Matīss: Attiecībā uz ostām vairs nebūs interešu balansa starp valsti un pašvaldībām
Tas nav pareizi, ka ostu darbība ir pilnībā atrauta no pašvaldības, intervijā “Neatkarīgajai” norādīja Rīgas satiksmes (RS) pagaidu valdes vadītājs, bijušais satiksmes ministrs Anrijs Matīss.
“Raudzīsim, kas notiks šogad pēc straujajām ostu pārvaldības maiņām un jaunas kapitālsabiedrības Ventas osta dibināšanas. Tas nerada uzticību ilgtermiņā investoriem, ja divās naktīs tiek nomainīta visa vadība, izveidots jauns uzņēmums. Nopietnas kompānijas vairākkārt apsvērs līgumu pārslēgšanu vai jaunu noslēgšanu,” norādīja Matīss.
Pēc viņa sacītā, pirmais nelielais rādītāju kritums jau ir bijis, pieļaujot, ka daži uzņēmēji varbūt jau ir nobijušies no sadarbības ar sankcionētiem uzņēmumiem, neskatoties uz to, ka ostas pārvalde ir izņemta ārā no šī saraksta. “Cits faktors ir neziņa par nākotni – šogad plānota vēl viena ostas pārvaldības modeļa maiņa! Ja mainās pārvaldības modelis divās naktīs, divreiz gadā, tad uzņēmējiem nav skaidrs, ar ko slēgt līgumus, kas mainīsies, vai tiks palielināta nomas maksa vai ne, vai būs tādi vai citādi ostas pakalpojumi, kas būs ar ločiem, velkoņiem… Nopietni uzņēmēji nevēlas riskēt – tas ir liels kravu apjoms, investīcijas termināļos,” uzskata bijušais satiksmes ministrs.
“Jau pirms laba laika bija Pasaules bankas pētījums, kur tika analizēta ostu pārvaldība, bija rekomendācijas, kuras tīri politiski visas netika ieviestas. Bet noteikti nav pareizi, ka ostu darbība ir pilnībā atrauta no pašvaldības. Nav tik daudz runa par noteiktu cilvēku esamību valdē vai padomē, bet par attīstības plāniem. Rīgā apmēram 20%, Ventspilī – pat 40% no pašvaldības aizņem ostas teritorijas kopā ar industriālo zonu, augsto tehnoloģiju parkiem, Ventspilī arī lidostu, kas bija ostas pārvaldes administrējamā teritorija. Tā ir milzīga teritorijas daļa, kas tiek atrauta no pilsētas plānošanas, ko pilsēta nekontrolē,” komentēja Matīss.
Viņš atgādināja, ka ostas pārvalde ir publiska atvasināta persona, un, ja šī teritorija tiek nodota kapitālsabiedrībai, tad ar laiku to iespējams privatizēt. “Ar likumu noteikto neprivatizējamo uzņēmumu sarakstā ir tikai septiņas kapitālsabiedrības, starp kurām ostas pārvaldes nav! Ja tagad visi aktīvi tiek nodoti Ventas ostai, var izdomāt, ka, piemēram, lidosta nīkuļo, neviens nelido, uztaisīs konkursu un pārdos to! Tāda situācija ir iespējama. Tāpēc nevar būt tā, ka daļu pilsētas kontrolē cits, neņemot vērā pilsētas attīstības plānus un intereses, iedzīvotāju intereses,” norādīja Matīss.
“Esmu strādājis gan Ventspils brīvostas, gan Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdē, un, cik atceros, nav bijis neviens jautājums, kas nonāktu līdz balsošanai vai konfliktam starp pašvaldību un valsts pārstāvjiem. Viss tika izdiskutēts, ņemtas vērā abu pušu iebildes un vēlmes, sabalansētas intereses. Tagad vairs nebūs interešu balansa starp valsti un pašvaldībām,” gaidāmo situāciju ieskicēja Matīss.
Foto: Satiksmes ministrija
Vēl par tēmu:
LSA: Par spīti visam, piena lopkopības nozare Latvijā turpina strādāt un attīstīties
Neskatoties uz to, ka 2023. gads Latvijas piena lopkopības saimniecībām bija izaicinājumu un pārbaudījumu pilns - svaigpiena iepirkuma cenas kritums gada sākumā no gandrīz 50 EUR/100 kg uz...
Lasīt tālākLBAS turpina uzstāt uz sociālajām garantijām līdzšinējā līmenī darba nespējas lapu apmaksā
Šodien, 30. aprīlī, trīspusējā sanāksmē arodbiedrības, darba devēji un valsts puse turpinās diskusiju par Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) iniciēto vēlmi samazināt darba...
Lasīt tālākŽurnālists atklāj šokējošu informāciju par “Olainfarm” meitasuzņēmumu darbību Krievijā
Latvijas farmācijas uzņēmuma AS "Olainfarm" meitaskompānija "Olainfarm Rus" joprojām turpina darboties Krievijā. Kā atklājis žurnālists Ansis Pūpols, Krievijas uzņēmums "Olainfarm Rus"...
Lasīt tālākVK: KM jāuzlabo darbs ar datiem un jāveicina valsts teātru un koncertorganizāciju pakalpojumu plašāka pieejamība
Latvijas kultūrpolitikas īstenošanai Kultūras ministrijas (KM) rīcībā ir instruments – 14 kapitālsabiedrības, kurās KM ir 100 % kapitāla daļu turētāja un kas darbojas profesionālās...
Lasīt tālāk“Telegram” kanālos norit elektronisko cigarešu nelegāla tirdzniecība; plāna apkarošanai nav
Sākot ar kokaīnu un beidzot ar eskorta pakalpojumiem. To visu un vēl vairāk piedāvā iegādāties dažādos “Telegram” kanālos. To aktivitāte pēdējā laikā pieaugusi. Tur iespējams iegādāties...
Lasīt tālākEM virza likumprojektu, lai Atkrastes vēja parka projektam ELWIND noteiktu nacionālo interešu objekta statusu
Pirms pusotra gada valdība apstiprināja Latvijas – Igaunijas Atkrastes vēja parka ELWIND tālāku virzību. Projekta aizstāvji uzsver, kas runa nav tikai par gigantisku zaļās enerģijas ražotāju,...
Lasīt tālākPavasarīgais siltums atgriežas
Šonedēļ pavasarīgais siltums Latvijā saglabāsies - daudzviet dienās gaisa temperatūra būs virs +20°, tomēr vietām arī būs sagaidāms lietus un pat pērkona negaiss. Pirmdien no rīta...
Lasīt tālākValsts prezidents uzdod ģenerālprokuroram izmeklēt izskanējušos apgalvojumus par iespējamu iejaukšanos vēlēšanu norisē
Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs Rīgas pilī tikās ar Latvijas Republikas ģenerālprokuroru Juri Stukānu, lai apspriestu š.g. 24. aprīlī sabiedriskajā medijā izskanējušās ziņas par...
Lasīt tālākTuvākajā nedēļā gaidāms silts laiks
Šīs nedēļas sākumā valstī laika apstākļus noteica aktīva ciklonu darbība, līdzi nesot intensīvus nokrišņus un brāzmainu vēju. Tā kā Latvijā aizvadītajās dienās saglabājās aukstā...
Lasīt tālākEiropas Dzelzceļa līnijas lauž līgumu ar Rail Baltica reģionālo mobilitātes punktu projektētāju
Rail Baltica projekta nacionālais ieviesējs Latvijā – uzņēmums Eiropas Dzelzceļa līnijas lauž līgumu ar Rail Baltica reģionālo mobilitātes punktu būvprojektētāju – uzņēmumu apvienību...
Lasīt tālāk