• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
01/09/2017, Kategorija: Auto

Latvijas lielākā uzņēmēju biedrība Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) ceturtdien, 31.augustā, rīkoja diskusiju, kas veltīta auto nozares sakārtošanai, kur tika iezīmētas galvenās problēmas gan reģistrēšanas jomā, gan arī jautājumos, kas skar jauno obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) regulējumu.

Diskusijā piedalījās pārstāvji no Finanšu ministrijas, Satiksmes ministrijas, Valsts Ieņēmumu dienesta, Ceļu satiksmes drošības direkcijas, LTRK, Auto asociācijas, kā arī Latvijas apdrošinātāju asociācijas, pasākumu moderēja LTRK valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš.

Lai mazinātu krāpšanas gadījumus darījumos ar automašīnām, no šā gada sākuma stājušies spēkā grozījumi automašīnu reģistrēšanas kārtībā, kas paredz, ka juridiskajai personai reģistrējot transportlīdzekli, Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) vienlaikus ar automašīnu reģistrāciju reģistrē transportlīdzekļa atsavināšanas aizliegumu uz 15 dienām, lai VID savlaicīgi veiktu risku analīzi. Lai arī sākotnēji šis regulējums bija domāts pievienotās vērtības nodokļu (PVN) karuseļu izskaušanai, pašreiz gan jauno, gan lietoto auto pārdevēji bieži saskaras darījumu kavējumiem, kas liedz klientam iespējami ātri saņemt iegādāto automašīnu, kā uz lieguma laiku tiek nesamērīgi aizkavēti automašīnu tirgotāju finanšu līdzekļi. Auto nozare pauda neizpratni, kāpēc liegums tiek uzlikts tādiem darījumiem, kur spēkrati tiek iegādāti līzingā, kā arī jaunu auto pircējiem, jo tādējādi cieš gan pārdevējs, gan klients, kurš nevar lietot iegādāto automašīnu. Finanšu ministrijas un VID pārstāvji norādīja, ka jau uzsākta diskusija par to, kā paātrināt un sakārtot reģistrēšanas procesu, norādot uz cilvēkresursu trūkumu un nepieciešamību meklēt jaunus risinājumus, kas sistēmu

Klātesošie ierosināja, ka, iespējamais risinājums varētu būt, ka to tirgotāju darījumi, kuri atzīti par godprātīgiem, netiktu bremzēti, lai valsts iestādes varētu vairāk laika patērēt izvērtējot aizdomīgos darījumus. Tāpat arī tika pausta ideja, ka auto varētu nodot klientam, bet reģistrācija tiktu pabeigta tikai tad, kad visas nepieciešamās pārbaudes tiktu veiktas, tādējādi netiktu mākslīgi kavēta spēkrata lietošana. J.Endziņš pauda, ka būtu ieteicams arī saprast, cik VID nepieciešams tērēt darba stundas, lai veiktu viena darījuma pārbaudi, tādējādi jau esošā likuma ietvaros meklējot veidus, kā neaizkavēt darījumu norisi un neatliekot reģistrāciju līdz pēdējai dienai.

Diskusijā par auto nozari tika runāts arī par jauno OCTA regulējumu, kas stājās spēkā šā gada sākumā un kura viens no mērķiem bija mazināt ēnu ekonomiku. Līdz šim konstatēts, ka vairāk nekā 40% gadījumu iedzīvotāji izvēlējās ceļu satiksmes negadījuma rezultātā izvēlēties par spēkrata bojājumiem saņemt skaidru naudu nevis veikt apmaksātus remontdarbus servisā. Tas radīja aizdomas, ka liela daļa līdzekļu nonāca ēnu ekonomikā jeb “kaimiņu garāžās”, nemaksājot nodokļus, tostarp atbalstot aplokšņu algas utt. Pēc tam, kad tika veikti likuma grozījumi un apdrošinātāji sāka piedāvāt izmaksāt tikai 70% no atlīdzībām skaidrā naudā, piedāvājot saņemt 30% pēc remontdarbiem, šādu darījumu skaits ievērojami samazinājies, šā gada sešos mēnešos sasniedzot vien 25-30%. Nozares eksperti norāda, ka daļēji jaunais regulējums ir sakārtojis situāciju, taču radušās problēmas tiem uzņēmumiem, kuriem ir liels autoparks un specifiski satiksmes līdzekļi, kuru remontdarbus viņi veic paši, jo pašreiz var no apdrošinātājiem saņemt tikai 70% no kopējās atlīdzības summas, kas, protams, rada zaudējumus. Finanšu ministrija apliecināja, ka pašreiz norit diskusijas, lai izskaustu likuma nepilnības, ietverot arī izņēmuma gadījumus.

Trešā diskusijas daļa tika veltīta tam, kā samazināt ēnu ekonomikas īpatsvaru attiecībā uz norakstītu automobiļu un to detaļu apriti. Gadījumos, kad pēc negadījumiem automašīnas ir bojātas un nav remontējamas, īpašnieks saņem kompensāciju par automašīnas norakstīšanu, bet regulējuma roba dēļ pēc kāda laika spēkrats tomēr var parādīties tirgū – detaļu veidā vai kā satiksmes dalībnieks. Klātesošie meklēja risinājumus, kas noteiktu, kā būtu jārīkojas CSDD, ja šāds auto tiek atkārtoti reģistrēts un var būt bīstams pārējiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Kā risinājumi tika piedāvāti paplašināt automašīnu apdrošinātāju pilnvaras, īpaši izceļot starp pārējo automašīnu klāsta šādus nedrošus un potenciāli bīstamus auto. Šī informācija parādītos CSDD transportlīdzekļu reģistrā un būtu pieejama visiem tā lietotājiem, tai skaitā ceļu policijai.

Foto: StockSnap/https://pixabay.com/en/users/StockSnap-894430/https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

996 skatījumi




Video

Numura zīmes vairs nebūs jānodod, ja transportlīdzeklis uz laiku noņemts no uzskaites

16/10/2025

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pakalpojumi iedzīvotājiem būs vēl ērtāki – valsts reģistrācijas numura zīmes vairs nebūs jānodod, ja transportlīdzeklis uz laiku noņemts...

Lasīt tālāk
Video

No 15. oktobra maksimālais atļautais braukšanas ātrums – 90 km/h

13/10/2025

No trešdienas, 15. oktobra, valsts autoceļu tīklā maksimālais braukšanas ātrums tiks pielāgots mainīgajiem un ziemas laikapstākļiem un būs līdz 90 kilometriem stundā. Izņēmums būs...

Lasīt tālāk
Video

Saeimas Budžeta komisija: uz laiku noņemot transportlīdzekli no uzskaites, numura zīmes vairs nebūs jānodod

08/10/2025

Lai pakalpojumus padarītu iedzīvotājiem ērtākus, Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija trešdien, 8. oktobrī, konceptuāli atbalstīja rosinātās izmaiņas Transportlīdzekļa ekspluatācijas...

Lasīt tālāk
Video

“Bolt Drive” ievieš iespēju zvanīt klientu atbalstam un optimizē darbības zonas

29/09/2025

2025.gada 29. septembris, Rīga – “Bolt Drive” turpina uzlabot klientu pieredzi – platformā tagad iespējams aktīva brauciena laikā un 30 minūtes pēc tā beigām sazināties ar klientu...

Lasīt tālāk
Video

Pie Bauskas šosejas ievada Rīgā top Ķekavas un Rīgas mikromobilitātes savienojums

28/08/2025

Pie Bauskas šosejas ievada Rīgā turpinās autoceļu, kā arī gājēju un velosipēdistu infrastruktūras būvdarbi, kurus organizē Rīgas pašvaldība un VSIA Latvijas Valsts ceļi (LVC). Gājēju...

Lasīt tālāk
Video

No 1.oktobra autovadītājiem ārējās sauszemes robežas šķērsošanai būs jāreģistrējas rindā elektroniski

20/06/2025

Lai uzlabotu kārtību pie Latvijas ārējās sauszemes robežas un mazinātu rindas, no 1.oktobra autovadītājiem ārējās sauszemes robežas šķērsošanai būs jāreģistrējas rindā elektroniski....

Lasīt tālāk
Video

Vīrieši lieto alkoholu pie stūres divreiz biežāk

18/06/2025

Tuvojoties Jāņiem, aktualizējas arī jautājums par to, ka braukšana pie stūres nav savienojama ar alkohola lietošanu – salīdzinot ar pērno gadu, nedaudz samazinājies to autovadītāju skaits,...

Lasīt tālāk
Video

Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku laikā būs īpašas abonementa biļetes braukšanai Rīgas sabiedriskajā transportā

22/05/2025

XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku pasākumu norises laikā – no 4. līdz 13. jūlijam – būs pieejamas īpašas abonementa biļetes braukšanai Rīgas sabiedriskajā transportā,...

Lasīt tālāk
Video

No 17. maija Rīgā būs pieejams nakts sabiedriskais transports

07/05/2025

Pēc piecu gadu pārtraukuma, no 17. maija līdz 28. septembrim, nedēļas nogalēs un svētku dienās Rīgā būs pieejams nakts sabiedriskais transports – trīs autobusu maršruti, kas no Rīgas...

Lasīt tālāk
Video

Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku laikā būs īpašas abonementa biļetes braukšanai Rīgas sabiedriskajā transportā

07/05/2025

XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku pasākumu norises laikā – no 4.jūlija un līdz 13.jūlijam – būs pieejamas īpašas abonementa biļetes braukšanai Rīgas sabiedriskajā...

Lasīt tālāk