• Failure notice from provider:
    Connection Error:http_request_failed
13/11/2023, Kategorija: Bizness, Uzņēmējdarbība
Autors: Nekā personīga, TV3

Daugavpils šoruden saņem četrus jaunus tramvajus. Tos ražo Čehijā un it kā komplektē Daugavpilī. Vietējie aktīvisti to apšauba, uzskatot, ka caur vietējo lokomotīvju remonta rūpnīcu radīts mākslīgs teju četru miljonu eiro sadārdzinājums. Viens no viņiem par to uzrakstījis iesniegumu Eiropas prokuratūrai, vēsta TV3 raidījums “Nekā personīga”.

Daugavpilij līdz šī gada beigām pieejams finansējums jaunu tramvaju pirkšanai. Ja sākotnēji pilsēta cerēja, ka varēs atļauties iegādāties sešus, tad šobrīd līgums noslēgts par četriem, un to summa būs 7,4 miljoni eiro.

Ja līdz šī gada beigām pilsēta tramvajus nesaņems un par tiem nesamaksās, tad tai netiks Eiropas nauda.

Iepirkumu “Daugavpils satiksme” izsludināja jau 2021. gada aprīlī. Divi konkursi beidzās bez rezultāta. Trešajā iepirkumā 2022. gada aprīlī bija iesniegts tikai viens piedāvājums – no Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcas jeb DLRR. Citi uzņēmumi atzina, ka izpildes termiņš ir pārāk īss. Taču ar DLRR līgumu arī nenoslēdza. Pieteikums esot bijis sagatavots nekvalitatīvi, turklāt rūpnīca kā savu partneri bija norādījusi čehu uzņēmumu “Pragoimex”, kas nesen Čehijā ierauts korupcijas skandālā. Firmas bijušajam valdes loceklim Jaroslavam Kremenam piespriests cietumsods, trīs miljonu kronu naudas sods un aizliegums vadīt uzņēmumus.

Pagājušā gada jūnijā izsludināja ceturto iepirkumu. Prasībām bija seši dažādi varianti, lai paplašinātu pretendentu loku. Visbūtiskākā bija prasība – ja kāda iemesla dēļ Daugavpils nesaņem tramvajiem paredzēto Eiropas fondu naudu, piegādātājam būs zaudējumi jākompensē. Uz šādu risku pieteicās tikai DLRR. Partneris joprojām bija čehu “Pragoimex” , bet šoreiz tas netraucēja – uzņēmums iesniedza izziņu, ka amatpersonas sodāmība ir dzēsta.

Daugavpils domes priekšsēdētājs Andrejs Elksniņš norāda: “Ceturtajā iepirkumā šaubas attiecībā uz “Pragoimex” iespējamo reputācijas sadaļu tika izslēgtas pilnā apmērā.”

Pieteikumā DLRR rakstīja, ka 50% no visiem darbiem veiks “Pragoimex”. Pārējo ražošot pats Daugavpils uzņēmums. Šogad oktobrī tas piegādāja Daugavpils satiksmei pirmo tramvaju.

Pie publikācijām par jaunajiem tramvajiem atrodami arī skeptiski iedzīvotāju komentāri – tie vēsta, ka DLRR nav ne ražošanas, ne komplektācijas līniju.

Daugavpils iedzīvotājs, aktīvists Gļebs Beļajevs norāda: “Pirmie komentāri parādījās ne jau no Sorosa fonda vai amerikāņu apmaksātas heiteru grupas, kuri grib apliet ar dubļiem visu labo, kas mums ir pilsētā, bet tajos pašos portālos no cilvēkiem, kas tur strādā un bija izbrīnīti – kopš kura laika mums te parādījies tāds mašīnbūves flagmanis.”

Jaunie tramvaji pievērsa vietējā transporta entuziasta Kārļa uzmanību. Viņš pamanīja, ka tie vizuāli ir identiski čehu firmas “Pragoimex” ražotajam tramvajam “EVO1”.

Daugavpils iedzīvotājs, aktīvists Kārlis Paikens norāda: “Iepirkti tiek četri tramvaji par šādu cenu, kas būtībā četrasīgam monovagonam ir ļoti, ļoti liela summa. Jāņem vērā, ka šādi vagoni pirms Daugavpils ir uzražoti tikai desmit eksemplāros, tie kursē Olomokas pilsētā, Čehijā.”

Čehijā vagoni pārdoti par 900 tūkstošiem eiro – divreiz lētāk nekā paredzēts līgumā ar Daugavpili. Tā par katru tramvaju maksās 1 850 000 eiro.

Daugavpils satiksme apgalvo, ka Latvijā piegādātie tramvaji ir pilnīgi citādāki nekā tie, ko tirgo Čehijā. Tiesa gan, pašā tramvaja korpusā norādītais modelis ir tāds pats – EVO1, arī drošības sertifikāti izdoti Čehijā. Saskaņā ar dokumentiem, Latvijā ražoti sānu paneļi un vēl dažas detaļas.

“Kopā viņi uzbūvēja tādu skaistu un foršu tramvaju. Salīdzināt čehu tramvaju “Pragoimex” EVO1 ar mūsu tramvaju nedrīkst. Tāpēc, ka tas ir pavisam cits tramvajs. Tāpēc, ka tehniskajā specifikācijā norādīts, ka tramvajam būs jāstrādā tādās vidēs kā -40 grādi un plus 40. Šeit bija nepieciešams piemērot speciālus materiālus, ir runa par nerūsējošo tēraudu, mūsu tramvaja virsbūve ir izbūvēta no nerūsējošā tērauda,” pauž AS “Daugavpils satiksme” tehniskais direktors Dmitrijs Rodionovs.

Prasība strādāt tādā temperatūras amplitūdā nav nekas īpašs – tas ir standarts gan “Rīgas satiksmes”, gan citu ziemeļvalstu pilsētu iepirkumos un nesadārdzina tramvaju par miljonu. Un, ņemot vērā Daugavpils tramvaju mazo izmēru, teju divu miljonu eiro cenu neattaisno nekādi apdares materiāli, uzskata Kārlis. Liepājā nesen iepirktie tramvaji, kas izmēros ir stipri garāki – ar trim sekcijām, katrs izmaksāja pusotru miljonu eiro.

Viņam piekrīt arī Aleksandrs Šumskis, kas aizdomas izklāstījis iesniegumā Eiropas prokuratūrai. Viņš raksta, ka DLRR cehā nav iekārtu, kas būtu nepieciešamas tramvaju ražošanai, un nav radītas 50 jaunas darba vietas, kā vēl nesen apgalvojis Elksniņš.

Atbildot uz jautājumu, kādēļ šobrīd viņš un kolēģi tik ļoti cenšas pierādīt, ka tur notiek arī reāla ražošana, ko citi cilvēki apšauba, Elksniņš norāda: “Pirmā lieta – es nemācēšu teikt par tiem, kuri kaut ko apšauba, bet Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca vismaz pēdējos 30 gadus ir mēģinājusi sevi pieteikt kā tramvaju ražotāja. Es pats personīgi, ar sabiedrisko mediju žurnālistiem apmeklējot rūpnīcu, redzēju, ka kaut kas tiek pielikts klāt, kaut kas tiek skrūvēts, un redzēju konkrētus mūsu – Daugavpils – darbiniekus, kuri jau šobrīd stāsta par iegūto pieredzi arī Čehijā.”

Mēra uzņemtos kadros, kā arī vietējā laikraksta “Latgales laiks” fotogalerijā, kas pārpublicēta sabiedriskajā medijā, redzams, ka DLRR darbinieki skrūvē sēdekļus un stiprina atsevišķas virsbūves detaļas.

“Tas cehs, ko parāda lokomotīvju remonta rūpnīca – ar remontbedri, ar to aprīkojumu neatbilst standartiem. Andreja Elksniņa – mēra – tiktoks ielikts, kur fonā darbojas strādnieki, kaut ko skrūvē, viens darbojas ar rokas skrūvgriezi kaut ko neveiksmīgi, otrs kaut ko nesaprotamu dara. Tā nenotiek transportlīdzekļu komplektēšana,” norāda Daugavpils iedzīvotājs, aktīvists Kārlis Paikens.

Čehu uzņēmums “Pragoimex” atrakstīja, ka uz visiem mediju jautājumiem atbildēs Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca. Savukārt tā raidījumam “Nekā personīga” interviju atteica, jo projekta vadītājs esot komandējumā.

DLRR īpašnieks ir igauņu uzņēmējs Oļegs Osinovskis. Viņš apsūdzēts bijušā “Latvijas dzelzceļa” vadītāja Uģa Magoņa kukuļošanā. Pirmajā instancē Osinovskis attaisnots, tagad lieta tiek skatīta apelācijas instancē. DLRR padomi vada viņa sieva un uzņēmēja Anastasija Udalova.

Atbildot uz jautājumu, vai tam, ka šī uzņēmuma vadībā ir mēra bijusī dzīvesbiedre, vai tam ir bijusi kāda nozīme – vai tas ir palīdzēji vai kavējis [iepirkumu], Elksniņš saka: “Uz doto brīdi es varu teikt vienu ļoti skaidru secinājumu – viss, kas attiecas uz politiskās vadības ietekmēšanu vai iespēju ietekmēt konkrētās iepirkumu komisijas vai procedūras – tas nav iespējams. Es nezinu nevienu aizskarto interesi, nevienu rūpnīcu, kura teiktu, ka mēs šajā laikā – vai tā būtu Škoda vai Pesa, vai Stadler, vai kāds cits, kurš varētu teikt, ka mēs varētu uzbūvēt Daugavpilij tramvajus tādā laika posmā par tādu naudu.”

Jautājumi, ko potenciālie pretendenti pēdējā – ceturtajā – iepirkumā uzdevuši “Daugavpils satiksmei”, liecina, ka ne visiem ražotājiem prasības bijušas izpildāmas. Potenciālie pretendenti lūguši palielināt maksimālo virsbūves garumu, sēdvietu konfigurāciju un citas prasības. Citi lūdza pagarināt pieteikšanās termiņu, jo piedāvājums jāsagatavo latviešu valodā.

Daugavpils domes Attīstības departamenta Projektu nodaļas vadītāja Dagnija Briška-Nikolajeva norāda: “Izšķirošais faktors bija piegādes termiņi, jo, ņemot vērā ģeopolitisko situāciju pasaulē, kas bija mainījusies, neviens no pretendentiem nebija pārliecināts, ka spēs piegādāt tramvaju vagonus noteiktajos termiņos.”

Vaicāta, vai interese bija, viņa atbild: “Interese bija”.

Daugavpils iedzīvotājs, aktīvists Gļebs Beļajevs norāda: “Ja pilsētas vadība sevi pozicionē kā tādus saimniekus, kas māca pārējo Latviju, kā dzīvot, tad varbūt no četru miljonu sadārdzinājuma varētu… Es stipri šaubos, ka tas bija obligāti, ja naudu dod, tad vajag to kaut kur nogrūst, ka tik nepazūd.”

Daugavpils satiksmes un DLRR līgums noslēgts par vagonu izgatavošanu un piegādi. Tas, cik liela daļa darbu veikti Daugavpilī, visticamāk neietekmēs Eiropas naudas izmaksu. Daugavpils aktīvisti cer, ka piegādes starpniekus pārbaudīs tiesībsargājošās iestādes.

Daugavpilī skandālu izraisīja arī iepriekšējais tramvaju iepirkums. Tolaik pilsēta caur starpnieku Lietuvā iepirka Krievijas militārā koncerna ražotus tramvajus.

798 skatījumi




Video

Saeima dod atļauju valstij iegādāties “Air Baltic” vērtspapīrus

02/05/2024

Finanšu ministrs valsts vārdā varēs iegādāties akciju sabiedrības "Air Baltic Corporation" jaunemitējamos fiksēta ienākuma vērtspapīrus. To paredz ceturtdien, 2.maijā, Saeimā pieņemtais...

Lasīt tālāk
Video

Nākošgad tiks pārceltas divas darba dienas

30/04/2024

2025. gadā tiks pārceltas divas darba dienas. 2. maija darba dienu, piektdienu, kas iekrīt starp svētku dienu ceturtdienu – 1. maiju, un sestdienu – 3. maiju,  pārcels uz sestdienu - 10....

Lasīt tālāk
Video

LSA: Par spīti visam, piena lopkopības nozare Latvijā turpina strādāt un attīstīties

30/04/2024

Neskatoties uz to, ka 2023. gads Latvijas piena lopkopības saimniecībām bija izaicinājumu un pārbaudījumu pilns - svaigpiena iepirkuma cenas kritums gada sākumā no gandrīz 50 EUR/100 kg uz...

Lasīt tālāk
Video

LBAS turpina uzstāt uz sociālajām garantijām līdzšinējā līmenī darba nespējas lapu apmaksā

30/04/2024

Šodien, 30. aprīlī, trīspusējā sanāksmē arodbiedrības, darba devēji un valsts puse turpinās diskusiju par Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) iniciēto vēlmi samazināt darba...

Lasīt tālāk
Video

Žurnālists atklāj šokējošu informāciju par “Olainfarm” meitasuzņēmumu darbību Krievijā

29/04/2024 | Autors: Mediju materiāls

Latvijas farmācijas uzņēmuma AS "Olainfarm" meitaskompānija "Olainfarm Rus" joprojām turpina darboties Krievijā. Kā atklājis žurnālists Ansis Pūpols, Krievijas uzņēmums "Olainfarm Rus"...

Lasīt tālāk
Video

“Telegram” kanālos norit elektronisko cigarešu nelegāla tirdzniecība; plāna apkarošanai nav

29/04/2024 | Autors: Nekā personīga, TV3

Sākot ar kokaīnu un beidzot ar eskorta pakalpojumiem. To visu un vēl vairāk piedāvā iegādāties dažādos “Telegram” kanālos. To aktivitāte pēdējā laikā pieaugusi. Tur iespējams iegādāties...

Lasīt tālāk
Video

EM virza likumprojektu, lai Atkrastes vēja parka projektam ELWIND noteiktu nacionālo interešu objekta statusu

29/04/2024 | Autors: Nekā personīga, TV3

Pirms pusotra gada valdība apstiprināja Latvijas – Igaunijas Atkrastes vēja parka ELWIND tālāku virzību. Projekta aizstāvji uzsver, kas runa nav tikai par gigantisku zaļās enerģijas ražotāju,...

Lasīt tālāk
Video

Eiropas Dzelzceļa līnijas lauž līgumu ar Rail Baltica reģionālo mobilitātes punktu projektētāju

25/04/2024

Rail Baltica projekta nacionālais ieviesējs Latvijā – uzņēmums Eiropas Dzelzceļa līnijas lauž līgumu ar Rail Baltica reģionālo mobilitātes punktu būvprojektētāju – uzņēmumu apvienību...

Lasīt tālāk
Video

Stradiņa slimnīca sagaida no SIA “Velve” būvniecības dokumentācijas atdošanu un skaidrojumu par parādiem apakšuzņēmējiem

25/04/2024

Lai risinātu ar A2 būvobjekta pārņemšanu saistītos jautājumus, tostarp par norēķiniem, Paula Stradiņa Klīniskā universitātes slimnīca (Stradiņa slimnīca) sagaida, ka SIA “Velve”...

Lasīt tālāk
Video

Tirdzniecības vietās būs jānorāda pārtikas produktu ražošanas valsts

25/04/2024

Lai veicinātu patērētāju informētību, pārtikas tirdzniecības vietās jānorāda pārtikas produktu ražošanas valsts. To noteic Saeimā ceturtdien, 25.aprīlī, trešajā – galīgajā –...

Lasīt tālāk