“Rail Baltica” – par katriem ieguldītajiem 150 tūkstošiem eiro nodokļos atgriežas 203 tūkstoši

“Rail Baltica” nav tikai lielākais infastruktūras projekts Latvijā ar ievērojamu Eiropas Savienības (līdz 85% finansējuma) un Latvijas valsts budžeta ieguldījumu. Apkopotā informācija liecina: līdzšinējā “Rail Baltica” projekta īstenošana Latvijā – starptautisko staciju būvniecība Rīgas centrā un Rīgas lidostā – sniedz ieguldījumu mūsu valsts tautsaimniecībā vēl pirms dzelzceļa pabeigšanas un nodošanas ekspluatācijā. Projekts rada daudz jaunu darbavietu, visvairāk nodarbinot vietējos speciālistus, nodrošina Latvijas piegādātāju iesaisti un dod arī tūlītēju pienesumu Latvijas ekonomikai, pauž SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas.
Rail Baltica izbūves darbos abās starptautiskajās stacijās (Rīgas Centrālajā mezglā un Rīgas lidostā) būvuzņēmumi kopš būvniecības uzsākšanas pēdējo 5 gadu laikā kopā ar starptautiskajiem partneriem ir nodarbinājuši ap 4000 darbinieku, no kuriem 90 % sastāda vietējais darba spēks. Līdz šim no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) abu staciju būvniecībā ir apgūti ~ 347 miljoni eiro, no kuriem līdz 85 % līdzfinansē Eiropas Savienība (ES).
Apkopojot līdz šim ieguldīto, ir veikts aprēķins par atdevi Latvijas valstij par katru ieguldīto miljons eiro Rail Baltica izbūvē.
Piemērs:
Rail Baltica būvniecībā investējot 1 miljonu eiro, ES iegulda līdzfinansējumu līdz 850 000 eiro, savukārt Latvijas valsts – 150 000 eiro. Uz katru šādu ieguldījumu Latvijas valsts atgriež nodokļos Valsts kasē ~203 000 eiro, tādējādi nodrošinot par ~53 000 eiro lielākas summas atgriešanu nekā sākotnēji ieguldīts, līdz ar to budžeta ienākumi ir lielāki par izdevumiem. Ienākošo summu veido uzņēmuma ienākumu nodoklis (gan ģenerāluzņēmēja, gan apakšuzņēmēju), gan PVN ieguvums valstij no lokāli iegūtiem būvmateriāliem, darbaspēka nodokļi un ārvalstu speciālistu pārcelšanās ekonomiskais pienesums (mājokļu īre, bērnu izglītības iestāžu apmaksa u.c.)
Piemēram, Rail Baltica stacijas un infastruktūras izbūves darbos Rīgas lidostā līdz šim iesaistīti 162 uzņēmumi, no kuriem lielākā daļa – 154 – ir vietējie uzņēmumi. Laika posmā no 2021.gada kopumā nodarbināti 2005 darbinieki (t.sk. būvnieki, administrācija, projekta vadība un uzraudzība), no tiem 90 % ir bijuši vietējie darbinieki un vien 201 – ārzemju darbaspēks.
Savukārt Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla izbūvē kopš 2021. gada piedalījušies līdz pat 1700 darbinieku, vidēji ap 1300 cilvēku gadā. No tiem Latvijas apakšuzņēmēji nodrošināja ap 1100 cilvēku jeb 85 % no visiem būvdarbos iesaistītajiem. Šajos gados Centrālā mezgla būvdarbos piedalījušies vidēji 127 apakšuzņēmēji, no tiem teju 90 % bija Latvijas valsts uzņēmumi. Turklāt Deutsche Bahn Engineering & Consulting un Egis-Deutche Bahn, kas nodibinājuši pārstāvniecības Latvijā un veic visus nepieciešamos maksājumus tepat, piedalās Rīgas Centrālās stacijas pārbūves tehniskā projekta izstrādē un būvdarbu uzraudzībā. Šiem darbiem Latvijā nodarbina 16 cilvēkus, no kuriem 10 ir ārvalstnieki (no Francijas, Vācijas, Zviedrijas un Serbijas), kā arī vairāki apakšuzņēmēji juridiskajā un inženierkonsultāciju jomā, kopumā iesaistot daudz vairāk cilvēku.
Apkopojot trijos gados (2021. -2023. g.) nomaksātos nodokļus Latvijā, ko veicis RB Rail AS, Eiropas Dzelzceļa līnijas, starptautisko staciju būvnieki Bererix un B.S.L. Infra, kā arī Itālijā dibinātais projektēšanas uzņēmums Sintagma Srl., redzams, ka valsts budžetu papildinājis kopumā 29.21 miljons eiro (informācija no Valsts ieņēmuma dienesta (VID), samaksāto administrēto nodokļu kopsumma).
Jau pavisam drīz uzsākot Rail Baltica pamattrases būvdarbus Latvijā, kas ir lielākā infrastruktūras izbūve Latvijā (FIDIC ietvarlīgums nosaka maksimālo līgumsummu 3,7 miljardi eiro), ar prioritāro – virzienā uz Lietuvu – posmu, un ņemot vērā paredzamo darbu vērienu, ir skaidrs, ka galvenajos būvdarbos arī būs plaši iesaistīti vietējie būvuzņēmumi. Tāpat tiks attīstīta sadarbība ar Rīgas Tehnisko universitāti, piesaistot studentus, kuriem tā būs unikāla iespēja gūt pieredzi Eiropas dzelzceļa infrastruktūras izbūves projektā. Vietējo būvnieku kompetenci varēs izmantot arī tehnoloģiskos risinājumos, būvmateriālu ražošanā, piegādēs u.c. jomās. Ir veikta izpēte, kas apliecina: piemēram, beramo materiālu resursi Latvijā ir pietiekami, lai sadarbotos ar vietējiem piegādātājiem, kas būtiski saīsina piegādes attālumus, un arī mūsu komersantiem ir iespējams ražot atsevišķus konstruktīvos elementus un dzelzceļa komponentes, piemēram, gatavās betona konstrukcijas un elementus, gulšņus, caurteku, tiltu un viaduktu elementus, elektrifikācijas komponentes un cauruļu un kabeļu izstrādājumus u.t.t. Tas radīs pietiekami lielu potenciālu vietējām ekonomikām – vietējiem uzņēmējiem, kuri spēs nodrošināt šos pakalpojumus un materiālu piegādes.
Atgādināsim, ka pamattrases būvdarbi prioritārajā – dienvidu – posmā kopumā ietver teritorijas sagatavošanu, uzbēruma izbūvi, dzelzceļa tiltu, ceļu un pārvadu būvniecību, inženiertīklu pārvietošanu, sliežu ceļu un citas saistītās infrastruktūras izbūvi aptuveni 230 km garumā. Tiek paredzēts, ka pamattrases posmā ārpus Rīgas kopumā būs jāuzbūvē 175 inženiertehniskās struktūras, 11 dzīvnieku pārejas, 42 viadukti, 81 ceļa tilti un 32 dzelzceļa pārvadi, jāizveido uzbērumi 12 miljonu m3 apmērā, kā arī jāizbūvē sliedes, kuru kopējais svars sasniegs 71 000 tonnas.
Rail Baltica īstenošanā Latvijā kopumā piedalās vairāk nekā 300 vietējie un 20 starptautiskie uzņēmumi no vairāk nekā 30 valstīm.
Projekta tiešo kapitālieguldījumu pakāpeniska apgūšana, ko ES līdzfinansē līdz 85 % apmērā, ievērojami veicinās vietējās būvniecības, būvprojektēšanas un saistītās pakalpojumu nozares. Papildu ieguldījumu dod ar Rail Baltica saistītā attīstība, piemēram, pilsētu nekustamā īpašuma, reģionālās infrastruktūras, loģistikas un rūpnieciskās darbības jomā. Arī citu infrastruktūru un sistēmu attīstībai Rail Baltica var sniegt jaunu sparu, piemēram, transporta pakalpojumu, telekomunikāciju, 5G, enerģētikas un aizsardzības jomā.
Vēl par tēmu:
Arodbiedrība aicina steidzami risināt kritiski zemo autobusu šoferu atalgojumu
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija (LPPA) un Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība (LAKRS) aicina par nozari atbildīgo Satiksmes ministriju steidzami...
Lasīt tālākLBAS ceļ trauksmi: darba devēju lobijs ķēries klāt arodbiedrību tiesību ārdīšanai
Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas dienas kārtībā ir nonākuši grozījumi Darba likumā. Tādēļ Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības (LBAS) vadība nākamnedēļ tiksies ar Saeimas...
Lasīt tālāk“Michelin” zvaigznes atkal mirdz Latvijā – godināti izcilākie šefpavāri un restorāni
Trešdien, 22. oktobrī, Mežaparka Kokaru zālē norisinājās “MICHELIN Guide Latvia 2026” apbalvošanas ceremonija, kurā tika atklāta jaunā Latvijas restorānu izlase. Šī ir jau trešā...
Lasīt tālākLBAS aicina politikas veidotājus apsvērt izmaiņu darba tiesībās sekas un nepieļaut darba devēju problēmu risināšanu uz darbinieku rēķina
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) norāda – nav pieļaujams, ka uzņēmēji savas grūtības uzņēmumā mēģina risināt uz darbinieku interešu rēķina, samazinot viņu sociālās...
Lasīt tālākIestādēm uz iedzīvotāju iesniegumiem būs jāatbild septiņu darbdienu laikā
Iestādēm uz iedzīvotāju iesniegumiem pēc būtības būs jāatbild septiņu darbdienu laikā. To paredz trešdien, 22.oktobrī, Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijā galīgajam lasījumam...
Lasīt tālākLPPA: pāreja uz īstermiņa līgumiem sekmēs pārvadātāju atgriešanos pie vecākiem autobusiem
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija iebilst pret nosacījumu maiņu valsts izsludinātājos iepirkumos Cēsu, Limbažu un Siguldas lotēs, kas paredz līguma darbību vairs tikai uz 3 gadiem,...
Lasīt tālākFaktiskā bezdarba līmenis septembrī samazinājies par 0,2 procentpunktiem
2025. gada septembrī faktiskā bezdarba līmenis Latvijā bija 6,2%, un kopš augusta tas ir samazinājies par 0,2 procentpunktiem, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) aprēķins. Salīdzinot...
Lasīt tālākAugustā tūristu mītnēs apkalpots par 3,1% vairāk viesu nekā pirms gada
2025. gada augustā Latvijas tūristu mītnēs apkalpoti 392,9 tūkstoši ārvalstu un vietējo viesu, veidojot 3,1% pieaugumu pret 2024. gada augustu, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati,...
Lasīt tālākRīgas sabiedriskajā transportā šī gada septembrī par 5,5% vairāk pārvadāto pasažieru nekā pērn
Šī gada septembrī Rīgas sabiedriskajā transportā pārvietojušies 10 606 593 pasažieri, kas ir par 5,5% vairāk nekā šajā pašā mēnesī iepriekšējā gadā. No tramvajiem populārākais...
Lasīt tālākBirokrātijas mazināšanas nolūkā paredz atvieglot kūrorta statusa piešķiršanas kārtību
Lai mazinātu birokrātisko slogu gan valsts iestādēm, gan pašvaldībām, Ekonomikas ministrija (EM) rosina mainīt kūrorta statusa piešķiršanas kārtību – noteiktu teritoriju par kūrortu...
Lasīt tālāk