Vai Lemberga neglaimojošā prognoze par mācību satura ieviešanu skolās būs piepildījusies?
Kompetencēs balstītais mācību saturs pakāpeniski ienāk skolās – tas mainījis gan skolēnu, gan skolotāju darbu. Tā ietvaros mācību satura apguve notiek 3 līmeņos. Vairums vecāku gan satraukušies, ka pedagogi nav gatavi mācību satura izmaiņas reāli ieviest. Par pedagogu sagatavotību bažas jau iepriekš, pat pirms vairākiem gadiem, paudis arī Ventspils mērs Aivars Lembergs.
Lembergs par šo jautājumu izteicies neskaitāmas reizes, norādot, ka Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) piedāvātais kompetenču pieejā balstītais izglītības modelis nav sagatavots un nebūs veiksmīgs.
To, ka mācību satura ieviešana būs sarežģīta, Lembergs brīdinājis jau pirms gadiem, kad vēl tikai tika spriests par jaunu pieeju mācībām vispārējās izglītības posmā.
Lembergs norādījis uz to, ka jaunajā mācību saturā ierakstītais neatbilst pašreizējām pedagogu prasmēm, bet valsts nedara itin neko, lai viņus sagatavotu jaunajam izglītības saturam.
Viņš skaidroja, ka ir tāda shēma, kur ir uzskaitīti obligātie priekšmeti, obligātie izvēles priekšmeti un izvēles priekšmeti.
“Kopumā no tā jaunā izglītības satura iznāk tā, ka skolēnam tiek vidusskolā piedāvāti 24 priekšmeti. Pirmais jautājums jau ir tāds, vai ir tik daudz pedagogu, kuriem ir attiecīgā kvalifikācija? Kuri ir gatavi šāda veida jaunos mācību priekšmetus pēc jaunā mācību satura mācīt? Vai tam ir nepieciešams metodiskais materiāls? Es jums varu atbildēt – nav. Nav tādu pedagogu, kuri būtu sagatavoti mācīt drāmu, kurā, kā es dzirdēju no [tā laika izglītības ministra] Kārļa Šadurska, mācīs arī publisko runu,” izteicās Lembergs, norādot, ka “tas, kas šobrīd ir skaisti sarakstīts jaunajā mācību saturā, neatbilst pedagogu prasmēm.”
“Tas, kas tur sarakstīts, jau nav kaitīgs, bet viena lieta ir tas, ko pacieš papīrs, bet otra – kam ir gatava izglītības sistēma, mācību iestāde, katrs pedagogs,” norādīja Lembergs, piebilstot, ka šobrīd nav izstrādāts ne dokuments, ne nodrošināti kursi, lai skolotāji apgūtu nepieciešamās prasmes.
“Es nesaku, ka skolotāji nevar sagatavoties, bet šobrīd tā gatavība ir ļoti zema,” jau pirms diviem gadiem norādīja Lembergs.
Arī tagad Ventspils mērs neatkāpjas no iepriekš paustā un uzskata, ka pēc pāris gadiem varētu nākties konstatēt, ka šī stikla kalna virsotne izglītībā nav sasniegta un tā vietā, lai būtu labāk izglītoti, bērni un jaunieši būs sliktāk izglītoti, jo viņi nebūs spējīgi apgūt to, ko no viņiem prasa.
Arī Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA ) brīdinājusi, ka plānojot un īstenojot pārmaiņu procesus izglītībā, nepieciešams nodrošināt atbilstošus materiāltehniskos resursus, cilvēkresursus un profesionālu atbalstu pārmaiņu īstenotājiem, citādi pārmaiņu ieviešana var būt apdraudēta.
Foto: F64
Vēl par tēmu:
Melbārde: ielikti pamati sistēmiskai pieejai kvalitatīvas izglītības nodrošināšanā
Izglītības un zinātnes ministre Dace Melbārde, vērtējot 100 dienu laikā paveikto kopš apstiprināšanas amatā, uzsver, ka šajā laikā ielikti pamati sistēmiskai pieejai kvalitatīvas izglītības...
Lasīt tālāk“Grāmatvežu Forums – Vasara 2025”: tiešsaistes kompass aktuālajām nodokļu izmaiņām
Pēdējie gadi ir pierādījuši, ka normatīvā vide spēj mainīties ātrāk nekā finanšu pārskata periods. Tāpēc 12. jūnijā notiekošais “Grāmatvežu Forums – Vasara 2025” kļuvis...
Lasīt tālākIzglītības komisija: skolēni varēs atteikties no krievu valodas kā otrās svešvalodas apguves vidējā izglītībā
Skolēni, kuri apgūst vispārējās vidējās izglītības, profesionālās vidējās izglītības vai arodizglītības programmu, varēs atteikties no krievu valodas kā otrās svešvalodas apguves,...
Lasīt tālākSkolēni varēs atteikties no krievu valodas kā otrās svešvalodas apguves vidējā izglītībā, konceptuāli lemj Saeima
Skolēni, kuri apgūst vispārējo vidējo izglītību, profesionālo vidējo izglītību vai arodizglītības programmu, varēs atteikties no krievu valodas kā otrās svešvalodas apguves, paredz Saeimā...
Lasīt tālāk9.klašu centralizēto eksāmenu slieksni šogad saglabā 10% līmenī
2025. gadā 9. klašu skolēniem netiks paaugstināts minimālais nepieciešamais snieguma slieksnis centralizētajos eksāmenos no līdzšinējiem 10% uz 15%, kā sākotnēji bija plānots. No 2026....
Lasīt tālākIZM: vispirms atbalsts bērniem, tad prasības – pāreja uz augstāku centralizēto eksāmenu slieksni 9. klasēm ir atlikta līdz nākamajam gadam
2025. gadā 9. klašu skolēniem netiks paaugstināts minimālais nepieciešamais snieguma slieksnis centralizētajos eksāmenos no līdzšinējiem 10% līdz 15%, kā sākotnēji bija plānots. Izglītības...
Lasīt tālākRosina dot iespēju atteikties no krievu valodas mācīšanās arī vidējās izglītības posmā
[caption id="attachment_35833" align="alignnone" width="300"] Teacher pointing to raised hands in classroom[/caption] Pēc Nacionālās apvienības (NA) iniciatīvas iesniegti grozījumi Izglītības...
Lasīt tālākCilvēktiesību komisija aicina turpināt pilnveidot rīcības algoritmu vardarbības novēršanai skolās
Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas deputāti trešdien, 12. martā, iepazīstoties ar rīcības algoritmu vardarbības novēršanai izglītības iestādēs un plānotajām izmaiņām...
Lasīt tālākSaeima konceptuāli atbalsta tālmācības iespēju ierobežošanu pamatskolā
[caption id="attachment_33908" align="alignnone" width="300"] Hands raised in classroom[/caption] Pamatizglītībā – no 1. līdz 9.klasei – mācībām ir jānotiek klātienē, ceturtdien, 6. martā,...
Lasīt tālākSaeimas Izglītības komisija rosina ierobežot tālmācības iespējas pamatskolā
Pamatizglītībā – no 1. līdz 9.klasei – mācībām ir jānotiek klātienē, trešdien, 26.februārī, lēma Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija. Deputāti vienojās iesniegt...
Lasīt tālāk