FM: Latvija izmantos visu ES fondu 2014. – 2020. gada piešķīrumu 4,6 miljardu eiro apmērā
Finanšu ministrija (FM) skaidro, ka Eiropas Savienības (ES) fondu 2014. – 2020. gada plānošanas perioda piešķīrums 4,6 miljardu eiro apmērā tiks izmantots investīciju projektos pilnībā un Latvija nezaudēs ES finansējumu. To nodrošina valdības jau preventīvi pieņemtie riskus kompensējošie lēmumi – budžeta virssaistību iespējas līdz 164 miljoniem eiro papildu investīcijām jauniem projektiem, kā arī izmantojot Eiropas Komisijas (EK) doto iespēju pārfinansēt uz ES fondu programmu vismaz 60 miljonus eiro maksājumus siltumapgādes atbalstam mazaizsargātām mājsaimniecībām un citas finansējuma pārdales.
Vienlaikus medijos izskanējusī informācija par ES fondu 2014. – 2020. gada plānošanas perioda iespējamo finansējuma zaudēšanu indikatīvi 200 miljonu eiro apmērā attiecas uz individuāliem projektiem, kas netiks pabeigti līdz šī gada beigām, un konkrētie projekti var nesaņemt visu nacionāli plānoto ES fondu līdzfinansējumu par izdevumiem pēc šī gada beigām. Šādos gadījumos Latvija izmantos arī EK piedāvāto elastības iespēju projektu pabeigšanu vēlāk vai nu par pašu finansējumu to pabeigšanu līdzfinansējot ar ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda finansējumu.
“ES fondu investīcijas ir nozīmīgs instruments Latvijas ekonomikas attīstībai. Varu apliecināt, ka Latvija, par spīti dažādiem globālajiem satricinājumiem, ir vadījusi riskus un spēs izmantot visu ES fondu 2014. – 2020. gada plānošanas perioda piešķīrumu 4,6 miljardu eiro apmērā. Finanšu ministrijas rīcībā ir pietiekami daudz instrumentu, lai individuālos projektus, kuru ieviešana kavējas, pabeigt arī pēc šā gada beigām, kā arī precīzi vadot naudas plūsmas panākt, ka Latvija nezaudē tai paredzētos resursus,” uzsver finanšu ministrs Arvils Ašeradens.
Šobrīd nacionāli ES fondu 2014. – 2020. gada finansējums 100% ir piesaistīts projektiem. ES fondu mērķi un rādītāji lielākoties ir sasniegti. Līdzīgi kā citās dalībvalstīs, atsevišķu infrastruktūras projektu īstenošanu ietekmējuši pēdējo gadu notikumi pasaulē – COVID-19 pandēmija un Krievijas Federācijas uzsāktais karš Ukrainā. Tādēļ, lai novērstu 2014. – 2020. gada plānošanas perioda finansiālos riskus un nodrošinātu projektu pabeigšanu, administrējošās iestādes izmanto visus nacionāli iespējamos un EK piedāvātos risinājumus.
Piešķirtā finansējuma pilnīgu izmantošanu nodrošina valdības laikus ieviestie risku vadības pasākumi un līdz šim jau preventīvi pieņemtie lēmumi – piemēram, budžeta virssaistību iespējas līdz 164 miljoniem eiro investīcijām, kas kompensē kādus projektu kavējumus. Virssaistību iespējas visa periodā laikā piešķirtas tādiem mērķiem kā centralizētās siltumapgādes energoefektivitāte, atkritumu pārstrāde, veselības infrastruktūras attīstība, izglītības infrastruktūras attīstība, pašvaldību ēku energoefektivitāte, praktiskas ievirzes pētījumi u.c. Papildus Latvija ir izmantojusi EK doto iespēju pārfinansēt vismaz 60 miljonus eiro no valsts budžeta iepriekšējā gadā veiktos maksājumus siltumapgādes kompensāciju atbalstam mazaizsargātām mājsaimniecībām. Papildus notiek finansējuma pārdales starp projektiem un darbības programmas ietvaros, maksimizējot pieejamā finansējuma izmantošanu un mērķu sasniegšanu.
Vēl par tēmu:
FM: Pirmajā ceturksnī būtiski auguši izdevumi ES fondu projektiem
Atbilstoši Valsts kases datiem šā gada pirmajā ceturksnī kopbudžetā bija 521,2 miljonu eiro deficīts, savukārt pirms gada bija vērojams pārpalikums 41,6 miljoni eiro. Ņemot vērā ārvalstu...
Lasīt tālākMinistrija: Vēja parku projektiem, kas cer uz valsts atbalstu, jādod ceļš tiem, kuri gatavi tos realizēt pašu spēkiem
Latvijā netiek plānoti atbalsta maksājumi atjaunīgās enerģijas, tostarp vēja enerģijas, projektiem. Ar atjaunīgās enerģijas projektu attīstītājiem nodrošinām regulāras tikšanās,...
Lasīt tālākNavigējot nenoteiktības laikā: Baltijas ekonomiku sniegums un finanšu stabilitāte apliecina izturību
Šajā nenoteiktības un ģeopolitiskās spriedzes laikā ir dabiski justies kā šūpolēs, kur mijas realitāte, cerības, riski un neziņa par to, kā būs nākotnē. Lai gan globālais fons ir...
Lasīt tālāk2024. gadā vispārējās valdības budžeta deficīts samazinājies līdz 1,8% no IKP
Vispārējās valdības budžeta deficīts 2024. gadā bija 706 miljoni eiro jeb 1,8% no iekšzemes kopprodukta (IKP), salīdzinot ar 2023. gadu, tas ir par 225,4 miljoniem eiro mazāks, liecina Centrālās...
Lasīt tālākPētījums: vistrauslākā finansiāla neatkarībā ir sieviešu un jauniešu vidū
40% Latvijas iedzīvotāju personīgās finanses ir vērtējamas kā neaizsargātas – šiem cilvēkiem ir grūtības segt ikdienas tēriņus, nav iespēju izveidot uzkrājumus un aizsargāt savas...
Lasīt tālākZelta cena lauž rekordus: kāpēc daudzi steidz investēt?
Zelts bieži tiek uzskatīts par investīciju veidu, kas var kalpot kā nodrošinājums pret ekonomisko nenoteiktību un finanšu tirgus svārstībām. Šī gada laikā novērotais būtiskais zelta...
Lasīt tālākEY pētījums: ēnu ekonomikas līmenis Latvijā 2023. gadā bija 9,3%
Jaunākais EY pētījums Shadow Economy Exposed, kas analizē ēnu ekonomikas līmeni 131 pasaules valstī un tā evolūciju kopš 2000. gada, atklāj, ka ēnu ekonomikas līmenis Latvijā 2023. gadā...
Lasīt tālākŪdens skaitītāju verificēšanas prasību atcelšana mazinās iedzīvotāju izdevumus
Dzīvokļos uzstādīto ūdens patēriņa skaitītāju atkārtotās verificēšanas process nav lietderīgs – šī pienākuma atcelšana mazinās administratīvo slogu un izdevumus iedzīvotājiem. Ekonomikas...
Lasīt tālākBriškens: Latvijas enerģētikas stratēģijai 2050. gadam jākļūst par ceļa karti nozares attīstībai un investīciju piesaistei
“Enerģētika ir stratēģiski svarīga nozare. Virzība uz enerģētisko neatkarību un pašpietiekamību var kļūt par nozīmīgu industriālo misiju, kas sniegs būtisku ieguldījumu Latvijas...
Lasīt tālākMartā vērojamas mēnesim raksturīgās cenu pārmaiņas
Šī gada martā, salīdzinot ar februāri, patēriņa cenu līmenis pieauga par 0,9%. Precēm tas pieauga par 0,7%, bet pakalpojumiem – par 1,3%. Martā patēriņa cenu līmenis tradicionāli pieaug...
Lasīt tālāk