Izstāžu zālē “Arsenāls” būs skatāma izstāde „Akvarelis Latvijā. 19.–21. gadsimts”
No 25. septembra līdz 20. decembrim Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zālē Arsenāls norisināsies izstāde „Akvarelis Latvijā. 19.–21. gadsimts”.
„Nejaušība ir viena no akvareļtehnikas iezīmēm. Bet cita lieta ir nejaušības organizēt.Nejaušības organizēt dzīvē ir tas pats, kas uzgleznot labu akvareli.” Kurts Fridrihsons
Pirmo reizi Latvijas Nacionālā mākslas muzeja vēsturē skatāma tik vērienīga akvareļu izstāde, kas aptver trīs gadsimtus. Tā iezīmē Latvijas akvareļtehnikas daudzveidīgo lietojumu vēsturiskā, mitoloģiskā un sadzīves žanra, portreta, akta, ainavas un klusās dabas kompozīcijās, kā arī grāmatu ilustrācijās un teātra kostīmu skicēs.
19. gadsimtā akvareļa tehniku plaši izmantoja baltvācu mākslinieki: Johans Kristofs Broce, Johans Lēbrehts Eginks, Augusts Pecolds, Karls Grass, Kārlis Ludvigs Zēbode, Jūliuss Dērings un citi. Vairāk vai mazāk, iekļaujoties kopējā Eiropas mākslas evolūcijas procesā, viņi gleznoja ainavas, laikabiedru portretus, kara un sadzīves skatus, klusās dabas, fiksēja savam laikam ievērojamos arhitektūras un mākslas objektus. Latviešu profesionālās mākslas pirmos izcilos panākumus Eiropas mēroga akvareļglezniecībā apliecināja Kārlis Hūns.
Īpaši nozīmīgi ir akvareļi, kas ataino latviešu nacionālās skolas veidošanās un attīstības procesu 19. gadsimta beigās. 1891. gadā Pēterburgā dibinātā latviešu mākslinieku pulciņa „Rūķis” biedri (Ādams Alksnis, Janis Rozentāls, Johans Valters, Vilhelms Purvītis) 1896. gadā, darinot albumu „Ainas no latviešu tautas dzīves”, sāka mērķtiecīgi apgūt akvareļglezniecības tehniku. Unikālais eksponāts (latviešu biedrību pasūtījums dāvanai Krievijas caram Nikolajam II) izstādē visā pilnībā būs aplūkojams pirmo reizi.
19. un 20. gadsimta mijā ar akvareļa krāsām tapušajos gleznojumos pieauga dekoratīvo efektu nozīme, kuru sasniegšanai izmantoti gaismā mirdzošai vitrāžai līdzīgi dzidri, caurspīdīgi krāsu klājumi, kas izpildījumā apvienoti ar izsmalcināti lineārām stilizācijām jūgendstila garā (Jūlijs Jaunkalniņš, Rūdolfs Pērle).
Pieaugot tēlojuma abstrahēšanās un nosacītības līmenim, Pirmā pasaules kara laikā latviešu modernisti ar laikmeta dramatiskajām tēmām – bēgļu gaitām un strēlnieku dzīvi – kompozīciju risinājumos rod sintezējošu vienkāršību. Ar akvareli gleznotā līnija iegūst ekspresīvāku raksturu, pakļaujoties skaidru laukumu un formu veidošanas uzdevumiem, savukārt krāszieds, salīdzinot ar gadsimta mijas pasteļtoņiem, kļūst tonāli tumšāks un askētiskāks, bet tā klājums blīvāks (Jāzeps Grosvalds, Jēkabs Kazaks, Niklāvs Strunke, Ansis Cīrulis).
20. gadsimta 20. un 30. gadu akvareļu gleznojumos pārstāvētas dažādas stilistiskās tendences: gan kubisms ar ģeometriski „skaldītiem” laukumiem (Aleksandra Beļcova), gan Art Déco ar līniju plastisku atraisītību un vijīgumu, pretstatītu ornamentalizētām plaknēm ar dekoratīvu stilizāciju (Niklāvs Strunke), gan ekspresīvāki radošie meklējumi modernisma formālajos eksperimentos (Jānis Tīdemanis, Kārlis Padegs). Jaunreālisms no abstrakcijas atgriezās pie reālistiskāka tēlojuma variācijām (Aleksandra Beļcova, Hilda Vīka) līdz pat tradicionālismam (Francis Bange).
Padomju okupācijas pirmajā desmitgadē akvarelis turpināja pastāvēt galvenokārt pirmskara tradīciju ietvaros (Jānis Liepiņš, Uga Skulme, Bruno Jaunzems, Arnolds Dimiņš, Alfejs Bromults). 20. gadsimta 50. gadu otrajā pusē sākās nozīmīgs pavērsiens latviešu akvareļglezniecības vēsturē. Akvarelis triumfēja Latvijā un toreizējā plašajā Padomju Savienībā, tas tika atzīts un godāts citur pasaulē. Tā laika spožākie akvareļgleznotāji – Kurts Fridrihsons, Kārlis Sūniņš, Egons Cēsnieks, Nikolajs Petraškevičs, Eduards Jurķelis, Laimdonis Grasmanis, Jānis Brekte. Raksturojot šo periodu, Henrihs Vorkals teicis: „Akvareļglezniecība bija svaigs gaiss glezniecībā, tā atmodināja glezniecību.”
1960. gados aizvien problemātiskāk kļuva noturēt iekarotās pozīcijas – būt ne tikai izslavētiem un populāriem, bet arī labākajiem. Romis Bēms, Antons Megnis, Laimonis Kupcis, Alise Zvirbule, Jēkabs Spriņģis, Harijs Blunavs, Indulis Zariņš, Džemma Skulme, Raimonds Ginters, Oļģerts Jaunarājs, Alfrēds Kalniņš, Monika Ose pierādīja, ka akvarelis var būt gan acij tīkams objekts, gan augstvērtīgs mākslas darbs ar idejisku un garīgu slodzi. Būtiski daudzveidojās tā tehnisko paņēmienu diapazons un tēmu interpretācija.
20. gadsimta 60. gadu beigās un 70. gados akvarelistu radošajā kolektīvā pakāpeniski iekļāvās jaunie autori – Juris Zvirbulis, Jānis Anmanis, Romualds Geikins, Malda Muižule, Ieva Spalviņa, Jānis Spalviņš, Irina Vorkale, Inese Siliņa, Henrihs Vorkals un vēl daudzi citi mākslinieki, kas šajā tehnikā gribēja un prata izteikties. Turpmākajos gadu desmitos akvarelis kļuva tehniski un idejiski komplicētāks, emocionāli atraisītāks un niansētāks. Mūsdienās interese par „tīro” akvareli Kristapa Ģelža, Ievas Jurjānes, Kristiana Brektes un Helēnas Heinrihsones daiļradē liecina, ka akvareļglezniecības iespējas latviešu mākslā vēl nebūt nav izsmeltas.
Izstādi papildina katalogs (sastādītāja: Elita Ansone) un plaša pasākumu programma, kas ietver tikšanās un sarunas ar nozares speciālistiem, māksliniekiem, ekskursijas, radošās nodarbības u.c.
Vēl par tēmu:
Aija Andrejeva ar koncertsēriju “Tagadne” svinēs 20 gadus uz skatuves
Dziedātāja Aija Andrejeva aicina savus klausītājus uz īpašu koncertsēriju “Tagadne”, ar kuru viņa atzīmē 20 gadu jubileju uz skatuves. Šie koncerti būs muzikāls ceļojums cauri laikiem...
Lasīt tālākSpilgti stāsti un starptautiskas sadarbības – septembra sākumā notiks jau 29. Dokumentālo filmu forums
No 31. augusta līdz 7. septembrim notiks jau 29. Nacionālā Kino centra rīkotais Dokumentālo filmu forums (Baltic Sea Docs) – dažādu valstu dokumentālisti forumā pulcēsies, lai meklētu...
Lasīt tālākSeptiņi iemesli apmeklēt festivālu “Rīgas Ritmi 2025”
Jau 2. jūlijā startēs starptautiskais improvizācijas, džeza un globālās mūzikas festivāls “Rīgas Ritmi”. Piedāvājam septiņus galvenos iemeslus, kādēļ to apmeklēt. 1. Festivāls...
Lasīt tālākAr Baltijas vakaru Rīgā šodien sākas starptautiskais folkloras festivāls “Baltica”
Ceturtdien, 26. jūnijā, Rīgā sākas starptautiskais folkloras festivāls “Baltica”, kas līdz 29. jūnijam turpināsies arī Siguldas novadā un Daugavpilī, kopā pulcējot vairāk nekā 3000...
Lasīt tālākDziedošo aktieru festivāls “Viena vieta uz brieža vēl brīva” – īsti teātra dziesmu svētki Dzintaru koncertzālē
18.augustā plkst.19 Dzintaru koncertzālē norisināsies unikāls muzikāls pasākums – dziedošo aktieru festivāls “Viena vieta uz brieža vēl brīva”, piedāvājot skatītājiem iespēju...
Lasīt tālākSaulgrieži Āgenskalna tirgū – Jāņu tirgus, etno skaņas, danči un radošās darbnīcas
Kur ielīgot un reizē sagatavoties Jāņiem Daugavas kreisajā krastā? No 20. līdz 23. jūnijam jāņotāji gaidīti Āgenskalna tirgū. Kā jau tirgū šeit būs atrodams visbagātīgākais klāsts...
Lasīt tālākRīgā sākušies ielīgošanas pasākumi
Ar radošām darbnīcām, koncertiem un dažādām aktivitātēm jau sākot no 15.jūnija Rīga aicina galvaspilsētas iedzīvotājus un viesus uz dažādiem ielīgošanas pasākumiem, ko sarūpējusi...
Lasīt tālākLĪGO. ZIEDĒŠANA – Tautas deju svētki, kuros pulsē 80 gadi mīlestības pret deju
Šī gada 21. jūnijā, vasaras saulgriežos, Latvijas Etnogrāfiskajā brīvdabas muzejā notiks vērienīgi svētki – tautas deju ansambļa “Līgo” 80 gadu jubilejas Diždiena “LĪGO. ZIEDĒŠANA”....
Lasīt tālākStarptautiskajam jaunā teātra festivālam “Homo Novus” – 30! Izziņo pirmos jubilejas programmas notikumus
Šogad starptautiskais jaunā teātra festivāls “Homo Novus” norisināsies no 3. līdz 13. septembrim, un savā 30. jubilejas gadā iepriecinās skatītājus ne tikai Rīgā un Valmierā, bet...
Lasīt tālākStarptautiskais baleta festivāls “Baleta zvaigznes Jūrmalā” svinēs 25. gadskārtu ar pasaules līmeņa dejotājiem
Šovasar jau divdesmit piekto reizi Starptautiskais baleta festivāls “Baleta zvaigznes Jūrmalā” iepazīstinās Latvijas skatītājus ar pasaules un pašmāju baleta izcilākajām zvaigznēm,...
Lasīt tālāk