• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
11/02/2025, Kategorija: Bizness, Ekonomika

Šī gada janvārī, salīdzinot ar 2024. gada janvāri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājies par 3%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2025. gada janvārī, salīdzinot ar 2024. gada janvāri, bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+1,2 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,5 procentpunkti), ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,4 procentpunkti), veselības aprūpei (+0,4 procentpunkti), sakaru grupai (+0,2 procentpunkti), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,2 procentpunkti), kā arī ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (−0,1 procentpunkts).

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 4,6 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija kafijai (+12,0 %). Dārgāki bija arī piena produkti (+11,6 %), sviests (+27,1 %), šokolāde (+21,9 %), piens (+13,6 %), mājputnu gaļa (+8,2 %). Cenas pieauga žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+4,1 %), sieram un biezpienam (+3,9 %), konditorejas izstrādājumiem (+4,0 %), olām (+9,5 %), olīveļļai (+20,1 %), augļu un dārzeņu sulām (+8,7 %). Gada laikā sadārdzinājās arī kartupeļi (+9,8 %), konservētas vai pārstrādātas zivis un jūras velšu izstrādājumi (+8,5 %), atspirdzinošie dzērieni (+10,8 %), kā arī brokastu pārslas (+18,2 %). Savukārt cenu kritums bija cukuram (−27,5 %), miltiem un citiem graudaugiem (−8,4 %), svaigiem dārzeņiem (-2,3 %), maizei (-1,2 %), svaigiem augļiem (−1,9 %).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 6,4 %. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 12,9 %. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 3,1 %, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, vīnam un alum.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis samazinājās par 0,4 %. Gada laikā būtiskākais cenu kritums bija siltumenerģijai (−9,2 %). Lētāka bija dabasgāze (-9,2 %), cietais kurināmais (−4,2 %). Savukārt sadārdzinājās elektroenerģija (+3,5 %), mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi (+4,7 %), atkritumu savākšana (+13,0 %), mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi (+10,3 %), ūdensapgāde (+5,9 %), mājokļa īre (+4,5 %), kanalizācijas pakalpojumi (+5,6 %).

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis kāpa par 5,5 %. Gada laikā dārgāki kļuva ārstu speciālistu pakalpojumi, farmaceitiskie produkti, zobārstniecības pakalpojumi, medicīnas analīžu laboratoriju un rentgenoloģijas centru pakalpojumi.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas palielinājās par 1,5 %, ko noteica degvielas cenu kāpums par 1,9 %. Auto gāze palika dārgāka par 29,2 %, benzīns – par 0,9 %, savukārt dīzeļdegviela kļuva lētāka par 0,3 %. Gada laikā cenu kāpums bija arī personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, pasažieru pārvadājumiem ar autobusu un ar vilcienu. Savukārt cenas samazinājās pasažieru aviopārvadājumiem un lietotām automašīnām.

Sakaru grupā cenas vidēji pieauga par 5,9 %. Dārgāki bija kompleksie telekomunikāciju pakalpojumi, mobilā tālruņa pakalpojumi, kā arī interneta piekļuves pakalpojumi.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga par 6,3 %, sadārdzinoties atpūtas un sporta pakalpojumiem, televīzijas abonēšanas maksai, laikrakstiem un žurnāliem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, ziediem, barībai lolojumdzīvniekiem. Lētāki bija personālie datori.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem, apģērbiem, personas identifikācijas dokumentu izsniegšanas maksai, ēdnīcu pakalpojumiem. Cenas samazinājās apaviem, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem, autotransportlīdzekļu apdrošināšanai.

2025. gada janvārī, salīdzinot ar 2024. gada decembri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 0,6 %. Būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,6 procentpunkti), pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+0,2 procentpunkti), kā arī apģērbam un apaviem (−0,3 procentpunkti).

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 0,6 %. Akciju noslēgumu rezultātā būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu bija žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+2,7 %). Noslēdzoties akcijām, cenas pieauga arī piena produktiem (+3,1 %), svaigām vai atdzesētām zivīm (+12,5 %), sieram un biezpienam (+1,5 %), svaigiem dārzeņiem (+1,6 %), mājputnu gaļai (+1,3 %), pienam (+1,4 %), šokolādei (+1,9 %), konditorejas izstrādājumiem (+0,8 %), kā arī augu eļļai (+3,6 %). Savukārt akciju ietekmē lētāka bija maize (−2,6 %), makaronu izstrādājumi (−3,3 %) un gaļas izstrādājumi (−1,4 %).

Apģērba un apavu grupā cenas samazinājās par 4,9 %. Ziemas sezonas preču atlaižu un izpārdošanu ietekmē vidējais cenu līmenis apģērbiem kritās par 4,5 % un apaviem par 7,4 %.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 3,3 %. Būtiskākais cenu kāpums grupā bija elektroenerģijai (+12,1 %). Dārgāki bija mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi (+2,8 %), dabasgāze (+2,6 %), mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi (+3,4 %), atkritumu savākšana (+3,4 %). Savukārt lētāks bija cietais kurināmais (−1,3 %).

Veselības aprūpes grupā cenas pieauga par 0,8 %. Sadārdzinājās zobārstniecības pakalpojumi, ārstu speciālistu pakalpojumi. Vidējais cenu līmenis farmaceitiskajiem produktiem pieauga par 0,3 %.

Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi kļuva lētāki par 0,4 %, ko galvenokārt noteica cenu kritums pasažieru aviopārvadājumiem. Cenas samazinājās pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem, kā arī lietotām automašīnām. Savukārt degvielas cenas pieauga par 3,4 %, sadārdzinoties dīzeļdegvielai par 3,6 %, benzīnam – par 1,7 % un auto gāzei – par 11,8 %.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas pieauga par 1,4 %. Lielākā ietekme uz cenu kāpumu grupā bija personas identifikācijas dokumentu izsniegšanas maksas pieaugumam. Galvenokārt noslēdzoties akcijām, dārgākas bija personīgās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, televīzijas abonēšanas maksai, atpūtas un sporta pakalpojumiem. Savukārt cenas samazinājās viesnīcu pakalpojumiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, ziediem.

937 skatījumi




Video

Latvijas ekonomikas aktivitāte 2025. gadā atsākusi pieaugt

22/12/2025

Pateicoties mērenam izaugsmes paātrinājumam Latvijas galveno tirdzniecības partnervalstu ekonomikās un Eiropas Savienības fondu ieplūdei, kā arī valdības īstenotajiem ekonomikas veicināšanas...

Lasīt tālāk
Video

“Latvijas Pasts” brīdina: pirmssvētku laikā pieaug krāpnieku aktivitāte

22/12/2025

No krāpnieku aktivitātes nav pasargāts neviens, un pirmssvētku laikā “Latvijas Pasts” teju ik dienu saskaras ar situācijām, kas liecina, ka klients, visticamāk, ir kļuvis par upuri krāpnieku...

Lasīt tālāk
Video

No nākamā gada pieslēgšanās VID EDS – tikai ar drošiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem

22/12/2025

Rūpējoties par iedzīvotāju un uzņēmēju datu aizsardzību un drošību, no 2026. gada 1. janvāra Valsts ieņēmumu dienesta (VID) elektroniskās deklarēšanas sistēmai (EDS) varēs pieslēgties...

Lasīt tālāk
Video

Latvijas ekonomikas aktivitāte 2025. gadā atsākusi pieaugt

19/12/2025

Pateicoties mērenam izaugsmes paātrinājumam Latvijas galveno tirdzniecības partnervalstu ekonomikās un Eiropas Savienības fondu ieplūdei, kā arī valdības īstenotajiem ekonomikas veicināšanas...

Lasīt tālāk
Video

Iepirkšanās paradumu maiņa svētkos: tas vairs nav pēdējā brīža skrējiens

18/12/2025

Kā liecina jaunākie “Maxima Latvija” dati, svētku gaidīšana Latvijā sākas arvien laicīgāk un kļūst apzinātāka - svētki vairs nav tikai dažas intensīvas dienas decembrī, bet gan...

Lasīt tālāk
Video

Uzņēmumi Rīgā ir optimistiskākie, Latgales piesardzīgākie: uzņēmumu prognozes 2026. gadam

16/12/2025

Vairāk nekā puse (55 %) Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu nākamgad plāno saglabāt stabilu vai palielināt uzņēmējdarbības izaugsmi salīdzinājumā ar pēdējiem diviem gadiem, liecina jaunākā...

Lasīt tālāk
Video

Veiksmīgi sadarbojoties Rīgas un Ropažu pašvaldībām, tiks pagarināts 16. autobusa maršruts

15/12/2025

Rīgas un Ropažu pašvaldības un VSIA “Autotransporta direkcija” vienojušās pagarināt 16. autobusa maršrutu līdz Sunīšiem. Izmaiņas stāsies spēkā no 13. decembra brīvdienās un...

Lasīt tālāk
Video

Aptauja: kuri Baltijā dāvanas pērk ātrāk un kuri tērē vairāk?

11/12/2025

Bankas Citadele aptaujas dati rāda, ka Ziemassvētku dāvanu pirkšanas tempi un budžeti Baltijā būtiski atšķiras – lietuvieši iepērkas visagrāk un tērē vairāk, latvieši visaktīvāk...

Lasīt tālāk
Video

“Rail Baltica” pamattrases projektēšanas vadību nodod nacionālajam ieviesējam

10/12/2025

Decembrī tika parakstīts trīspusējs līgums starp kopuzņēmumu “RB Rail” AS, SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” un Satiksmes ministriju par “Rail Baltica” pamattrases Latvijā projektēšanas...

Lasīt tālāk
Video

Oktobrī eksporta un importa apjomi turpināja uzrādīt pieauguma tendenci

10/12/2025

Oktobrī preču eksports turpināja pieaugt, un gada griezumā saglabājas stabila izaugsmes tendence. Eksporta attīstību lielā mērā nodrošina uzņēmēju spēja ātri un elastīgi pielāgoties...

Lasīt tālāk