18/07/2013, Kategorija: Auto

auto1Eiropas Parlaments (EP) rūpēs par patērētāju tiesībām iecerējis ieviest noteikumus, kas mazinās iespēju apkrāpt lietotu automobiļu pircējus ar nepatiesa auto nobraukuma uzrādīšanu.

Lietotu auto tirgotāji gan uzskata, ka šo problēmu likvidēt ir praktiski neiespējami. Latvijai, visticamāk, ies secen arī Eiroparlamenta centieni pagarināt termiņu, pēc kura automašīnai jāiziet tehniskā apskate.

Mēģinās sodīt

Apstiprinot jaunu transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa noteikumu kopumu, EP noteicis, ka dalībvalstīm ir jāveic nepieciešamie pasākumi, lai nodrošinātu, ka jebkādas manipulācijas ar odometru vai tā rādījumu izmainīšana tiek uzskatīta par sodāmu nodarījumu un par to tiek piemērotas sankcijas, kā arī – lai nodrošinātu odometra rādījuma pareizību visā transportlīdzekļa ekspluatācijas laikā.

«Iegādājoties lietotu auto, daudziem nācies saskarties ar šaubām par patieso tā nobraukumu. Lai novērstu krāpšanos ar odometriem, noteikts, ka katras tehniskās apskates laikā tiek reģistrēts transportlīdzekļa nobraukums. Līdz ar to, iegādājoties lietotu automašīnu, tās pircējam būs iespēja noskaidrot patieso tās nobraukumu,» norāda Eiropas Parlamenta deputāts Krišjānis Kariņš.

Skeptisks par šiem daudzsološajiem EP pieņemtajiem noteikumiem ir Latvijas Lietoto automašīnu tirgotāju asociācijas prezidents un lietotu auto tirgotāja Pro Vento direktors Uģis Vītols. Viņš skaidro, ka Latvijā jau šobrīd katrā tehniskās apskates reizē tiek reģistrēts automašīnas nobraukums un to, iegādājoties lietotu automašīnu, ikviens var pārbaudīt. Taču šī informācija nav uzticama. «Ko tas dod, ja šogad es nobraucu 100 tūkstošus kilometru, nākamgad vēl 100, bet uz apskati atgriežu atpakaļ uz 120 tūkstošiem lielu nobraukumu,» retoriski jautā eksperts. Turklāt ierīces, kas paredzētas manipulēšanai ar odometra rādījumiem, ir brīvi pieejamas tirdzniecībā.

Neizdevīgs kaimiņš

Tas, ka Latvijai kaimiņos ir ar Eiropas Savienības noteikumiem nesaistītā Krievija, liek apšaubīt arī lietderību EP rosinātajiem noteikumiem par sodāmu nodarījumu atzīt manipulēšanu ar odometru.

«Vācijā ir likums, kas aizliedz nevis griezt spidometru, bet maldināt klientu ar šīm manipulācijām, tāpēc tur reklamējas firmas, kas saka, ka spidometru pagriež ārpus Vācijas jurisdikcijas – Polijā,» zina stāstīt U. Vītols. Viņš uzskata, ka ar šo problēmu cīnīties ir bezcerīgi un patērētājiem vajadzētu mācīties pazīt defektus, kas nepārprotami liecina par automašīnas nobraukuma sagrozīšanu.

EP apstiprinātie noteikumi paredz, ka tehniskās apskates vieglajiem auto pirmo reizi būs jāveic pēc četriem gadiem un tad ik pēc diviem. Tomēr katra ES dalībvalsts varot noteikt, ka tehniskās apskates transportlīdzekļiem jāveic biežāk, nekā to paredz noteikumi.

K. Kariņš, kurš bija par likumprojektu atbildīgās Rūpniecības, pētniecības un enerģētikas komitejas viedokļa veidotājs šajā jautājumā, atgādina, ka Latvijā jaunām automašīnām (līdz 3,5 t) pirmā apskate jāveic pēc diviem gadiem un pēc tam katru gadu. «Šā jautājuma skatīšana Eiropas Savienībā dod Latvijai iespēju vēlreiz izvērtēt, vai transportlīdzekļu tehnisko apskašu biežums mums ir samērīgs,» norāda deputāts.

Autoparks par vecu

Ceļu satiksmes drošības departaments (CSDD), atgādinot, ka EP apstiprinātais noteikumu kopums, visticamāk, vēl tiks grozīts, norāda, ka Latvijā vismaz pagaidām neesot lietderīgi un saprātīgi pārskatīt tehnisko apskašu termiņus.

«Ņemot vērā Latvijas specifiku – salīdzinoši vecs autoparks, slikti ceļi, mitrs klimats, agresīva izmantošanas vide ziemā (sāls, mitrums) –, tehniskā apskate jāveic katru gadu, izņemot jaunos auto,» pašreizējo tehnisko apskašu iziešanas sistēmu pamato CSDD.

Direkcijas sabiedrisko attiecību nodaļas pārstāve Agnese Korbe informē, ka Latvijā tikai 55% transportlīdzekļu iziet tehnisko apskati ar pirmo reizi. Turklāt daļa šo transportlīdzekļu pirms tehniskās apskates ir apmeklējuši autoservisu. Tādējādi varot secināt, ka ikdienā vairāk nekā pusei automobiļu, kas piedalās ceļu satiksmē, tomēr ir lielāki vai mazāki bojājumi, kas potenciāli var ietekmēt ceļu satiksmes drošību.

«Nevar izslēgt situāciju, kurā cilvēks, taupot līdzekļus un zinot, ka apskate jāveic retāk, retāk arī veiks sava spēkrata remontu. Taču, laikus nekonstatējot mazāku defektu, ilgākā periodā tas var radīt lavīnveida efektu, izraisot tālāku un plašāku citu mezglu un iekārtu bojājumus. Tas savukārt autoīpašniekam sadārdzina remontu un negatīvi ietekmē satiksmes drošību,» CSDD pozīciju atklāj A. Korbe.

Arī Latvijas automašīnu vidējais vecums neviešot optimismu. 2012. gada statistikas dati liecina, ka vidējais vieglo auto vecums Latvijā ir aptuveni 12 gadu, savukārt, citviet Eiropā tas ir vidēji 8 gadi. Turklāt Latvijā 36% vieglo auto vecums ir 11 gadu un vairāk, 30% – 6 līdz 10 gadi.

Avots: nra.lv /Jānis Lasmanis

 

362 skatījumi




Video

Vai mums ir pietiekami elektrībaskravas automašīnu uzlādei

03/08/2022

Nesen Rīgā norisinājās pirmais kravas elektrotransportam veltītais pasākums Baltijas valstīs. Nozares eksperti un energokompāniju pārstāvji tajā norādīja, ka būtiskas pārmaiņas ceļā...

Lasīt tālāk
Video

Spilgtas pēdas auto vēsturē: izgudrojumi, kas būtiski mainījuši braukšanu

02/08/2022

Auto vēsture ir šķērsojusi pirmā gadsimta starpfinišu un ir ceļā uz nākamo. Šajā laikā spēkrati piedzīvojuši daudzas būtiskas transformācijas: ir mainījušies gan priekšstati par...

Lasīt tālāk
Video

Apdrošinātāja dati: garnadžu iecienītākie auto ir BMW

01/08/2022

Apdrošināšanas kompānijas Gjensidige Latvija pieejamie dati liecina, ka 2022. gada pirmajā pusgadā reģistrēti uz pusi mazāk auto zādzību atlīdzību pieteikumi kā 2021. gada pirmajā pusē....

Lasīt tālāk
Video

No 1. augusta vairākas Ādažu novada autostāvvietas jūras tuvumā būs par maksu

27/07/2022

No 1. augusta tiks piemērota maksa par autostāvvietām Aizvēju ielā Garciemā, Jūras ielas galā Carnikavā, stacijas autostāvvietā Kalngalē, kā arī Ziemeļu ielā Lilastē, kas ir četras...

Lasīt tālāk
Video

No 23. marta Yandex Go nedrīkst piedāvāt savus pakalpojumus Latvijas teritorijā

23/03/2022

Šodien, 2022. gada 23. martā, stājas spēkā Autotransporta direkcija lēmums par tīmekļvietnes / mobilās lietotnes pakalpojumu sniedzēja Yandex Taxi B.V. reģistrācijas anulēšanu un mobilās...

Lasīt tālāk
Video

Autotransporta direkcija lēmusi bloķēt Yandex Go darbību

21/03/2022

Autotransporta direkcija ir pieņēmusi lēmumu anulēt tīmekļvietnes / mobilās lietotnes pakalpojumu sniedzēja Yandex Taxi B.V. reģistrāciju un bloķēt mobilās lietotnes Yandex Go darbību,...

Lasīt tālāk
Video

VARAM aptur Jūrmalas ieceri paaugstināt iebraukšanas maksu un pagarināt periodu

17/12/2021

Šodien, 17.decembrī, vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Artūrs Toms Plešs (AP!) parakstīja rīkojumu par Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības domes sasitošo noteikumu...

Lasīt tālāk
Video

CSDD drošības prasību dēļ var pieaugt vadītāju apliecību cena

06/12/2021 | Autors: Nekā personīga, TV3

Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) izsludinājusi konkursu par autovadītāju tiesību izgatavošanu – plānotais apjoms ir ap miljonu karšu, bet konkursa summa varētu būt vairāk nekā...

Lasīt tālāk
Video

Iebraukšana Jūrmalā kļūs dārgāka

01/10/2021

No 2022. gada 1. aprīļa Jūrmalā iecerēts atjaunot iebraukšanas maksu visu gadu un plānots to noteikt trīs eiro apmērā līdzšinējo divu eiro vietā, informē Jūrmalas pilsētas dome. Noteikumus...

Lasīt tālāk
Video

Raidījums: Auto nodokļu celšana var izrādīties neizbēgama

20/09/2021 | Autors: Nekā personīga, TV3

  Lai mazinātu klimata izmaiņu ietekmi, Eiropa ir apņēmusies būtiski mazināt kaitīgos izmešus ražošanā, enerģētikā un transportā jau līdz 2030.gadam. Transports ir jutīgākā...

Lasīt tālāk