• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
16/07/2012, Kategorija: Sabiedrība, Svarīgākais

Nu jau pusgads pagājis, kopš automašīnu ātrumu uz Latvijas ceļiem kontrolē pārvietojamie un stacionārie fotoradari. Statistika rāda: lai gan ir samazinājies vidējais braucēju ātrums, tomēr kopumā satiksmes drošība nav uzlabojusies un negadījumu skaits nav sarucis, atsevišķās sadaļās – pat pieaudzis.

Autoeksperts Pauls Timrots pēc radaru ieviešanas nekādas izmaiņas Latvijas satiksmē neredz: «Nekas nav uzlabojies: šoferi brauc, kā brauca, dzer, kā dzēruši.» Autožurnālists Arnis Blodons gan uzskata, ka stacionāro radaru ieviešana prevencijas ziņā ir devusi rezultātus: autovadītāji uz tiem reaģē kā uz gulošajiem policistiem un piebremzē. Taču abi autoeksperti ir vienisprātis, ka, lai gan radari darbojas daudzviet pasaulē, diez vai tie tika ieviesti tā kā pie mums. Uzstādītājiem neesot bijusi komunikācija ar sabiedrību: notiekošais netika ne izskaidrots, ne diskutēts. «Tad nav brīnums, ka dažs labs savu agresivitāti parāda, kad pabrauc garām radaram – vai nu iespiež pedāli grīdā, vai nopūš to ar krāsu. Tā ir nestabilāku cilvēku atbildes reakcija pret dubultmorāli, kad kaut ko uzspiež, kārtīgi neizskaidrojot,» savu viedokli pauž A. Blodons.

Taču par pārvietojamajām ierīcēm varot teikt: tā ir naudas kāšana, nevis prevencija. «Kāda gan tiem ir jēga, ja tos neredzam,» uzskata A. Blodons. Neesot skaidrs arī, kur un kāpēc tie tiek izvietoti.

«Ja tie tiek nolikti pie gājēju pārejām vai skolām, tad ir skaidrs, kāpēc, bet – ja tie tiek ieslēpti krūmos?» neizpratnē ir P. Timrots. Autoeksperti arī novērojuši: līdz ar radaru ieviešanu Ceļu policija daudz retāk redzama, patrulējot uz Latvijas ceļiem. «Bet radari taču kontrolē tikai ātrumu, nevis pārējos satiksmes pārkāpumus, tāpēc var teikt – pārējie prevencijas instrumenti darbojas neapmierinoši,» spriež P. Timrots.

Mazāk ķer ātrumpārkāpējus

Valsts policijas (VP) Prevencijas pārvaldes Satiksmes uzraudzības biroja priekšniece Vineta Mistre norāda, ka Ceļu policija (CP), kopš ieviesti radari, daudz mazāk strādājot ar ātrumpārkāpējiem. Ja arī patruļas izbrauc ķert ātrbraucējus, tad tas vairāk esot ārkārtas pasākumos – piemēram, Līgo svētkos. «To, kur un kad braukt, izlemj operatīvās vadības centrs. VP ceļu satiksme nav prioritāte, bet gan reaģēšana uz dažādiem notikumiem, piemēram, zādzībām,» skaidro V. Mistre, piebilstot, ka jādomā arī par resursu taupīšanu.

VP pārstāve uzsver, ka radari ir uzlabojuši situāciju uz Latvijas ceļiem: ir samazinājies vidējais braukšanas ātrums. Viņa nesaredz nekā peļama arī pārvietojamo radaru izvietošanā: arī tāda prakse – slēpta satiksmes uzraudzīšana – esot visā pasaulē izplatīta.

Par radaru izvietojumu viņa skaidro: vietas netiek izvēlētas nejauši – tās tiek plānotas, ņemot vērā negadījumu skaitu, satiksmes intensitāti, kā arī pašvaldību un pašu iedzīvotāju sniegto informāciju. Piemēram, radari tika izvietoti Ķekavā, kur tiek remontēts ceļš, jo saņemta informācija, ka netiek ievērots ātruma ierobežojums. Tāpat tiek ņemts vērā tas, kad un kur Latvijā notiek lielāki pasākumi. Tad uz turp vedošajiem ceļiem tiekot izvietoti vairāki radari.

Runājot par nepietiekamo komunikāciju ar sabiedrību šā projekta ieviešanas gaitā, VP pārstāve atzīst, ka diemžēl tas neesot virzījies tā, kā sākotnēji plānots. Sācies treknajos gados, bet īstenots – krīzes, kas arī ietekmējis radaru ieviešanas modeli: valdība apstiprinājusi to, kurā ieviešana tika uzticētam privātuzņēmumam. Tagad gan esot skaidrs, ka vajadzēja darīt citādi.

VP: agresīvo braucēju ir mazāk

Attiecībā uz agresīvajiem braucējiem – autoeksperti uzskata, ka Latvijā nebūt nav tā sliktākā situācija. «Te ir diezgan laba braukšana. Es to nodēvētu – diezgan tipiska Austrumeiropai ar zināmu rietumniecku ievirzi,» teic A. Blodons.

Pa Jūrmalas šoseju kā pa virāžām

V. Mistre norāda, ka agresīvo braucēju skaits ir samazinājies. Tas gan vairāk pamatojams ar to, ka sarucis sastrēgumu skaits. Piemēram, Uzvaras bulvārī pie tramvaju sliedēm, kur kādreiz regulāri veidojušies sastrēgumi, bieži bija vērojamas agresīvu braucēju izpausmes, cenšoties tos apbraukt pa sliedēm. Nekas tāds vairs nenotiekot, atzīst V. Mistre. Tomēr kā viena no sāpīgākajām vietām joprojām esot Jūrmalas šoseja: tur daudzi braucot pa joslām kā virāžām – iepriekš nerādot kustības virziena maiņu. To, ka šī šoseja ir liels pārbaudījums autobraucējiem tad, kad Jūrmalā notiek dažādi pasākumi, viņa nenoliedz. Taču tur CP maz ko varot darīt – sastrēgums veidojas, pērkot caurlaides. Lai šādu situāciju novērstu, vairāk būtu jādomā Jūrmalas domei, ne policijai.

Vērtējot šo gadu kopumā, V. Mistre atzīst, ka bojāgājušo ziņā statistika nav iepriecinoša. Ja pēn šajā posmā bija 69 bojāgājušie, šogad – jau 80. Šo negatīvo bilanci palielinājuši pāris negadījumi ar vairākiem mirušajiem. Arī attiecībā uz notriektajiem gājējiem situācija neuzlabojas, bet kā jauna tendence iezīmējusies problēma ar velosipēdistiem.

***

Ceļu satiksmes pārkāpumi un negadījumi (Šā gada sešos mēnešos)

– Fiksēti 125 129 pārkāpumi

– Sodīti 285 agresīvi braucēji

– 80 bojāgājušie (pērn šajā periodā 69). No tiem 12 velosipēdistu

– Ar radariem fiksētie pārkāpumi (kopumā) – 83 000

Valsts policijas Prevencijas pārvaldes Satiksmes uzraudzības biroja priekšniece Vineta Mistre: «Radari ir uzlabojuši situāciju uz Latvijas ceļiem – ir samazinājies vidējais braukšanas ātrums.»

Autoeksperts Pauls Timrots: «Nekas nav uzlabojies: šoferi brauc, kā brauca, dzer, kā dzēruši.

Avots: nra.lv /Aisma Orupa

344 skatījumi




Video

Ieteikumi 72 stundu somas sagatavošanai dažādām krīzes situācijām

17/05/2024

Rīgas pašvaldības rīkotais iedzīvotāju informatīvās kampaņas ’’Rīgas civilās aizsardzības plāns – pārzini un līdzdarbojies!” semināru cikls apskata plašu ar civilo aizsardzību...

Lasīt tālāk
Video

Laiks saglabāsies silts, atsevišķās dienās uzlīs

17/05/2024

Aizvadītajās dienās bija lielākoties saulains un silts laiks, vietām tika novēroti nelieli nokrišņi. Pūšot lēnam vējam, vietām naktīs izveidojās migla. Turpmākas dienas saglabāsies...

Lasīt tālāk
Video

Mieriņa: Izvirzām ambiciozu, bet sasniedzamu ekonomiskās izaugsmes mērķi – dubultot iekšzemes kopproduktu

16/05/2024

“Izaugsmes mērķis – dubultot iekšzemes kopproduktu – ir ambiciozs, bet sasniedzams. Jo, tikai izvirzot augstas prioritātes, mēs motivējam sevi būt starp attīstītajām valstīm,” sacīja...

Lasīt tālāk
Video

Plānots, ka mobilizācijas gadījumā Latvijas armijā varēs dienēt arī citu valstu pilsoņi

15/05/2024

Lai mobilizācijas gadījumā Latvijas armijā varētu dienēt arī citu valstu pilsoņi, Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisija trešdien, 15.maijā, pirmajā lasījumā...

Lasīt tālāk
Video

“Latvenergo” valdes priekšsēdētājs: Elektrības cenas varētu samazināties pēc 6 gadiem

15/05/2024

Tuvākajos gados elektrības cena samazināsies, intervijā "Nra.lv sarunas” sacīja a/s ''Latvenergo" valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Čakste. Vaicāts, kā "Latvenergo" gūst peļņu, Čakste...

Lasīt tālāk
Video

Vanaga: Daļa skolotāju ies piketā, bet daļa izies pa skolas durvīm uz neatgriešanos

14/05/2024 | Autors: Anete Jansone, Labdien.lv

Daļa skolotāju neies piketā, bet izies pa skolas durvīm uz neatgriešanos, tā šorīt intervijā LTV raidījumā “Rīta Panorāma”, runājot par gaidāmo pedagogu piketu, sacīja Latvijas...

Lasīt tālāk
Video

VDD aiztur Latvijas nepilsoni aizdomās par apmācīšanos terorismam

14/05/2024

Valsts drošības dienests (VDD) šā gada 2. maijā ir aizturējis Latvijas nepilsoni aizdomās par apmācīšanos terorismam un uz terorismu aicinoša satura izplatīšanu citām personām. Kriminālprocess...

Lasīt tālāk
Video

Ameriks politikā plāno paņemt divu gadu pauzi

13/05/2024 | Autors: Anete Jansone, Labdien.lv

Pašreizējais Eiropas Parlamenta (EP) deputāts Andris Ameriks ("Gods kalpot Rīgai") neplāno kandidēt arī nākamgad Latvijā gaidāmajās pašvaldību vēlēšanās. Kā šorīt intervijā LTV...

Lasīt tālāk
Video

Caur Latviju plāno pārvadāt urāna rūdu no Uzbekistānas

13/05/2024 | Autors: Nekā personīga, TV3

Kamēr sankcijas lielu daļu tranzīta apturējušas, tās arī pavērušas iespējas jaunu preču pārvadāšanai. Caur Rīgas ostu šogad paredzēts vest urāna rūdu no Uzbekistānas uz Franciju....

Lasīt tālāk
Video

Koalīcijas partneri nesteidz solīt nepieciešamos 250 miljonus policistu un glābēju algu palielināšanai

13/05/2024 | Autors: Nekā personīga, TV3

Dažos policijas iecirkņos Rīgā trūkst pat 50% darbinieku. Visā Valsts policijā nav aizpildīta teju ceturtdaļa amata vietu. Ne mazāk bīstama situācija ir glābēju un robežsardzes dienestos....

Lasīt tālāk