Tiesībsarga birojs: Pedagogu ētikas normām jābūt vienotām, un arī pārkāpumi jāvērtē pēc vienotas kārtības
Izvērtēt, vai pedagogs ievērojis profesionālās ētikas principus, šobrīd ir katras izglītības iestādes vadības kompetencē. Arī ētikas kodeksu izstrādā katra izglītības iestāde pati. Tiesībsarga novērojumi liecina, ka šāda prakse nenodrošina ētikas normu pārkāpumu efektīvu izskatīšanu. Tādēļ likumā jānostiprina gan pedagogu pienākums ievērot Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) izstrādāto pedagogu profesionālās ētikas kodeksu, gan vienotu ētikas normu pārkāpumu izskatīšanas kārtību.
Līdz šī gada 3. februārim tiesībsargs aicina Izglītības un zinātnes ministriju un Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrību informēt par turpmāko rīcību šo jautājumu risināšanā.
Kas paveikts līdz šim un ko vēlas tiesībsargs?
Nepieciešamību izstrādāt vienotas pedagogu profesionālās ētikas normas tiesībsargs aktualizēja jau 2022. gadā. LIZDA pērn sāka darbu pie pedagogu profesionālās ētikas kodeksa, kas būs saistošs ikvienam pedagogam un noteiktu vienotus principus. Saskaņā ar tiesībsarga rīcībā esošo informāciju LIZDA ētikas kodeksu 2024. gada vasarā ir iesniegusi Izglītības un zinātnes ministrijā saskaņošanai.
Šajā saistībā tiesībsargs vērš uzmanību, ka būtiska ir arī vienota ētikas normu pārkāpumu izskatīšanas kārtība, atgādinot par 2024. gadā veiktajiem grozījumiem Bāriņtiesu likumā. Tomēr atšķirībā no bāriņtiesu darbiniekiem, kuri visi ir pašvaldības dibinātu iestāžu darbinieki, pedagogu darba devējs var būt gan pašvaldība, gan valsts, gan privātais sektors. Tādējādi ētikas pārkāpumu izskatīšana pašvaldības izveidotā ētikas komisijā ne visos gadījumos būtu piemērota.
Tiesībsarga ieskatā, pēc LIZDA izstrādātā ētikas kodeksa pieņemšanas vajadzētu izdarīt grozījumus Izglītības likumā. Pirmkārt, konkretizēt jau esošo pedagogu pienākumu ievērot profesionālās ētikas normas (ar atsauci uz LIZDA izstrādāto ētikas kodeksu). Otrkārt, likumā noteikt sūdzību izskatīšanas kārtību par pedagogu ētikas pārkāpumiem. Tās varētu izskatīt izglītības iestādes dibinātāja izveidota ētikas komisija, pieaicinot LIZDA deleģētu pārstāvi piedalīties lietas izskatīšanā ar padomdevēja tiesībām.
“Likumā nostiprināts pedagogu profesionālās ētikas kodekss un skaidra vienota kārtība pārkāpumu izskatīšanā ir ļoti būtiska, jo robeža starp neētisku rīcību un emocionālu vardarbību pret bērnu ir ļoti šaura. Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība pārkāpumu izskatīšanā iegūto informāciju varētu izmantot, lai stiprinātu pedagogu kā morālo vērtību vēstnešu lomu sabiedrībā, mācoties no procesā iegūtās pieredzes un atziņām. Ja šo jautājumu varēja sakārtot attiecībā uz bāriņtiesām, tad to jāspēj izdarīt arī izglītības jomā,” uzsver Tiesībsarga biroja Bērnu tiesību nodaļas vadītāja Laila Grāvere.
Vēl par tēmu:
Melbārde: ielikti pamati sistēmiskai pieejai kvalitatīvas izglītības nodrošināšanā
Izglītības un zinātnes ministre Dace Melbārde, vērtējot 100 dienu laikā paveikto kopš apstiprināšanas amatā, uzsver, ka šajā laikā ielikti pamati sistēmiskai pieejai kvalitatīvas izglītības...
Lasīt tālāk“Grāmatvežu Forums – Vasara 2025”: tiešsaistes kompass aktuālajām nodokļu izmaiņām
Pēdējie gadi ir pierādījuši, ka normatīvā vide spēj mainīties ātrāk nekā finanšu pārskata periods. Tāpēc 12. jūnijā notiekošais “Grāmatvežu Forums – Vasara 2025” kļuvis...
Lasīt tālākIzglītības komisija: skolēni varēs atteikties no krievu valodas kā otrās svešvalodas apguves vidējā izglītībā
Skolēni, kuri apgūst vispārējās vidējās izglītības, profesionālās vidējās izglītības vai arodizglītības programmu, varēs atteikties no krievu valodas kā otrās svešvalodas apguves,...
Lasīt tālākSkolēni varēs atteikties no krievu valodas kā otrās svešvalodas apguves vidējā izglītībā, konceptuāli lemj Saeima
Skolēni, kuri apgūst vispārējo vidējo izglītību, profesionālo vidējo izglītību vai arodizglītības programmu, varēs atteikties no krievu valodas kā otrās svešvalodas apguves, paredz Saeimā...
Lasīt tālāk9.klašu centralizēto eksāmenu slieksni šogad saglabā 10% līmenī
2025. gadā 9. klašu skolēniem netiks paaugstināts minimālais nepieciešamais snieguma slieksnis centralizētajos eksāmenos no līdzšinējiem 10% uz 15%, kā sākotnēji bija plānots. No 2026....
Lasīt tālākIZM: vispirms atbalsts bērniem, tad prasības – pāreja uz augstāku centralizēto eksāmenu slieksni 9. klasēm ir atlikta līdz nākamajam gadam
2025. gadā 9. klašu skolēniem netiks paaugstināts minimālais nepieciešamais snieguma slieksnis centralizētajos eksāmenos no līdzšinējiem 10% līdz 15%, kā sākotnēji bija plānots. Izglītības...
Lasīt tālākRosina dot iespēju atteikties no krievu valodas mācīšanās arī vidējās izglītības posmā
[caption id="attachment_35833" align="alignnone" width="300"] Teacher pointing to raised hands in classroom[/caption] Pēc Nacionālās apvienības (NA) iniciatīvas iesniegti grozījumi Izglītības...
Lasīt tālākCilvēktiesību komisija aicina turpināt pilnveidot rīcības algoritmu vardarbības novēršanai skolās
Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas deputāti trešdien, 12. martā, iepazīstoties ar rīcības algoritmu vardarbības novēršanai izglītības iestādēs un plānotajām izmaiņām...
Lasīt tālākSaeima konceptuāli atbalsta tālmācības iespēju ierobežošanu pamatskolā
[caption id="attachment_33908" align="alignnone" width="300"] Hands raised in classroom[/caption] Pamatizglītībā – no 1. līdz 9.klasei – mācībām ir jānotiek klātienē, ceturtdien, 6. martā,...
Lasīt tālākSaeimas Izglītības komisija rosina ierobežot tālmācības iespējas pamatskolā
Pamatizglītībā – no 1. līdz 9.klasei – mācībām ir jānotiek klātienē, trešdien, 26.februārī, lēma Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija. Deputāti vienojās iesniegt...
Lasīt tālāk