Eiro cenu apaļošana sākusies
Lai gan galavārdu par Latvijas iestāšanos eirozonā un pārejas kursu Eiropas Savienības padome teikts 9. jūlijā, atsevišķi pakalpojumu sniedzēji Latvijā jau ir sākuši pašreizējās cenas latos koriģēt tā, lai pārejot uz eiro, cena būtu apaļa, tas ir, bez eirocentiem.
Strikti ievērojot Euro ieviešanas kārtības likumu, kas prasa cenu latos uz eiro pārrēķināt pēc oficiālā kursa, Latvijā liela daļa preču un pakalpojumu maksās neierasti – teātra, koncertu, muzeju, autostāvvietu, pilsētas sabiedriskā transporta biļetes, kas šobrīd nopērkamas par apaļām summām, pēc 1. janvāra, pārejot uz eiro, tādas vairs nebūs.
Pielāgojas eiro cenai
Biļetes uz dažādiem kultūras pasākumiem, piemēram, teātra izrādēm, koncertiem iespējams iegādāties krietnu laiku pirms tam. Tā, piemēram, jau šobrīd var nopirkt biļeti nākamā gada 3. janvāra izrādei Sudraba slidas Nacionālajā teātrī. Šīs izrādes biļešu cenas ir pircējiem pierastas – lētākā biļete 1 lats, dārgākā – 10 lati. Kādas būs teātra biļešu cenas pēc 1. janvāra, pagaidām nav īsti skaidrs. Finanšu ministrijas eiro projekta vadītāja Dace Kalsone Neatkarīgajai uzsvēra, ka Euro ieviešanas kārtības likums nosaka, ka naudas konvertācijai no latiem uz eiro jānotiek pēc matemātiskās noapaļošanas principa. Sekojot šim likumam, viena lata biļetei būtu jāmaksā 1,42 eiro, savukārt 10 latu biļetes cenai vajadzētu būt 14,23 eiro – teātra publikai nepierastai biļešu cenai.
Lai izvairītos no šīs problēmas, biļetes uz Latvijas nacionālā simfoniskā orķestra nākamā gada sezonas noslēguma koncertu, kas notiks 2014. gada 23. maijā Lielajā ģildē, šobrīd nopērkamas, piemēram, par Ls 15,46; Ls 35,14 latiem, kas attiecīgi ir 22 eiro un 50 eiro. Arī šī gada septembrī paredzētā LNSO sezonas atklāšanas koncerta biļešu cenas, izskatās, ir pielāgotas gaidāmajam eiro. Lētākā biļete uz šo koncertu maksā Ls 19,68 (28 eiro), dārgākā – Ls 44,98 (64 eiro). Tas savukārt liecina, ka vismaz kultūras iestādes ar laiku mēģinās koriģēt cenas, lai tās būtu pircējiem pierastākā veidā.
D. Kalsone gan uzsvēra, ka Igaunijā, kura eirozonā jau ir vairāk nekā divus gadus, preču un pakalpojumu cenas šajā laikā nav noapaļotas, tās joprojām ir eiro un eirocentos.
Iedzīvotājiem par labu
Arī Rīgas sabiedriskajā transportā pasažieri ir pieraduši maksāt apaļu summu par braucienu – 50, 70 santīmus vai 1 latu (nakts transportā). Pārrēķinot pēc oficiālā eiro kursa, sabiedriskā transporta biļetei vajadzētu maksāt attiecīgi no 0,71 eiro līdz 1,42 eiro – tātad diezgan neparocīgi maksāšanai skaidrā naudā. To, vai Rīgas sabiedriskajā transportā cenas pēc 1. janvāra tiks koriģētas noapaļojot, pagaidām uzņēmumā nezināja pateikt.
«Rīgas satiksmē ir izveidota darba grupa, kuras uzdevums ir apkopot visus darbus, kas jāveic saistībā ar pāreju uz eiro. Patlaban nav atbildes uz šiem jautājumiem, kas tieši ir darba grupas uzdevums. Domājams, ka konkrētība būs ne agrāk kā vasaras beigās,» Neatkarīgajai uzsvēra Rīgas satiksmes preses sekretārs Viktors Zaķis.
Pasažieru vilciens jau šobrīd zina, ka veiks biļešu cenu precīzu pārrēķinu pēc oficiālā kursa.
D. Kalsone gan atgādināja, ka likums valsts un pašvaldību sektorā nepieļauj pašdarbību – biļešu cenas būs jāpārrēķina pēc oficiālā kursa, un vienīgais izņēmums, kas varētu būt, ja apaļošana notiekot par labu iedzīvotājam.
Sodi var kļūt bargāki
D. Kalsone pieļāva, ka savukārt soda lieluma noteikšanā apaļošana var notikt uz augšu. Šobrīd gan izskatās, ka vismaz soda naudas par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem nepalielināsies. Ceļu satiksmes drošības direkcijas Sabiedrisko attiecību speciāliste Ieva Bērziņa Neatkarīgajai apliecināja, ka CSDD saņēmusi Tieslietu ministrijas projektu, kurā lati tiek aizstāti ar eiro, tos mainot pēc kursa, proti, nepalielinot un nesamazinot sankcijas. Vienīgais izņēmums varētu būt sodi par mopēdu vadītāju izdarītiem pārkāpumiem, taču tas nav saistīts ar eiro ieviešanu, bet gan ar vēlmi uzlabot drošību.
Arī Pasažieru vilciens pašlaik neplāno līgumsodu noapaļošanu, Neatkarīgajai atzina Pasažieru vilciena sabiedrisko attiecību speciāliste Jana Priedniece.
***
Soda naudas lielums par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem
Pārkāpums 2013. gadā 2014. gadā*
Transporta līdzekļa vadīšana
bez vadītāja apliecības Ls 2 € 2,85
Nepiesprādzēšanās ar drošības jostu Ls 10 € 14,23
Ātruma pārsniegšana līdz 20 km/h neapdzīvotā vietā Ls 5 € 7,11
Ātruma pārsniegšana līdz 20 km/h apdzīvotā vietā Ls 10 € 14,23
Transporta līdzekļa vadīšana
bez derīgas vadītāja apliecības Ls 200–300 € 284,57–426,86
Avots: nra.lv /Ilze Šteinfelde
Vēl par tēmu:
“Zemnieku saeima” aicina atbalstīt vietējos ražotājus un svētku galdā likt Latvijas produktus
“Latvijas lauksaimniekiem šis ir grūts gads. Netipiski vēsais un mitrais pavasaris un vasaras sākums radījis izaicinājumus virknei lauksaimniecības sektoru un lielai daļai saimniecību. Tieši...
Lasīt tālākPārtikas preču cenām jābūt caurskatāmām un ērti salīdzināmām, uzsver Tautsaimniecības komisija
Patēriņa preču cenu izsekojamībai, caurskatāmībai un monitoringam, tostarp pārtikas preču cenu salīdzināšanas rīkam nepieciešamo informāciju, no mazumtirgotāja ievāks un apstrādās...
Lasīt tālākPlauktos būs vairāk Latvijas preču
LatvijasTirgotāju asociācija (LTA) š.g. 16. jūnijā plkst. 14.00 uz tikšanos bija aicinājusi Latvijas Pārtikas uzņēmumu federāciju, Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomi, biedrību...
Lasīt tālākZemākais algas nodokļu plaisas īpatsvars kopš 2020. gada
Jaunākais Valsts ieņēmumu dienesta (VID) veiktais algas nodokļu – valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (VSAOI) un iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) – plaisas novērtējums...
Lasīt tālākSaeima pieņem likuma grozījumus latviešu valodas lietojuma stiprināšanai kredītiestādēs
Saeima ceturtdien, 12.jūnijā, galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Kredītiestāžu likumā, lai stiprinātu valsts valodas lietojumu kredītiestādēs. “Kredītiestādēs darba valodai...
Lasīt tālākPētījums: Ēnu ekonomikas apjoms Latvijā 2024. gadā turpinājis mazināties
Atbilstoši jaunākajiem Rīgas Ekonomikas augstskolas – Stockholm School of Economics in Riga (SSE Riga) “Ēnu ekonomikas indeksa Baltijas valstīs” datiem, ēnu ekonomikas apjoms Latvijā 2024....
Lasīt tālākFM: degvielas cenas uz brīdi piebremzē inflācijas kāpumu
Patēriņa cenu pieaugums Latvijā maijā ir kļuvis nedaudz lēnāks – pret iepriekšējo mēnesi cenas ir samazinājušās par 0,1%, bet pieaugums pret pērnā gada attiecīgo mēnesi sarucis līdz...
Lasīt tālākNākošgad tiks pārceltas divas darba dienas
2026. gadā tiks pārceltas divas darba dienas. Darba diena 2. janvārī, kas ir piektdiena un iekrīt starp svētku dienu ceturtdienu – 1. janvāri, un sestdienu – 3. janvāri, tiks pārcelta...
Lasīt tālākZemnieku Saeima: Satiksmes ministrijas reforma apdraud pakalpojumu pieejamību lauksaimniekiem
Biedrība “Zemnieku Saeima” ir neizpratnē par Satiksmes ministra Ata Švinkas piektdienas rītā raidījumā “Rīta Panorāma” pausto viedokli, ka Satiksmes ministrija ir gatava Ceļu satiksmes...
Lasīt tālākPublisko izdevumu komisija: “airBaltic” piemērs rāda, ka nepieciešamas izmaiņas kapitālsabiedrību pārvaldībā
Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisija, pamatojoties uz Valsts kontroles (VK) veikto revīziju par valsts uzraudzību Covid-19 laikā veiktajiem ieguldījumiem Latvijas nacionālajā lidsabiedrībā...
Lasīt tālāk