Degvielas cenu kāpums sitīs pa visām nozarēm
Straujais degvielas cenu kāpums ietekmē ne tikai mājsaimniecību pirktspēju, bet arī raisa bažas par Latvijas iekļaušanos Māstrihtas kritērijos, kas nepieciešams, lai ieviestu eiro 2014. gadā.
Dārgas benzīns un dīzeļdegviela atstāj arvien lielāku robu to ģimeņu budžetā, kuras bez personiskās automašīnas nevar iztikt, piemēram, ja ik dienas jāmēro ceļš no laukiem uz pilsētu. Turklāt no 1. aprīļa dārgāka kļūs arī pārvietošanās ar starppilsētu autobusiem un vilcienu. Taču Neatkarīgās aptaujātie eksperti ir vienādās domās, ka degvielas cenu kāpums skars visas jomas. «Lielāku vai mazāku ietekmi izjutīs visas nozares: jo lielāks īpatsvars izmaksās, jo ietekme lielāka. Pašlaik tiešo ietekmi izjūt transporta nozare un rūpniecība, tomēr tas atsauksies arī uz citām jomām, piemēram, uz tām nozarēm, kas saistītas ar tūrismu, jo pie šāda cenu līmeņa cilvēki mazāk ceļos. Īstermiņā degviela atspoguļosies ražotāju cenās un peļņas rādītājos, bet ietekmi uz patēriņa cenām noteiks to tālākā attīstība. Nozīmīga ietekme būs tieši inflācijas gaidu attīstībai. Tādēļ ar pašlaik sacelto furoru jābūt uzmanīgam, jo tas veido labvēlīgus apstākļus cenu celšanai, turklāt ne vienmēr pamatotai,» Neatkarīgajai uzsvēra SEB bankas makroekonomikas eksperts Dainis Gašpuitis.
Latvijas Bankas prezidents Ilmārs Rimšēvičs pieļauj, ka naftas cenu pieaugums var likt pārskatīt inflācijas prognozi šim gadam. «Bijām plānojuši, ka šā gada beigās un nākamā gada sākumā būsim ļoti tuvu Māstrihtas kritēriju rādītājiem, taču pašreizējie notikumi, kas saistīti ar naftas cenu pieaugumu, liek nopietni par šiem jautājumiem bažīties,» sacīja I. Rimšēvičs. Latvijas Banka un Swedbank prognozēja, ka šogad gada inflācija varētu būt 2,4%. Pagaidām šo mērķi no realitātes šķir viens procentpunkts, jo februārī gada inflācija bija 3,4%.
Swedbank vecākā ekonomiste Lija Strašuna Neatkarīgajai uzsvēra, ka degvielas cenas palielinās ne tikai Latvijā, bet arī citur Eiropā. Tādējādi degvielas cenu kāpums ietekmē ne tikai Latvijas inflācijas rādītāju, bet arī pašu Māstrihtas kritēriju. Tomēr, neraugoties uz to, risks Māstrihtas kritēriju izpildei Latvijā degvielas cenu kāpuma dēļ, pēc viņas domām, ir diezgan liels. «Degvielas cenu kāpuma ietekme uz kopējo inflācijas rādītāju atšķiras valstu starpā. Piemēram, jo lielāki ir degvielai uzliktie nodokļi, jo mazāka ir naftas cenu izmaiņu ietekme uz degvielas cenām. Cenas nosaka arī degvielas tirgus struktūra, arī konkurence un likumdošanas prasības. Energoresursu patēriņš un to izmantošanas efektivitāte arī atšķiras valstu starpā, līdz ar to arī energoresursu izmaksu kāpums naftas cenu pieauguma dēļ var atšķirties,» skaidroja L. Strašuna.
To, cik degviela varētu maksāt nākotnē, pašlaik neviens precīzi nezina. Dzirdētas prognozes, ka benzīna cena varētu dubultoties vai trīskāršoties.
I. Rimšēvičs ir optimistiskāk noskaņots. Pēc viņa domām, degvielas cena šogad varētu pat pazemināties. Līdzīgās domās ir arī D. Gašpuitis, jo viņš pieļauj, ka naftas cenu līmenis gada otrajā pusē varētu normalizēties. Savukārt L. Strašuna savā vērtējumā ir piesardzīgāka: «Varbūtība, ka tuvākajā laikā naftas cenas paaugstināsies, ir lielākā nekā tas, ka samazināsies. Un, lai arī tuvāk vasarai vai gada otrajā pusē naftas cenas varētu stabilizēties, tās visticamāk būs augstākā līmenī, nekā mēs pieņēmām šā gada sākumā.» Bankas Citadele galvenais ekonomists Zigurds Vaikulis pieļauj, ka gadījumā, ja Izraēla uzbruktu Irānai, naftas cena var sasniegt pat 200 ASV dolāru par barelu, kas izraisītu degvielas cenu kāpumu arī Latvijā. Tad benzīna litrs maksātu apmēram 1,50 latus. Savukārt, ja konflikts ap Irānu atrisinātos mierīgā ceļā, tad naftas cena varētu samazināties par trešdaļu.
***
Viedokļi
Dainis Gašpuitis, SEB bankas makroekonomikas eksperts:
– Degvielas un pārējo energoresursu cenu pieaugumam ir ekonomikas izaugsmi bremzējoša ietekme, jo nākas arvien vairāk resursus novirzīt importa rēķinu apmaksai. Tādēļ pie tālāka cenu kāpuma ir jāvērtē pasākumi, kā mazināt šo negatīvo ietekmi, un jānosaka kritiskie punkti, kas rada vislielākos riskus ekonomikas attīstībai. Īstermiņa degvielas cenu līmenis atspoguļosies ražotāju cenās un peļņas rādītājos, bet ietekmi uz patēriņa cenām noteiks to tālākā attīstība. Lielākās galvassāpes ekonomikai rada ne tik daudz naftas cenu līmenis, cik tā izmaiņu straujums, jo nedod laiku adaptēties jaunajiem apstākļiem un palielina stresu. Bet pašreizējais pavērsiens ir mirklis, lai uzsvērtu, ka nepieciešams vēl cītīgāk īstenot energoefektivitātes pasākumus un attīstīt ekonomiku. Jo mazāks īpatsvars patēriņa grozā būs degvielai un jo efektīvāk tā tiks izmantota, jo mazāk iedzīvotājus uztrauks šādas svārstības.
Lija Strašuna, Swedbank galvenā ekonomiste:
– Ilgstoši augstas naftas cenas var mazināt ekonomikas izaugsmi pasaulē, jo īpaši tajās valstīs, kas ir neto naftas importētāji. Līdz ar to, ka ekonomiskā situācija eiro zonā ir diezgan trausla, Eiropa šobrīd var būt īpaši jutīga, pat neraugoties uz to, ka nodokļi degvielai tur ir augsti un tādējādi naftas cenu ietekme uz degvielas cenām ir mazāka. Ja Latvijas tirdzniecības partneri augs lēnāk, tas varētu vēl vairāk bremzēt Latvijas eksporta un ekonomikas izaugsmi. Šobrīd gan ir ļoti grūti spriest par to, cik liela var būt šī ietekme un vai naftas cenas turpinās strauji augt.
Avots: nra.lv /Ilze Šteinfelde
Vēl par tēmu:
Mācību uzņēmumiem ar ieņēmumiem līdz 3000 eiro gadā nebūs jāreģistrējas kā nodokļu maksātājiem
Skolēnu mācību uzņēmumiem, kuru ieņēmumi gadā nesasniegs 3000 eiro, nebūs Valsts ieņēmumu dienestā jāreģistrējas kā nodokļu maksātājiem. To noteic Saeimā trešdien, 30.aprīlī,...
Lasīt tālākFM: Pirmajā ceturksnī būtiski auguši izdevumi ES fondu projektiem
Atbilstoši Valsts kases datiem šā gada pirmajā ceturksnī kopbudžetā bija 521,2 miljonu eiro deficīts, savukārt pirms gada bija vērojams pārpalikums 41,6 miljoni eiro. Ņemot vērā ārvalstu...
Lasīt tālākPārtikas cenas un piesardzīgs patēriņš martā ietekmēja mazumtirdzniecības apgrozījumu
2025. gada martā iedzīvotāju piesardzīgāka izturēšanās pret tēriņiem ietekmēja mazumtirdzniecības apgrozījumu. Gada laikā mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums salīdzināmajās...
Lasīt tālākRadīts īpašs “Kārums” un animācijas filmas “Straume” biezpiena sieriņš – ar arbūza garšu
Sadarbībā ar Oskara godalgotās animācijas filmas “Straume” (angliski “Flow”) veidotājiem, Latvijā vadošais piena pārstrādes uzņēmums “Food Union” radījis īpašu biezpiena sieriņu...
Lasīt tālākLBAS pauž izbrīnu par birokrātijas mazināšanas rīcības grupas publiskajiem paziņojumiem
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) ir nosūtījusi vēstuli Ministru prezidentei E. Siliņai, Valsts kancelejas vadītājam R. Kronbergam un labklājības ministram R. Uzulniekam, kurā...
Lasīt tālākMinistrija: Vēja parku projektiem, kas cer uz valsts atbalstu, jādod ceļš tiem, kuri gatavi tos realizēt pašu spēkiem
Latvijā netiek plānoti atbalsta maksājumi atjaunīgās enerģijas, tostarp vēja enerģijas, projektiem. Ar atjaunīgās enerģijas projektu attīstītājiem nodrošinām regulāras tikšanās,...
Lasīt tālākNavigējot nenoteiktības laikā: Baltijas ekonomiku sniegums un finanšu stabilitāte apliecina izturību
Šajā nenoteiktības un ģeopolitiskās spriedzes laikā ir dabiski justies kā šūpolēs, kur mijas realitāte, cerības, riski un neziņa par to, kā būs nākotnē. Lai gan globālais fons ir...
Lasīt tālāk2024. gadā vispārējās valdības budžeta deficīts samazinājies līdz 1,8% no IKP
Vispārējās valdības budžeta deficīts 2024. gadā bija 706 miljoni eiro jeb 1,8% no iekšzemes kopprodukta (IKP), salīdzinot ar 2023. gadu, tas ir par 225,4 miljoniem eiro mazāks, liecina Centrālās...
Lasīt tālākPētījums: vistrauslākā finansiāla neatkarībā ir sieviešu un jauniešu vidū
40% Latvijas iedzīvotāju personīgās finanses ir vērtējamas kā neaizsargātas – šiem cilvēkiem ir grūtības segt ikdienas tēriņus, nav iespēju izveidot uzkrājumus un aizsargāt savas...
Lasīt tālākZelta cena lauž rekordus: kāpēc daudzi steidz investēt?
Zelts bieži tiek uzskatīts par investīciju veidu, kas var kalpot kā nodrošinājums pret ekonomisko nenoteiktību un finanšu tirgus svārstībām. Šī gada laikā novērotais būtiskais zelta...
Lasīt tālāk