Asociācija: Latvijas tūrisma un viesmīlības nozare zaudē konkurētspēju reģionā
Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācija (LVRA), kas apvieno vairāk kā 200 sektora vadošos uzņēmumus, augsti vērtē nozarei sniegto atbalstu, lai pārvarētu smagāko krīzi, taču uzskata, ka nepieciešams ieviest stingrākus nosacījumus pret Covid-19 nevakcinētajiem iedzīvotājiem, pēc iespējas ierobežojot šādu personu socializēšanos.
“Diemžēl, sakarā ar nebūtiskās ieceļošanas aizliegumu, “Baltijas burbuļa” neesamību un novēloto “Zaļā sertifikāta” ieviešanu, nozares cerības par tūristu plūsmas atjaunošanos 2021. gadā nav piepildījušās. Vēl vairāk, – saskaņā ar Centrālās Statistikas pārvaldes datiem šī gada 7 mēnešos naktsmītņu noslogojums Latvijā ir par 21.5% zemāks kā 2020. gadā, bet Rīgā – vēl dramatiskāka situācija – 32.8% zemāks salīdzinot ar to pašu periodu 2020. gadā. Līdzīgu tendenci uzrāda arī ēdināšanas sektors – 2021. gadā, periodā janvāris – jūlijs vērojams vidēji 25% apgrozījuma kritums salīdzinājumā ar analogu periodu 2020. gadā,” vēstulē amatpersonām norāda asociācija.
LVRA, sekojot starptautisko partneru sadarbības nosacījumiem, redz, ka vienīgais risinājums, lai nozare atgrieztos pirmspandēmijas režīmā un kopā ar citiem sektoriem arī turpmāk ieņemtu vadošo vietu Latvijas pakalpojumu eksportā un IKP, ir ievērot principu – “vakcinēts pakalpojumu sniedzējs – vakcinēts klients”.
“Neskatoties uz to, ka joprojām nav pieņemts lēmums, ka “zaļajā režīmā” varēs strādāt pie jebkura saslimstības līmeņa, viesnīcu un restorānu nozarē vakcinācijas aptvere ir vairāk kā 80%, taču sabiedrībā kopumā tā ir būtiski zemāka. Šī iemesla dēļ pakalpojumu ņēmēju skaits gan izmitināšanas, gan ēdināšanas sektorā draudoši samazinās,” pauž LVRA.
LVRA, kā atbildīgs un uzticams sadarbības partneris aizstāvot sava sektora un visas tūrisma nozares intereses aicina Latvijā īstenot Itālijas, Igaunijas un Lietuvas modeļus, kas atbalsta stingrākus nosacījumus nevakcinētajām personām, pēc iespējas ierobežojot šādu personu socializēšanos.
Tāpat asociācija aicina ieviest Igaunijas un citu valstu praksi, kas atļauj bez testa un pašizolācijas ieceļot un pasākumus apmeklēt visām vakcinētajām personām, neatkarīgi no tā, vai Eiropas Zāļu aģentūra (EZA) vakcīnu ir reģistrējusi, vai nē. Atbalstot pozīciju, ka tiek atļauts iebraukt un pasākumos piedalīties tikai ar EZA reģistrētajām vakcīnām, no Latvijas uz kaimiņvalsti ir pārcelti vairāki pasākumi, bet uzņēmēji un valsts budžets zaudējis vairākus simtus tūkstošus EUR. Tādējādi Latvijas tūrisma un viesmīlības nozare zaudē konkurētspēju reģionā.
Tā aicina pēc iespējas drīzāk lemt par īpašiem atbalsta instrumentiem viesmīlības uzņēmumiem arī gadījumā, ja uzņēmumu darbs netiek pārtraukts, jo zemās vakcinācijas aptveres dēļ, pakalpojumu ņēmēju skaits ir nepietiekošs. LVRA aicina 2022. gada budžeta projektā virzīt grozījumus “Pievienotās vērtības nodokļa likumā”, nosakot sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumiem samazināto nodokļa likmi vismaz 12%, kāda tā ir izmitināšanas pakalpojumiem.
Tāpat asociācija lūdz atjaunot darba nespējas lapu piešķiršanas un apmaksas kārtību, kāda tā bija ārkārtas stāvokļa laikā, t.i. apmaksājot no valsts budžeta līdzekļiem un aicina tūrisma un viesmīlības nozares uzņēmumiem, kuri godprātīgi maksājuši nodokļus un saglabājuši darba vietas, dzēst COVID-19 pandēmijas laikā atlikto nodokļu parādu.
LVRA cer uz valdības un atbildīgo ministriju sapratni, un ir gatava diskusijai, lai aizstāvētu augstākminētos priekšlikumus un dotu iespēju nozares uzņēmumiem strādāt, jo pakalpojums, ko sniedzam, ir nepieciešams iedzīvotājiem un valstij kopumā.
Vēl par tēmu:
Pārtikas atkritumu apjoms Latvijā joprojām liels – visvairāk to rodas mājsaimniecībās
Latvijā 2024. gadā radīti vairāk nekā 269 tūkstoši tonnu pārtikas atkritumu. Gadā vidēji viens iedzīvotājs saražo 144 kg pārtikas atkritumu. Jaunākie pētījuma dati liecina, ka vislielākais...
Lasīt tālākNedēļas izskaņā saglabāsies lietains, bet silts laiks
Aizvadītajā darba nedēļā, zema spiediena ietekmē, daudzviet valsts teritorijā lija, vietām – stipri. Jau piecās novērojumu stacijās tika pārsniegta jūlija mēneša nokrišņu norma....
Lasīt tālākSprindžuks: Rīgas osta ir neatņemama pilsētvides un ekonomikas daļa
Rīgas osta ir pilsētas ekonomikas un infrastruktūras stūrakmens, kas stiprina Latvijas saikni ar pasauli. Sadarbība starp valsti, Pierīgas pašvaldībām, uzņēmējiem un ostas vadību ir būtiska,...
Lasīt tālākFaktiskā bezdarba līmenis jūnijā bez izmaiņām
2025. gada jūnijā faktiskā bezdarba līmenis Latvijā bija 6,8%, un tas ir palicis nemainīgs, gan salīdzinot ar šā gada maiju, gan 2024. gada jūniju, liecina Centrālās statistikas pārvaldes...
Lasīt tālākMaijā tūristu mītnēs par 9,4% vairāk viesu nekā pirms gada
2025. gada maijā Latvijas tūristu mītnēs apkalpoti 250,3 tūkstoši ārvalstu un vietējo viesu, veidojot 9,4% pieaugumu pret 2024. gada maiju, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Viesi...
Lasīt tālākAS “Augstsprieguma tīkls” tarifa izmaksas saglabāsies nemainīgas; tarifs elektroenerģijas lietotājiem nepieaugs
Trešdien, 16. jūlijā, klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis tikās ar AS “Augstsprieguma tīkls” (AST) vadības pārstāvjiem, lai pārrunātu AST tarifu projektu 2026.–2028. gadam....
Lasīt tālākLTRK indekss: Optimisms uzņēmēju vidū pieaug, cerības par uzņēmējdarbības vides uzlabošanos nedrīkst sagraut
Latvijas lielākā uzņēmēju biedrība Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK), izvērtējot jaunākos LTRK indeksa datus par uzņēmēju noskaņojumu šī brīža ekonomiskajos apstākļos,...
Lasīt tālākLaikapstākļi pārbauda lauksaimniekus – kā pielāgoties?
Pēdējo mēnešu laikapstākļi būtiski apdraud vasarāju ražas – kā liecina Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centra informācija, Zemgalē un Kurzemē situācija ir labāka, bet...
Lasīt tālākVienota biļete vilcienam un Rīgas sabiedriskajam transportam
Ieviesta “Rīgas vienotā biļete” – jauns risinājums pasažieriem, kuri izmanto gan vilcienu pasažieru pārvadātāja Vivi pakalpojumus, gan “Rīgas satiksmes” transportu. Tā ļauj par...
Lasīt tālāk“Rail Baltica” dzelzceļa pamattrasē dota zaļā gaisma liela mēroga būvdarbiem
“Rail Baltica” projekta ieviesējs Latvijā – uzņēmums “Eiropas Dzelzceļa līnijas” – un “Rail Baltica” pamattrases būvnieks “ERB Rail” parakstījuši aktu par plaša mēroga...
Lasīt tālāk