Mazajā aviācijā – vairāk līķu
Vadīt četrvietīgu lidmašīnu ir krietni grūtāk, nekā pilotēt milzīgu laineri, taču uzraudzība mazajā aviācijā ir vaļīgāka nekā komercpārvadājumos. Tāpēc arī dažādu incidentu vairāk. Eiropas Savienība grasās pieķerties vispārējās aviācijas drošības problēmām ar jaunām regulām.
Kā skaidro Latvijas Civilās aviācijas aģentūras (CAA) vadītājs Māris Gorodcovs, kad nokrīt maza lidmašīna, parasti bojā iet tikai pāris cilvēki, rezonanse nav liela. Iespējams, tādēļ Eiropas gaisa satiksmes regulētāji līdz šim kavējās pievērsties šai problēmai. Divi bojāgājušie arī otrdien notikušajā aviokatastrofā Bukultos. Nogāzās Spilves lidlaukā bāzētajai pilotu skolai piederoša neliela lidmašīna. Pēc dramatiska pikējuma tā ar purngalu ietriecās stāvus zemē. Tieši šādās mazās aviotraģēdijās iet bojā vairāk eiropiešu.
Zīmīgi, ka otrdien Latvijā notika vēl viens aviācijas incidents, un, iespējams, notikušajā ir velkamas paralēles – ne tikai 13. datums. Tehniskas kļūmes dēļ lidsabiedrības airBaltic pilotiem nācās nosēdināt Rīgas lidostā lidmašīnu ar vienu nestrādājošu dzinēju un tas veiksmīgi tika izdarīts. Iespējams, lidmašīna, kas nogāzās Bukultos, arī izpildīja līdzīgu manevru – kā pilota eksāmena sastāvdaļu, taču nesekmīgi. CAA izmeklētāji pārbauda šādu versiju. Māris Gorodcovs vēsta, ka pagaidām skaidrs vien tas, ka eksāmens jau gājis uz beigām, apmācāmais un eksaminētājs bija nolidojuši divarpus stundas: «Tiešām nesaprotu, kas tur notika.»
Instruktors bija viens no labākajiem Igaunijas pilotiem Maido Vēbels, tā ziņo portāls delfi.ee. Profesionālis – apliecina Latvijas CAA. Taču arī viņa eksaminējamais nebija pirmo reizi pilota lomā – privātpilota apliecība viņam jau bijusi, un otrdien viņš cerēja iegūt tiesības veikt komerclidojumus. Tātad pieredze bija abiem.
Iemesli, kādēļ mazajā jeb vispārējās nozīmes aviācijā dažādi ārkārtas incidenti ir bieža parādība, ir vairāki. Pirmkārt, vadīt mazu lidmašīnu ir grūtāk nekā lielu laineri, jo tā vairāk pakļauta laikapstākļiem un vienlaikus tehniski ir vājāk ekipēta. Tas nozīmē, ka vairāk jāpaļaujas uz rokas vadību un pilota meistarību. Savukārt tā vispārējā aviācijā tiek mazāk kontrolēta. Komercpilotam profilaktiskās prasmju pārbaudes tiek veiktas divas reizes gadā, amatierpilotam – tikai reizi. Komercpiloti ārkārtas situāciju treniņus veic datorstimulatoros, savukārt amatierpiloti – tos apgūst lidojumā, cik nu tas tehniski iespējams, lai pa īstam nenogāztos, un tomēr – kā apliecina Bukultu piemērs – gāžas. Arī komercpārvadātāja uzņēmuma atbildību nevar salīdzināt ar mazas lidmašīnas īpašnieka atbildību, un, protams, iespēja, ka amatieris pārgalvīgi riskē, ir daudz ticamāka. M. Gorodcovs rezumē, ka līdz ar to šobrīd kopējais drošības līmenis radikāli atšķiras. Taču vairs ne ilgi. Jaunas Eiropas Savienības regulas mazajai aviācijai izvirzīs nopietnākas prasība, un, cerams, arī reāli uzlabos drošību debesīs.
***
Latvijas Republikā reģistrētie lidaparāti
65 Komercaviācija
55 lidmašīnas
10 helikopteri
216 Nekomercaviācija
137 lidmašīnas
41 t.sk. līdz 495 kg
14 helikopteri
25 baloni
20 planieri
12 motoplanieri
7 motodeltaplāni
1 žiroplāni
Kopā 281
Avots: Civilās aviācijas aģentūra
Avots: nra.lv /Imants Vīksne
Vēl par tēmu:
23. un 24. jūnijā sabiedriskais transports Rīgā būs bez maksas, tiks nodrošināti papildu reisi
Vasaras saulgriežos – 23. un 24. jūnijā – pilsētas iedzīvotāji un viesi Rīgas sabiedrisko transportu varēs izmantot bez maksas. Tāpat nokļūšanai uz un no pilsētas apkaimēs organizētajiem...
Lasīt tālākJuridiskā komisija: lai piemērotu atbildību par vajāšanu, nav jāpierāda nolūks iebiedēt
Lai stiprinātu iespēju pasargāt cietušos no vajāšanas, Saeimas Juridiskā komisija trešdien, 18. jūnijā, lēma sagatavot vēstuli atbildīgajām institūcijām, uzsverot, ka, piemērojot atbildību...
Lasīt tālākPieci padomi mierpilnai līgošanai
Ikdienas darbs un nepārtrauktā informācijas plūsma rada pastāvīgu spriedzi, tāpēc ir īpaši svarīgi atrast brīdi, lai apstātos un atgūtu līdzsvaru. Lai arī Līgo svinēšana nepārvēršas...
Lasīt tālākPēc konstatētajiem pārkāpumiem pašvaldība pārceļ bezpajumtnieku aprūpi uz citu institūciju
Rīgas domes Labklājības departaments šogad vairākas reizes pārbaudīja sociālās aprūpes centrus “Liepa” un “Senlejas”, kur pakalpojumus sniedz SIA “Senioru nams”. Pārbaudēs konstatēti...
Lasīt tālākŠovasar Rīgas dārzi un parki uzziedēs, Skolēnu dziesmu un deju svētku iedvesmoti
“Rīgas meži” trešdien, 11. jūnijā, Esplanādes parkā atklāja vasaras puķu dobju sezonu, iepazīstinot sabiedrību ar šī gada puķu dobju tematiskajiem rakstiem un īpaši atlasīto augu...
Lasīt tālākDziesmu un deju svētku laikā svētku transportam atļaus izmantot sabiedriskā transporta joslas
Otrdien, 10. jūnijā, Ministru kabinets (MK) atbalstīja grozījumus Ceļu satiksmes noteikumos, papildinot tos ar jaunu punktu, kas paredz Dziesmu un deju svētku laikā ļaut svētku dalībnieku...
Lasīt tālākPVD no nepiemērotiem apstākļiem izņēmis vairāk nekā 40 suņu un citu dzīvnieku
Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) maija sākumā un pagājušās nedēļas beigās no nepiemērotiem apstākļiem Rīgā, Dārziņos, izņēmis vairāk nekā 40 suņu, septiņus kaķus un citus...
Lasīt tālākValsts prezidents: nav jāgaida NATO samits, lai nodrošinātu ieguldījumus Latvijas aizsardzības spējās
6. jūnijā Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs Rīgas pilī tikās ar aizsardzības ministru Andri Sprūdu. Tikšanās laikā aizsardzības ministrs informēja par š. g. 5. jūnijā Briselē notikušo...
Lasīt tālākNBS uzsāk piektās kazarmas būvniecību militārajā bāzē “Ādaži”
Ceturtdien, 5. jūnijā, militārajā bāzē “Ādaži” ar svinīgu kapsulas iemūrēšanas ceremoniju uzsākta piektās kazarmas būvniecība. “Jaunās kazarmas būvniecība ir vēl viens...
Lasīt tālākRosina atļaut notriekt dronus, ja tiek apdraudēts kritiskās infrastruktūras objekts
Ja attālināti vadāmas ierīces atrašanās valstiski būtiska infrastruktūras objekta tuvumā apdraudēs tā drošību, tad drošības dienesta vai apsardzes komersanta darbiniekam būs tiesības...
Lasīt tālāk