Šogad būtiski auguši ārvalstu viesu tēriņi Latvijā
Pēc Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datiem 2025. gada pirmajos piecos mēnešos Latviju apmeklēja 533 880 ārvalstu viesu. Tas ir par 12,9% vairāk nekā tajā pašā periodā pērn. Pieaug ne vien tūristu skaits, bet arī viņu uzturēšanās ilgums. Latvija arvien vairāk piesaista gan kaimiņvalstu ceļotājus, gan viesus no tālākiem tirgiem. Kopumā ārvalstu viesi pēc Latvijas Bankas datiem gada pirmajos piecos mēnešos tērējuši par 20% vairāk nekā pirms gada.
“Redzam ļoti pārliecinošu pieaugumu gan tūrisma ieņēmumos, gan ārvalstu ceļotāju aktivitātē. Īpaši izceļas mūsu kaimiņvalstis, kā arī Lielbritānija, Vācija un Īrija. Tas apliecina, ka LIAA īstenotās mārketinga kampaņas nes taustāmu rezultātu valsts ekonomikai,” uzsver Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras direktore Ieva Jāgere.
Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes un Latvijas Bankas datiem tūrisma eksporta apjoms 2025. gada pirmajos piecos mēnešos sasniedzis 493,5 miljonus eiro, kas ir par 20% vairāk nekā attiecīgajā periodā 2024. gadā. Pieaugums mērāms + 82,9 miljonu eiro apmērā.
TOP izaugsmes segmenti: lielveikali, ēdināšana un naktsmītnes
Dati rāda, ka ārvalstu viesu tēriņi būtiski pieauguši vairākās tūrisma un mazumtirdzniecības nozarēs:
lielveikalos – pieaugums par + 77% jeb gandrīz + 30 miljoniem eiro;
ātrās ēdināšanas vietās – + 57%;
viesnīcās un apmešanās vietās – + 24%.
Klasisko ēdināšanas vietu un restorānu apgrozījums saglabājies stabils, bet skaidrās naudas izņemšana bankomātos nedaudz samazinājusies (- 2,9%), apliecinot, ka arī ārvalstu viesi arvien vairāk izvēlas bezskaidras naudas norēķinus.
Pēc tēriņu apjoma pieauguma līderis – Lietuva
Lielākais pieaugums fiksēts no Lietuvas, kuras ceļotāju tēriņi auguši par + 76% jeb + 31,94 miljoniem eiro, sasniedzot 73,7 miljonus eiro. TOP tēriņu kategorijas Lietuvas tūristiem Latvijā:
lielveikali – + 19,9 milj. eiro (+ 318%);
universālveikali – + 2,9 milj. eiro (+ 151%);
celtniecības materiālu veikali – + 2,2 milj. eiro (+ 133%);
pārtikas un ērtību veikali – + 1,4 milj. eiro (+ 84%).
Starp TOP 5 valstīm pēc tēriņiem 2025. gada pirmajos piecos mēnešos ir: Lietuva, Lielbritānija, Igaunija, Īrija un Vācija.
Viesi no Īrijas Latvijā tērējuši par 56,6% vairāk, bet no Beļģijas par 53,0% vairāk. Vienīgais būtiskais samazinājums novērojams no Apvienotās Karalistes ceļotājiem, kuru tēriņi kritušies par 11,8%, tomēr joprojām tie ir teju 50 miljoni eiro.
Aug pieprasījums pēc autentiskiem tūrisma produktiem
Ceļotāju paradumi mainās un arvien vairāk pieaug interese par vienkāršiem un tieši Latvijai raksturīgiem autentiskiem tūrisma produktiem. Viens no tādiem ir LIAA organizētā kampaņa “Māju kafejnīcu dienas”, kura guvusi plašu atsaucību gan vietējo, gan ārvalstu ceļotāju vidū. Tā, piemēram, šogad par nepilniem 20% audzis Māju kafejnīcu apmeklētāju skaits Rēzeknes pilsētā, Rēzeknes un Ludzas novados kā arī Dienvidkurzemes novadā. Arī kultūras un dabas tūrisma piedāvājumi piesaista arvien plašāku apmeklētāju loku gan no tuvējām, gan tālākām valstīm.
Tūrisma nozare virzās uz rekorda gadu
Ņemot vērā pašreizējo pieauguma tempu, 2025. gads varētu kļūt par vienu no veiksmīgākajiem Latvijas tūrisma vēsturē, pietuvojoties vai pat pārsniedzot 2019. gada rekordu, kas līdz šim bija augstākais sasniegtais rādītājs nozares eksportā.
Vēl par tēmu:
Valdība akceptē grozījumus Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā
Plānots noteikt vienlīdzīgus nosacījumus bezdarbnieka statusa iegūšanai un saglabāšanai darba ņēmējiem un pašnodarbinātām personām. Turpmāk pašnodarbinātajiem, tāpat kā darba ņēmējiem,...
Lasīt tālākLBAS pauž neizpratni par LDDK prezidenta A. Bites publiskajiem izteikumiem
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības (LBAS) dalīborganizācijas ir sašutušas un pauž dziļu neizpratni par Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) prezidenta Andra Bites izteikumiem...
Lasīt tālākBudžeta plānošana maziem uzņēmumiem: 5 padomi
Mazie uzņēmumi bieži vien ir vietējās ekonomikas dzinējspēks – tie veido darba vietas, attīsta kopienas un ienes jaunas idejas tirgū. Baltijas valstīs MVU loma ir izteikta: Latvijā tie...
Lasīt tālākUzņēmēju vislabāk novērtētā publiskās pārvaldes institūcija, ar kuru tie saskaras, ir CSDD, bet vissliktāk – būvvaldes
Latvijas lielākā uzņēmēju biedrība Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) ir apkopojusi uzņēmēju viedokļus par sadarbību ar publiskās pārvaldes institūcijām un aptaujas...
Lasīt tālākPopulārākie attālinātā darba galamērķi – Spānija, Zviedrija un Lielbritānija
Pēc COVID‑19 pandēmijas ir būtiski mainījušies cilvēku darba ieradumi un dzīvesveids. Uzņēmumi, kas piedāvā darbiniekiem elastīgas darba iespējas, gūst papildu vērtību darbinieku...
Lasīt tālāk“Lidl” paplašina zemo cenu grozu līdz 14 produktiem
Šajā nedēļā “Lidl” paplašinājis zemo cenu groza piedāvājumu – tajā iekļauti jau 14 produkti, lai palīdzētu pircējiem ietaupīt ikdienas pirkumos. Īpaši izceļas ilgstošai lietošanai...
Lasīt tālākPārtikas atkritumu apjoms Latvijā joprojām liels – visvairāk to rodas mājsaimniecībās
Latvijā 2024. gadā radīti vairāk nekā 269 tūkstoši tonnu pārtikas atkritumu. Gadā vidēji viens iedzīvotājs saražo 144 kg pārtikas atkritumu. Jaunākie pētījuma dati liecina, ka vislielākais...
Lasīt tālākSprindžuks: Rīgas osta ir neatņemama pilsētvides un ekonomikas daļa
Rīgas osta ir pilsētas ekonomikas un infrastruktūras stūrakmens, kas stiprina Latvijas saikni ar pasauli. Sadarbība starp valsti, Pierīgas pašvaldībām, uzņēmējiem un ostas vadību ir būtiska,...
Lasīt tālākFaktiskā bezdarba līmenis jūnijā bez izmaiņām
2025. gada jūnijā faktiskā bezdarba līmenis Latvijā bija 6,8%, un tas ir palicis nemainīgs, gan salīdzinot ar šā gada maiju, gan 2024. gada jūniju, liecina Centrālās statistikas pārvaldes...
Lasīt tālākMaijā tūristu mītnēs par 9,4% vairāk viesu nekā pirms gada
2025. gada maijā Latvijas tūristu mītnēs apkalpoti 250,3 tūkstoši ārvalstu un vietējo viesu, veidojot 9,4% pieaugumu pret 2024. gada maiju, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Viesi...
Lasīt tālāk