Pedagogu trūkums rada stresu arī skolēniem un vecākiem
Līdz jaunā mācību gada sākumam ir atlikusi nedaudz vairāk kā viena nedēļa un sociālos medijus ir pārpludinājuši sludinājumi par dažādu mācību priekšmetu pedagogu vakancēm. Vietnē kurdarbs.lv ir aktuālas vairāk nekā 570 pedagogu vakances, bet visidarbi.lv pat vairāk nekā 700 vakances. Tiek meklēti gan matemātikas, gan fizikas vai ķīmijas, gan svešvalodu skolotāji un skolotāju palīgi. Lielais vakanču skaits nozīmē, ka arī daudziem skolēniem un ģimenēm visā Latvijā nav pārliecības par to, ka jauno mācību gadu varēs uzsākt bez dažām. Situācija īpaši uztrauc skolēnus, kuriem 2024./2025. mācību gadā gaidāmi eksāmeni.
Augstas prasības, reformas un slodze
Lai gan pedagogu trūkums nav tikai Latvijas problēma un līdzīga situācijas iezīmējas daudzās valstīs, tostarp, par izglītības līderi uzskatītajā Somijā, Latvijā šī problēma ir saistīta ar vairākiem faktoriem – viens no tiem ir atalgojums, kas attur jaunos speciālistus no šīs profesijas izvēles un motivē esošos skolotājus meklēt darbu citās nozarēs. Tāpat skolotāji bieži saskaras ar augstām prasībām, lielu darba slodzi un administratīvo slogu, kas var novest pie izdegšanas sindroma. Tā rezultātā daudzi skolotāji pamet profesiju. Gadu no gada tiek diskutēts arī par to, kāpēc salīdzinoši mazs skaits jauniešu izvēlas apgūt skolotāja profesiju. Šeit jāpiezīmē, ka dažādas izglītības reformas, kā arī neskaidrības saistībā ar izmaiņām mācību procesā, rada nenoteiktību un neapmierinātību skolotāju vidū, kas attiecīgi attur potenciālos skolotājus no profesijas izvēles.
Apvieno darbu vairākās skolās un pat pilsētās
Kamēr valstī kopumā problēmai ir vairāk cēloņu, nekā risinājumu, situācija tālmācībā būtiski atšķiras. Tieši mācību formāta specifika un iespēja strādāt ar skolēniem no jebkuras vietas, pasargājusi tālmācību no pedagogu trūkuma. Turklāt, ir izdevies piesaistīt pedagogus arī tādos priekšmetos ka franču valoda, spāņu valoda u.c., sniedzot skolēniem plašas otrās svešvalodas izvēles iespējas. Nav noslēpums, ka daudzas skolas šobrīd saskaras ar problēmu tieši otrās svešvalodas nodrošināšanas jomā, pedagogu trūkuma dēļ nespējot piedāvāt alternatīvas krievu valodai. Eiropas Tālmācības vidusskola ir viena no retajām skolām, kas jauno mācību gada sagaida ar pilnībā nokomplektētu skolotāju kolektīvu – daudzi no viņiem savieno darbu tālmācībā un parastajā skolā. Nav noslēpums, ka virknē mazo skolu pedagogiem nav iespējas strādāt pilnu slodzi – mazais skolēnu skaits ietekmē arī pedagogu atalgojumu, taču ne vienmēr un ne visi var pārcelties uz lielajām pilsētām. Virkne pedagogu risinājumu ir atraduši tieši apvienojot abus mācību formātus, iegūstot arī konkurētspējīgāku atalgojumu. Turklāt, izpaliek braukāšana starp vairākām skolām vai pat pilsētām, kas šobrīd daudziem pedagogiem ir ikdiena, paņemot daudz laika un enerģijas.
Bez pietiekama skolotāju skaita nav iespējama iekļaujoša izglītība
Kad skolā ir pietiekami daudz pedagogu, skolēniem tiek nodrošināta kvalitatīva izglītība, kas atbilst izglītības standartiem. Katrs priekšmets tiek mācīts padziļināti un profesionāli, sniedzot skolēniem iespēju iegūt nepieciešamās zināšanas un prasmes. Ar pietiekamu skolotāju skaitu iespējams nodrošināt individuālu pieeju katram skolēnam, ņemot vērā viņu mācīšanās tempu, spējas un vajadzības. Tas veicina labāku izglītības rezultātu sasniegšanu un mazina nevienlīdzību mācību procesā. Visbeidzot, skolēni un vecāki var justies droši un pārliecināti par mācību procesu, jo pedagogu trūkums rada nestabilitāti un stresu, kas negatīvi ietekmē mācību vidi un skolēnu emocionālo labsajūtu.
Ikvienas valsts izglītības sistēmā ir kritiski svarīgi, lai skolās būtu pietiekams skaits kvalificētu pedagogu, kas nodrošina pilnvērtīgu un sabalansētu izglītību bērniem. Pedagogu trūkums nav radies vienas nakts laikā – tā ir kompleksa problēma, kas prasa kompleksu risinājumu, un viena no risinājuma sastāvdaļām ir iespēja mācīt no jebkuras vietas, tas nozīmē, ka darba meklējumos nav jāmaina dzīvesvieta atkarībā no tā, kurā pašvaldībā ir vairāk bērnu.
Vēl par tēmu:
Melbārde: ielikti pamati sistēmiskai pieejai kvalitatīvas izglītības nodrošināšanā
Izglītības un zinātnes ministre Dace Melbārde, vērtējot 100 dienu laikā paveikto kopš apstiprināšanas amatā, uzsver, ka šajā laikā ielikti pamati sistēmiskai pieejai kvalitatīvas izglītības...
Lasīt tālāk“Grāmatvežu Forums – Vasara 2025”: tiešsaistes kompass aktuālajām nodokļu izmaiņām
Pēdējie gadi ir pierādījuši, ka normatīvā vide spēj mainīties ātrāk nekā finanšu pārskata periods. Tāpēc 12. jūnijā notiekošais “Grāmatvežu Forums – Vasara 2025” kļuvis...
Lasīt tālākIzglītības komisija: skolēni varēs atteikties no krievu valodas kā otrās svešvalodas apguves vidējā izglītībā
Skolēni, kuri apgūst vispārējās vidējās izglītības, profesionālās vidējās izglītības vai arodizglītības programmu, varēs atteikties no krievu valodas kā otrās svešvalodas apguves,...
Lasīt tālākSkolēni varēs atteikties no krievu valodas kā otrās svešvalodas apguves vidējā izglītībā, konceptuāli lemj Saeima
Skolēni, kuri apgūst vispārējo vidējo izglītību, profesionālo vidējo izglītību vai arodizglītības programmu, varēs atteikties no krievu valodas kā otrās svešvalodas apguves, paredz Saeimā...
Lasīt tālāk9.klašu centralizēto eksāmenu slieksni šogad saglabā 10% līmenī
2025. gadā 9. klašu skolēniem netiks paaugstināts minimālais nepieciešamais snieguma slieksnis centralizētajos eksāmenos no līdzšinējiem 10% uz 15%, kā sākotnēji bija plānots. No 2026....
Lasīt tālākIZM: vispirms atbalsts bērniem, tad prasības – pāreja uz augstāku centralizēto eksāmenu slieksni 9. klasēm ir atlikta līdz nākamajam gadam
2025. gadā 9. klašu skolēniem netiks paaugstināts minimālais nepieciešamais snieguma slieksnis centralizētajos eksāmenos no līdzšinējiem 10% līdz 15%, kā sākotnēji bija plānots. Izglītības...
Lasīt tālākRosina dot iespēju atteikties no krievu valodas mācīšanās arī vidējās izglītības posmā
[caption id="attachment_35833" align="alignnone" width="300"] Teacher pointing to raised hands in classroom[/caption] Pēc Nacionālās apvienības (NA) iniciatīvas iesniegti grozījumi Izglītības...
Lasīt tālākCilvēktiesību komisija aicina turpināt pilnveidot rīcības algoritmu vardarbības novēršanai skolās
Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas deputāti trešdien, 12. martā, iepazīstoties ar rīcības algoritmu vardarbības novēršanai izglītības iestādēs un plānotajām izmaiņām...
Lasīt tālākSaeima konceptuāli atbalsta tālmācības iespēju ierobežošanu pamatskolā
[caption id="attachment_33908" align="alignnone" width="300"] Hands raised in classroom[/caption] Pamatizglītībā – no 1. līdz 9.klasei – mācībām ir jānotiek klātienē, ceturtdien, 6. martā,...
Lasīt tālākSaeimas Izglītības komisija rosina ierobežot tālmācības iespējas pamatskolā
Pamatizglītībā – no 1. līdz 9.klasei – mācībām ir jānotiek klātienē, trešdien, 26.februārī, lēma Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija. Deputāti vienojās iesniegt...
Lasīt tālāk