Sagraujot dzelzceļa un ostu attīstību, Linkaits ķēries klāt arī autoceļiem
Satiksmes ministrijas (SM) pieļautā tranzīta izsīkšana radījusi nopietnas problēmas Latvijas dzelzceļam un ostām – dzelzceļa kravu tranzīts Latvijas ostās krities par 56%, kas licis satiksmes ministram Tālim Linkaitam (JKP) vēstulē lūgties Krievijai atjaunot kravu plūsmu un ļaut attīstīt kravu ceļu Kaļiņingrada-Sanktpēterburga. Kamēr Latvijas tranzīts turpina grimt arvien dziļākā dūksnājā, Linkaits, šķiet, ķēries klāt arī autoceļiem – viņš apņēmies sekot Ziemeļvalstu piemēram un palielināt kokmateriālu kravu pārvadājumos pieļaujamo transportlīdzekļu masu līdz 60 tonnām un garumu līdz 24 metriem.
Satiksmes ministrs Linkaits paudis atbalstu Latvijas Mežizstrādātāju savienības rosinājumam palielināt baļķvedēju maksimālo pieļaujamo svaru līdz 60 tonnām un sastāvu garumu līdz 24 metriem. Lai arī ceļu uzturētāju pirmā reakcija ir noraidoša, Linkaits paziņojis, ka pats šo jautājumu Satiksmes ministrijā aktualizējis jau vairākkārt.
“Pašlaik kokrūpnieki noteiktu dalāmo kravu pārvadājumiem, piemēram, apaļkoku, var izņemt speciālas atļaujas un pārvadāt līdz 52 tonnu smagas kravas pa valsts galvenajiem un reģionālajiem ceļiem. Atbalstu iespēju rīkoties līdzīgi Ziemeļvalstīm un palielināt kokmateriālu kravu pārvadājumos pieļaujamo transportlīdzekļa masu,” medijos paudis satiksmes ministrs Linkaits.
Ministrs gan nav ņēmis vērā, ka, lai gan no ekonomiskā viedokļa vairāk baļķu aizvest vienā paņēmienā ir izdevīgāk, pārkrautas mašīnas neapšaubāmi bojā gan meža ceļus, gan koplietošanas ceļu asfalta segumu, kas šķietamu ieguvumu vietā varētu radīt apjomīgus zaudējumus.
Uz to norādījuši arī ceļu uzturētāji. “Ierobežota finansējuma apstākļos un, ņemot vērā, ka liela daļa valsts vietējo un reģionālo autoceļu ir sliktā vai ļoti sliktā stāvoklī, palielināt slodzi uz šādā stāvoklī esošu autoceļu tīklu nav finansiāla seguma un tas nav prioritāri risināms jautājums,” šādu viedokli paudusi VAS “Latvijas valsts ceļi”.
Jau šobrīd līdz 52 tonnu baļķvedēju pārvietošanās ir atļauta individuālā kārtā pa iepriekš saskaņotiem maršrutiem.
Īsti gan nav saprotams, kāpēc satiksmes ministrs tik ļoti vēlas salīdzināt Latviju ar Skandināvijas valstīm, kur šie kravu pārvadājumu attālumi valsts iekšienē ir pavisam atšķirīgi – daudz lielāki, un līdz ar to arī palielināts pieļaujamais baļķvedēju svars ir ekonomiski pamatots. Tāpat arī vidēji krietni zemākā gaisa temperatūra, īpaši Skandināvijas ziemeļos, neļauj smagsvara transportam atstāt tik lielu ietekmi uz ceļa segumu.
Tas viss norāda, ka Latvijā mainīt pastāvošo regulējumu un palielināt transportlīdzekļu maksimālo masu nebūtu ekonomiski izdevīgi nedz meža ceļu, nedz arī valsts autoceļu seguma bojāšanas vērts, jo izmaksas iespējamajam ceļu remontam varētu būt daudz augstākas, nekā šķietamie atsevišķu uzņēmēju ieguvumi, īpaši ņemot vērā jau tā nepietiekamo finansējumu valsts autoceļu atjaunošanai.
Ja satiksmes ministrs ir gatavs ignorēt acīmredzamo, tad atliek vien uzskatīt, ka Linkaita lēmums varētu būt pieņemts atsevišķu lobiju ietekmē. Jo kā gan citādi iespējams atbalstīt tik nepārdomātu ierosinājumu, kas nelabvēlīgi ietekmētu gan meža ceļu, gan vispārējo valsts autoceļu stāvokli? Vai tad šādu ministra rīcību nevaram saprast kā īstu kaitniecību valsts interesēm?
Foto: F64
Vēl par tēmu:
“Zemnieku saeima” aicina atbalstīt vietējos ražotājus un svētku galdā likt Latvijas produktus
“Latvijas lauksaimniekiem šis ir grūts gads. Netipiski vēsais un mitrais pavasaris un vasaras sākums radījis izaicinājumus virknei lauksaimniecības sektoru un lielai daļai saimniecību. Tieši...
Lasīt tālākPārtikas preču cenām jābūt caurskatāmām un ērti salīdzināmām, uzsver Tautsaimniecības komisija
Patēriņa preču cenu izsekojamībai, caurskatāmībai un monitoringam, tostarp pārtikas preču cenu salīdzināšanas rīkam nepieciešamo informāciju, no mazumtirgotāja ievāks un apstrādās...
Lasīt tālākPlauktos būs vairāk Latvijas preču
LatvijasTirgotāju asociācija (LTA) š.g. 16. jūnijā plkst. 14.00 uz tikšanos bija aicinājusi Latvijas Pārtikas uzņēmumu federāciju, Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomi, biedrību...
Lasīt tālākNākošgad tiks pārceltas divas darba dienas
2026. gadā tiks pārceltas divas darba dienas. Darba diena 2. janvārī, kas ir piektdiena un iekrīt starp svētku dienu ceturtdienu – 1. janvāri, un sestdienu – 3. janvāri, tiks pārcelta...
Lasīt tālākZemnieku Saeima: Satiksmes ministrijas reforma apdraud pakalpojumu pieejamību lauksaimniekiem
Biedrība “Zemnieku Saeima” ir neizpratnē par Satiksmes ministra Ata Švinkas piektdienas rītā raidījumā “Rīta Panorāma” pausto viedokli, ka Satiksmes ministrija ir gatava Ceļu satiksmes...
Lasīt tālākPublisko izdevumu komisija: “airBaltic” piemērs rāda, ka nepieciešamas izmaiņas kapitālsabiedrību pārvaldībā
Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisija, pamatojoties uz Valsts kontroles (VK) veikto revīziju par valsts uzraudzību Covid-19 laikā veiktajiem ieguldījumiem Latvijas nacionālajā lidsabiedrībā...
Lasīt tālākApstrādes rūpniecībā izaugsmes temps paātrinājies, aprīlī sasniedzot 5%
Apstrādes rūpniecības apjoms šā gada aprīlī pieaudzis par 5%, kas ir lielākais pieaugums gada griezumā kopš 2022. gada maija, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati. Savukārt...
Lasīt tālāk1. ceturksnī palielinās investīciju skaits un vērojams aktivitāšu pieaugums būvniecības nozarē
Kaut arī pasaulē joprojām pastāv augsta nenoteiktība, jaunākie IKP dati liecina par piesardzīgi pozitīvām tendencēm ekonomikā, uz ko norāda gan investīciju skaita palielinājums, gan aktivitāšu...
Lasīt tālākLatvijas Banka: Latvijas pārtikas cenu inflācija jārisina ar konkurences veicināšanas instrumentiem
Šodien Latvijas Bankas prezidents Mārtiņš Kazāks tikās ar ekonomikas ministru Viktoru Valaini un Konkurences padomes priekšsēdētāja p. i. Ievu Šmiti, lai iepazīstinātu ar Latvijas Bankas...
Lasīt tālākMazumtirdzniecības pieaugums aprīlī signalizē par pakāpenisku patēriņa atjaunošanos
Pēc krituma 2025. gada februārī un martā mazumtirdzniecības apgrozījumam aprīlī atkal bija vērojams mērens kāpums. Kaut arī iedzīvotāju pirktspēja ir palielinājusies, patērētāju...
Lasīt tālāk