• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
25/10/2019, Kategorija: Izglītība

Reaģējot uz zemajiem skolēnu vidējiem rezultātiem centralizētajos eksāmenos matemātikā un Valsts izglītības satura centra (VISC) ideju paaugstināt slieksni jeb procentus centralizētajos eksāmenos vai vidusskolu un augstskolu iestājeksāmenos, izglītības nozares profesionāļi tikās ar Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) un VISC pārstāvjiem, piedāvājot virkni iespējamo risinājumu. Lai gan ar ministriju panākta mutiska vienošanās par vairākiem darāmajiem darbiem, Neatkarīgā izglītības biedrība norāda, ka problēmas risināšanai nepieciešama daudz konkrētāka rīcība, tāpēc no ministrijas tiek gaidīti konkrēti plāni un termiņi. Tāpat biedrība norāda, ka nepiekrīt VISC uzstādījumam, ka jāpaaugstina slieksnis jeb procenti centralizētajos eksāmenos vai vidusskolu un augstskolu iestājeksāmenos.

Biedrība izstrādājusi vairākus ieteikumus, sadalot tos trīs blokos: informācijas apmaiņa un pieejamības nodrošināšana, pedagogu kvalifikācija, kā arī materiālais nodrošinājums (metodiskie materiāli un uzdevumu krājumi.) Runājot par informācijas pieejamību, biedrība atzinīgi vērtē IZM īstenotos izglītojošos vebinārus un informācijas sistēmas, kurās tiek publicēti eksāmenu rezultāti, tomēr atgādina, ka informācija joprojām ir grūti atrodama. “Eksāmenu rezultātu analīze, nodrošinot atgriezenisko saiti katrai skolai un pedagogam, palīdz pedagogiem izprast problēmas sakni un attiecīgi strādāt ar skolēniem, tāpēc ir būtiski regulāri publiskot šādu informāciju un skaidrot pedagogiem kur un kā iespējams piekļūt datiem u.tml. Noteikti palīdzētu gan video pamācības, gan regulāras publikācijas sociālajos tīklos. Šogad informācija par eksāmenu rezultātiem beidzot ir pieejama katrai skolai VPIS.lv, taču ne visi to ir pamanījuši,” norāda biedrības valdes priekšsēdētāja Zane Ozola.

Biedrība pauž gandarījumu, ka izdevies vienoties ar ministriju par papildus uzmanības pievēršanu pedagogu kvalifikācijas celšanai jau sākumskolā, tomēr vienlaikus norāda, ka gaida no ministrijas precīzāku informāciju – kā tieši un kad notiks sākumskolas pedagogu kvalifikācijas celšana? Nepietiek ar to, ka apzināmies plaisu starp sākumskolas un pamatskolas mācīšanās pieejām, ir nepieciešams konkrēti strādāt pie pēctecības. Skolēnu sagatavošanu eksāmeniem sekmētu norādījumi vai vadlīnijas, kā strādāt ar nestandarta uzdevumiem.

Izglītības nozares profesionāļi jau iepriekš norādījuši, ka nepiekrīt VISC uzstādījumam, ka jāpaaugstina slieksnis jeb procenti centralizētajos eksāmenos vai vidusskolu un augstskolu iestājeksāmenos, jo mēs iestājamies par izglītības pieejamību visiem. Arī mūžizglītības tendences pasaulē ir vērstas uz maksimālu izglītības pieejamību. Sliekšņa paaugstināšana pati par sevi nepaaugstinās rezultātus. Biedrība piekrīt, ka jābūt divu līmeņu eksāmenam, tomēr norāda, ka līdz tam vēl jāgaida vairāki gadi. Jautājums – kas notiks starplaikā? Mēs nevaram pieļaut situāciju, ka nākamgad rezultāti turpinās kristies.

Viens no priekšlikumiem, kas tika piedāvāts VISC, ir katra eksāmenu labotāja spēju izvērtējums – pedagogi uzsver, ka bieži ir neuzmanības kļūdas labošanā, kas liecina par labotāju pārslodzi vai reizēm arī nekompetenci, turklāt nepieciešamas arī izmaiņas eksāmenu darbu labošanas atalgošanā, jo šobrīd tas ir zemu atalgots darbs, un tāpēc nav iespējams piesaistīt pietiekami lielu skaitu kvalificētu skolotāju. Pēc šī gada centralizēto eksāmenu rezultātiem sekoja 129 apelācijas, no kurām 29 gadījumos vērtējums tika mainīts uz augstāku. Iespējams, var uzskatīt, ka tas nav liels skaits, tomēr aiz katras apelācijas ir viena bērna stāsts un viņa plāni par tālākām studijām.

Satraukumu izraisa tas, ka VISC nepauda ieinteresētību un gatavību nodrošināt matemātikas skolotājus ar jauniem, īpaši nestandarta, uzdevumu krājumiem, atrunājoties ar dažādu resursu trūkumu. Jaunās izglītības satura prasības pamazām tiek iepludinātas pašreizējos eksāmenu uzdevumos, taču nav iespējams kvalitatīvi sagatavoties, jo trūkst metodiskā atbalsta. Tāpēc biedrība aicina atbildīgās izglītības institūcijas nekavējoties risināt šo problēmu.

Neatkarīgā izglītības biedrība atkārtoti paudusi gatavību aktīvi iesaistīties, lai sekmētu pēc iespējas kvalitatīvāku pedagoģisko procesu un attiecīgi eksāmenu rezultātu uzlabošanos, piemēram, pavasarī plānota konference matemātikas skolotājiem, kā arī tiks īstenots pētījums, lai noskaidrotu pedagogu domas par jaunā satura nodošanu skolēniem, tomēr aktīva un konkrēta rīcība tiek gaidīta arī no ministrijas puses. Biedrība aicina apzināties problēmas būtiskumu un nepieļaut “zudušās paaudzes” veidošanos.

914 skatījumi




Video

Skolēni varēs pabeigt 9. klasi, neapgūstot krievu valodu

24/04/2024

No 2026. gada kā otrā svešvaloda būs jāapgūst kāda no Eiropas Savienības (ES), Eiropas Ekonomiskās Zonas (EEZ) oficiālajām valodām vai svešvaloda, kuras apguvi regulē noslēgtie starpvaldību...

Lasīt tālāk
Video

Jauno Latvijas Universitātes kodolu veidos sešas fakultātes

23/04/2024

Lai nodrošinātu ilgtspējīgu un efektīvu Latvijas Universitātes (LU) iestāžu konsolidāciju, LU Padome pirmdien, 22. aprīlī, atbalstīja rektora priekšlikumu piecu fakultāšu vietā veidot...

Lasīt tālāk
Video

Valsts prezidents iesniedz grozījumus Augstskolu likumā

22/04/2024

22. aprīlī Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs ir nosūtījis Saeimas Prezidijam vēstuli par grozījumiem Augstskolu likumā, lai novērstu normatīvajā regulējumā pastāvošās neskaidrības...

Lasīt tālāk
Video

Skolotāju dienu turpmāk atzīmēs 5.oktobrī

18/04/2024

Skolotāju dienu turpmāk atzīmēs 5. oktobrī. To ceturtdien, 18. aprīlī, lēma Saeima, galīgajā lasījumā pieņemot grozījumu likumā “Par svētku, atceres un atzīmējamām dienām”....

Lasīt tālāk
Video

Skolēni varēs atteikties no krievu valodas kā otrās svešvalodas apguves

18/04/2024

Skolēni varēs atteikties no krievu valodas kā otrās svešvalodas apguves, paredz Saeimā otrajā lasījumā atbalstītie grozījumi Izglītības likumā. Ja skolēns atteiksies no krievu valodas...

Lasīt tālāk
Video

Skolotāju dienu turpmāk atzīmēs 5. oktobrī

16/04/2024

Skolotāju dienu turpmāk atzīmēs 5. oktobrī, otrdien, 16. aprīlī, lēma Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas deputāti, atbalstot grozījumu likumā “Par svētku, atceres...

Lasīt tālāk
Video

LIZDA: Vislielākie zaudētāji IZM piedāvājumā ir vispārējās izglītības skolotāji, profesionālās un speciālās izglītības skolotāji

15/04/2024 | Autors: Anete Jansone, Labdien.lv

Streika prasību izpildē veidojas pretrunas pašā ministrijas iekšienē, intervijā LTV raidījumā "Rīta panorāma" norādīja pedagogu arodbiedrības vadītāja Inga Vanaga. "Veidojas zināmas...

Lasīt tālāk
Video

Čakša: IZM pedagogu arodbiedrības streika prasības ir izpildījusi, tāpēc nav skaidrs iemesls piketam

10/04/2024 | Autors: Labdien.lv redakcija

21. maijā plkst. 11 pie valdības ēkas notiks Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) rīkots izglītības nozares darbinieku pikets, pieprasot turpināt solīto pedagogu...

Lasīt tālāk
Video

Skolēni varēs atteikties no krievu valodas kā otrās svešvalodas

10/04/2024

Skolēni varēs atteikties no krievu valodas kā otrās svešvalodas apguves, paredz otrdien, 9.aprīlī, Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijā otrajā lasījumā atbalstītie grozījumi...

Lasīt tālāk
Video

Simtgades stipendija 2024. gadā būs 750 eiro

04/04/2024

Jau septīto gadu Latvijas vidējās izglītības iestādēm ir iespēja izvirzīt absolventus Latvijas Simtgades stipendijas saņemšanai. Arī šogad stipendiju piešķirs izglītības iestādes...

Lasīt tālāk