• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
15/01/2014, Kategorija: Bizness, Ekonomika

eiro monetas 2Pretēji amatpersonu solījumiem par to, ka pāreja uz eiro neietekmēs preču un pakalpojumu cenas, daļai iedzīvotāju, kas izmanto valsts uzņēmuma Pasažieru vilciens (PV) pakalpojumus, eiro ieviešanas dēļ par mēnešbiļeti ir jāmaksā vairāk nekā iepriekš. Sadārdzinājums skāris apmēram 26% no PV maršrutiem.

Lielvārdes iedzīvotāja Beatrise strādā Rīgā un katru darba dienu uz darbu un atpakaļ dodas ar vilcienu. Viņai par lielu pārsteigumu abonementbiļete piecām darba dienām tagad maksā par 18 eirocentiem dārgāk, bet mēnešbiļete – par 76 eirocentiem vairāk nekā iepriekš, lai gan Pasažieru vilciens tarifus nav paaugstinājis. Savukārt par biļešu iegādi pie konduktora vilcienā tagad ir jāmaksā 50 eirocentu agrāko 30 santīmu vietā (t. i., par 16% vairāk). Tas ir noticis pretēji amatpersonu pērn visu gadu skandinātajam, ka eiro ieviešana neko nesadārdzinās.

Vieniem lētāk, otriem dārgāk

Saskaņā ar VSIA Autotransporta direkcija un PV skaidrojumu mēnešbiļešu cenu izmaiņas ir izraisījusi biļešu cenu noapaļošana piecu eiro centu robežās, tas ir, maksa par braucienu atsevišķos maršrutos ir sadārdzinājusies vai nu par vienu, vai diviem eirocentiem (piemēram, maršrutā Rīga–Lielvārde biļetes cena pieaugusi par diviem eirocentiem), vai arī attiecīgi samazinājusies. Savukārt daļai biļešu cenas nav mainījušās.

«Saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir veikta cenu noapaļošana piecu eirocentu robežās, nevis tarifu paaugstināšana. Šādu tarifu aprēķināšanas kārtību vilcienos ir apstiprinājusi valsts SIA Autotransporta direkcija (ATD), un tā ir saskaņota ar Finanšu ministriju. Tā rezultātā tiešām dažas biļešu cenas, pārrēķinātas atkal latos, it kā ir kļuvušas par santīmu dārgākas, savukārt daļa biļešu – par santīmu lētākas. Attiecīgi veidojas arī abonementbiļetes cena: viena brauciena cena sareizināta ar potenciālo braucienu skaitu, piemērojot atlaidi. Līdz ar to, ja vienreizējai biļetei apaļošanas rezultātā vērtība mainījusies par santīmu/eirocentu, arī kopējā abonementbiļetes cena var mainīties,» Neatkarīgajai skaidroja PV sabiedrisko attiecību speciāliste Jana Priedniece. Piemēram, piecu dienu abonementbiļete (braucieniem turp un atpakaļ) tiek aprēķināta, pamatbiļetes cenu sareizinot ar 10 un piemērojot 25% atlaidi, abonementbiļete mēnesim (braucieniem turp un atpakaļ) – biļetes cenu sareizinot ar 50 un piemērojot 35% atlaidi. Līdz ar to, pēc PV aprēķiniem, iznāk, ka divu eirocentu pamatbiļetes sadārdzinājums maršrutā Rīga–Lielvārde rada 79 eirocentu mēnešbiļetes cenu kāpumu.

Analizējot datus par vienreizējo biļešu veidiem, kas iegādājami no stacijas Rīga (kopumā tādi ir 149), ATD ir secinājusi, ka biļešu cenu samazinājums līdz diviem centiem vērojams 48% gadījumu, bet biļešu cenas nav mainījušās 26% gadījumu. Izejot no tā, attiecīgajos maršrutos ir pieaugusi vai samazinājusies abonementbiļešu cena. Tas gan ir vājš mierinājums tiem pasažieriem, kuri iekļaujas tajos 26%, kuriem cenas ir pieaugušas.

«Eiro ieviešana nedrīkst pasliktināt ne 26 procentu, pat ne viena procenta iedzīvotāju dzīves kvalitāti. Arī šie 26% ticēja valsts solītajam par cenu nepalielināšanos,» ar savām pārdomām dalījās Beatrise.

Autobusu šoferiem piemēro izņēmumu

Autrotransporta direkcija par cenas kāpumu daļai sabiedriskā transporta nav pārsteigta. «Starppilsētu sabiedriskā transporta biļešu cenu konvertācija no latiem uz eiro ir izņēmuma gadījums, uz kuru attiecas no citām pakalpojumu sfērām atšķirīgi noapaļošanas principi. 2013. gada augustā Eiro ieviešanas procesa vadības komiteja, konsultējoties ar PTAC, akceptēja Autotransporta direkcijas iesniegto priekšlikumu – biļešu cenu noapaļošanā starppilsētu maršrutos piemērot piecu centu soli. Tāds lēmums pieņemts, lai sīknaudas aprite tiktu pēc iespējas ierobežota, atvieglojot transportlīdzekļu vadītājukonduktoru darbu un samazinot reisu kavēšanas riskus.

Konvertējot biļešu cenas eiro valūtā, tās varēja mainīties divu centu robežās – gan pieaugot, gan samazinoties. Piemēram, ja biļetes cena ir 1,61 eiro vai 1,62 eiro, tā tika noapaļota līdz 1,60 eiro, savukārt gadījumā, ja biļetes cena ir 1,63 eiro vai 1,64 eiro, tā tika noapaļota uz 1,65 eiro,» Neatkarīgajai skaidroja ATD komunikācijas speciāliste Sandra Maļuha.

Arī Finanšu ministrijas Eiro projekta vadītāja Dace Kalsone Neatkarīgajai apstiprināja, ka pērn darba grupās un Eiro ieviešanas vadības komitejā tika spriests par pāreju uz eiro pasažieru pārvadājumu jomā. «Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija bija izanalizējusi vairākus variantus, lai atrastu optimālāko, un tiešām rūpīgi vērtēja, lai pārejas ietekme būtu pēc iespējas mazāka. Un toreiz tika panākta vienošanās, ka starppilsētu pasažieru pārvadājumos eiro pārejā var tikt izmantots piecu eiro solis, lai starppilsētu autobusu vadītājiem būtu vieglāk izdot un operēt ar skaidru naudu. Toreiz par abonementbiļešu aprēķināšanas kārtību, kas varētu tik būtiski ietekmēt gala cenu, netika runāts,» atzina D. Kalsone.

Pagaidām bez rezultātiem

Finanšu ministrijas Eiro birojs, reaģējot uz Neatkarīgās jautājumu par izveidojušos situāciju, operatīvi sasauca sanāksmi, pieaicinot Satiksmes ministriju, Ekonomikas ministriju, PTAC, Autotransporta direkciju. Finanšu ministrija lūgusi Sabiedriskā transporta padomi un Pasažieru vilcienu apsvērt iespēju tajos gadījumos, kad abonementbiļetes ir sadārdzinājušās, palielināt atlaides apjomu, lai galacena būtu līdzvērtīga iepriekšējai cenai. Tāpat nolemts turpināt meklēt optimālāko risinājumu un pastiprināt komunikāciju ar sabiedrību, lai izskaidrotu, kāpēc dažas biļetes ir kļuvušas dārgākas, dažas lētākas.

«Mēs virzāmies soli pa solim. Žēl, ka šis jautājums netika izdiskutēts jau vasarā, kad tika detalizēti spriests par eiro pāreju pasažieru pārvadājumu jomā. Šobrīd pozitīvi ir tas, ka visas iesaistītās institūcijas atsaucas un ir gatavas meklēt risinājumu,» sacīja D. Kalsone.

Konduktoru pakalpojumi vērtīgāki

Savukārt konduktora pakalpojumu sadārdzināšanos S. Maļuha skaidro ar nepieciešamību pieradināt pasažierus pirkt biļeti kasē, ja ir tāda iespēja.

«Piemaksa par biļetes pārdošanu stacijās, kurās strādā kase, ir papildu pakalpojums, kas neietilpst pārvadājumu tarifā. Pasažierim ir iespējas iegādāties biļeti, neizmantojot šo papildu pakalpojumu. Lēmums noapaļot šā pakalpojuma cenu līdz apaļiem 50 eirocentiem pieņemts, lai mudinātu pasažierus iegādāties biļetes dzelzceļa stacijas kasēs, mazinot biļešu kontrolieru slogu un līdz ar to arī nepamanīto bezbiļetnieku skaitu. Jāuzsver, ka stacijās, kurās kases slēgtas, biļetes vilcienā tiek pārdotas bez minētā uzcenojuma,» skaidroja S. Maļuha.

Avots: nra.lv /Ilze Šteinfelde

275 skatījumi




Video

Pilnībā “atslēgties” no darbiem vai daļēji būt pieejamam – par ko liecina mūsu atvaļinājuma paradumi?

01/07/2025 | Autors: “Figure Baltic Advisory” konsultante Kristina Udras

[caption id="attachment_35407" align="alignnone" width="300"] Beautiful business woman looking at papers she holding in her arms while working on computer at her office[/caption] Vasara ir atvaļinājumu...

Lasīt tālāk
Video

Ekonomikas ministrs: Rīgas siltuma tarifa paaugstināšanai nav pamata

01/07/2025

Ņemot vērā publiski izskanējušo informāciju par AS “Rīgas siltums” plāniem palielināt siltumenerģijas tarifu, ekonomikas ministrs Viktors Valainis uzsver, ka no Ekonomikas ministrijas...

Lasīt tālāk
Video

FM: Līdz ar ES fondu izdevumu kāpumu šā gada piecos mēnešos kopbudžetā 420 miljonu eiro deficīts

30/06/2025

Atbilstoši Valsts kases datiem 2025. gada piecos mēnešos konsolidētajā kopbudžetā bija deficīts 419,8 miljonu eiro apmērā, turpretī maija beigās pērn kopbudžetā bija pārpalikums 253,2...

Lasīt tālāk
Video

Mazumtirdzniecībā maijā aug pieprasījums pēc IT iekārtām un elektroprecēm

27/06/2025

2025. gada maijā, salīdzinot ar 2024. gada maiju, mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 2,0 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri koriģētie dati...

Lasīt tālāk
Video

Lux Express izskata iespēju vērsties tiesā pret valsti

27/06/2025

Baltijas reģionā lielākais autobusu pārvadājumu uzņēmums Lux Express izskata iespēju vērsties tiesā pret valsti, jo pretēji Satiksmes ministrijas (SM) vēlmei atrisināt ieilgušo problēmu...

Lasīt tālāk
Video

LDDK: sabiedrība neizjūt valdības centienus mazināt birokrātiju

26/06/2025

83% iedzīvotāju bieži novēro birokrātijas negatīvās izpausmes un uzskata, ka pēdējā gada laikā situācija ar birokrātiju valsts un pašvaldību iestādēs nav mainījusies (53%) vai ir...

Lasīt tālāk
Video

Samazinās administratīvo slogu digitālo platformu operatoriem

25/06/2025

Trešdien, 25. jūnijā, Ministru kabinets izskatīja Finanšu ministrijas sagatavotos grozījumus “Noteikumos par automātisko informācijas apmaiņu par pārdevējiem, kuri gūst ienākumus, izmantojot...

Lasīt tālāk
Video

Vienkāršoti noteikumi inovāciju un izaugsmes atbalstam uzņēmumiem

25/06/2025

[caption id="attachment_35992" align="alignnone" width="300"] Business men shaking hands after an agreement during a meeting[/caption] Ministru kabinets šodien apstiprināja Ekonomikas ministrijas...

Lasīt tālāk
Video

Izstrādās noteikumus pārtikas preču cenu salīdzināšanas rīkam

20/06/2025

Patēriņa preču cenu izsekojamībai, caurskatāmībai un monitoringam, tostarp pārtikas preču cenu salīdzināšanas rīkam nepieciešamo informāciju, no mazumtirgotāja ievāks un apstrādās...

Lasīt tālāk
Video

Krievijas un Baltkrievijas pilsoņi Latvijā nedrīkstēs iegādāties nekustamos īpašumus

20/06/2025

Lai stiprinātu nacionālo drošību un novērstu iespējamo apdraudējumu tās interesēm, Saeima ceturtdien, 19.jūnijā, galīgajā lasījumā pieņēma jaunu likumu, kas paredz Krievijai un Baltkrievijai,...

Lasīt tālāk