KP: Skolas formas tērpu piegādātāju visbiežāk izvēlas nepārdomāti
Konkurences padome (KP) aicina skolas, kurās ir obligāta prasība skolēniem valkāt formas tērpus, apģērba piegādātāju izvēlēties atbildīgi un izvērtēt vairāku uzņēmumu piedāvājumus. Savukārt, ja izvēlētie piegādātāji nenodrošina kvalitatīvu pakalpojumu vai līguma noteikumu izpildi, ir jāmeklē citi uzņēmumi, tā veicinot konkurenci arī formas tērpu šuvēju vidū.
Latvijā pašlaik nav vienota regulējuma, kas paredzētu prasību par skolēnu formas tērpu ieviešanu skolās. Savukārt skolās, kuras ir lēmušas par vienotu skolēnu apģērbu, netiek rīkotas iepirkumu procedūras, jo valsts vai pašvaldība nenodrošina līdzfinansējumu un vecāki par skolēnu apģērbu maksā paši.
KP pēc skolēnu formas tērpu monitoringa noslēgšanas konstatē, ka skolas skolēnu apģērba piegādātāju izvēlas, neveicot tirgus izpēti un dažādu uzņēmumu piedāvājumu salīdzinājumu. Proti, visbiežāk galvenais informācijas avots ir pirmā internetā atrastā informācija. Tomēr KP monitoringa laikā novēroja, ka tā ne vienmēr ir precīza un pilnīga gan attiecībā uz cenām, gan preču kvalitāti. Tādējādi ir pamats uzskatīt, ka skolas, iespējams, nesaņem labāko iespējamo cenu un kvalitāti, kādu tirgus var piedāvāt.
Lai to novērstu un nodrošinātu finansiāli izdevīgākā piedāvājuma izvēli, KP rosina skolām regulāri rīkot konkursu par formas tērpu piegādi un par to paziņot publiski, tādējādi sasniedzot pēc iespējas lielāku potenciālo piegādātāju skaitu. Tāpat skolām sadarbībā ar skolēnu vecākiem ieteicams veidot formas tērpu iegādes konkursa komisiju, kas izvērtē pakalpojuma cenas, kvalitāti un atbilstoši komisijas izvirzītajiem kritērijiem izvēlas labāko piedāvājumu. Vienlaikus KP aicina skolas nodrošināt, ka informācija par apģērba specifikāciju ir pastāvīgi pieejama un vecākiem netiek liegta iespēja formas tērpu, piemēram, šūt pašiem.
Tāpat kā īpaši svarīgu konkurences attīstībai KP norāda uz nepieciešamību skolām būt elastīgām, ja tās saskaras ar neatbilstošu piegādātāju rīcību. Šādos gadījumos KP aicina skolas izvērtēt citu uzņēmumu piedāvājumus un izvēlēties jaunu sadarbības partneri. Ja skolas savā izvēlē ir pasīvas, piegādātājs var lemt par skolas formu cenu palielināšanu un kvalitātes pazemināšanu.
Skolēnu formas tērpu monitoringu KP uzsāka pēc publiski izskanējušās informācijas par iespējamu tirgus sadali skolas formu piegādātāju vidū. Pēc papildu informācijas iegūšanas un apstākļu izvērtēšanas KP nesaskatīja iespējamus konkurences kropļošanas riskus. Tikmēr izskanējušos izteikumus iestāde skaidro ar iespējamu skolu neelastību un nevēlēšanos mainīt izvēlēto piegādātāju. Savukārt piegādātāji apzinās skolu pasivitāti un tāpēc nav ieinteresēti mēģināt piedāvāt savus pakalpojumus skolai, kurai jau ir izvēlēts sadarbības partneris, līdz ar to arī konkurence piegādātāju vidū ir nepietiekama un netiek veicināta.
Vēl par tēmu:
Pilnībā “atslēgties” no darbiem vai daļēji būt pieejamam – par ko liecina mūsu atvaļinājuma paradumi?
[caption id="attachment_35407" align="alignnone" width="300"] Beautiful business woman looking at papers she holding in her arms while working on computer at her office[/caption] Vasara ir atvaļinājumu...
Lasīt tālākMazumtirdzniecībā maijā aug pieprasījums pēc IT iekārtām un elektroprecēm
2025. gada maijā, salīdzinot ar 2024. gada maiju, mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 2,0 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri koriģētie dati...
Lasīt tālākLux Express izskata iespēju vērsties tiesā pret valsti
Baltijas reģionā lielākais autobusu pārvadājumu uzņēmums Lux Express izskata iespēju vērsties tiesā pret valsti, jo pretēji Satiksmes ministrijas (SM) vēlmei atrisināt ieilgušo problēmu...
Lasīt tālākLDDK: sabiedrība neizjūt valdības centienus mazināt birokrātiju
83% iedzīvotāju bieži novēro birokrātijas negatīvās izpausmes un uzskata, ka pēdējā gada laikā situācija ar birokrātiju valsts un pašvaldību iestādēs nav mainījusies (53%) vai ir...
Lasīt tālākVienkāršoti noteikumi inovāciju un izaugsmes atbalstam uzņēmumiem
[caption id="attachment_35992" align="alignnone" width="300"] Business men shaking hands after an agreement during a meeting[/caption] Ministru kabinets šodien apstiprināja Ekonomikas ministrijas...
Lasīt tālākIzstrādās noteikumus pārtikas preču cenu salīdzināšanas rīkam
Patēriņa preču cenu izsekojamībai, caurskatāmībai un monitoringam, tostarp pārtikas preču cenu salīdzināšanas rīkam nepieciešamo informāciju, no mazumtirgotāja ievāks un apstrādās...
Lasīt tālākAptauja: latvieši, lietuvieši un igauņi šovasar dos priekšroku vietējam tūrismam
Baltijas iedzīvotāji šovasar visvairāk plāno apceļot paši savu valsti, kā arī apmeklēt tuvējās kaimiņvalstis, liecina “Booking Group Corporation” piederošā automašīnu nomas brokera...
Lasīt tālāk“Zemnieku saeima” aicina atbalstīt vietējos ražotājus un svētku galdā likt Latvijas produktus
“Latvijas lauksaimniekiem šis ir grūts gads. Netipiski vēsais un mitrais pavasaris un vasaras sākums radījis izaicinājumus virknei lauksaimniecības sektoru un lielai daļai saimniecību. Tieši...
Lasīt tālākPārtikas preču cenām jābūt caurskatāmām un ērti salīdzināmām, uzsver Tautsaimniecības komisija
Patēriņa preču cenu izsekojamībai, caurskatāmībai un monitoringam, tostarp pārtikas preču cenu salīdzināšanas rīkam nepieciešamo informāciju, no mazumtirgotāja ievāks un apstrādās...
Lasīt tālākPlauktos būs vairāk Latvijas preču
LatvijasTirgotāju asociācija (LTA) š.g. 16. jūnijā plkst. 14.00 uz tikšanos bija aicinājusi Latvijas Pārtikas uzņēmumu federāciju, Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomi, biedrību...
Lasīt tālāk