KP soda trīs sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējus par dalību kartelī
5. janvārī Konkurences padome (KP) pieņēma lēmumu, ar kuru konstatēja AS “Liepājas autobusu parks”, SIA “Latvijas Sabiedriskais Autobuss” un AS “Nordeka” aizliegtu vienošanos VSIA “Autotransporta direkcija” organizētajos iepirkumos par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutos uz desmit gadiem. Par īstenoto konkurences tiesību pārkāpumu uzņēmumiem piemērots naudas sods kopumā 1 974 923,81 eiro apmērā.
VIENOJĀS PAR REĢIONĀLO AUTOBUSU MARŠRUTU TIRGUS SADALI
VSIA “Autotransporta direkcija” 2019. gada jūlijā izsludināja iepirkumu par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu reģionālas nozīmes maršrutos ar autobusiem līdz 2030. gadam. Iepirkums tika izsludināts par sabiedriskā transporta pakalpojuma sniegšanu maršrutu tīkla daļās (lotēs), kur jāapkalpo 65 milj. kilometru gadā. Iepirkumā kopējais maršrutu tīkls tika sadalīts 16 daļās jeb lotēs ar apjomu no 2,5 līdz 6 milj. kilometru gadā katrā lotē. Vienlaikus iepirkuma nolikums noteica tirgus dalībnieku pakalpojuma apjoma ierobežojumus, ko viens pretendents maksimāli var iegūt konkursā, t.i. ne vairāk kā 15 milj. kilometru gadā.
KP izpētē secināja, ka AS “Liepājas autobusu parks”, SIA “Latvijas Sabiedriskais Autobuss” un AS “Nordeka”, lai katrs iepirkumā spētu iegūt pakalpojuma sniegšanas tiesības maršrutos maksimāli pietuvināti noteiktajai robežai – 15 milj. kilometru gadā –, savstarpēji apmainījās ar komerciāli sensitīvu informāciju ne tikai par lotu (to daļu) sadali, bet arī par dalības nosacījumiem iepirkumos, vienojoties, piemēram, par piedalīšanos vai nepiedalīšanos konkrētā lotē, kā arī par piedalīšanās formu iepirkumā – individuāli vai veidojot apvienības, tādējādi savstarpēji sadalot vienas lotes kilometrus lietas dalībnieku starpā.
KP uzsver, ka neatkarīgi uzņēmumi var apvienoties personu apvienībā un piedalīties iepirkumos ar kopīgu piedāvājumu tikai gadījumos, kad tie nav spējīgi izpildīt iepirkumu prasības individuāli un kad tie neizpauž komerciāli sensitīvu informāciju viens otram, kas nav saistīta ar kopēju dalību konkrētā iepirkumā.
IECIETĪBAS PROGRAMMAS IETVAROS ZIŅO PAR VIENOŠANOS
KP sākotnējo informāciju par iespējamo karteli saņēma no tirgus dalībnieka pieteikuma Iecietības programmas ietvaros, kas atklāja, ka pirms piedāvājumu iesniegšanas iepirkumā 2019. gada 26. augustā AS “Nordeka” telpās, Rīgā, notika AS “Liepājas autobusu parks”, SIA “Latvijas Sabiedriskais Autobuss”, AS “Nordeka” un pieteikuma iesniedzēja tikšanās. To apstiprina arī lietas dalībnieku mobilo telefonu numuru noslodzes dati, kas norāda, ka minēto uzņēmumu pārstāvji norādītajā datumā un laikā atradās AS “Nordeka” telpās vai tās tuvākajā apkārtnē.
Tikšanās laikā tika piedāvāts katram klātesošajam tirgus dalībniekam izlemt, kādā lotē tas gribētu piedalīties. Par sākotnējo pamatkritēriju tirgus sadalei tika piedāvāts izmantot katra tirgus dalībnieka jau noslēgtos līgumus, t.i. maršrutus, ko katrs tirgus dalībnieks jau apkalpo, kā arī bāzes atrašanās vietas.
Tikšanās laikā tika uzrādīta arī iepriekš sagatavota tabula ar visām16 lotēm, ko papildināja rokrakstā veiktas piezīmes par iespējamo lotu sadali.
Tabulas, kurās norādītas visas 16 lotes un ietvertas piezīmes ar plānoto uzvarētāju un dalības formu – individuāli vai apvienībā –, lietas dalībnieki regulāri aktualizēja un savstarpēji sūtīja cits citam. Tas palīdzēja uzskatāmā veidā vienā dokumentā pārraudzīt visas 16 lotes un veikt lotu sadales rezultātu fiksāciju laika gaitā, nodrošinot karteļa vienošanās nepārtrauktību un sekošanu līdzi tās izpildei.
REGULĀRAS TIKŠANĀS UN KOMUNIKĀCIJA DAŽĀDOS SAZIŅAS KANĀLOS
VSIA “Autotransporta direkcija” sākotnējais 2019. gada iepirkums par atsevišķām lotēm vairākkārtīgi tika pārtraukts un izsludināts no jauna. KP izpētē secināja, ka lietas dalībnieki apmainījās ar komerciāli sensitīvu informāciju arī pēc sākotnējā iepirkuma izsludināšanas, lai nodrošinātu, ka arī secīgi sludinātajos iepirkumos katrs lietas dalībnieks varētu apkalpot maršrutus maksimāli pietuvināti 15 milj. kilometru robežai.
KP, izvērtējot lietas pierādījumus, secina, ka pārkāpuma periodā tika plānotas teju 20 tikšanās, kurās dažādās kombinācijās tikušies visi trīs lietas dalībnieki. Turklāt, lai īstenotu vienošanos un nodrošinātu tās nepārtrauktību, vienošanās starp lietas dalībniekiem tika sistemātiski aktualizēta un attīstīta, izmantojot dažādus saziņas kanālus, tostarp, zvanus, īssziņas, mobilo telefonu saziņas lietotnes (WhatsApp, Telegram), Google drive, u.c.
PIEMĒROTIE SODI
AS “Liepājas autobusu parks”, SIA “Latvijas Sabiedriskais Autobuss” un AS “Nordeka”, savstarpēji apmainoties ar komerciāli sensitīvu informāciju par lotu (to daļu) un lotēs plāņoto kilometru apjomu sadali, vienojoties par dalības nosacījumiem, t.sk. dalības formu iepirkumos, ir pārkāpuši Konkurences likuma 11. panta pirmajā daļā un Līguma par Eiropas Savienības darbību 101. panta 1. punktā noteikto vienošanās aizliegumu.
Pārkāpumā iesaistītajiem uzņēmumiem KP piemēroja naudas sodus 1,97 milj. eiro apmērā, kas tika aprēķināti procentos no uzņēmumu iepriekšējā finanšu gada neto apgrozījuma. Vienlaikus tika pieņemts lēmums AS “Nordeka” kopējo naudas soda apmēru palielināt par 15 %, jo AS “Nordeka” jau reiz bija nonākusi KP redzeslokā par Konkurences likuma pārkāpumu.
Vēl par tēmu:
Lembergs par ostu pārvaldības modelis: Tas ir padomju laika modelis, kas sevi jau pierādījis kā neefektīvu
To, kas zaudēts pēdējo trīs gadu laikā Ventspils brīvostā, to vairs nevar atjaunot, intervijā “Ventas Balss” sacīja partijas “Latvijai un Ventspilij” valdes priekšsēdētājs...
Lasīt tālākTOP 5 iemesli, kāpēc pieņemt lēmumu par sava nekustamā īpašuma pārdošanu
Šobrīd liela daļa iedzīvotāju steidz pārdot savus īpašumus. Lai arī patlaban tas lielākoties saistīts ar prognozēm par nekustamā īpašuma cenu kritumu, aktuāli joprojām ir arī citi...
Lasīt tālākLTRK prezidents par Ukrainas atjaunošanu: Lielā mērā šis ir iespēju laiks mūsu uzņēmējiem
Ukrainas ekonomikas atjaunošana būs iespēja arī Latvijas uzņēmējiem, kuri jau tagad var palīdzēt ukraiņiem ielauzties Eiropas tirgū, šorīt intervijā LTV raidījumā "Rīta Panorāma"...
Lasīt tālākZZS pieprasa ministram skaidrot valdības attieksmi pret atbalstu krīzē nonākušajai piensaimniecības nozarei
Zaļo un Zemnieku savienības (ZZS) Saeimas deputāti pieprasījumā zemkopības ministram Didzim Šmitam aicina skaidrot, kāda būs valdības rīcība un attieksme, atbalstot krīzē nonākušo piensaimniecības...
Lasīt tālākLembergs: “Ventas osta”, nedarot neko, iztērē aptuveni pusmiljonu eiro gadā
Valdības izveidotā “Ventas osta” neko nedara – tikai tērē naudu, intervijā “Ventas Balss” sacīja partijas “Latvijai un Ventspilij” valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs. “2019....
Lasīt tālākBezdarba līmenis Latvijā – 5,8 %
2023. gada aprīlī faktiskā bezdarba līmenis Latvijā bija 5,8 %, un salīdzinājumā ar martu tas ir samazinājies par 0,3 procentpunktiem, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) darbaspēka...
Lasīt tālāk#HRconference eksperti apskata personāla tendences: Darbaspēkam joprojām nozīmīgākā loma
Ceturtdien, 18. maijā, tiešsaistē norisinājās #HRconference, kurā eksperti diskutēja par personāla vadības tendencēm un par jaunām pieejām komandas veidošanā, personāla vadības speciālistu...
Lasīt tālākLOSP aicina valdību nekavējoties izsludināt ārkārtas stāvokli piensaimniecības nozarē
Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome (LOSP) aicina valdību nekavējoties izsludināt ārkārtas stāvokli Latvijas piensaimniecības nozarē. Norādāms, ka jau kopš šā gada februāra...
Lasīt tālākIekļaujošu darba vidi visvairāk traucē veidot darba tirgū valdošā diskriminācija
Saglabājoties darbaspēka deficītam, aizvien svarīgāk ir kļuvis veidot iekļaujošu darba vidi. Vienlaikus šo uzdevumu joprojām apgrūtina aizspriedumi un stereotipi, kas veicina diskrimināciju...
Lasīt tālāk#HRconference jau šonedēļ – par pārmaiņām un izaicinājumiem personāla vadības jomā
Jau šonedēļ, 18. maijā, tiešsaistē norisināsies #HRconference, kur vienuviet pulcēsies personāla vadības speciālisti, lai diskutētu par aktualitātēm personāla vadībā, darba tirgū...
Lasīt tālāk