• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed

Rīgas satiksme grib būt moderns uzņēmums. Tā vadībai ļoti patīk inovatīvas tehnoloģijas. Tagad paredzēts iepirkt trolejbusus un autobusus ar ūdeņraža dzinēju. Iepirkums paredz, ka transporta līdzekļiem jākalpo arī ekstremālos apstākļos. Pat tad, ja temperatūra sasniedz 40 grādu aukstumu, vēsta TV3 raidījums “Nekā personīga”.

Latvijas galvaspilsēta jau ilgāku laiku izpelnās aizrādījumus par piesārņoto gaisu, tāpēc pilsētas vadība meklē risinājumus. Dome kopā ar Rīgas satiksmi un zinātniekiem izlēmusi, ka sabiedriskajam transportam jāpāriet uz dzinējiem, kas nepiesārņo gaisu.

“Skatoties kontekstā ar Rīgas gaisa kvalitātes problēmām, Rīgai ir uzstādījums par bezizmešu transportu. Savukārt divas degvielas, kas spēj nodrošināt bezizmešu transportu ir ūdeņradis un elektrība,” skaidro Latvijas zinātņu akadēmijas pārstāvis Aivars Starikovs.

Šādi plāni saskan ar Eiropas Savienības politiku, kas cenšas visā Eiropā iedzīvināt ūdeņraža izmantošanu transportā un veido pilsētu tīklu, kas šo procesu iekustinātu. Latvijā partneris ir Rīgas satiksme, kas būvēs arī ūdeņraža ražotni un ikvienam pieejamu uzpildes staciju. Šobrīd Rīgas satiksme ir izsludinājusi iepirkumu par desmit ar ūdeņraža elektrodzinējiem aprīkotiem trolejbusus. Ja saņems papildu naudu no Eiropas, tad pirks arī desmit autobusus.

“Mazliet argumentējot par to trolejbusu ideju, tas bija viens no mūsu pirmo interešu … Autobuss, tā ir pilnīgi jauna infrastruktūra. Trolejbuss it kā bija viena no esošajām ekspluatācijas …, ka Rīgā ir daudzi maršruti, kuros tā dīzeļa izmantošana notiek. Kaut vai pārbraukt pāri Akmens tiltam,” stāsta Starikovs.

Paredzēts, ka projekts izmaksās 18 miljonus eiro. Lai gan iekārtas ir dārgas, Rīgai projekts ir izdevīgs, jo pusi naudas dos Eiropa. Rīgas satiksme jau ir izsludinājusi iepirkumu. Būs sarunu procedūra, kurā sākumā atlasīs atbilstošus pretendentus. Viena no prasībām ir, lai trolejbusos un autobusos visas sistēmas pilnvērtīgi strādātu arī tad, ja gaisa temperatūras ir mīnus 40 vai plus 40.

“Kad Rīgā pēdējoreiz bija – 40 grādu temperatūra, vai jūs varat pateikt? Es to noteikti nevaru pateikt. Ja ir jautājums, kāpēc šāda prasība ir iekšā tehniskajā specifikācijā, tad tas nav tieši saistīts ar temperatūras lielumu, bet tas ir saistīts ar tehnoloģijām, kādas tiek izmantotas, lai izstrādātu šos tehniskos mezglus. Attiecīgi, ja tiek pielietota tehnoloģija tāda, lai viņa izturētu šo temperatūru, tad mēs esam pilnīgi droši, ka Rīgas pilsētā šie transporta līdzekļi ies. Iepriekš mums ir bijusi pieredze ar citiem transporta līdzekļiem, kuru ražošanā netika izmantotas šīs tehnoloģijas, un pie mīnus 20 grādiem šie transporta līdzekļi palika parkā,” skaidro RS Juridiskās daļas vadītājs Didzis Stepe.

Citiem transporta uzņēmumiem Latvijā nav tik konkrētu prasību piegādātājiem. Galvenais, lai neizrādās, ka piegādāti dienvidu klimatam paredzēti transporta līdzekļi, kas nespēj strādāt pie mīnus 30 grādiem. Bijušais nu jau darbību izbeigušā autobusu ražotāja “Amo plant” komplektēšanas speciālists Jānis Freibergs uzskata, ka šī prasība nepamatoti sašaurina pretendentu loku. Pasūtītājam, iespējams, ir zināms kāds ražotājs, kas šo prasību spēj izpildīt. Mīnus 40 grādi sadārdzina pirkumu.

“Tur varētu būt nozīme materiālu izvēlē. Piemēram, tās pašas smērvielas, dzeses šķidrumi. Ja nemaldos antifrīzam zemākā robeža ir mīnus 37 grādi, attiecīgi tur vajadzīgs cits dzeses šķidrums. Tāpat varbūt plastmasu izvēlē, apdares materiāli un nešaubīgi siltumizolācijā liela nozīme, tā ka skaidrs, ka visas šīs te lietas sadārdzina,” norāda bijušais AMO PLANT speciālists Jānis Freibergs.

Piemēram, motoreļļa, kas paredzēta mīnus 40 grādiem ir par 20 – 30 procentiem dārgāka par to, kas der -35 grādiem. To, ka Rīgai ir bijušas īpašās prasības, uzsver arī tramvaju un trolejbusu ražotājs Škoda, kas Rīgai jau piegādā tramvajus un trolejbusus: “Tramvaji ir gatavoti no augstas kvalitātes materiāliem, jo viena no pircēja prasībām bija, ka tiem ir jāstrādā temperatūrā no plus 40 līdz mīnus 40.”

Šī Rīgas satiksme prasība ir krietni pārspīlēta. Rīgā nekad gaiss nav iesilis līdz +40 grādiem. Arī aukstums ne tuvu nav bijis tik ekstrēms, kādam gatavojas Rīgas satiksme.

“Konkrēti Rīgā zemākā gaisa temperatūra, kas ir fiksēta ir bijusi mīnus 35 grādi, pēdējoreiz šāda temperatūra sasniegta 1985 gadā. Faktiski kopš novērojumu sākuma, tas ir kopš 1882.gada Rīgā zemāka gaisa temperatūra nav fiksēta. To nevar teikt par visu Latviju, jo piemēram 1956.gadā Daugavpilī ir fiksēti -43 grādi, bet nu kopumā Latvijā, kad gaisa temperatūra pazeminās līdz – 40 grādiem šādi ir bijuši tikai 7 gadījumi, kopš pagājušā gadsimta sākuma,” norāda Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra Prognožu un klimata daļas vadītājs Andris Vīksne.

Un arī skatoties tendenci, ka vidējā gaisa temperatūra pakāpeniski paaugstinās, un šajā gadsimtā jau, kopš 2000.gada zemākā gaisa temperatūra Rīgā ir bijusi – 28 grādi. Šī tendence jau ir vērojama no pagājušā gadsimta sākuma, un arī nākotnē skatoties uz nākotnes klimata scenārijiem, tieši vidējā gaisa temperatūra stabili paaugstināsies un Latvijā kopuma tas notiek tieši uz ziemas rēķina, tā ka varētu gaidīt, ka ziemas kļūs ievērojami siltākas arī turpmākā gadsimta laikā.

Uzņēmums tomēr nespēja izskaidrot, kāpēc vispirms ar modernajiem videi nekaitīgajiem dzinējiem tiek aprīkoti trolejbusi, kas tikai retumis izmanto dīzeļmotoru, nevis autobusi, kas gaisu piecūko pastāvīgi.

Foto: Rīgas satiksme

291 skatījumi




Video

No 2024. gada septembra plānoti uzlabojumi profesionālās ievirzes un interešu izglītības pedagogiem, pārējām pedagogu grupām – no 2025. gada septembra

17/05/2024

Konkurētspējīgas darba samaksas un sabalansētas darba slodzes nodrošināšanai pedagogiem, Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) piedāvā nacionālā līmenī noteikt darba slodzes ietvaru,...

Lasīt tālāk
Video

Laiks saglabāsies silts, atsevišķās dienās uzlīs

17/05/2024

Aizvadītajās dienās bija lielākoties saulains un silts laiks, vietām tika novēroti nelieli nokrišņi. Pūšot lēnam vējam, vietām naktīs izveidojās migla. Turpmākas dienas saglabāsies...

Lasīt tālāk
Video

Mieriņa: Izvirzām ambiciozu, bet sasniedzamu ekonomiskās izaugsmes mērķi – dubultot iekšzemes kopproduktu

16/05/2024

“Izaugsmes mērķis – dubultot iekšzemes kopproduktu – ir ambiciozs, bet sasniedzams. Jo, tikai izvirzot augstas prioritātes, mēs motivējam sevi būt starp attīstītajām valstīm,” sacīja...

Lasīt tālāk
Video

Plānots, ka mobilizācijas gadījumā Latvijas armijā varēs dienēt arī citu valstu pilsoņi

15/05/2024

Lai mobilizācijas gadījumā Latvijas armijā varētu dienēt arī citu valstu pilsoņi, Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisija trešdien, 15.maijā, pirmajā lasījumā...

Lasīt tālāk
Video

PVD turpina pastiprinātas svaigu augļu un dārzeņu tirdzniecības pārbaudes

15/05/2024

Turpinot pastiprinātu svaigu dārzeņu, augļu un ogu tirdzniecības uzraudzību, Pārtikas un veterinārais dienests pārbaudījis vairāk nekā 400 pārtikas tirdzniecības uzņēmumus, tostarp...

Lasīt tālāk
Video

“Latvenergo” valdes priekšsēdētājs: Elektrības cenas varētu samazināties pēc 6 gadiem

15/05/2024

Tuvākajos gados elektrības cena samazināsies, intervijā "Nra.lv sarunas” sacīja a/s ''Latvenergo" valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Čakste. Vaicāts, kā "Latvenergo" gūst peļņu, Čakste...

Lasīt tālāk
Video

LDDK aicina nekavējoties izstrādāt jaunu pieeju valsts iestāžu vadītāju atlases procesam

14/05/2024

Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) Padome pauž neapmierinātību ar līdzšinējo pieredzi valsts pārvaldes rīkoto vadītāju atlases organizēšanā, jo tā grauj uzticēšanos valsts...

Lasīt tālāk
Video

Vanaga: Daļa skolotāju ies piketā, bet daļa izies pa skolas durvīm uz neatgriešanos

14/05/2024 | Autors: Anete Jansone, Labdien.lv

Daļa skolotāju neies piketā, bet izies pa skolas durvīm uz neatgriešanos, tā šorīt intervijā LTV raidījumā “Rīta Panorāma”, runājot par gaidāmo pedagogu piketu, sacīja Latvijas...

Lasīt tālāk
Video

VDD aiztur Latvijas nepilsoni aizdomās par apmācīšanos terorismam

14/05/2024

Valsts drošības dienests (VDD) šā gada 2. maijā ir aizturējis Latvijas nepilsoni aizdomās par apmācīšanos terorismam un uz terorismu aicinoša satura izplatīšanu citām personām. Kriminālprocess...

Lasīt tālāk
Video

Ameriks politikā plāno paņemt divu gadu pauzi

13/05/2024 | Autors: Anete Jansone, Labdien.lv

Pašreizējais Eiropas Parlamenta (EP) deputāts Andris Ameriks ("Gods kalpot Rīgai") neplāno kandidēt arī nākamgad Latvijā gaidāmajās pašvaldību vēlēšanās. Kā šorīt intervijā LTV...

Lasīt tālāk