Latvijas iedzīvotāji auto izvēlas pēc tā iegādes cenas, nevis ekspluatācijas izmaksām
Lai arī automašīnas ekspluatācijas un degvielas izdevumi pieaug, Latvijas autovadītāji nav gatavi pilnībā atteikties no sava personīgā auto, apsverot iespēju to izmantot retāk vai ekonomiski plānot braukšanas paradumus un maršrutus. Savukārt svarīgākie kritēriji, izvēloties jaunu automašīnu, ir tās cena, degvielas veids un paredzamais degvielas patēriņš, ekspluatācijas izmaksas ierindojot vien kā ceturto svarīgāko kritēriju pēc dzinēja tipa.
Automašīnas cena un paredzamais degvielas patēriņš ir divi būtiskākie kritēriji, kurus, izvēloties jaunu automašīnu, izvērtē Latvijas iedzīvotāji. Šādu viedokli pauda attiecīgi 83% un 78% respondentu. Krietni retāk par sev nozīmīgiem automašīnas parametriem autovadītāji minējuši dzinēja tipu (59%) un paredzamos automašīnas ekspluatācijas izdevumus (58%). Pēc vizuālā izskata automašīnu izvēlas vien 39% aptaujāto (43% sieviešu un 35% vīriešu).
Vaicāti par iespējamu autobraukšanas paradumu maiņu, paaugstinoties degvielas cenām, gandrīz puse jeb 47% aptaujāto autovadītāju norāda, ka personīgo auto izmantos retāk, turklāt kopumā sievietes šādam solim ir gatavas biežāk (49%) nekā vīrieši (45%). Pilnīgi atteikties no automašīnas izmantošanas neplāno arī 36% respondentu, kuri apsver izmantot ekonomiskākas braukšanas principus un rūpīgāk plānot maršrutus. Aptuveni trešdaļa (27%) aptaujāto autovadītāju biežāk pārvietosies kājām.
Pēc aptaujas datiem var secināt, ka potenciālās alternatīvas personīgā auto izmantošanai ir atkarīgas arī no pieejamās infrastruktūras un mobilitātes iespējām, jo, piemēram, pilsētnieki biežāk norāda, ka pārsēdīsies sabiedriskajā transportā (34%), savukārt lauku rajonos dzīvojošie respondenti, kur sabiedriskā transporta infrastruktūra ir mazāk attīstīta, biežāk apsvēruši rūpīgāku pārvietošanās maršrutu plānošanu (43%).
Arnis Jaudzems, Sixt vadītājs Baltijas valstīs: “Gan privātpersonas, gan uzņēmumi, izvēloties jaunu automašīnu, arvien lielāku uzmanību pievērš ne tikai automašīnas pārdošanas cenai, bet arī tās ekspluatācijas izmaksām. Lai palīdzētu pieņemt ekonomiski pamatotu lēmumu, Sixt Leasing piedāvā izmantot pasaulē atzītu metodiku TCO (total costs of ownership) jeb auto dzīves cikla izmaksu aprēķinu. Sixt Leasing veiktie aprēķini pagājušajā gadā pārdotākajiem auto liecina, ka ne vienmēr ekonomiski izdevīgākā automašīna būs ar zemāku iegādes cenu. Racionālai auto izvēlei jāņem vērā ne tikai tādi faktori kā auto pārdošanas cena, bet arī tā degvielas patēriņš, apdrošināšana, kā arī apkopju, remontdarbu izmaksas. Līdz ar degvielas cenu un ekspluatācijas izmaksu sadārdzināšanos autovadītājiem kļūst būtiski izmantot ekonomiski izdevīgus braukšanas paradumus, piemēram, rūpīgāk plānot maršrutus, izmantot koplietošanas auto, kvalitatīvu degvielu un citus mobilitātes risinājumus. Par šīm un citām tendencēm nākamnedēļ runāsim jau otrajā Baltijas auto nozares forumā.”
Vēl par tēmu:
Rīgā spēkā “puteņa biļetes”: Autovadītāji var izmantot sabiedrisko transportu bez maksas
Saskaņā ar Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra prognozēm pirmdienas pēcpusdienā galvaspilsētā iespējama stipra snigšana, kas turpināsies līdz otrdienai, tāpēc Rīgas...
Lasīt tālākNoteiks maksimālo tarifu braucienam ar taksometru no lidostas
Lai novērstu pasažieru apkrāpšanu gadījumos, kad negodprātīgi taksometru pakalpojumu sniedzēji pieprasa nesamērīgi augstu maksu, noteiks maksimālo tarifu braucienam ar taksometru no lidostas...
Lasīt tālākValsts kontrole: Intelektiskās transporta sistēmas valstī neievieš plānveidīgi un koordinēti
Intelektiskās transporta sistēmas (ITS) ir sistēmas, kurās informācijas un komunikācijas tehnoloģijas izmanto autotransporta jomā satiksmes un mobilitātes pārvaldībai, un tās ir kritiski...
Lasīt tālākNoteiktajā termiņā pārreģistrēti tikai 46 iepriekš Krievijā reģistrēti transportlīdzekļi
Jau šomēnes no Latvijas ielām būtu jāpazūd automobiļiem ar Krievijas numura zīmēm. Eiropas regula paredz, ka sankcijām pakļauti arī privātie transportlīdzekļi, kas reģistrēti agresorvalstī....
Lasīt tālākPlāno palielināt sodus par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem
Plāno palielināt sodus par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem. To paredz Saeimā ceturtdien, 1.februārī, otrajā lasījumā atbalstītie grozījumi Ceļu satiksmes likumā. Satiksmes...
Lasīt tālākPlāno palielināt sodus par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem
Saeimas Juridiskā komisija otrajā lasījumā atbalstījusi grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kas paredz palielināt sodus par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem. Satiksmes...
Lasīt tālākKP: Saskaņota OCTA prēmiju sadārdzināšana nav pieļaujama
Reaģējot uz publiski izskanējušo informāciju par iespējamu sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) prēmiju sadārdzināšanos...
Lasīt tālākKP soda LTAB: Jaunu dalībnieku ienākšana tirgū kavēta vismaz 10 gadus
Konkurences padome (KP) pērnā gada 21. decembrī lēma sodīt Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju (LTAB) ar naudas sodu 336 086 eiro apmērā par konkurenci kropļojošām biedrības...
Lasīt tālākJuridiskā komisija neatbalsta vadītāja tiesību atņemšanu par atļautā ātruma pārsniegšanu no 31 līdz 40 km stundā
Saeimas Juridiskā komisija trešdien, 13.decembrī, pirms otrā lasījuma Saeimā skatot grozījumus Ceļu satiksmes likumā, noraidīja priekšlikumus, kas par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu...
Lasīt tālāk“Balcia”: Gaidāmā Konkurences padomes lēmuma dēļ nākamgad visdrīzāk pieaugs OCTA polišu cenas
Drīzumā gaidāms Konkurences padomes lēmums, kas ietekmēs ikvienu auto īpašnieku Latvijā. Konkurences tirgus uzraugi ir atzinuši, ka OCTA tirgū 10 gadus nebija ļauts ienākt jaunam apdrošinātājam...
Lasīt tālāk