Vai vērts pirkt elektromobili 2020. gadā, kādu elektromobili iegādāties
Vai vērts pirkt elektromobili 2020.gadā. Kādus elektromobiļus var iegādāties Latvijā 2020.gadā, cik maksā elektromobiļa uzlādes atjaunošana.
Ekspertu viedoklis nākotnei
Spriežot pēc cipariem, elektromobiļu skaits Latvijā pastāvīgi pieaug. Tikai 2020.gada janvārī vien Latvijā bija reģistrēti 900 elektromobiļi un 600 automašīnas, 81 ātrās uzlādes stacija, kā arī citi transporta veidi (mopēdi, autobusi u.t.t.). Un kaut arī Latvijas iedzīvotāji pagaidām nav saņēmuši valdības atbalstu elektromobiļu iegādei https://nordlizings.lv/auto-lizinga-pieteikums/ , šī transporta veida pieaugums gada laikā ir palielinājies par 40-50%.
Pagaidām cenu atšķirība starp parastajiem auto un elektromobiļiem ir 100%, bet eksperti apgalvo, ka šī atšķirība drīz vien izzudīs. Ar laiku elektromobiļi paliks lētāki, bet auto – dārgāki. Šobrīd elektromobiļa cena variējas 20 000 – 40 000 eiro diapazonā, bet jau šogad ir gaidāms būtisks izrāviens: jaunā elektromobiļa izlaišana, kas maksās mazliet vairāk kā 11 000 eiro. Tāpat kā pērkot lietotu auto, jūs vienmēr varat ieekonomēt, pērkot lietotu elektromobili. Lai jūs būtu apmierināts ar pirkumu, jums pirms darījuma ir tikai jāpārbauda akumulatora stāvoklis. Kā liecina prakse, pat 8 gadus veci elektromobiļi, kas izmantojami ar vidējo jaudu, šobrīd atrodas lieliskā stāvoklī.
Ko gaidīt no elektromobiļa iegādes?
Klusie un ekoloģiski tīrie elektromobiļi ir parādījušies vienlaicīgi ar transportu, kas darbojas ar iekšdedzes dzinējiem, bet tikai tagad guvuši plašu popularitāti. Jau šogad elektromobiļu skaits Latvijā ir palielinājies par 40%, un šī transporta veida pieauguma tempi negrasās apstāties. Iespējams, tieši šobrīd ir pienācis laiks mainīt ierasto auto pret elektrisko un izjust visas priekšrocības, kas raksturīgas tieši elektromobiļiem?
Elektromobiļu iegāde būtu daudz pieejamāka, ja Latvijā darbotos programmas, kas finansiāli atbalstītu iedzīvotājus pirms šāda pirkuma izdarīšanas. Šobrīd valdība izskata subsīdiju ieviešanu, kas varēs atbalstīt visus, kas kāro iegādāties elektromobili. Nākotnē projektā tiks paredzēts daļējs elektromobiļa cenas finansējums 5000 eiro apmērā.
Tie Latvijas iedzīvotāji, kas jau paspējuši iegādāties elektromobili bez valsts palīdzības, var izmantot arī citas, bet jūtamas priekšrocības:
- Elektromobiļu īpašnieki ir atbrīvoti no transporta nodevas nomaksas.
- Dienesta elektromobiļi tiek apmaksāti pēc samazināta tarifa – tikai 10 eiro mēnesī, agrāk šis maksājums bija vairāk kā 42 eiro.
- Pirmā elektromobiļa reģistrācija un speciālu numura zīmju noformēšana tagad ir bez maksas.
- Arī dažāda izmēra numura zīmes pirmo reizi tiek izsniegtas bez maksas.
- Elektromobiļi ar speciāliem numuriem var pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslu.
- Elektromobiļiem tiek piešķirtas bezmaksas autostāvvietas Liepājā, kā arī pašvaldību autostāvvietās un Rīgas satiksmei piederošās stāvvietās. Šis noteikums neattiecas tikai uz pazemes autostāvvietu Kr.Valdemāra ielā 5a.
- Jūrmalas teritorijā elektromobiļi nemaksā iebraukšanas maksu administrācijas teritorijā.
CSDD Latvijā ir nopietni uzsākusi elektromobiļu īpašnieku atbalstu un pat ir izstrādājusi veselu instrukciju, kā atrast uzpildes stacijas.
Elektromobiļa izmantošanas priekšrocības
Ņemot vērā to, ka elektromobilim nav sarežģītu mehānismu un tas brauc tikai no elektrobaterijas lādiņa, tā apkope ir daudz vienkāršāka un lētāka. Savukārt, ņemot vērā to, ka pārnesumu kārba tajā vispār nepastāv, tad vadīšanas vienkāršību var salīdzināt ar automātisko transmisiju.
Elektromobiļu trūkumi
Un tomēr ar tik lielu priekšrocību klāstu elektromobilim ir arī kāds ļoti būtisks trūkums, kas pārsvītro daudzus tā ekspluatācijas “plusus”. Uzskatāmībai salīdzināsim 2017.gada VW Golf tā elektriskajā izpildījumā ar tādu pašu modeli, bet ar iekšdedzes dzinēju: pirmajā gadījumā elektromobiļa cena ir 30 000 eiro, otrajā gadījumā šādu automašīnu var nopirkt par 16 000 -17 000 eiro. Starpība ir būtiska, gandrīz dubultā.
Bet, novērtējot automašīnas vai elektromobiļa izdevīgumu, jāņem vērā arī degvielas cena. Salīdzinājumam veiksim nelielus matemātiskos aprēķinus. Pieļausim, ka par Golf vidējo cenu (16 500 eiro) var iegādāties 12692 litrus benzīna par cenu 1,30 eiro litrā. Ņemot vērā, ka šis auto uz 100 km iztērē aptuveni 4,2 l degvielas, tad ar šo tilpumu būs pietiekami, lai nobrauktu 302 000 km.
Elektromobiļi vienā uzlādē patērē aptuveni 17,81 kWh/100 km, kas ar mājas rozetes palīdzību izmaksās 1,26 eiro. Par dīzeļdegvielu šiem pašiem 100 km nāksies samaksāt veselus 5,5 eiro. Šeit izvēle par labu elektromobilim ir acīmredzama.
Autostāvvietas Rīgas centrā, kurās elektromobili var atstāt bez maksas, parasto auto īpašniekiem mēnesī izmaksās 100-200 eiro. Gada laikā šī summa var sasniegt 1200-2400 eiro robežas, un tā ir lieliska ekonomija un motivācija par labu elektromobiļa iegādei.
Pat par tik kompakta auto ekspluatāciju kā VW Golf jums vienalga nāksies katru gadu maksāt transporta nodokli 48 eiro apmērā. Ik pēc 30 000 km vai ik pēc 2 gadiem automašīnai būs nepieciešama apkope (katras apkopes cena ir aptuveni 110 eiro), tikpat bieži būs jāmaina eļļa bremžu sistēmā (katra maiņa maksā 35 eiro). Rezultātā sanāk paliela summa, bet arī tas nav viss, veicot parastas automašīnas apkopi. Ņemot šo pašu auto modeli, bet ar dīzeļdegvielu, tad pēc katriem 30 000 km apkope izmaksās jau 230 eiro. Pēc 60 000 km jūs gaida auto kapitālais remonts, kura cena ir līdz 600 eiro (eļļas, gaisa, degvielas filtra, salona filtra nomaiņa, kā arī DSG eļļas maiņa). Neaizmirstiet arī par bremžu eļļas maiņu dīzeļa VW Golf.
Finanšu piedāvājumu variantu jums būs samērā daudz, būs arī virkne kompāniju, kas nodarbojas tieši ar šādu pakalpojumu piedāvāšanu, piemēram, Nord Auto Līzings, kas jau darījuma dienā ļauj reģistrēt transportlīdzekli uz klienta vārda u.t.t.
Cik izdevīgs ir elektromobilis, un vai tas ir tādas naudas vērts – to izlemt tikai jums, vadoties pēc savas situācijas! Ja esat plānojis braukt ārpus Rīgas robežām, tad vairs nevarēsiet ieekonomēt uz dārgām autostāvvietām pilsētas centrā. Bet pārvietoties ar elektromobili pa sabiedriskā transporta joslu jūs, neapšaubāmi, varēsiet daudz ātrāk.
Lai cik pievilcīgas un izdevīgas nešķistu visas elektromobiļa priekšrocības, aktuāls jautājums paliek cena. Kamēr nebūs pilnīga valsts atbalsta, šādi pirkumi būs pieejami vien dažiem. Un lai cik ideāla nešķistu elektromobiļa izmantošana, neaizmirstiet par to, ka jums ne vienmēr būs ērti uzlādēt elektromobili visas nakts garumā.
Vēl par tēmu:
Finanšu nozare aicina lauksaimniekus ārkārtējās situācijas laikā laikus vērsties pie bankām
Ņemot vērā Ministru kabineta 2025. gada 5. augusta lēmumu līdz šī gada novembrim izsludināt ārkārtējo situāciju lauksaimniecībā saistībā ar lietavu un plūdu izraisītajām sekām,...
Lasīt tālāk“Selga” paplašina sortimentu un pārsteidz ar divu jaunu garšu dubultajiem cepumiem
Latvijā iecienītākais cepumu zīmols “Selga” turpina attīstīt savu produktu portfeli un šajā sezonā iepazīstina ar gardiem jaunumiem “Selga Treat” cepumu kolekcijā – divām jaunām...
Lasīt tālākBiedrība “Zemnieku saeima”: Rīgas dome krīzes laikā liedz palīdzību lauksaimniekiem nogādāt ražu ostā
Laikā, kad lauksaimniecība piedzīvo smagu krīzi, Rīgas dome ir noraidījusi biedrības “Zemnieku saeima” lūgumu ražas novākšanas periodā – no 22. jūlija līdz 1. novembrim – atļaut...
Lasīt tālākAtis Švinka: dzelzceļš ir jāstiprina, lai mēs varētu nodrošināt iedzīvotāju mobilitāti
Šodien, 26. augustā, valdība atbalstīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto rīkojumu par “Par apropriācijas pārdali”, kas paredz veikt 26 miljonu eiro maksājumu valsts publiskās lietošanas...
Lasīt tālākSpēcīga kaimiņu kopiena – daudzdzīvokļu ēku drošības balsts lielās krīzēs
Ikvienam cilvēkam ir vajadzīgas mājas – visdrošākā vieta pasaulē, kur justies labi. Diemžēl ziņu virsraksti nemitīgi atgādina, cik daudz dažādu nelaimju var piemeklēt civilo infrastruktūru:...
Lasīt tālākPlāno apturēt sīkpaku un paku sūtījumu plūsmu uz ASV
No 2025. gada 23. augusta VAS “Latvijas Pasts” uz nenoteiktu laiku ir spiests pārtraukt pieņemt sūtījumus, kas satur priekšmetus, jeb sīkpakas un pakas piegādei uz Amerikas Savienotajām...
Lasīt tālākLM skaidro plānotās izmaiņas Darba likumā attiecībā uz darba laiku
[caption id="attachment_35999" align="alignnone" width="300"] Business people in a meeting at the office[/caption] Valdība 19. augustā atbalstīja grozījumus Darba likumā, kurā tostarp ietvertas...
Lasīt tālākBūtiski audzis atsavināto degradēto būvju skaits
VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (VNĪ) 2025. gada pirmajā pusgadā atsavinājusi 26 vidi degradētas būves 14 adresēs. To vietā nākušas 11 būves sešās adresēs. Salīdzinot ar 2024....
Lasīt tālākLikvidēs AS “Ventas osta”
Otrdien, 19. augustā, Ministru kabinets (MK) apstiprināja Satiksmes ministrijas (SM) priekšlikumu izbeigt līdzdalību akciju sabiedrībā “Ventas osta”, to likvidējot. AS “Ventspils osta”...
Lasīt tālākValdība atbalsta grozījumus Darba likumā
Neskatoties uz sociālo partneru – Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības un Latvijas Darba devēju konfederācijas – atšķirīgajiem viedokļiem vairākos jautājumos, kā arī to iespējamiem...
Lasīt tālāk