Pēc akcīzes nodokļa paaugstināšanas alus tirgus kritums sasniedz 15%
Jaunākie alus nozares un Valsts ieņēmumu dienesta dati liecina, ka līdz ar akcīzes nodokļa pieaugumu martā par 51% un ieviestajiem PET iepakojuma ierobežojumiem, strauji samazinājies Latvijā saražotā un patērētā alus daudzums. VID dati rāda, ka Latvijas alus tirgus kritums martā sasniedzis 15% un tā ražošanas apjomi samazinājušies par 35%, salīdzinot ar attiecīgo laika periodu pērn. Nozares apkopotā informācija arī liecina, ka līdzīgas tendences saglabājušās aprīlī, kad alus tirgus samazinājās par 12%.
Atšķirībā no alus nozares, kas šobrīd piedzīvo lejupslīdi, stiprā alkohola patēriņš (+10%) un tā imports (+10,7%) turpina palielināties.
“Kritums alus tirgū bija sagaidāms, jo alus tirgus pēdējos gados Latvijā stagnē un turas virs ūdens, pateicoties pierobežas tirdzniecībai ar Igauniju, kas veido aptuveni 10% no visa Latvijas alus tirgus. Šī situācija spilgi apliecina, cik svarīga ir pārdomāta un konkurētspējīga nodokļu politika, lai kāda no tautsaimniecības nozarēm spētu veiksmīgi pastāvēt,” atzīst Latvijas Alus darītāju asociācijas vadītāja Ināra Šure.
Dati arī rāda, ka attiecīgi par 10% martā un 15% aprīlī samazinājušies alus tirdzniecības apjomi PET iepakojumā, salīdzinot ar pagājušā gada attiecīgo laika posmu. To neapšaubāmi ietekmēja lēmums no 1. marta ierobežot alus tirdzniecību šajā iepakojuma veidā, un sagaidāms, ka šis kritums turpināsies vēl pāris mēnešus.
“Gan akcīzes nodokļa likmes pieaugums, gan PET ierobežojumi veicinājuši arī to, ka akcīzes nodokļa ieņēmumi atpaliek no planotajiem par aptuveni 10%. Citiem alkoholiskajiem dzērieniem gan tas tiek iekasēts, kā plānots, kas norāda uz alus nozares sarežģīto situāciju,” saka I.Šure.
Alus nozares pārstāvji gan atzīst, ka maija mēnesis ražotājiem ir iesācies veiksmīgi, pateicoties labvēlīgajiem laika apstākļiem. Ja laika apstākļi lutinās arī turpmāk un uz Latvijas simtgades svinību pasākumiem vasarā ieradīsies daudz tūristu, tad alus nozares kritums šī gada pirmajos mēnešos gada griezumā varētu izlīdzināties.
“Alus tirdzniecībai ir izteikti sezonāls rakstus, jo, iestājoties siltākam laika periodam un palielinoties ārvalstu tūristu skaitam, alus pārdošanas apjomi būtiski pieaug. Faktiski alus ražotāji vasarā nopelna sev iztiku izdzīvošanai ziemas mēnešos, jo vasarā alus pārdošanas apjomi var būt līdz pat divām reizēm lielāki,” atklāj I.Šure.
Foto: Pixabay
Vēl par tēmu:
“Zemnieku saeima” aicina atbalstīt vietējos ražotājus un svētku galdā likt Latvijas produktus
“Latvijas lauksaimniekiem šis ir grūts gads. Netipiski vēsais un mitrais pavasaris un vasaras sākums radījis izaicinājumus virknei lauksaimniecības sektoru un lielai daļai saimniecību. Tieši...
Lasīt tālākPārtikas preču cenām jābūt caurskatāmām un ērti salīdzināmām, uzsver Tautsaimniecības komisija
Patēriņa preču cenu izsekojamībai, caurskatāmībai un monitoringam, tostarp pārtikas preču cenu salīdzināšanas rīkam nepieciešamo informāciju, no mazumtirgotāja ievāks un apstrādās...
Lasīt tālākPlauktos būs vairāk Latvijas preču
LatvijasTirgotāju asociācija (LTA) š.g. 16. jūnijā plkst. 14.00 uz tikšanos bija aicinājusi Latvijas Pārtikas uzņēmumu federāciju, Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomi, biedrību...
Lasīt tālākNākošgad tiks pārceltas divas darba dienas
2026. gadā tiks pārceltas divas darba dienas. Darba diena 2. janvārī, kas ir piektdiena un iekrīt starp svētku dienu ceturtdienu – 1. janvāri, un sestdienu – 3. janvāri, tiks pārcelta...
Lasīt tālākZemnieku Saeima: Satiksmes ministrijas reforma apdraud pakalpojumu pieejamību lauksaimniekiem
Biedrība “Zemnieku Saeima” ir neizpratnē par Satiksmes ministra Ata Švinkas piektdienas rītā raidījumā “Rīta Panorāma” pausto viedokli, ka Satiksmes ministrija ir gatava Ceļu satiksmes...
Lasīt tālākPublisko izdevumu komisija: “airBaltic” piemērs rāda, ka nepieciešamas izmaiņas kapitālsabiedrību pārvaldībā
Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisija, pamatojoties uz Valsts kontroles (VK) veikto revīziju par valsts uzraudzību Covid-19 laikā veiktajiem ieguldījumiem Latvijas nacionālajā lidsabiedrībā...
Lasīt tālākApstrādes rūpniecībā izaugsmes temps paātrinājies, aprīlī sasniedzot 5%
Apstrādes rūpniecības apjoms šā gada aprīlī pieaudzis par 5%, kas ir lielākais pieaugums gada griezumā kopš 2022. gada maija, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati. Savukārt...
Lasīt tālāk1. ceturksnī palielinās investīciju skaits un vērojams aktivitāšu pieaugums būvniecības nozarē
Kaut arī pasaulē joprojām pastāv augsta nenoteiktība, jaunākie IKP dati liecina par piesardzīgi pozitīvām tendencēm ekonomikā, uz ko norāda gan investīciju skaita palielinājums, gan aktivitāšu...
Lasīt tālākLatvijas Banka: Latvijas pārtikas cenu inflācija jārisina ar konkurences veicināšanas instrumentiem
Šodien Latvijas Bankas prezidents Mārtiņš Kazāks tikās ar ekonomikas ministru Viktoru Valaini un Konkurences padomes priekšsēdētāja p. i. Ievu Šmiti, lai iepazīstinātu ar Latvijas Bankas...
Lasīt tālākMazumtirdzniecības pieaugums aprīlī signalizē par pakāpenisku patēriņa atjaunošanos
Pēc krituma 2025. gada februārī un martā mazumtirdzniecības apgrozījumam aprīlī atkal bija vērojams mērens kāpums. Kaut arī iedzīvotāju pirktspēja ir palielinājusies, patērētāju...
Lasīt tālāk