Saeimas deputāti: Sabiedriskā transporta pieejamība ir nepārdomāta, vecmodīga un nepiemērota iedzīvotāju paradumiem
Sabiedriskā transporta plānošana un pieejamība valsts dotētajos maršrutos, it īpaši reģionos un laukos, ir nepārdomāta, vecmodīga un nepiemērota iedzīvotāju paradumiem, to trešdien, 16.oktobrī, pauda Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas deputāti. Viņi šodien sprieda par Valsts kontroles (VK) izpētīto sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamību valsts dotētajos maršrutos.
“Valsts subsidētais sabiedriskā transporta tīkls ir nepārdomāts. Iepriekšējos gados saslēgti neapdomīgi pakalpojumu sniegšanas līgumi, kā rezultātā valsts pārmaksā. Tagad Satiksmes ministrijas politiskā vadība strādā ar šo smago mantojumu. Tāpēc paldies Valsts kontrolei par šo revīziju, kas izgaismoja šo nu jau gadiem samilzušo problēmu,” sacīja Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas priekšsēdētājs Gatis Liepiņš.
G.Liepiņš uzvēra, ka būtu jāraugās, lai arī visas pašvaldības piedalītos sabiedriskā transporta sistēmā līdzvērtīgi. Kā piemēru viņš minēja Rīgu, kas sabiedriskā transporta sistēmas uzturēšanā ik gadu iegulda 140 miljonus, bet tajā pašā laikā daudzas citas pašvaldības neiegulda ne centa savos novados, jo sabiedrisko transportu apmaksā valsts. Tas nostāda pašvaldības nevienlīdzīgās situācijās, un nav godīgi pret tām, kuras daudz iegulda sabiedriskajā transportā, bet tajā pašā laika nevar šo naudu novirzīt citām nepieciešamajām vajadzībām.
Valsts dotācija 2023.gadā sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanai reģionālās nozīmes maršrutos bija 102,3 miljoni un pilsētas nozīmes maršrutos – 14,6 miljoni eiro, norādīts VK ziņojumā.
VK izpētījusi, ka sabiedriskā transporta tīkls šobrīd nav datos balstīts, ir neaktuāls, pārāk vēsturisks un plānošanā nav ņemti vērā iedzīvotāju paradumi. Līgumsodi par neizpildītajiem reisiem ir nesamērīgi zemi, secinājusi VK. Piemēram, vairākos reisos dažādu iemeslu dēļ nav izdevies aizstāt valsts apmaksātus pārvadājumus ar komercpārvadājumiem un tādējādi divu gadu laikā nevarēja ietaupīt 5,5 miljonus eiro.
Revīzijas iestāde Satiksmes ministrijai ieteikusi līdz nākamā gada decembrim izstrādāt grozījumus likumā, nosakot papildu kritērijus maršrutu un reisu izveidei un slēgšanai, kā arī precizēt Sabiedriskā transporta padomes kompetenci.
Satiksmes ministrijas un Autotransporta direkcijas pārstāvji sēdē piekrita Valsts kontroles ieteikumiem, kā arī akcentēja sabiedriskā transporta sistēmas reformas nepieciešamību. Savukārt finanšu minstrs Arvils Ašeradens sacīja, ka dotācijās sabiedriskajam transportam katru gadu novirza 31 miljonu eiro, taču daudzkārt transporta pieejamība nav saprotama un izmērīta, tāpēc nepieciešamas mūsdienīgas izmaiņas.
Šodien komisijas sēdē arī piedalījās Dominikas augstākās revīzijas iestādes delegācija, kura Latvijā ieradusies vizītē VK. Delegācija šodien iepazinās, kā Latvijas parlaments sadarbojas ar VK, demonstrējot praktisko sēdes norisi, kad komisijai tiek ziņots par revīzijas rezultātiem un pārrunāti aktuālie jautājumi.
Vēl par tēmu:
Aptauja: Ziemassvētku dāvanām un svētku galdam iedzīvotāji atvēlēs līdz 300 eiro
Ziemassvētku un gada nogales svinību galdam vairums iedzīvotāju šogad atvēlēs līdz 100 eiro, dāvanām – līdz 200 eiro, liecina bankas Citadele veiktā aptauja. Latvijas iedzīvotāji plāno...
Lasīt tālāk“Zemnieku saeima”: lauksaimnieki par “Rail Baltica” nemaksās!
“Kopš Eiropā ieviesta Kopējā lauksaimniecības politika, nevienas valsts politiķiem nav ienācis prātā nozarei piešķirtos Eiropas līdzekļus piesavināties citiem mērķiem! Mana atbilde...
Lasīt tālākSaeima atvieglo PVN piemērošanu mazajiem uzņēmumiem pakalpojuma piedāvāšanai ārvalstu platformās
Lai atvieglotu pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošanu mazajiem uzņēmumiem, kuri savus pakalpojumus piedāvā ārvalstu platformās, Saeima ceturtdien, 12.decembrī, galīgajā lasījumā...
Lasīt tālākSaeima nosaka stingrākas prasības amatu savienošanai valsts augstākajām amatpersonām
Šodien, 12. decembrī, Saeima galīgajā lasījumā atbalstīja Valsts kancelejas izstrādātos grozījumus likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā", kas paredz stingrākas...
Lasīt tālākPlānots slēgt vispārējo vienošanos par centralizētu būvmateriālu iegādi Rail Baltica dzelzceļa būvniecības iepirkumā
Satiksmes ministrija (SM) ir sagatavojusi dokumentus par tālāko Rail Baltica projekta attīstību Latvijā: informatīvo ziņojumu “Par Rail Baltica projekta ieviešanas scenāriju Latvijas teritorijā”,...
Lasīt tālākIlmārs Šņucins: Kādi plāni attiecībā uz izmaiņām nodokļos 2025. gadā?
19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" Finanšu ministrijas valsts sekretāres vietnieks nodokļu, muitas un grāmatvedības jautājumos Ilmārs Šņucins sniedza...
Lasīt tālākSanta Zvejniece: Normatīvo aktu prasības grāmatvedības uzskaitei darījumiem ar nerezidentiem no citām ES valstīm un trešās pasaules valstīm
19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" SZ Audit&Tax SIA valdes priekšsēdētāja un sertificēta zvērināta revidente Santa Zvejniece sniedza vērtīgu ieskatu...
Lasīt tālākIrēna Lejiņa: Vai uzņēmumi ievēro nodokļu riska vadības principus?
19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" sertificēta nodokļu konsultante Irēna Lejiņa sniedza vērtīgu ieskatu par nodokļu riska vadību un tās nozīmi mūsdienu...
Lasīt tālākKaspars Banders: Transfertcenu aktualitātes – kas uzņēmumiem jāņem vērā?
19. septembrī tiešsaistes konferencē "GRĀMATVEDĪBA UN NODOKĻI 2024" "KPMG Baltics" SIA nodokļu konsultāciju nodaļas direktors Kaspars Banders sniedza ieskatu aktuālajās transfertcenu prasībās...
Lasīt tālākĀrvalstu investori rosina samazināt virsstundu apmaksu
Nepieciešams samazināt piemaksu par virsstundu darbu visās tautsaimniecības nozarēs, nosakot to 50% apmērā, nevis dubultu, kā tas ir šobrīd, bet, ja nozarē ir noslēgts darba koplīgums...
Lasīt tālāk