Nākamā gada budžetā vērtēs iespēju paaugstināt minimālo algu un neapliekamo minimumu
Gatavojot 2014.gada budžetu un ievērojot fiskālās iespējas, tiks vērtētas iespējas palielināt minimālo algu un neapliekamo minimumu, norāda Finanšu ministrija (FM), reaģējot uz Eiropas Komisijas (EK) kritiku aizdevuma pēcprogrammas misijas otrajā ziņojumā.
FM arī atzīmē, ka pēdējos gados mūsu valstī ir nodrošināta stingras fiskālās politikas īstenošana.
Kā ziņots, EK brīdinājusi, ka “ekonomiskās situācijas un budžeta rezultātu uzlabošanās novedusi pie zināma atslābuma tālāko centienu realizēšanā, kas novedis pie vairākiem politiskiem soļiem, kas ir pretrunā ar EK rekomendācijām Latvijai un pēdējo noslēgto papildinājumu saprašanās memorandam”. Tas īpaši attiecas uz pērn maijā pieņemtajiem nodokļu samazinājumiem, paziņojumu par trīs gadu stratēģiju privātpersonu ienākuma nodokļa samazināšanai, vienlaikus atliekot plānus palielināt ar ienākumu nodokli neapliekamo minimumu, lai palīdzētu maznodrošinātajiem, 2012.gada vidū pieņemtajiem budžeta grozījumiem, kas satur punktus, kas ir pretrunā ar EK tikai dažas nedēļas iepriekš pieņemtajām rekomendācijām Latvijai, kā arī uz garantēto minimālo ienākumu samazināšanu un finansēšanas decentralizāciju no 2013.gada.
Komisija arī atgādina Latvijai par nepieciešamību pieņemt fiskālās disciplīnas likumu, kas būtu “apdrošināšanās pret iespējamām politikas kļūdām nākotnē”.
FM Komunikācijas nodaļas vadītājs Aleksis Jarockis biznesa portālam “Nozare.lv” uzsvēra, ka no 2013.gada vidus par desmit latiem līdz 80 latiem tiks palielināts ar nodokļiem neapliekamais minimums par apgādībā esošu personu. Savukārt lēmums par iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes samazināšanu tika pieņemts, lai sekmētu Latvijas ekonomikas konkurētspēju Baltijas valstu vidū, pielīdzinot darbaspēka nodokļu slogu kaimiņvalstu līmenim.
Komentējot EK pausto viedokli, FM atzīmē, ka pēdējos gados mūsu valstī ir nodrošināta stingras fiskālās politikas īstenošana – ievērota fiskālā disciplīna, veikti pasākumi, lai samazinātu vispārējās valdības budžeta deficīta apmēru, kā arī īstenoti pasākumi, lai atjaunotu valsts ekonomisko attīstību.
Ekonomiskā krīze noteica nepieciešamību veikt pretciklisku fiskālo politiku, tas ir, būtiski samazināt izdevumus un palielināt nodokļus laikā, kad iekšzemes kopprodukts (IKP) atradās ievērojami zem potenciālā līmeņa, lai izvairītos no mūsu valsts bankrota. Šāda politika radīja nepieciešamību mazināt krīzes laika negatīvo ietekmi – it īpaši uz mūsu valsts iedzīvotājiem, kas smagi izjuta ekonomiskās krīzes sekas. Ievērojot šo apstākli, tika pieņemti 2012.gada budžeta grozījumi, kā arī šogad un 2014.-2016.gada fiskālajā politikā paredzēti kompensējoši pasākumi, dodot iespēju finansēt kritiski svarīgos pasākumus, kuru atlikšana nav iespējama vai arī ilgtermiņā izmaksātu dārgāk un sāpīgāk, skaidro FM.
Īstenojot šos neatliekamos pasākumus, valdība pieturējusies pie apņemšanās arī turpmāk ievērot iepriekšējos gados īstenoto fiskālo politiku, kuras pamatā ir pretcikliskas fiskālās politikas principa ievērošana. Tāpat būtisks fiskālās politikas stūrakmens ir un paliek virzība uz sabalansētu budžetu ekonomiskajā ciklā, kas nozīmē sabalansētu budžetu strukturālā izteiksmē, skaidro FM.
Lai nodrošinātu pretcikliskas fiskālās politikas īstenošanu, izstrādāts un janvāra beigās un februāra sākumā paredzēts pieņemt Fiskālās disciplīnas likumu. Tā pamatā ir nosacījums par ekonomiskajā ciklā sabalansētu vispārējās valdības budžetu, kas tiek nodrošināts ar bilances formulu, kas atkarībā no tā, vai IKP pieaug straujāk vai lēnāk par vidējo pieauguma tempu, nosaka minimālo pārpalikumu, kas jāveido, vai maksimāli pieļaujamo deficītu.
FM arī atzīmē, ka pirmo reizi 2012.gadā tika izstrādāts vidēja termiņa budžeta plānošanas likums “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2013., 2014. un 2015.gadam”, kurā katram likuma perioda gadam tiek norādīti galvenie makroekonomikas un finanšu rādītāji, tai skaitā vidēja termiņa budžeta mērķi, valsts budžeta finansiālās bilances apjoms, maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms, maksimāli pieļaujamais valsts budžeta kopējo izdevumu apjoms katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei un citi rādītāji.
Šāds likums turpmāk tiks sagatavots ikgadēji, tādā veidā stiprinot vidēja termiņa izdevumu politikas plānošanu.
Fiskālo politiku patlaban un arī turpmākos tuvākos gadus turpinās noteikt trīs galvenie faktori: valdības deklarācijā noteiktā apņemšanās virzīties uz ekonomiskajā ciklā sabalansētu budžetu, saistības ievērot Eiropas Savienības Stabilitātes un izaugsmes paktā noteiktos fiskālās politikas nosacījumus, kā arī atrašanās pēckrīzes periodā.
Kā to atzīst arī EK savā paziņojumā, “strukturālās reformas tiek turpinātas, un skaitliskie budžeta mērķi tiek nemitīgi pārsniegti, pateicoties labākai ekonomiskai situācijai un ieņēmumu pieaugumam”.
FM turpina sākto darbu pie nodokļu politikas stratēģijā minēto pamatprincipu – izaugsme, stabilitāte un paredzamība – īstenošanas, kā arī sabalansēta budžeta projekta izstrādes. “Es kā finanšu ministrs varu apstiprināt, ka jaunas politikas iniciatīvas tiks izstrādātas tāpat kā līdz šim, ņemot vērā reālās fiskālās iespējas,” norāda finanšu ministrs Andris Vilks (V).
Kā ziņots, EK Latvijas politiķu darbu pēc starptautiskās finanšu palīdzības programmas noslēgšanās kopumā vērtē pozitīvi, taču saskata arī zināmu atslābumu valdības sākotnēji izvirzīto mērķu sasniegšanā, kritizējot nodokļu samazināšanu Latvijā.
Avots: nra.lv
Vēl par tēmu:
Atsevišķiem pārtikas produktiem plāno samazināt pievienotās vērtības nodokli
Atsevišķiem pārtikas pamatproduktiem no nākamā gada vidus plānots noteikt pievienotās vērtības nodokļa (PVN) samazināto likmi 12 procentu apmērā. To piektdien, 21.novembrī, atbalstījusi...
Lasīt tālākPieaugs akcīzes nodoklis alkoholam, tabakai, saldinātajiem dzērieniem
Lai mazinātu videi un veselībai kaitīgu vai neveselīgu produktu patēriņu, kā arī, lai nodrošinātu papildu ieņēmumus valsts budžetā, Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piektdien,...
Lasīt tālāk2025. gada 3. ceturksnī vērojams straujš darba tirgus aktivitāšu pieaugums
Darba tirgus aktivitāte jau otro ceturksni pēc kārtas pakāpeniski atjaunojas. Pēc straujā uzlabojuma gada vidū pozitīva dinamika saglabājās arī trešajā ceturksnī, augot gan nodarbināto...
Lasīt tālākDzīvokļu īpašniekus savlaicīgi informēs par citu personu deklarēšanos viņu īpašumā
Dzīvokļa īpašnieks nekavējoties tiks informēts, ja viņa īpašumā savu dzīvesvietu būs deklarējusi cita persona bez likumiska pamata. To paredz Saeimā ceturtdien, 13.novembrī, konceptuāli...
Lasīt tālākPlāno mazināt administratīvo slogu sociālajiem uzņēmumiem
Saeimas Sociālo un darba lietu komisija otrdien, 11. novembrī, konceptuāli atbalstīja grozījumus Sociālā uzņēmuma likumā, kas paredz paplašināt darba iespējas cilvēkiem ar invaliditāti...
Lasīt tālākSeptembrī ārējā tirdzniecībā vērojams straujš kāpums
Šā gada septembrī Latvijā strauji palielinājās gan eksporta, gan importa kopapjoms, kas liecina par stabilu valsts ekonomikas izaugsmi. Preču eksportam septembrī bija vērojams stabils pieaugums,...
Lasīt tālākSEPLP aicina neatbalstīt deputātu priekšlikumus samazināt sabiedriskā medija budžetu
Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome, iepazīstoties ar likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” (Nr. 1130/Lp14) otrajam...
Lasīt tālākMērenu inflāciju oktobrī noteica zemāks pārtikas cenu un sezonālās ietekmes spiediens
Oktobrī patēriņa cenas pieauga, taču cenu pārmaiņas kopumā bija mēnesim raksturīgas. Pieaugumu noteica energoresursu sadārdzināšanās, savukārt samazinošā ietekme bija mērenākai sezonālo...
Lasīt tālākAtsevišķiem pārtikas produktiem plāno samazināt pievienotās vērtības nodokli
Lai mazinātu pārtikas produktu cenu pieauguma ietekmi uz iedzīvotāju labklājību, Saeima ceturtdien, 6. novembrī, konceptuāli atbalstīja izmaiņas pievienotās vērtības nodokļa (PVN) regulējumā,...
Lasīt tālākBiedrība “Zemnieku saeima”: memoranda rezultāts ir izaicinošāka sadarbība ar lielveikaliem
Biedrības “Zemnieku saeima” vērtējumā pārtikas cenu samazināšanas memorands, ko šopavasar parakstīja Ekonomikas ministrija (EM), tirgotāji un pārtikas ražotāji, pagaidām nav devis...
Lasīt tālāk