• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
07/09/2020, Kategorija: Bizness, Uzņēmējdarbība
Autors: Nekā personīga, TV3

Elektrovilcienu ražotājs “Pasažieru vilciens” jauno pasažieru vilcienu iepirkumi pēdējo desmit gadu laikā atcelti, pārcelti un saistīti ar daudziem skandāliem. Pirms gada izdevās noslēgt līgumu ar Čehijas kompāniju “Škoda Vagonka”. Darījuma summa – 255 miljoni eiro. TV3 raidījumam “Nekā personīga” kļuvis zināms, ka nolemts arī mainīt AS “Pasažieru vilciens” nosaukumu. “Pasažieru vilcienu” turpmāk sauks “VIVI Latvija”. Jaunā dizaina izstrāde un ieviešana izmaksās līdz pat 100 000 eiro.

Pasažieru vilcienu iegāde bijusi apvīta ar skandāliem un neveiksmēm. Agrākā uzņēmuma vadība pat tika tiesāta par 1,4 miljonu iztērēšanu gatavojot, bet tā arī nenoslēdzot līgumu ar Spānijas kompāniju “CAF”. Apgabaltiesa nosprieda – valdei Mārtiņam Jirgenam, Edmundam Kancēvičam, Jānim Pētersonam un bijušajam Satiksmes ministra Aināra Šlesera valsts sekretāram Nilam Freivaldam šī nauda jāatmaksā. “Nekā personīga” zināms, ka bijusī valde lietu pārsūdzējusi galējā instancē. 7.jūlijā Augstākajā tiesā lieta pieņemta. Izskatīšanas datums vēl nav noteikts.

Pagājušā gada vasarā “Pasažieru vilciens”, Satiksmes ministrs un Čehijas “Škoda Vagonka” beidzot parakstīja līgumu par 32 vilcienu ražošanu un piegādi. 242 miljoni eiro izmaksās vilcieni. Par vēl 14 miljoniem cels remontu depo. “Nekā personīga” kļuvis zināms, ka augusta beigās bija jāsāk vilcienu ražošana. Bet tas nav noticis. Un nav apstiprināts arī jauno vilcienu tehniskais projekts, ko “Pasažieru vilciens” izstrādā kopā ar “Škodu”.

Sazvanīts Čehijas kompānijas projekta vadītājs Ivo Gurņaks vaino Covid-19 vīrusu un sola kavēšanos novērst. Bet kuras puses – Latvijas vai Čehijas dēļ joprojām nav sagatavots projekts, bez kura ražošanu sākt nevar, neviens no iesaistītajiem neatklāj.

Šā gada 20.augustā bija jāsāk ražošana, un tā nav sākta.

AS “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis komentē: “Tie ir iekšējie termiņi un tie var bīdīties uz vienu pusi uz otru pusi. Mums svarīgākais – līgumā ir noteikts piegādes termiņš. Piegādes termiņš ir palicis nemainīgs un piegādes termiņš ir 2022. gada maijs. Saprotiet, tas ir Čehijas partnera atbildība, kur, kādos iekšējos termiņos ko viņi dara. Mēs šos termiņus nekontrolējam.”

“Škoda Vagonka” pārdošanas direktors Ivo Gurņaks norāda: “Mēs šobrīd pārbaudām, kā Covid vīruss ietekmējis grafiku un vai ir ietekmējis. Un speram visus soļus, lai panāktu grafiku.”

Īsi pirms pandēmijas sākuma “Pasažieru vilciens” prezentēja plānoto vilcienu dizainu. Tie būs satiksmes dzeltenā jeb “traffic yellow”, antracīta pelēkā un tumši pelēkā krāsā.

“Nekā personīga” rīcībā ir ziņas, ka šīs nebūs vienīgās izmaiņas – nolemts mainīt arī “Pasažieru vilciena” nosaukumu. Turpmāk to sauks “VIVI Latvia”. Tas nozīmē būs jaunas darbinieku formas, vizītkartes, veidlapas, mājaslapas dizains un pārējais. Uzņēmuma vadība neatklāj, cik tieši tas viss varētu izmaksāt – vidēji no vairākiem desmitiem tūkstošu līdz 100 tūkstošiem eiro.

Uz “Nekā personīga” jautājumu, vai nosaukuma maiņa un rebrendings izmaksās līdz simt tūkstošiem, AS “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis atbildēja, ka ne vairāk. Viņš arī nekomentēja, kā uzņēmumu turpmāk sauks, norādot, ka par to negribētu pagaidām runāt.

Konkursu par jaunās “Pasažieru vilciena” identitātes izveidošanu izsludināja pagājušā gada 16.aprīlī. Tas noslēdzās 24.maijā. Līgumi ar uzvarētājiem slēgti rudenī, kad Iepirkumu uzraudzības birojs ļāva finišēt līgumu ar čehu “Škodu”. Prezentējot jauno vagonu krāsojumu, “Pasažieru vilciens” publiski paziņoja, ka to izstrādājusi “Dizaina studija TEIKA”. Bet kā rāda publiski pieejamie Valsts ieņēmumu dienesta dati, šai studijai gan konkursa, gan līguma slēgšanas brīdī bija nodokļu parāds. 2019.gada maijā tas sasniedz 10 000 eiro.

Aizvadītā gada pārskatā “Dizaina studija TEIKA” vadība norāda, ka “firmai pašlaik ir finansiālas grūtības un tā nespēj segt savus kārtējos maksājumus noteiktajos termiņos”. Iespējams, tāpēc līgumu ar “Pasažieru vilcienu” slēdza firma “PRINTPIGEONS”, kas nodibināta tieši mēnesi pirms konkursa un pieder tam pašam uzņēmējam, kurš vads nodokļu parādnieku “Dizaina studiju TEIKA”.

Vienīgais, kurš par iepirkumu var sniegt komentārus abu firmu pārstāvis Ģirts Draugs šonedēļ atrodoties Igaunijā un uz “Nekā personīga” zvaniem neatbildēja.

Uz “Nekā personīga” jautājumu, vai iepirkumam pieteicās cita firma, kas ir saistīta ar tiem pašiem cilvēkiem, kas ir “Dizaina studijā Teika””, AS “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis teica, ka viņam esot grūti pateikt, jo viņš nepēta visu uzņēmuma saistības. Uz jautājumu, vai tas ir “PRINTPIGEONS”, viņš atbildēja apstiprinoši.

Uz iebildi, ka publiski visur tika stāstīts, ka tieši “Dizaina studiju TEIKA” ir tā, kas to visu izstrādā, Grigulis neizslēdza abu saistību.

“Iespējams, ka tas ir zīmols, tāpat kā katram uzņēmumam. Grūti komentēt par viņu zīmolu, vai tas ir viņu vai nav tas viņu. Viņa mēs slēdzam ar juridisku personu. Juridiska persona uzņemas atbildību, un šī juridiskā persona, kas tieši tā, kas veido šo gan dizainu, gan šos darbus,” pauda Grigulis.

Vadības ziņojums par “Dizaina studija TEIKA” saimniecisko darbību 2019. gadā teikts, ka sabiedrība 2019. gadu noslēdza ar 28 016 eiro zaudējumiem. Neto apgrozījums 2019. gadā bija 39 914 eiro. Sabiedrības pašu kapitāla apjoms uz 2019. gada 31. decembri sastāda 44 313 eiro. Sabiedrībai pašlaik ir finansiālas grūtības un tā nespēj segt savus kārtējos maksājumus noteiktajos termiņos, taču vadība uzskata, ka problēmas ir īslaicīgas un sabiedrība spēs uzlabot savu likviditāti, naudas plūsmu un peļņas rādītājus.

“Dizaina studijas TEIKA” un “PRINTPIGIONS” pakalpojumi “Pasažieru vilcienam” izmaksās 34 100 eiro bez PVN. Bet iepirkumā viņus startēt kopā uzaicināja SIA “Mežgaile. Māliņa, Austriņš”. Firma noslāgusi līgumu par 7850 eiro. Un tieši viņi pārraudzīs jaunās “Pasažieru vilciena” identitātes ieviešanu un tās komunicēšanu. Šie ir cilvēki, kuri vada sabiedrisko attiecību aģentūru “Hill & Knowlton”. Viens no tās pārstāvjiem Jānis Austriņš sarunā bez kameras “Nekā personīga” apgalvo, ka par šo iepirkumu neko nezinot. Iespējams, vienu reizi bijis uz tikšanos ar “Pasažieru vilcienu”.

Uz jautājumu, vai uz konkursu iets kopā ar “Daizaina studiju Teiku”, “MM&A / Hill & Knowlton” partnere un projektu direktore Iveta Stepanova atbild apstiprinoši.

Linkaits jauno “Pasažieru vilciena” korporatīvo stilu nekomentē un norāda, ka pagaidām komunikācijas objekta nemaz neesot.

1,005 skatījumi




Video

Spēcīga kaimiņu kopiena – daudzdzīvokļu ēku drošības balsts lielās krīzēs

20/08/2025

Ikvienam cilvēkam ir vajadzīgas mājas – visdrošākā vieta pasaulē, kur justies labi. Diemžēl ziņu virsraksti nemitīgi atgādina, cik daudz dažādu nelaimju var piemeklēt civilo infrastruktūru:...

Lasīt tālāk
Video

Plāno apturēt sīkpaku un paku sūtījumu plūsmu uz ASV

20/08/2025

No 2025. gada 23. augusta VAS “Latvijas Pasts” uz nenoteiktu laiku ir spiests pārtraukt pieņemt sūtījumus, kas satur priekšmetus, jeb sīkpakas un pakas piegādei uz Amerikas Savienotajām...

Lasīt tālāk
Video

LM skaidro plānotās izmaiņas Darba likumā attiecībā uz darba laiku

20/08/2025

[caption id="attachment_35999" align="alignnone" width="300"] Business people in a meeting at the office[/caption] Valdība 19. augustā atbalstīja grozījumus Darba likumā, kurā tostarp ietvertas...

Lasīt tālāk
Video

Būtiski audzis atsavināto degradēto būvju skaits

19/08/2025

VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (VNĪ) 2025. gada pirmajā pusgadā atsavinājusi 26 vidi degradētas būves 14 adresēs. To vietā nākušas 11 būves sešās adresēs. Salīdzinot ar 2024....

Lasīt tālāk
Video

Likvidēs AS “Ventas osta”

19/08/2025

Otrdien, 19. augustā, Ministru kabinets (MK) apstiprināja Satiksmes ministrijas (SM) priekšlikumu izbeigt līdzdalību akciju sabiedrībā “Ventas osta”, to likvidējot. AS “Ventspils osta”...

Lasīt tālāk
Video

Valdība atbalsta grozījumus Darba likumā

19/08/2025

Neskatoties uz sociālo partneru – Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības un Latvijas Darba devēju konfederācijas – atšķirīgajiem viedokļiem vairākos jautājumos, kā arī to iespējamiem...

Lasīt tālāk
Video

Latvijas valdība pieņem lēmumu par līdzieguldījumu “airBaltic

19/08/2025

Šodien, 19. augustā, valdība izskatīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu un atbalstīja 14 miljonu eiro līdzieguldījumu nacionālajā lidsabiedrībā “airBaltic,...

Lasīt tālāk
Video

2025. gada 2. ceturksnī vērojams darba tirgus aktivitātes pieaugums

15/08/2025

Jaunākie nodarbinātības dati kopumā norāda uz pakāpenisku darba tirgus aktivitāšu atjaunošanos un sagaidāms, ka līdzīgas tendences kopumā saglabāsies arī gada otrajā pusē. Vienlaikus...

Lasīt tālāk
Video

LIAA: Tūrisma nozarē vērojamas pozitīvas tendences

15/08/2025

Tūrisms ir viena no Latvijas ekonomikas stratēģiski svarīgajām nozarēm, kas būtiski veicina pakalpojumu eksportu, nodarbinātību un reģionālo attīstību. Centrālās statistikas pārvaldes...

Lasīt tālāk
Video

Rīgas svētkos par sabiedrisko transportu un autostāvvietām nav jāmaksā; būs sabiedriskā transporta papildreisi

13/08/2025

Pilsētas iedzīvotāji un viesi 16. un 17. augustā autobusos, trolejbusos un tramvajos varēs braukt bez maksas, kā arī tiks nodrošināti vairāku transportu papildu reisi. Arī par spēkrata...

Lasīt tālāk