• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
19/01/2024, Kategorija: Izglītība, Svarīgākais

Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādātais jaunais pedagogu darba samaksas finansēšanas modelis “Programma skolā” paredz, ka pedagogi saņems taisnīgu un līdzvērtīgu atalgojumu, neatkarīgi no skolas atrašanās vietas vai skolēnu skaita. Jaunais modelis paredz arī būtisku finansējuma pieaugumu atbalsta personālam, kā arī tiek paredzēts finansējums tādiem atbalsta pasākumiem, kas līdz šim nav finansēti no valsts budžeta, piemēram, nodrošinot valsts finansējumu sociālajam pedagogiem un karjeras konsultantiem.

Jaunais finansēšanas modelis ir izstrādāts augstvērtīgas izglītības nodrošināšanai paredzēto komplekso risinājumu ietvaros. Augstvērtīgas izglītības nodrošināšanai paredzēti kompleksi risinājumi, kas ietver ne tikai būtisku pedagogu atalgojuma palielināšanu, tostarp ir jāievieš arī jauns finansēšanas modelis pilnvērtīgai izglītības programmas īstenošanai, kurš balstīts labas skolas un optimālas klases kritērijos, nosakot, ka finansējums tiek aprēķināts konkrētai izglītības iestādei, ņemot vērā tajā nodrošinātās izglītības programmas apmēru. Modelis saistīts ar optimālas klases lielumu un paredz līdzvērtīgu finansējumu līdzīgām skolām visā valsts teritorijā. Jaunais finansēšanas modelis iet roku rokā ar skolu ekosistēmas sakārtošanu un investīcijām skolu infrastruktūrā, kā arī īpašo programmu Austrumu pierobežai.

“Jaunā pedagogu darba samaksas modeļa “Programma skolā” mērķis ir nodrošināt, ka katra vispārējās pamata un vidējās izglītības iestāde saņem finansējumu pedagogu atalgojumam atbilstoši faktiskajām izglītības programmas izmaksām. Jaunais modelis nodrošinās gan pilnu izglītības programmas finansējumu, gan konkurētspējīgu pedagogu atalgojumu, sabalansētas slodzes un labus darba apstākļus, veicinot arī skolas autonomiju un augstāku izglītības kvalitāti,” uzsver izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša.

Esošais pedagogu darba samaksas – finansēšanas modelis “nauda seko skolēnam” rada nevienlīdzīgas iespējas izglītības iestādēs nodrošināt kvalitatīvu izglītību, līdzvērtīgu un konkurētspējīgu atalgojumu pedagogiem. Pašlaik naudas apmērs, kas nonāk līdz izglītības iestādei, ir atkarīgs no izglītojamo skaita un pašvaldības lēmuma par valsts budžeta mērķdotācijas pārdali starp skolām. Finansējuma apmēru ietekmē arī izglītības iestāžu piepildījums un izglītības ekosistēma pašvaldībā.

Izglītības un zinātnes ministrijas Izglītības departamenta direktore Edīte Kanaviņa uzsver, ka jaunā finansēšanas modeļa pamatprincipi paredz, ka skola nodrošina izglītības procesu atbilstoši skolēnu labākajām nākotnes interesēm, nevis pielāgojot izglītības iestādes iespējām. “Finansējums tiks aprēķināts katrai izglītības iestādei, ņemot vērā tās īstenoto programmu apmēru – klašu komplektu un izglītojamo skaitu, atbalsta un administrācijas personālu. Tāpat modelis paredz konkurētspējīga atalgojuma noteikšanu pedagogiem, tajā skaitā skolas atbalsta personāla un efektīva administratīvā sastāva nodrošināšanai,” uzsver E.Kanaviņa.

Valsts budžeta finansējums pedagogu atalgojumam pilnā apmērā tiks piešķirts tām izglītības iestādēm, kas atbilst noteiktiem kritērijiem par ilgtspējīgu izglītības iestādi. Modelis paredz, ka turpmāk pašvaldības valsts mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pārdali starp skolām vairs nevarēs veikt. Ja pašvaldība kā skolas dibinātājs lemj turpināt uzturēt izglītības iestādi, kas neatbilst valsts noteiktiem kritērijiem, tā nodrošina proporcionālu līdzfinansējumu.

Finansējuma aprēķina pamatā ir klase. Jaunais aprēķina princips skolām ļaus saņemt pilnu programmas īstenošanai nepieciešamo finansējumu, neatkarīgi no tā, vai klasē ir, piemēram, 20 vai 23 bērni. Būtiski palielinot atbalsta pasākumu klāstu, skolēniem būs iespēja laicīgi un pienācīgā apmērā saņemt papildu nepieciešamo atbalsu izglītības procesā, kas ļaus uzlabot izglītības kvalitāti.

Izglītības un zinātnes ministrija, izvērtējot nozares ekspertu un pašvaldību sniegto atgriezenisko saiti, modelī ir precizējusi kopējo pedagoģisko likmju aprēķina metodoloģiju, stiprinot skolu autonomiju un paredzot, uz katrām 40 minūtēm mācību stundu tikpat laiku (40 minūtes) arī citu pienākumu veikšanai, kā arī atbilstoši klases lielumam papildus apmaksātu darba laiku. Konkrētā pedagoga slodzes sastāvu nosaka skolas direktors.

Līdzīga apdzīvotības blīvuma teritorijās esošām izglītības iestādēm ar vienādu īstenoto programmu apmēru un izglītojamo skaitu jaunais finansēšanas modelis nodrošinās līdzvērtīgu finansējumu.

Finansēšanas modelis ir nodots testēšanai visām pašvaldībām, lai to varētu pilnveidot, izstrādājot nepieciešamo normatīvo regulējumu. Ar jauno finansēšanas modeli ir iepazīstināti arī sociālie un sadarbības partneri.

Šā gada februārī noslēgsies informācijas apkopošana no visām pašvaldībām par ilgtspējīgu izglītības ekosistēmu, tajā skaitā, par prognozēto izglītības iestāžu tīklu un tajā plānoto izglītības programmu apmēru, klašu komplektu un izglītojamo skaitu katrā izglītības iestādē.

Tuvākajā laikā plānots valdībā izskatīšanai virzīt regulējumu jaunā finansēšanas modeļa ieviešanai, paredzot, ka jaunais finansēšanas modelis tiktu ieviests jau ar jaunā mācību gada sākumu, šā gada 1.septembri.

931 skatījumi




Video

Preses izdevējiem piegādes izmaksas nākamajā gadā nepalielināsies

29/08/2025

Kultūras ministrija kopā ar Satiksmes ministriju radusi risinājumus, kas paredz, ka nākamgad maksa par drukātas preses piegādi latviešu valodā preses izdevējiem nepieaugs. Vienlaikus Kultūras...

Lasīt tālāk
Video

Krievijas Federācijas pensijas izmaksās līdz 10. septembrim

29/08/2025

Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA) no Krievijas Federācijas (KF) Pensiju un sociālās apdrošināšanas fonda ir saņēmusi aktulizētos pensiju saņēmēju sarakstus Krievijas...

Lasīt tālāk
Video

Jaunajā mācību gadā mācības skolā uzsāks vairāk nekā 223 tūkstoši skolēnu

29/08/2025

Jaunajā mācību gadā vispārējās izglītības iestādēs mācības uzsāks 223 696 skolēni, tai skaitā 19 956 pirmklasnieki un 2196 Ukrainas civiliedzīvotāju bērni, liecina Izglītības un...

Lasīt tālāk
Video

Augusta izskaņā saglabāsies silts un lietains laiks

29/08/2025

Augstāka gaisa temperatūra saglabāsies arī turpmākās dienās, taču nedēļas izskaņā nokrišņu daudzums atkal palielināsies. Piektdien saule mīsies ar mākoņiem un vietām gaidāms...

Lasīt tālāk
Video

Kā palīdzēt bērnam sagatavoties pirmajai skolas dienai? Padomus sniedz psiholoģe

27/08/2025

Pirmā klase ir īpašs notikums gan bērna, gan visas ģimenes dzīvē. Tā ir jauna pieredze, kas paver iespējas ne tikai mācībām un jaunām zināšanām, bet arī draudzībām, atklājumiem...

Lasīt tālāk
Video

Nedēļa iesāksies ar lietainu un vējainu laiku

25/08/2025

Jaunās nedēļas sākumā laika apstākļus turpinās noteikt šis pats ciklons, līdz ar to laika apstākļi būs līdzīgi kā pēdējās dienās. Tomēr nedēļas vidū laiks Latvijā uzlabosies...

Lasīt tālāk
Video

Aptauja: Latvijā bērni kabatas naudā saņem pārsvarā 5-9 eiro nedēļā

25/08/2025

Tuvojoties jaunajam mācību gadam, vecākiem aktuāli kļūst lēmumi par kabatas naudas piešķiršanu. Latvijā visbiežāk bērniem kabatas naudā tiek piešķirti 5–9 eiro nedēļā (13 %),...

Lasīt tālāk
Video

Bieži lietains un samērā vēss laiks turpināsies arī tālākajās dienās

22/08/2025

Turpmākajās dienās – saule mīsies ar mākoņiem, kas teritorijas lielākajā daļā atnesīs lietu, brīvdienās arī vējš kļūs brāzmaināks. Tā kā diennakts vidējā gaisa temperatūra...

Lasīt tālāk
Video

Jaunās nedēļas sākumā laiks būs sausāks, tomēr no nedēļas vidus nokrišņu daudzums palielināsies un kļūs vēsāk

18/08/2025

Lai gan jaunā darba nedēļā iesāksies ar nedaudz sausāku laiku un lietus būs gaidāms vien vietām, tomēr no nedēļas vidus līs jau plašākā teritorijā. Pirmdien debesīs būs mainīgs...

Lasīt tālāk
Video

Nedēļas izskaņa gaidāmi mainīgi laika apstākļi – īslaicīgu vasarīgo tveici nomainīs dzestrs un lietains laiks

15/08/2025

Nedēļas nogalē gaidāmi mainīgi laika apstākļi. Piektdien laika apstākļus vēl noteiks anticiklons – gaidāms vasarīgi silts un saulains laiks, bez būtiskiem nokrišņiem. Tomēr jau naktī...

Lasīt tālāk