Adamovičs: Ja gribam celt izglītības kvalitāti, jānovērš augstskolu sadrumstalotība
“Augstskolas Latvijā ir pārāk sadrumstalotas, tas attiecas ne vien uz studiju programmām, kas nereti pārklājas, bet arī uz augstākās izglītības iestāžu pārvaldību. Jābūt caurskatāmai pārvaldības struktūrai, pēc iespējas izslēdzot dublēšanos. Ja gribam celt kvalitāti, jānovērš sadrumstalotība,” trešdien, 16.maijā, pēc sēdes uzsvēra Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētājs Aldis Adamovičs.
“Audzis arī piedāvāto studiju programmu skaits, šobrīd Latvijā iespējams apgūt jau vairāk nekā 900 studiju programmu, taču studējošo skaits valstī kopumā arvien sarūk. Mums vajag spēcīgas, kvalitatīvas studiju programmas, tādēļ rūpīgi jāizvērtē, vai šāda sadrumstalotība ir pamatota,” piebilda Izglītības komisijas priekšsēdētājs.
Augstākās izglītības kvalitātes veicināšanai svarīgi rosināt plašas diskusijas, lai rastu studentiem, izglītības iestādēm un visai valstij piemērotāko risinājumu. Vērtīgu ieskatu var sniegt arī skatījums no malas, proti, starptautisku ekspertu rekomendācijas, tādēļ komisijas sēdē iepazināmies ar iespējamiem soļiem augstākās izglītības pilnveidei, ko Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) veidojusi, balstoties uz Pasaules Bankas veiktā pētījuma rezultātiem, sacīja A.Adamovičs.
Kā deputātiem uzsvēra IZM valsts sekretāra vietniece Agrita Kiopa, kā vienu no galvenajiem izaicinājumiem augstskolu iekšējās pārvaldības jomā pētījums izceļ izglītības iestāžu struktūrvienību sadrumstalotību. Kompleksas pārvaldības struktūras ar lielu skaitu iesaistīto struktūru un personu, un plašiem neformālo sarunu procesiem mazina iekšējās pārvaldības procesu efektivitāti un produktivitāti.
Tāpat augstskolām būtiski vairāk fokusēties uz savām stratēģijām, nepieciešami uzlabojumi stratēģiju ieviešanā un pārraudzības procesā, akcentēja IZM pārstāve.
Ieteikumi aptver ne vien jautājumus par augstskolu iekšējo pārvaldību, bet arī iekšējo finansēšanu un citiem jautājumiem.
Pasaules Bankas veiktais pētījums var būt kā vērtīgs atbalsta punkts un iedvesmas avots, domājot par reformām augstskolu pārvaldībā un finanšu sadalījumā, piebilda Izglītības komisijas priekšsēdētājs.
Pētījumā analizētas septiņas augstskolas: Daugavpils Universitāte, Latvijas Mākslas akadēmija, Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija, Latvijas Universitāte, Rīgas Stradiņa universitāte, Rīgas Tehniskā universitāte un Vidzemes Augstskola.
Arī sēdē klātesošo augstskolu pārstāvji pauda gandarījumu par sniegtajām rekomendācijām, uzsverot augsta līmeņa starptautiskas ekspertīzes nozīmi darba pilnveidē.
Foto: Saeimas kanceleja
Vēl par tēmu:
Melbārde: ielikti pamati sistēmiskai pieejai kvalitatīvas izglītības nodrošināšanā
Izglītības un zinātnes ministre Dace Melbārde, vērtējot 100 dienu laikā paveikto kopš apstiprināšanas amatā, uzsver, ka šajā laikā ielikti pamati sistēmiskai pieejai kvalitatīvas izglītības...
Lasīt tālāk“Grāmatvežu Forums – Vasara 2025”: tiešsaistes kompass aktuālajām nodokļu izmaiņām
Pēdējie gadi ir pierādījuši, ka normatīvā vide spēj mainīties ātrāk nekā finanšu pārskata periods. Tāpēc 12. jūnijā notiekošais “Grāmatvežu Forums – Vasara 2025” kļuvis...
Lasīt tālākIzglītības komisija: skolēni varēs atteikties no krievu valodas kā otrās svešvalodas apguves vidējā izglītībā
Skolēni, kuri apgūst vispārējās vidējās izglītības, profesionālās vidējās izglītības vai arodizglītības programmu, varēs atteikties no krievu valodas kā otrās svešvalodas apguves,...
Lasīt tālākSkolēni varēs atteikties no krievu valodas kā otrās svešvalodas apguves vidējā izglītībā, konceptuāli lemj Saeima
Skolēni, kuri apgūst vispārējo vidējo izglītību, profesionālo vidējo izglītību vai arodizglītības programmu, varēs atteikties no krievu valodas kā otrās svešvalodas apguves, paredz Saeimā...
Lasīt tālāk9.klašu centralizēto eksāmenu slieksni šogad saglabā 10% līmenī
2025. gadā 9. klašu skolēniem netiks paaugstināts minimālais nepieciešamais snieguma slieksnis centralizētajos eksāmenos no līdzšinējiem 10% uz 15%, kā sākotnēji bija plānots. No 2026....
Lasīt tālākIZM: vispirms atbalsts bērniem, tad prasības – pāreja uz augstāku centralizēto eksāmenu slieksni 9. klasēm ir atlikta līdz nākamajam gadam
2025. gadā 9. klašu skolēniem netiks paaugstināts minimālais nepieciešamais snieguma slieksnis centralizētajos eksāmenos no līdzšinējiem 10% līdz 15%, kā sākotnēji bija plānots. Izglītības...
Lasīt tālākRosina dot iespēju atteikties no krievu valodas mācīšanās arī vidējās izglītības posmā
[caption id="attachment_35833" align="alignnone" width="300"] Teacher pointing to raised hands in classroom[/caption] Pēc Nacionālās apvienības (NA) iniciatīvas iesniegti grozījumi Izglītības...
Lasīt tālākCilvēktiesību komisija aicina turpināt pilnveidot rīcības algoritmu vardarbības novēršanai skolās
Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas deputāti trešdien, 12. martā, iepazīstoties ar rīcības algoritmu vardarbības novēršanai izglītības iestādēs un plānotajām izmaiņām...
Lasīt tālākSaeima konceptuāli atbalsta tālmācības iespēju ierobežošanu pamatskolā
[caption id="attachment_33908" align="alignnone" width="300"] Hands raised in classroom[/caption] Pamatizglītībā – no 1. līdz 9.klasei – mācībām ir jānotiek klātienē, ceturtdien, 6. martā,...
Lasīt tālākSaeimas Izglītības komisija rosina ierobežot tālmācības iespējas pamatskolā
Pamatizglītībā – no 1. līdz 9.klasei – mācībām ir jānotiek klātienē, trešdien, 26.februārī, lēma Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija. Deputāti vienojās iesniegt...
Lasīt tālāk