Alberts Jodis: Cik ilgi vēl sabiedriskie mediji sēdēs uz diviem krēsliem vienlaicīgi?
Jau kādu laiku publiskajā telpā ir aktualizējies jautājums par sabiedrisko mediju aiziešanu no reklāmas tirgus. Nenoliedzams ir fakts, ka viedokļi šajā tematā dalās un lielākoties galvenie pretinieki šai ieceri ir paši sabiedriskie mediji, kurus uztrauc turpmākā medija pastāvēšana un finansējuma jautājums, taču skatoties no sabiedrības puses, ieguvumi ir daudz vairāk nekā zaudējumu.
Mūsdienās sabiedriskie mediji ir kļuvuši pārlieku komercializēti – tie ir kā ierauti apburtā lokā, kurā spiesti cīnīties par reklāmdevēju naudu, tādējādi radot pamatotu risku, ka mediji nepārstāv sabiedrības kā iedzīvotāju kopuma intereses. Kas tad ir sabiedrisko mediju galvenais uzdevums? Ne jau lielo reklāmdevēju popularizēšana, bet gan kvalitatīvas un neatkarīgas informācijas nodrošināšana, kas pieejama visiem sabiedrības locekļiem, veicinot to sociālo saliedētību un panākot viedokļu daudzveidību un indivīdu līdzdalības iespējas publiskajā telpā. Sabiedriskajiem medijiem ir būtiska loma veicināt Latvijas valsts nacionālo un kultūras identitāti gan atsevišķos indivīdos, gan arī lielākās un mazākās kopienās, līdz ar ko nākas secināt, ka komercreklāmai kā tādai sabiedriskā medijā nebūtu jāatrodas.
Komercreklāmas sabiedriskajos medijos pamatīgī izkropļo reklāmas tirgu. Turklāt, ņemot vērā apstākli, ka televīzija un radio tiek finansētas no nodokļu maksātāju naudas, reklāma nav sabiedrisko mediju izdzīvošanas jautājums, kur nu vēl pamatnepieciešamība.
Protams, pavisam cita attieksme veidojas pret sociālo reklāmu, kas, piemēram, aicina pievērsties veselībai vai kultūras un sporta pasākumiem, kuros loģiski parādās sponsoru vārdi, tomēr ikdienas sabiedriskajos medijos slavināti uzņēmumi, produkti vai personas liek apšaubīt mediju spēju būt objektīviem. Medijs nekad nespēs pateikt neko sliktu par savu reklāmdevēju, tādējādi daudzas lietas paliks noklusētas un tiks atainota tikai vienas puses patiesība, kas nozīmē, ka iztrūks viedokļu un skatupunktu daudzveidība, par ko sabiedriskajam medijam vajadzētu pastāvēt.
Mediju aiziešana no reklāmas tirgus sniegtu arī lielāku izpratni par to, cik daudz un cik nopietns finansējums sabiedriskajiem medijiem patiesībā ir nepieciešams. Pēc valsts budžeta izdevuma apjoma projekta, maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu apjoms radio un televīzijai 2016. gadā plānots 21 miljona eiro apmērā, 2017. gadā 21,8 miljoni eiro, bet 2018. gadā – 21,7 miljoni eiro, liecina Finanšu ministrijas sagatavotā informācija.
No vienas otras personas izskan apgalvojumi, ka gadījumā, ja Latvijas sabiedriskie mediji pamestu reklāmas tirgu, to finansējumu būtu nepieciešams palielināt pat divarpus reizes, bet ja ņemam vēra faktu, ka patlaban sabiedrisko mediju budžets ir aptuveni 20 miljoni eiro, tad sekojoši rodas jautājums – vai sabiedrībai jāmaksā nauda par reklāmu skatīšanos? Turklāt, nav nevienas pārskatāmas informācijas par to, cik efektīvi šie līdzekļi tiktu pārvaldīti. Jāatzīmē, ka arī reklāmas pienesums ir pavisam neliels, šī situācija uz doto brīdi ir izdevīga tikai reklāmdevējiem, tāpēc apgalvojumi, ka sabiedrisko mediju finansējumam vajadzētu būtiski pieaugt ir diezgan neobjektīvs.
Turklāt, sabiedrisko mediju funkcijas nevienā brīdī neietver reklāmdevēju interešu attēlošanu, to uzdevums ir realizēt sabiedrības vēlmes un vajadzības attiecībā uz sabiedrisko dzīvi. Līdz ar to, sabiedrisko mediju nodalīšana no komerciālajiem medijiem radītu daudz lielāku skaidrību arī skatītāju un klausītāju vidū, viņiem būtu viennozīmīgi skaidrs, kurš ar ko attiecīgi nodarbojas un ko viņš kā lietotājs var iegūt no šiem medijiem, jo komercmediju formāts īsti neatbilst sabiedriskā medija būtībai. Sabiedrisko mediju uzdevums ir nosegt visu sabiedrības grupu interešu segmentus, nevis attēlot tikai vienus izklaides raidījumus, kuri ir visizdevīgākie reklāmdevējiem.
Skaidrs ir viens, ka mediju aiziešana no reklāmas tirgus nevar notikt strauji, līdz tam jāpiemeklē mediju uzrauga kandidāti, pakāpeniski jāsamazina medija darbība reklāmas tirgū, jāvienojas par turpmāko mediju uzbūvi, pienākumiem un stratēģiju, aktuāls jautājums ir arī finansējums. Skaidrs, ka Latvijas situācija krasi atšķiras no citu Ziemeļeiropas valstu pieredzes, tradīcijām un sabiedrisko mediju spēka un stabilitātes. Aplūkojot pārējo 26 ES dalībvalstu finansēšanas modeļus, daļa valstu, kā Lielbritānijas, Dānijas, Zviedrijas, Somijas, Čehijas un Francijas sabiedriskie mediji tiek finansēti vienīgi no abonentmaksām, kas varētu būt atrisinājums arī Latvijai.
Katrā ziņā, mēs nevaram pieļaut situāciju, ka sabiedriskie mediji kļūst par atsevišķu reklāmdevēju ruporu un vairs nepilda savu virsuzdevumu – kalpot sabiedrībai kopumā. Aiziešana no reklāmas tirgus nav viegls solis, taču tas ir vienīgais ceļš pareizajā virzienā. Un jebkurā gadījumā – sabiedrisko mediju sēdēšana uz diviem krēsliem vienlaicīgi absolūti nav sabiedrības interesēs.
Foto:tookapic/https://pixabay.com/en/users/tookapic-1386459//https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/
Vēl par tēmu:
Pieci padomi mierpilnai līgošanai
Ikdienas darbs un nepārtrauktā informācijas plūsma rada pastāvīgu spriedzi, tāpēc ir īpaši svarīgi atrast brīdi, lai apstātos un atgūtu līdzsvaru. Lai arī Līgo svinēšana nepārvēršas...
Lasīt tālākPēc konstatētajiem pārkāpumiem pašvaldība pārceļ bezpajumtnieku aprūpi uz citu institūciju
Rīgas domes Labklājības departaments šogad vairākas reizes pārbaudīja sociālās aprūpes centrus “Liepa” un “Senlejas”, kur pakalpojumus sniedz SIA “Senioru nams”. Pārbaudēs konstatēti...
Lasīt tālākNedēļa iesāksies ar vasarīgu laiku, bet tās turpinājums būs lietains un vējains
Jaunā nedēļa iesāksies anticiklona ietekmē - daudzviet spīdēs saule un lielākajā valsts daļā gaidāms sauss laiks, taču jau otrdien tā ietekme mazināsies. No ziemeļiem pietuvosies ciklons,...
Lasīt tālākIeviesīs elektronisko reģistrēšanos automašīnām ārējās sauszemes robežas šķērsošanai
Lai uzlabotu kārtību pie Latvijas ārējās sauszemes robežas un mazinātu rindas, plānots ieviest elektronisko reģistrēšanos. No 1.oktobra autovadītāji, kas plāno šķērsot šo robežu...
Lasīt tālākBrīvdienās atgriezīsies vasarīgs laiks
Šonedēļ Latvijas teritorijā ir ieplūdusi vēsāka gaisa masa, līdz ar ko gaiss ir kļuvis nedaudz aukstāks. Valsts teritoriju šķērsoja aktīvs ciklons – debesis klāja mākoņi, un visa...
Lasīt tālākSaeima apstiprina deputāta pilnvaras Maijai Armaņevai un Selmai Teodorai Levrencei
Saeima ceturtdien, 12. jūnijā, apstiprināja 14. Saeimas deputāta pilnvaras Maijai Armaņevai un Selmai Teodorai Levrencei. M. Armaņeva Saeimā ievēlēta no partijas “LATVIJA PIRMAJĀ VIETĀ”...
Lasīt tālākŠovasar Rīgas dārzi un parki uzziedēs, Skolēnu dziesmu un deju svētku iedvesmoti
“Rīgas meži” trešdien, 11. jūnijā, Esplanādes parkā atklāja vasaras puķu dobju sezonu, iepazīstinot sabiedrību ar šī gada puķu dobju tematiskajiem rakstiem un īpaši atlasīto augu...
Lasīt tālākDziesmu un deju svētku laikā svētku transportam atļaus izmantot sabiedriskā transporta joslas
Otrdien, 10. jūnijā, Ministru kabinets (MK) atbalstīja grozījumus Ceļu satiksmes noteikumos, papildinot tos ar jaunu punktu, kas paredz Dziesmu un deju svētku laikā ļaut svētku dalībnieku...
Lasīt tālākPVD no nepiemērotiem apstākļiem izņēmis vairāk nekā 40 suņu un citu dzīvnieku
Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) maija sākumā un pagājušās nedēļas beigās no nepiemērotiem apstākļiem Rīgā, Dārziņos, izņēmis vairāk nekā 40 suņu, septiņus kaķus un citus...
Lasīt tālākNedēļa iesāksies ar lietainu un brāzmainu laiku
Šīs nedēļas sākumā laikapstākļus Latvijā noteiks ciklonu darbība. Debesis klās mākoņi, kas valsts teritorijas lielākajā daļā atnesīs lietu, vietām arī pērkona lietusgāzes. Arī...
Lasīt tālāk