Rīgas satiksme par 18 miljoniem pirks transportu, kas piemērots mīnus 40 grādu salam
Rīgas satiksme grib būt moderns uzņēmums. Tā vadībai ļoti patīk inovatīvas tehnoloģijas. Tagad paredzēts iepirkt trolejbusus un autobusus ar ūdeņraža dzinēju. Iepirkums paredz, ka transporta līdzekļiem jākalpo arī ekstremālos apstākļos. Pat tad, ja temperatūra sasniedz 40 grādu aukstumu, vēsta TV3 raidījums “Nekā personīga”.
Latvijas galvaspilsēta jau ilgāku laiku izpelnās aizrādījumus par piesārņoto gaisu, tāpēc pilsētas vadība meklē risinājumus. Dome kopā ar Rīgas satiksmi un zinātniekiem izlēmusi, ka sabiedriskajam transportam jāpāriet uz dzinējiem, kas nepiesārņo gaisu.
“Skatoties kontekstā ar Rīgas gaisa kvalitātes problēmām, Rīgai ir uzstādījums par bezizmešu transportu. Savukārt divas degvielas, kas spēj nodrošināt bezizmešu transportu ir ūdeņradis un elektrība,” skaidro Latvijas zinātņu akadēmijas pārstāvis Aivars Starikovs.
Šādi plāni saskan ar Eiropas Savienības politiku, kas cenšas visā Eiropā iedzīvināt ūdeņraža izmantošanu transportā un veido pilsētu tīklu, kas šo procesu iekustinātu. Latvijā partneris ir Rīgas satiksme, kas būvēs arī ūdeņraža ražotni un ikvienam pieejamu uzpildes staciju. Šobrīd Rīgas satiksme ir izsludinājusi iepirkumu par desmit ar ūdeņraža elektrodzinējiem aprīkotiem trolejbusus. Ja saņems papildu naudu no Eiropas, tad pirks arī desmit autobusus.
“Mazliet argumentējot par to trolejbusu ideju, tas bija viens no mūsu pirmo interešu … Autobuss, tā ir pilnīgi jauna infrastruktūra. Trolejbuss it kā bija viena no esošajām ekspluatācijas …, ka Rīgā ir daudzi maršruti, kuros tā dīzeļa izmantošana notiek. Kaut vai pārbraukt pāri Akmens tiltam,” stāsta Starikovs.
Paredzēts, ka projekts izmaksās 18 miljonus eiro. Lai gan iekārtas ir dārgas, Rīgai projekts ir izdevīgs, jo pusi naudas dos Eiropa. Rīgas satiksme jau ir izsludinājusi iepirkumu. Būs sarunu procedūra, kurā sākumā atlasīs atbilstošus pretendentus. Viena no prasībām ir, lai trolejbusos un autobusos visas sistēmas pilnvērtīgi strādātu arī tad, ja gaisa temperatūras ir mīnus 40 vai plus 40.
“Kad Rīgā pēdējoreiz bija – 40 grādu temperatūra, vai jūs varat pateikt? Es to noteikti nevaru pateikt. Ja ir jautājums, kāpēc šāda prasība ir iekšā tehniskajā specifikācijā, tad tas nav tieši saistīts ar temperatūras lielumu, bet tas ir saistīts ar tehnoloģijām, kādas tiek izmantotas, lai izstrādātu šos tehniskos mezglus. Attiecīgi, ja tiek pielietota tehnoloģija tāda, lai viņa izturētu šo temperatūru, tad mēs esam pilnīgi droši, ka Rīgas pilsētā šie transporta līdzekļi ies. Iepriekš mums ir bijusi pieredze ar citiem transporta līdzekļiem, kuru ražošanā netika izmantotas šīs tehnoloģijas, un pie mīnus 20 grādiem šie transporta līdzekļi palika parkā,” skaidro RS Juridiskās daļas vadītājs Didzis Stepe.
Citiem transporta uzņēmumiem Latvijā nav tik konkrētu prasību piegādātājiem. Galvenais, lai neizrādās, ka piegādāti dienvidu klimatam paredzēti transporta līdzekļi, kas nespēj strādāt pie mīnus 30 grādiem. Bijušais nu jau darbību izbeigušā autobusu ražotāja “Amo plant” komplektēšanas speciālists Jānis Freibergs uzskata, ka šī prasība nepamatoti sašaurina pretendentu loku. Pasūtītājam, iespējams, ir zināms kāds ražotājs, kas šo prasību spēj izpildīt. Mīnus 40 grādi sadārdzina pirkumu.
“Tur varētu būt nozīme materiālu izvēlē. Piemēram, tās pašas smērvielas, dzeses šķidrumi. Ja nemaldos antifrīzam zemākā robeža ir mīnus 37 grādi, attiecīgi tur vajadzīgs cits dzeses šķidrums. Tāpat varbūt plastmasu izvēlē, apdares materiāli un nešaubīgi siltumizolācijā liela nozīme, tā ka skaidrs, ka visas šīs te lietas sadārdzina,” norāda bijušais AMO PLANT speciālists Jānis Freibergs.
Piemēram, motoreļļa, kas paredzēta mīnus 40 grādiem ir par 20 – 30 procentiem dārgāka par to, kas der -35 grādiem. To, ka Rīgai ir bijušas īpašās prasības, uzsver arī tramvaju un trolejbusu ražotājs Škoda, kas Rīgai jau piegādā tramvajus un trolejbusus: “Tramvaji ir gatavoti no augstas kvalitātes materiāliem, jo viena no pircēja prasībām bija, ka tiem ir jāstrādā temperatūrā no plus 40 līdz mīnus 40.”
Šī Rīgas satiksme prasība ir krietni pārspīlēta. Rīgā nekad gaiss nav iesilis līdz +40 grādiem. Arī aukstums ne tuvu nav bijis tik ekstrēms, kādam gatavojas Rīgas satiksme.
“Konkrēti Rīgā zemākā gaisa temperatūra, kas ir fiksēta ir bijusi mīnus 35 grādi, pēdējoreiz šāda temperatūra sasniegta 1985 gadā. Faktiski kopš novērojumu sākuma, tas ir kopš 1882.gada Rīgā zemāka gaisa temperatūra nav fiksēta. To nevar teikt par visu Latviju, jo piemēram 1956.gadā Daugavpilī ir fiksēti -43 grādi, bet nu kopumā Latvijā, kad gaisa temperatūra pazeminās līdz – 40 grādiem šādi ir bijuši tikai 7 gadījumi, kopš pagājušā gadsimta sākuma,” norāda Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra Prognožu un klimata daļas vadītājs Andris Vīksne.
Un arī skatoties tendenci, ka vidējā gaisa temperatūra pakāpeniski paaugstinās, un šajā gadsimtā jau, kopš 2000.gada zemākā gaisa temperatūra Rīgā ir bijusi – 28 grādi. Šī tendence jau ir vērojama no pagājušā gadsimta sākuma, un arī nākotnē skatoties uz nākotnes klimata scenārijiem, tieši vidējā gaisa temperatūra stabili paaugstināsies un Latvijā kopuma tas notiek tieši uz ziemas rēķina, tā ka varētu gaidīt, ka ziemas kļūs ievērojami siltākas arī turpmākā gadsimta laikā.
Uzņēmums tomēr nespēja izskaidrot, kāpēc vispirms ar modernajiem videi nekaitīgajiem dzinējiem tiek aprīkoti trolejbusi, kas tikai retumis izmanto dīzeļmotoru, nevis autobusi, kas gaisu piecūko pastāvīgi.
Foto: Rīgas satiksme
Vēl par tēmu:
Pilnībā “atslēgties” no darbiem vai daļēji būt pieejamam – par ko liecina mūsu atvaļinājuma paradumi?
[caption id="attachment_35407" align="alignnone" width="300"] Beautiful business woman looking at papers she holding in her arms while working on computer at her office[/caption] Vasara ir atvaļinājumu...
Lasīt tālākPartnerības pirmais gads Latvijā – simtiem pāru reģistrējuši attiecības ar juridisku spēku
Šodien, 2025. gada 1. jūlijā, aprit gads kopš Latvijā ieviests Partnerības institūts. Tas piešķir tiesības divām pilngadīgām personām - neatkarīgi no dzimuma - juridiski nostiprināt...
Lasīt tālākNedēļas vidū termometra stabiņš vietām varētu pietuvoties +30°
Jūnijā Latvijas laika apstākļus noteica vairāku ciklonu darbība – daudzas dienas bija mākoņainas, lietainas, vēsas un vējš bija brāzmains. Jaunās nedēļas sākumā aizejošais ciklons...
Lasīt tālākMazumtirdzniecībā maijā aug pieprasījums pēc IT iekārtām un elektroprecēm
2025. gada maijā, salīdzinot ar 2024. gada maiju, mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 2,0 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri koriģētie dati...
Lasīt tālākBrīdinājums par jaunu krāpniecību: kibernoziedznieki vilina ar veselības solījumiem
Multipakalpojumu uzņēmuma “Tele2” dati liecina, ka kibernoziedznieki arvien biežāk izmanto cilvēku vēlmi uzlabot savu veselību. Proti, ir aktivizējušās dažādas viltus interneta vietnes,...
Lasīt tālākBrīvdienās laiks būs mākoņains un bieži līs, tomēr jaunnedēļ vairāk varēsim baudīt saulainu laiku
Nedēļas izskaņā laika apstākļus aizvien ietekmēs ciklona darbība, līdz ar to gaidāms lielākoties mākoņains laiks, valsti šķērsos jaunas nokrišņu zonas, nesot lietu. Tomēr brīžiem...
Lasīt tālākLux Express izskata iespēju vērsties tiesā pret valsti
Baltijas reģionā lielākais autobusu pārvadājumu uzņēmums Lux Express izskata iespēju vērsties tiesā pret valsti, jo pretēji Satiksmes ministrijas (SM) vēlmei atrisināt ieilgušo problēmu...
Lasīt tālākLDDK: sabiedrība neizjūt valdības centienus mazināt birokrātiju
83% iedzīvotāju bieži novēro birokrātijas negatīvās izpausmes un uzskata, ka pēdējā gada laikā situācija ar birokrātiju valsts un pašvaldību iestādēs nav mainījusies (53%) vai ir...
Lasīt tālākProkuratūra nodevusi tiesai lietu par vairāku personu apkrāpšanu
Austrumzemgales prokuratūras prokurore nodevusi tiesai krimināllietu, kurā kāds vīrietis apsūdzēts par organizētā grupā izdarītu krāpšanu, lai ar viltu iegūtu svešu mantu – naudas...
Lasīt tālākVienkāršoti noteikumi inovāciju un izaugsmes atbalstam uzņēmumiem
[caption id="attachment_35992" align="alignnone" width="300"] Business men shaking hands after an agreement during a meeting[/caption] Ministru kabinets šodien apstiprināja Ekonomikas ministrijas...
Lasīt tālāk