā veidā piekļūstot individuālajiem datiem, apdrošināšanas sabiedrības un brokeri iegūst informāciju par konkurentu piedāvājumiem, ieskaitot cenu tendencēm, kas rada rīcības pielāgošanās un saskaņošanas riskus.

KP ieskatā, aizliegtas vienošanās risku un interešu konfliktu rada arī tas, ka divas organizācijas – Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroju (LTAB) un Latvijas apdrošinātāju asociāciju (LAA) – ar pretējiem mērķiem, proti, aizstāvēt patērētāju intereses un biznesa intereses, vada viena un tā pati persona. Bez tam, lai gan OCTA sistēmas nodrošināšanā ir iesaistītas daudzas institūcijas – LTAB, LAA un Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) –, to pārmērīgi biežās publiskotās atskaites par katras apdrošināšanas sabiedrības finanšu rādītājiem ļauj viegli izsekot konkurentu tirgus pozīcijai un līdz ar to arī lemt par savu rīcību tirgū.

Pielāgošanos veicina arī LTAB un apdrošināšanas sabiedrības publiski paustie komentāri par paredzamo cenu paaugstināšanos. Iestāde vairākkārt izteikusi aizrādījumus par cenu signalizēšanu, un norāda, ka KP līdzīgos gadījumos nākotnē bez iepriekšējas brīdināšanas var lemt par konkurences pārkāpuma izmeklēšanu.

KP norāda, ka tirgus dalībnieki, kas darbību veic caurskatāmā tirgū, līdz noteiktam līmenim var paredzēt iespējamo konkurentu darbību. Šādos tirgos konkurentiem var nebūt tiešā veidā jāvienojas par savu plānoto darbību, jo tie ir savstarpēji atkarīgi un pastāv iespējas sekot konkurentu darbībām.

Lai novērstu konstatētās nepilnības un tirgus caurskatāmību, kas negatīvi ietekmē konkurenci un rada kaitējumu patērētājiem, KP aicina atbildīgās institūcijas izdarīt nozīmīgas korekcijas. Iestāde ir sagatavojusi konkrētus priekšlikumus Finanšu ministrijai, FKTK un LTAB. Ņemot vērā, ka OCTA ir valsts noteikta, obligāta prasība ikvienam transportlīdzekļa īpašniekam, KP cita starpā ierosina Finanšu ministrijai izvērtēt iespēju noteikt OCTA prēmiju maksimālo apmēru, lai pasargātu patērētājus no iespējama pārmērīga cenu kāpuma nākotnē.

875 skatījumi




Video

Valdībā steidzīgi pārstrādā klimata plānu. Ko tas nesīs autonodokļu jomā?

01/11/2019 | Autors: nra.lv

Nospraužot Latvijai neizpildāmus klimata mērķus un ierobežojot lēta autotransporta pieejamību sabiedrībai, valdība ne tikai pildīs Krievijas gāzes lobija, autodīleru un kreditoru pasūtījumu...

Lasīt tālāk
Video

Ministrija: Netiek plānots paaugstināt nodokļus automašīnām

25/10/2019

Pretēji šobrīd publiski izskanējušai informācijai, Nacionālais enerģētikas un klimata plāns 2030. gadam neparedz nodokļu kāpumu automašīnām. Plāns iezīmē dažādu pasākumu kopumu,...

Lasīt tālāk
Video

Ģirģens: Fotoradariem ir jāglābj dzīvības nevis jāpelna

07/10/2019

Fotoradaru jautājums vienmēr sabiedrībā izraisījis plašu rezonansi. Tam ir savs iemesls, jo cilvēkiem nav zudusi pārliecība par faktu, ka daudzos gadījumos radari ir uzstādīti nevis vietās,...

Lasīt tālāk
Video

Satiksmes ministrs Linkaits pieļauj celt akcīzes nodokli degvielai

22/07/2019 | Autors: Anete Jansone, Labdien.lv

Autoceļu finansēšanai nākotnei vajadzētu būt nepieciešams celt akcīzes nodokli degvielai, pirmdien intervijā LTV raidījumā "Rīta panorāma" norādīja satiksmes ministrs Tālis Linkaits...

Lasīt tālāk
Video

Saeima atbalsta stingrākas prasības taksometru pakalpojumu sniedzējiem lidostās

13/06/2019

Saeima ceturtdien, 13.jūnijā, trešajā lasījumā atbalstīja grozījumus Autopārvadājumu likumā, kas paredz stingrākas prasības taksometru pakalpojumiem publiskiem mērķiem starptautiskas...

Lasīt tālāk
Video

No šodienas šoferiem drīkst nebūt līdzi autovadītāja apliecība

23/05/2019

23. maijā stājušies spēkā grozījumi Ceļu satiksmes likumā, kas paredz, ka vadītājiem turpmāk var nebūt līdzi transportlīdzekļa reģistrācijas apliecība un vadītāja apliecība, ja...

Lasīt tālāk
Video

Taksometru vadītāji protestē pret grozījumiem Autopārvadājumu likumā

15/05/2019

Taksometru pārvadātāju nozares darba devēju organizācijas rīkotajā piketā, iebilstot pret Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotajiem grozījumiem Autopārvadājumu likumā, trešdienas rītā...

Lasīt tālāk
Video

Saeima atbalsta ieceri, ka autovadītāji varēs uzrādīt tikai personu apliecinošu dokumentu

25/04/2019

Transportlīdzekļa vadītājam, par kura tiesībām vadīt transportlīdzekli izdarīts ieraksts transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā vai traktortehnikas un tās vadītāju informatīvajā...

Lasīt tālāk
Video

No šodienas par iebraukšanu Jūrmalā atkal ir jāmaksā

01/04/2019

No šodienas autovadītājiem par iebraukšanu Jūrmalā jāmaksā nodeva divu eiro apmērā. Pašvaldība aicina braucējus neveidot drūzmu pie caurlaižu iegādes automātiem Priedainē, un caurlaides...

Lasīt tālāk
Video

Saeima pieņem izmaiņas OCTA regulējumā

14/03/2019

Saeima ceturtdien, 14.martā, galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā, kas paredz...

Lasīt tālāk