• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed

Dzelzceļa nozares melnā svītra turpinās arī “Latvijas dzelzceļā” (LDz). Tur Eiropas līdzfinansētie būvprojekti, kas bija jāpabeidz jau pērn, atkal draud ievilkties. Fondu uzraugi brīdina: ja projektus nepabeigs, dzelzceļam būs jāatmaksā jau saņemtie 18 miljoni eiro. Šonedēļ no darba atbrīvots “Latvijas dzelzceļa” finanšu direktors Rems Razums, kā arī Ēriks Šmuksts, kas ilgus gadus bija uzņēmuma valdē, bet pēdējos mēnešus vadīja Tehnisko direkciju.

Līgumu par 48 vilciena pieturu modernizāciju LDz noslēdza 2021. gadā. No Eiropas naudas tam bija paredzēti 37 miljoni eiro. Projektu bija jāpabeidz divu gadu laikā. Līdz pagājušā gada beigām pagaidu ekspluatācijā bija nodotas tikai divas pieturvietas. Vēl vairākās darbi tuvojas noslēgumam, bet citās vēl nemaz nav sākti.

“Latvijas dzelzceļa” valdes priekšsēdētājs Rinalds Pļavnieks norāda: “Procentuālā izteiksmē krietni virs puses šie darbi tika pabeigti iepriekšējā gadā. Šogad 1., 2., un 3. ceturksnī ir plānots pabeigt darbus visās šajās līnijās.”

Kavēšanās dēļ dzelzceļš zaudēja 20 miljonus Eiropas fondu naudas. Projektu turpina šogad, kad sācies jauns plānošanas periods un var pretendēt uz naudu no jaunā Eiropas budžeta.

Būvdarbus šajā projektā veic uzņēmumu apvienība, kur galvenais būvnieks ir BMGS. Tas paralēli strādā arī 71 miljonu vērtā “Latvijas dzelzceļa” projektā, kurā modernizē Jelgavas līniju vilcienu ātruma paaugstināšanai.

Centrālās finanšu un līgumu aģentūras Infrastruktūras attīstības departamenta direktore Solita Dombrovska norāda: “Līdz šim bija plānots, ka gan peronu projektu, gan vilcienu kustības ātrumu projektu pabeigs šogad, 2024. gadā, lai visas plānotās izmaksas varētu izmaksāt līdz šī gada beigām. Pēc pēdējās informācijas ir problēmas ar jau esošo plānu.”

“Mums notiek ļoti aktīvs un padziļināts plānoto darbu grafika kontroles darbs ar piegādātājiem, kas veic būvniecības darbus. Esam ļoti ciešā sakabē, lai pārliecinātos, vai darbi tiešām tiks paveikti iepriekš plānotajā laikā.”

Šonedēļ fondu uzraugs CFLA Satiksmes ministrijai un “Latvijas dzelzceļam” uzdeva divu nedēļu laikā sniegt informāciju, – ir esošais būvnieks spējīgs pabeigt abus projektus vai līgums jālauž un jāmeklē cits.

Dombrovska norāda: “Gadījumā, ja tie netiek pabeigti, tad mēs nevaram attiecināt arī tās izmaksas, kas ir šinī plānošanas periodā veiktas, jo mērķi netiek sasniegti. Tas ir pietiekami liels risks, projekti ir jāpabeidz.”

Tas nozīmē, ka “Latvijas dzelzceļam” būtu jāatmaksā šajos projektos jau iztērētā Eiropas nauda. Peronu modernizācijā tie ir gandrīz 18 miljoni eiro.

BMGS valdes loceklis Rūdolfs Bubinduss pauž: “Visos objektos ir mazāki vai lielāki kavējumi, pamatā viņus izraisa trešo pušu prasījumi vai noteikumu izmaiņas. Lielākoties tās ir trešās puses – ārēji faktori. Visiem līgumiem ir pagarinājumi, un nekas tāds kritisks tur noteikti nav redzams.”

Šobrīd buvniecību paredzēts pabeigt nepieciešamajos termiņos, un visos objektos notiek aktīvi būvdarbi.

Problēmas projektā ieviesis atklājums par dubulto finansēšanu. “Latvijas dzelzceļš” būvniekam iznomāja savu tehniku un ļāva algot savus darbiniekus. “Nekā personīga” pagājušā gada oktobrī jau stāstīja, ka fakts, ka dzelzceļa darbinieki nesaskaņoti strādā BMGS vai iznomā firmai savu tehniku, paša “Latvijas dzelzceļa” iekšienē tika novērtēts kā iespējama korupcija.

Dombrovska norāda: “Mēs pieprasījām jau pagājušā gadā informāciju “Latvijas dzelzceļam” par tiem darbiniekiem, mehānismiem un materiāliem, kas no dzelzceļa puses tika sniegti kā pakalpojums būvniekam. Šo informāciju mēs esam saņēmuši. Aptuvenās izmaksas – vairākos projektos, ne tikai peroni, bet arī citos projektos ir aptuveni 289 tūkstoši.”

Šī ir summa, ko BMGS jau samaksājis, bet vēl aptuveni 600 tūkstošus uzņēmums dzelzceļam par pakalpojumiem ir parādā. Šo teju miljonu dzelzceļš no Eiropas naudas nevarēs maksāt.

Valsts uzņēmums veicis iekšējas pārbaudes, kā šāda situācija radās. Piesaistīja arī ārēju aditoru. Secināja, ka nekāda krāpšana vai korupcija nav notikusi, bet uzņēmumā nav skaidrības, kurš par ko ir atbildīgs .

“Latvijas dzelzceļš” no Eiropas fondu naudas uzraugiem saņēma instrukcijas, ko drīkst un nedrīkst darīt. Taču atbildīgie norādes ignorēja. Atklājies, ka finanšu direktors Rems Razums Sliežu ceļu pārvaldes vadītājam pat ieteica pielietot “jaunradi” noteikumu apiešanai.

Šonedēļ dzelzceļš piedzīvojis nopietnas kadru pārmaiņas. Darbu atstājuši vairāki svarīgi darbinieki. Dzelzceļa vadītājs apgalvo, ka tas nav saistīts ar problēmām Eiropas finansētajos projektos.

Sliežu ceļu pārvaldes vadītājs Vladlens Makedons pazemināts amatā. Rinalds Pļavnieks uzsver, ka tas ir cienījams darbinieks un cietis citu neizdarības dēļ. Viņš sodīts, jo parakstījis līgumus un rēķinus.

Līdzšinējais “Latvijas dzelzceļa” finanšu direktors Rems Razums norāda: “Ja jūs man uzdodad konkrētu jautājumu, vai es esmu kaut kādā veidā sodīts, vai kāds disciplinārsods piemērots, tad atbilde ir – nē.”

Tomēr finanšu direktoram Remam Razumam nesen “Latvijas dzelzceļā” bija pēdējā darba diena. Dzelzceļš uzstāj, ka tas nav saistīts ar kļūdām peronu projektā. Darbs uzteikts arī Ērikam Šmukstam, kas dzelzceļā vadošos amatos strādājis vairākas desmitgades.

Pļavnieks norāda: “NP: Tātad viņš ir atbrīvots no amata, vai šī pārbaude ir iemesls, kādēļ tas ir noticis?

Ēriks Šmuksts līdz šīs nedēļas sākumam veica Tehniskās direkcijas vadītāja pienākumu izpildītāja pienākumus. Tiešām Ēriks ir ar lielu profesionālo bagāžu “Latvijas dzelzceļā”. Mēs redzējām to, ka jaunās prasības, jaunā dinamika prasa nedaudz citu pieeju. Var teikt, ka šajā lēmumu pieņemšanas struktūrā šī pārbaude spēlēja zināmu lomu.”

Šmuksts kopā ar kādreizējiem “Latvijas dzelzceļa” vadītājiem, Uģi Magoni un Edvīnu Bērziņu, kā arī valdes locekli Aivaru Strakšas, ir apsūdzēts par dienesta stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu, radot valstij 1,5 miljonu eiro zaudējumus. Viņi bija izveidojuši sev prezidentu amatus, par kuriem saņēma papildu samaksu par tiem pašiem darba pienākumiem. Apsūdzības dēļ Šmuksts pirms gada pameta valsts uzņēmuma valdi, bet turpināja darbu Tehniskās direkcijas vadībā. Tehnikas iznomāšanas uzraudzība bija viņa atbildība.

Būvnieks BMGS darbu kavējumos vaino nekārtības ap “Latvijas dzelzceļa” tehnikas iznomāšanu un novēlotus maksājumus. Valsts uzņēmums privātajam pārmet nespēju sakārtot papīrus un piesaistīt darbiniekus. Strīdu patiesais iemesls varētu būt tas, ka papildus jau esošajiem projektiem, būvnieks cīnās arī par līgumu dzelzceļa elektrificētā tīkla modernizēšanai Bolderājas virzienā.

BMGS pagājušā gada izskaņā no iepirkuma tika izslēgts. Uzvarēja būvnieku “Nordes būve” un “BCC” apvienība. 58 miljonus eiro vērtajā projektā būvkompānijas piesaistījušas apakšuzņēmumu “TEK Baltic”, kurā daļas pieder kādreizējam politiķim Emīlam Jakrinam.

Pļavnieks skaidro: “Jautājums ir par to, vai mēs šādu iemeslu dēļ varam pieņemt savādākus lēmumus. Atbilde ir, ka mēs to nevaram. Izvēle nav ideāla, bet mēs neesam būvniecības uzņēmums un mēs neesam atbildīgi par to, kādi pretendenti piedalās.”

Bubinduss norāda: “Mūs izslēdza, es pat teiktu vairāk – mūsu piedāvājumu pēc būtības nevērtēja, jo mūs izslēdza pēc precizējumu iesniegšanas. IUB atļāva slēgt līgumu. Protams, ka mēs šo lēmumu nesaprotam, tas nav pieņemams, un aizstāvam savas tiesības tālāk. Jā, mēs esam iesnieguši prasību tiesā.”

Būvnieks tiesai pieprasījis steidzami noteikt pagaidu noregulējumu – aizliegt “Latvijas dzelzceļam” slēgt līgumu ar “Nordes būve” un “BCC apvienību”.

Būvnieku savstarpējās cīņas par valsts uzņēmuma pasūtījumiem šobrīd valsts uzņēmumam jau izmaksājušas zaudētus Eiropas naudas miljonus. Turklāt kavēšanās projektu sadārdzinājusi. Bolderājas līnijas modernizēšanā BMGS piedāvājums bija par septiņiem miljoniem lētāks nekā izvēlētais, politbiznesmeņu aizēnotais, piedāvājums. Tomēr līdzšinējā pieredze liek apšaubīt, vai kompānija to būtu spējīga īstenot laikā un bez kārtējā sadārdzinājuma.

915 skatījumi




Video

Pārtikas preču cenām jābūt caurskatāmām un ērti salīdzināmām, uzsver Tautsaimniecības komisija

17/06/2025

Patēriņa preču cenu izsekojamībai, caurskatāmībai un monitoringam, tostarp pārtikas preču cenu salīdzināšanas rīkam nepieciešamo informāciju, no mazumtirgotāja ievāks un apstrādās...

Lasīt tālāk
Video

Plauktos būs vairāk Latvijas preču

17/06/2025

LatvijasTirgotāju asociācija (LTA) š.g. 16. jūnijā plkst. 14.00 uz tikšanos bija aicinājusi Latvijas Pārtikas uzņēmumu federāciju, Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomi, biedrību...

Lasīt tālāk
Video

Nedēļa iesāksies ar vasarīgu laiku, bet tās turpinājums būs lietains un vējains

16/06/2025

Jaunā nedēļa iesāksies anticiklona ietekmē - daudzviet spīdēs saule un lielākajā valsts daļā gaidāms sauss laiks, taču jau otrdien tā ietekme mazināsies. No ziemeļiem pietuvosies ciklons,...

Lasīt tālāk
Video

Ieviesīs elektronisko reģistrēšanos automašīnām ārējās sauszemes robežas šķērsošanai

13/06/2025

Lai uzlabotu kārtību pie Latvijas ārējās sauszemes robežas un mazinātu rindas, plānots ieviest elektronisko reģistrēšanos. No 1.oktobra autovadītāji, kas plāno šķērsot šo robežu...

Lasīt tālāk
Video

Brīvdienās atgriezīsies vasarīgs laiks

13/06/2025

Šonedēļ Latvijas teritorijā ir ieplūdusi vēsāka gaisa masa, līdz ar ko gaiss ir kļuvis nedaudz aukstāks. Valsts teritoriju šķērsoja aktīvs ciklons – debesis klāja mākoņi, un visa...

Lasīt tālāk
Video

Saeima apstiprina deputāta pilnvaras Maijai Armaņevai un Selmai Teodorai Levrencei

12/06/2025

Saeima ceturtdien, 12. jūnijā, apstiprināja 14. Saeimas deputāta pilnvaras Maijai Armaņevai un Selmai Teodorai Levrencei. M. Armaņeva Saeimā ievēlēta no partijas “LATVIJA PIRMAJĀ VIETĀ”...

Lasīt tālāk
Video

Nākošgad tiks pārceltas divas darba dienas

10/06/2025

2026. gadā tiks pārceltas divas darba dienas. Darba diena 2. janvārī, kas ir piektdiena un iekrīt starp svētku dienu ceturtdienu – 1. janvāri, un sestdienu – 3. janvāri,  tiks pārcelta...

Lasīt tālāk
Video

Nedēļa iesāksies ar lietainu un brāzmainu laiku

09/06/2025

Šīs nedēļas sākumā laikapstākļus Latvijā noteiks ciklonu darbība. Debesis klās mākoņi, kas valsts teritorijas lielākajā daļā atnesīs lietu, vietām arī pērkona lietusgāzes. Arī...

Lasīt tālāk
Video

ZZS rosina atsaukt no amata CVK vadītāju Saulīti

09/06/2025

Centrālās vēlēšanu komisijas (CVK) vadībai ir jāuzņemas atbildība par nepilnībām vēlēšanu sistēmā, kas apgrūtināja aizvadīto pašvaldību vēlēšanu rezultātu apkopošanu, tāpēc...

Lasīt tālāk
Video

Zemnieku Saeima: Satiksmes ministrijas reforma apdraud pakalpojumu pieejamību lauksaimniekiem

09/06/2025

Biedrība “Zemnieku Saeima” ir neizpratnē par Satiksmes ministra Ata Švinkas piektdienas rītā raidījumā “Rīta Panorāma” pausto viedokli, ka Satiksmes ministrija ir gatava Ceļu satiksmes...

Lasīt tālāk