• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
12/03/2013, Kategorija: Bizness, Ekonomika, Svarīgākais

Andris VilksUz Neatkarīgās jautājumiem atbild finanšu ministrs Andris Vilks.

– Lielākā daļa iedzīvotāju neizjūt, ka krīze būtu pārvarēta. Vai krīzes pārvarēšana ir izjūtama valsts budžeta ienākumos?

– Situācija ar valsts budžeta ienākumiem ir tieši tāda pati kā pērn – ienākumi ir lielāki, nekā tika prognozēts. To var teikt gan par janvāri, gan par februāri. Prognozes tiks pārpildītas, un tā ir laba ziņa. Pozitīvi ir arī citi rādītāji. Mazumtirdzniecības apgrozījums ir palielinājies par pieciem procentiem virs pagājušā gada līmeņa. Arī citās nozarēs līmenis ir augstāks nekā pērn. Tas nozīmē, ka nākamgad varēsim nākt klajā ar priekšlikumiem, kurus sabiedrība gaida jau sen. Tas nozīmē, ka varam sākt palielināt finansējumu pozīcijās, kurās to izjutīs visi iedzīvotāji – piemēram, minimālās algas, neapliekamā minimuma un atvieglojuma par apgādībā esošu personu paaugstināšanu nākamā gada budžeta kontekstā. Bet tai ir jābūt visas valdības prioritātei. Uzņēmumi krīzes pārvarēšanu sajūt perfekti. Krīzes pārvarēšanu var redzēt makroekonomiski, bet to vēl nevar sajust ikviens iedzīvotājs. Daudziem algu līmenis ir tāds pats vai pat zemāks nekā pirms krīzes, bet cenu līmenis, lai gan nedaudz, bet ir pieaudzis. Cenas vairākās pozīcijās ir kāpušās ļoti jūtami. Par to liecina kaut vai apkures rēķinu lielums.

– Par apkures rēķiniem. Pērn bija pārtraukta diskusija atjaunot samazinātās PVN likmes piemērošanu siltumam. Ja to pieņemtu pērn, tad tas šogad uzlabotu ne tikai mājsaimniecību, bet arī budžeta iestāžu situāciju.

– Tas bija politisks lēmums. Šobrīd netiek plānots koriģēt PVN likmes vai tās mainīt. Tas atstātu negatīvu iespaidu uz budžeta ienākumu daļu. Būtu mazāki ieņēmumi. Samazinot PVN likmi, mēs nevarēsim palielināt izdevumus iecerētajās jomās.

– Apkures rēķinus var samazināt, arī atceļot akcīzes nodokli dabasgāzei…

– Neesmu pārliecināts, ka šī pozīcija būtu jākoriģē. Mēs ar lielām grūtībām iekustinājām reformu šajā virzienā, un neuzskatu, ka tagad tā ir jāatceļ.

– Pašlaik Eiropa mums nediktē, cik lielam būtu jābūt PVN apkurei? Valsts budžetam ir jābūt sabalansētam, bet PVN atbalsta mehānismi ir tikai iekšpolitisks lēmums?

– Šie pasākumi mazinātu iespēju palielināt izdevumus citās jomās. Tas radītu lielāku negatīvo nekā pozitīvo efektu. Tas, ko esam iecerējuši mainīt – palielināt minimālo algu un palielināt neapliekamo minimumu, kā arī palielināt atvieglojumu lielumu par apgādājamiem, bet, lai šos pasākumus īstenotu, ir vajadzīgi resursi, uz kuru bāzes var plānot šādas izmaiņas. Pārskatot PVN un samazinot to pārtikai vai apkurei, atceļot akcīzes nodokli dabasgāzei, mazināsies resursu pieejamība iecerētajām pārmaiņām. Samazinātā PVN likme nav efektīvākais veids mazāk turīgo iedzīvotāju atbalstam, un šo iedzīvotāju grupa ir atbalstāma ar tiešiem kompensējošiem pasākumiem, jo personas ar lielākiem ienākumiem no samazināto likmju piemērošanas gūst tādus pašus fiskālos labumus (saņem mazākus rēķinus), kādus gūst personas ar maziem ienākumiem.

– Neapliekamā minimuma celšanu un apgādājamo atvieglojumu palielināšana nekavējoties ietekmēs pašvaldību budžetu ieņēmumus. Naudas daudzums, ko iegūs algu saņēmēji, nozīmē, ka gandrīz tikpat lielu naudas summu neiegūs pašvaldības. Tas mazinās pašvaldību iespējas palīdzēt tiem, kas ir lielākā trūkumā. Idejas mainīt neapliekamo minimumu un apgādājamo atvieglojumu lielumu vienmēr atduras pret pašvaldību pretestību, jo ir jākompensē pašvaldību ienākumu zudumi. Turklāt pašvaldībām funkcijas pieaug. Tagad papildus būs jāfinansē mācību grāmatas u.c. izdevumu pozīcijas izglītības sfērā.

– Uzskatu, ka pašvaldībām ir jākompensē ienākumu zudums. Tikai šādi.

Diskutējums ir jautājums par kompensācijas lielumu. Pieaugot algu lielumam, pieaugs iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumi. Ienākumu zudums pašvaldībām ir jākompensē, ja to nedarīs, tad šis priekšlikums kļūst ļoti diskutabls. Pēc mūsu aprēķiniem fiskālā ietekme uz valsts budžetu būtu 40 miljonu latu liela.

– Ir izteiktas idejas pašvaldībām novirzīt daļu no uzņēmumu ienākumu nodokļa.

– Šis jautājums jau ir apspriests, bet aprēķini liecina, ka lauvas tiesu no šādas nodokļu pārdales iegūtu Rīga, Pierīgas un lielo pilsētu pašvaldības. Šīm pašvaldībām būtu kolosāli ienākumi, bet tas neko nedotu pārējām pašvaldībām un to problēmas nekādā mērā nerisinātu. Turklāt šāds nodoklis būtu netaisnīgs – filiāles, kas darbojas visā Latvijā, maksātu pēc uzņēmuma reģistrācijas vietas. Ja Latvija būtu blīvi un vienmērīgi apdzīvota, tad šāds nodokļa sadalījums varbūt strādātu efektīvi.

– Valdība pieprasīja VID ziņojumu par nulles deklarācijām.

– Manuprāt, galvenais bija īstenot šo pasākumu, lai fiksētu iedzīvotāju mantisko stāvokli un būtu atskaites punkts, kas neļautu nākotnē atsaukties uz, iespējams, nemaz neizsniegtiem aizdevumiem vai aizņēmumiem, ārvalstīs neesošiem īpašumiem vai finanšu instrumentiem un kādām citām vērtīgām lietām, par kurām nav informācijas valsts reģistros. Tagad šie dati ir fiksēti. Šī informācija, ko cilvēki norādījuši mantiskā stāvokļa deklarācijās, jau tiek un tiks izmantota kopsakarā ar visu citu VID rīcībā esošo informāciju. Informācija tiek izmantota nodokļu nenomaksas risku noteikšanai, vērtējot fizisko personu izdevumu atbilstību personas ienākumiem.

– Ja notiks pāreja uz eiro, tad, iespējams, galvenie nulles deklarācijas pārkāpēji būs pensionāri, kas, neziņas dēļ vai baidoties no laupītajiem, nebūs aizpildījuši nulles deklarācijas un par kuru aizdomīgajiem darījumiem, mainot latus uz eiro, bankas ziņos Valsts ieņēmumu dienestam (VID).

– Deklarācijas bija jāizpilda tiem, kam uzkrājumi skaidrā naudā bija lielāki par 10 000 latiem. Nedomāju, ka, mainot vairākus tūkstošus latu, kādam radīsies jebkādas problēmas. Manuprāt, jūsu aprakstīto gadījumu nebūs daudz. Tie būs varbūt daži desmit vai simti. Ja šādas situācijas būs, tad tas, kāpēc tā ir gadījies, būs jānoskaidro VID.

– Vai Latvija ir gatava eirozonai? Nav šaubu, ka Latvija spēs izpildīt Māstrihtas kritērijus īstermiņā, bet cik lielas ir mūsu iespējas izpildīt Māstrihtas kritērijus ilgtermiņā?

– Šobrīd Latvija pārliecinoši izpilda visus Māstrihtas kritērijus, tāpēc šis ir piemērotākais brīdis, lai mēs lūgtu EK un ECB izvērtēt mūsu atbilstību dalībai eirozonā. Šo kritēriju izpilde ir kā kvalitātes zīmogs, ka mūsu valsts ekonomika spēj nodrošināt ilgtspējīgu izaugsmi.

Latvijai ilgtspējas kritērija izpildi nodrošināszems parāda līmenis, atbildīgas fiskālās politikas nostiprināšana likumdošanā un veiktie normatīvo aktu uzlabojumi jaunu ekonomisko burbuļu nepieļaušanai. Šie nosacījumi vēl vairāk tiks stiprināti, Latvijai iestājoties eirozonā, kuras tiesiskais regulējums samazina risku, ka valsts varētu atteikties no atbildīgas fiskālās politikas īstenošanas.

Pilnu intervijas tekstu lasiet šodienas “Neatkarīgajā”

Avots: nra.lv /Juris Paiders

311 skatījumi




Video

FM: ražojošās nozares trešajā ceturksnī nodrošina ekonomiskās izaugsmes paātrinājumu

28/11/2025

Latvijas ekonomikas izaugsme pēc krituma iepriekšējos divos gados šogad ir atjaunojusies un trešajā ceturksnī paātrinājusies līdz 2,5% pret pagājušā gada attiecīgo ceturksni, liecina...

Lasīt tālāk
Video

Pēc Ekonomikas ministrijas rosinājuma atsaukta AS “Rīgas siltums” padome

28/11/2025

28. novembrī norisinājās AS “Rīgas siltums” (RS) akcionāru ārkārtas sanāksme, kurā tika pieņemts lēmums atsaukt visu padomes sastāvu. Vienlaikus akcionāru sapulcē tika nolemts samazināt...

Lasīt tālāk
Video

Latvijā iestājusies meteoroloģiskā ziema, bet nākamnedēļ kļūs siltāk

28/11/2025

Nedēļas izskaņā valsts teritorijas lielākajā daļā saglabāsies vēss laiks un palaikam gaidāmi nokrišņi, bet nākamās nedēļas sākumā gaidāms sausāks un siltāks laiks. Sestdien...

Lasīt tālāk
Video

Lai iedzīvotājiem samazinātu izmaksas par centralizēto siltumapgādi Rīgā, neatkarīgajiem siltumenerģijas ražotājiem plānots noteikt regulētu tarifu

28/11/2025

Lai Rīgas iedzīvotāji nepārmaksātu par siltumu, Saeima ceturtdien, 27.novembrī, konceptuāli atbalstīja grozījumus Enerģētikas likumā. Tie paredz noteikt neatkarīgajiem siltumenerģijas...

Lasīt tālāk
Video

Nākamgad iesaldēs valsts budžeta finansējumu partijām

27/11/2025

Nākamgad paredzēts iesaldēt valsts budžeta finansējumu politiskajām partijām. To noteic ceturtdien, 27. novembrī, galīgajā lasījumā Saeimā pieņemtie grozījumi Politisko organizāciju...

Lasīt tālāk
Video

Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība aicina nepieļaut trauksmes raisīšanu pierobežas iedzīvotājos

27/11/2025

Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) aicina valsts augstākās amatpersonas savos izteikumos un lēmumos ievērot maksimālu atbildību, jo īpaši jautājumos, kas skar cilvēkus, kuri...

Lasīt tālāk
Video

Valsts budžeta izdevumus vidējā termiņā plānots samazināt par 844 miljoniem eiro

27/11/2025

Trešdien, 26. novembrī, Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija noslēdza darbu pie 2026. gada valsts budžeta un vidējā termiņa budžeta ietvara, nolemjot to virzīt izskatīšanai Saeimā...

Lasīt tālāk
Video

Valsts kontroles likuma zaudējumu piedziņas mehānisms darbojas, bet jāpilnveido

26/11/2025

Valsts kontrole ir veikusi izvērtējumu par to, kā pēdējo piecu gadu laikā darbojusies tai piešķirtā funkcija – lemt par nelikumīgas rīcības rezultātā nodarīto zaudējumu piedziņu....

Lasīt tālāk
Video

Deputāti konceptuāli atbalsta stingrākas prasības likumu pārkāpušiem uzturēšanās atļauju saņēmējiem

26/11/2025

Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisija trešdien, 26. novembrī, konceptuāli atbalstīja stingrākas prasības likumu pārkāpušiem uzturēšanās atļauju saņēmējiem....

Lasīt tālāk
Video

Nākamnedēļ Esplanādē plānots atvērt publisko slidotavu

25/11/2025

Nākamnedēļ, 1. decembrī, pie Raiņa pieminekļa Esplanādē, ja būs piemēroti laikapstākļi, tiks atvērta publiskā slidotava, kas strādās līdz pat nākamā gada 1. martam. Slidotava rīdziniekiem...

Lasīt tālāk