Samazinās OCTA un TA pārkāpumu skaits, arī negadījumos iekļūst mazāk
Ceļu satiksmes negadījumu skaits ar automašīnām, kurām nav bijusi transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšana (OCTA) pēdējos gados ir samazinājies. Ja 2009. gadā bija 618 negadījumi, kuros iesaistītajām automašīnām nav bijusi OCTA, tad 2010. un 2011. gadā šis skaits attiecīgi samazinājies uz 399 un 360. Līdzīga statistiskā tendence vērojama arī attiecībā uz tehniskajām apskatēm (TA) – 2009. gadā bijuši 486 negadījumi, kuros iesaistītas automašīnas bez TA, savukārt, pērn – 317.
Valsts policijas Satiksmes uzraudzības biroja priekšnieka vietnieks Andris Locs šo tendenci skaidro ar vairākiem aspektiem – pirmkārt, tā ir sabiedrības informēšana, otrkārt, jāatzīmē arī fotoradaru darbība, kas rada soda neizbēgamības sajūtu un, treškārt, joprojām pastāv arī policijas kontrole. ”Visi šie apstākļi kopā, iespējams, darījuši autovadītājus apzinīgākus, tāpēc gan OCTA un TA neesamības gadījumi, gan negadījumos iesaistīto automašīnu skaits šajā ziņā ir mazāks,” secina A. Locs. Par fotoradariem un iespēju sodīt par OCTA un TA neesamību viņš skaidro: ”Fiksējot noteikumu pārkāpumus ar tehniskajiem līdzekļiem samazinās subjektīvisma un korupcijas riski, piemēram, kukuļdošana un kukuļņemšana.”
Ar jaunajiem fotoradariem, kas uz Latvijas ceļiem darbojas no 2011. gada 21. novembra līdz šodienai par OCTA neesamību fiksēti 530 administratīvie pārkāpumi, par kuriem sastādīti protokoli 31 800 latu apmērā. Savukārt, ar Valsts policijas četriem fotoradariem, kas darbojas no 2008. gada maija, pavisam fiksēti 145 pārkāpumi, kas saistīti ar obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļa apdrošināšanas (OCTA) neesamību.
2009. gadā pavisam kopā par OCTA neesamību sastādīti 16335 protokoli, 2010. gadā – 11444, savukārt, pērn, 2011. gadā, – 9892 administratīvā pārkāpuma protokoli (policijas inspektoru un fotoradaru darbs kopā).
Satiksmes uzraudzības biroja priekšnieka vietnieks atgādina TA un OCTA nozīmīgumu, norādot, ka „šie ir divi būtiski nosacījumi, kas iekļaujas kopējā satiksmes drošības ķēdē. Tehniskā apskate apliecina, ka konkrētais transportlīdzeklis būs drošs satiksmei, savukārt, OCTA ļauj cilvēkiem justies droši uz ceļa un apzināties, ka par ceļu satiksmes negadījumu izraisītām sekām iespējama atlīdzināšana”.
Pirms fotoradaru ieviešanas, OCTA esamību vai neesamību kontrolēja ceļu policija, nu šo funkciju papildus ceļu policijai veic arī fotoradari. Vienīgā atšķirība ir iespējamos naudas sodos. Ceļu policijas inspektors par šo pārkāpumu var piemērot naudas sodu no 60 līdz 80 latiem, savukārt, fotoradars tikai mazāko sodu – 60 latus.
Valsts policija atgādina, ka fotoradara fiksētā pārkāpuma gadījumā tiek pārbaudīta arī OCTA un TA esamība. Ja tiek konstatēts, ka transportlīdzeklim nav OCTA vai TA, lēmums tiek pieņemts, saskaņā ar LAPK un CSL normām, t.i. sodi nesummējas, tiek piemērots lielākais no sodiem.
Vēl par tēmu:
Šogad tomēr neslēgs sešus pasažieru retāk pieprasītos dzelzceļa pieturas punktus
Sabiedriskā transporta padome nolēmusi tomēr nākamgad vēl neslēgt sešas vilciena pieturas – Cena, Kūdra, Dārziņi, Rumbula, Kaibala un Inčupe. STP sēdes dalībnieki diskutēja arī...
Lasīt tālākNo šodienas Siguldas šosejas posmā atļauto braukšanas ātrumu pielāgos laikapstākļiem
No šodienas, 11. oktobra, visā valsts ceļu tīklā, izņemot Siguldas šoseju jeb Vidzemes šosejas posmu no Rīgas līdz Siguldai, maksimālais atļautais braukšanas ātrums ir 90 km/h. Vidzemes...
Lasīt tālākIzskatīšanai Saeimā iesniegti grozījumi bezkompromisa cīņai ar Krievijā un Baltkrievijā reģistrētiem spēkratiem
Lai liegtu turpmāku pārvietošanos Latvijas valstī ar Krievijā un Baltkrievijā reģistrētiem transportlīdzekļiem, Saeimas deputāts Andris Kulbergs (Apvienotais saraksts) izskatīšanai Saeimā...
Lasīt tālākLatvijā neplāno konfiscēt līdz šim iebraukušos Krievijā reģistrētos auto
Latvija neplāno konfiscēt valstī esošās Krievijā reģistrētās mašīnas. Lietuvā un Igaunijā šādu iespēju izskata, tomēr atbildīgās institūcijas Latvijā uzskata, ka spēkā esošā...
Lasīt tālākMīti viegli dzimst un lēni izzūd: kuri auto šodien ir uzticami?
Izvēloties ikdienas auto, tā uzticamībai ir liela nozīme. Kāds gan prieks no sapņu mašīnas, ja tā regulāri stāv servisā. Bet kā novērtēt uzticamību? Runājot ar autobraucējiem, nākas...
Lasīt tālākLTAB: Laiks sakārtot vēl vienu satiksmes drošības jomu, kurā atpaliekam no kaimiņiem
Šajā trešdienā Saeimas Mandātu, ētikas un iesniegumu komisijā tiks skatīta sabiedrības iniciatīva par publisko stāvvietu izmēru palielināšanu, kas portālā Manabalss.lv savākusi vairāk...
Lasīt tālākPēc bargāku sodu ieviešanas samazinājies pieķerto dzērājšoferu skaits
Pēc bargāku sodu ieviešanas mazinās pieķerto dzērājšoferu skaits, intervijā LTV raidījumā "Rīta Panorāma" pastāstīja Valsts policijas priekšnieks Armands Ruks. Kā zināms, no 25....
Lasīt tālākUz Vidzemes šosejas sāk darboties elektroniskās ceļazīmes
No 2. decembra uz Vidzemes šosejas (A2) sāks darboties mainīgās elektroniskās ceļazīmes, kas ir daļa no satiksmes vadības sistēmas, kas tiek veidota projekta SMART E263/E77 ietvaros uz valsts...
Lasīt tālākStājas spēkā bargāks sods par braukšanu dzērumā
No piektdienas, 25. novembra, stājas spēkā grozījumi Krimināllikumā – kriminālatbildība par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli, ja izelpotā gaisa vai...
Lasīt tālākPar braukšanu alkohola reibumā noteikta kriminālatbildība
Saeima ceturtdien, 27. oktobrī, trešajā lasījumā pieņēma grozījumus Krimināllikumā, ar kuriem noteikta kriminālatbildība par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu to vadīt, ja...
Lasīt tālāk