Ābrama: Maksimālo taksometru tarifu noteikšana atsevišķās vietās ir mazs plāksteris uz lielas brūces

Konkurences padome (KP) norāda, ka situācija ar samilzušo taksometru pakalpojumu problemātiku ir jāskata nozares līmenī, ne tikai atsevišķu teritoriju kontekstā. Lai mazinātu gadījumus, kad patērētājiem par pārvadājumiem ir jānorēķinās par nesamērīgi augstu samaksu, KP ieskatā, nepieciešams pārskatīt vispārējo taksometru darbības regulējumu, tajā skaitā iesaistot arī nozares pārstāvjus.
KP norāda, ka brīva konkurence ir vērtība, kas patērētājiem sniedz konkurētspējīgas cenas, plašu preču un pakalpojumu daudzveidību un kvalitātes izvēli. Konkurence nav vienādojama ar krāpniecību, šajā gadījumā – nesamērīgas samaksas piemērošanu par braucieniem zemas kvalitātes taksometros. Tajā pašā laikā krāpniecībai auglīga vide ir patērētāju zemais informētības līmenis par izmaiņām taksometru pakalpojumu sniegšanā, proti, maksimālo tarifu atcelšanu, kas pārvadātājiem ļauj noteikt individuālu cenu politiku par saviem pakalpojumiem, un nepietiekams taksometru un pakalpojumu sniedzēju kontroles līmenis ar sankcijām, kas efektīvi atturētu no krāpšanas darbībām.
KP priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama: “Pašlaik situācija ir eskalējusies, ceļot trauksmi par pasažieru apkrāpšanas mēģinājumiem, saņemot pakalpojumus stratēģiskas nozīmes vietās, piemēram, lidostā. Tomēr problēma ir plašāka – nesamērīgas samaksas par taksometru pakalpojumiem var tikt piemērotas jebkurā vietā, un no taksometru pakalpojumu sniedzēju krāpnieciskām darbībām var ciest jebkurš. Nav pieļaujams, ka lēmumpieņēmēji lielu brūci aizlīmē ar mazu plāksteri, izliekoties, ka tā sadzīs un pazudīs.”
Nozares sakārtošanai KP redz vairākus risinājumus, kas pirmām kārtām jāizvērtē kopīgi ar nozares pārstāvjiem – tirgus dalībniekiem, kas ir ieinteresēti godīgas un vienlīdzīgas konkurences vides pastāvēšanā. KP ieskatā, maksimālo tarifu atcelšana bija pārsteidzīgs lēmums, jo šī kārtība nelika šķēršļus brīvai konkurencei un pārvadātājiem ļāva savstarpēji konkurēt ar cenu, vienlaikus pasargājot patērētājus no nesamērīgi augstas samaksas.
Tomēr pirms jautājuma risināšanas – atjaunot iepriekšējo kārtību vai modernizēt tarifu regulējumu – KP aicina steidzamības kārtībā pārskatīt vai ieviest taksometru pakalpojumu sniedzēju uzraudzību, stiprinot kontroli un sankcijas par krāpšanas gadījumiem, kā arī neatbilstību kvalitātei, drošībai un godīgai nodokļu nomaksai. Stingrāki kontroles mehānismi un sankcijas ar, piemēram, licences kartīšu anulēšanu, varētu būt disciplinējoši gan taksometru vadītājiem, gan kompānijām.
Vienlaikus KP norāda, ka īpašas prasības pakalpojumu sniegšanai stratēģiskas nozīmes vietās, piemēram, lidostā ir atbalstāms risinājums, taču prasībām ir jābūt objektīvi pamatotām un adekvātām, kā arī balstītām uz godīgas konkurences principiem. Tāpat šajās vietās ir jāizvairās no pārregulācijas, kas var rezultēties pakalpojumu sniegšanas monopolizēšanā un būtiskā sadārdzināšanā.
KP atgādina, ka taksometru pakalpojumu sniegšanas kārtības maiņa lidostā notika pēc Augstākās tiesas pērn pieņemtā sprieduma, kas atcēla lidostā noteiktus, ar likumu nepamatotus ierobežojumus sniegt pakalpojumus. Diemžēl jaunajā situācijā lidostas atbalsts ar pasažieriem nepieciešamo informāciju, lai tos pasargātu no krāpšanas riskiem, ilgstoši nav bijis pietiekams.
Foto: F64
Vēl par tēmu:
Arodbiedrība aicina steidzami risināt kritiski zemo autobusu šoferu atalgojumu
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija (LPPA) un Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība (LAKRS) aicina par nozari atbildīgo Satiksmes ministriju steidzami...
Lasīt tālākLBAS ceļ trauksmi: darba devēju lobijs ķēries klāt arodbiedrību tiesību ārdīšanai
Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas dienas kārtībā ir nonākuši grozījumi Darba likumā. Tādēļ Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības (LBAS) vadība nākamnedēļ tiksies ar Saeimas...
Lasīt tālāk“Michelin” zvaigznes atkal mirdz Latvijā – godināti izcilākie šefpavāri un restorāni
Trešdien, 22. oktobrī, Mežaparka Kokaru zālē norisinājās “MICHELIN Guide Latvia 2026” apbalvošanas ceremonija, kurā tika atklāta jaunā Latvijas restorānu izlase. Šī ir jau trešā...
Lasīt tālākLBAS aicina politikas veidotājus apsvērt izmaiņu darba tiesībās sekas un nepieļaut darba devēju problēmu risināšanu uz darbinieku rēķina
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) norāda – nav pieļaujams, ka uzņēmēji savas grūtības uzņēmumā mēģina risināt uz darbinieku interešu rēķina, samazinot viņu sociālās...
Lasīt tālākIestādēm uz iedzīvotāju iesniegumiem būs jāatbild septiņu darbdienu laikā
Iestādēm uz iedzīvotāju iesniegumiem pēc būtības būs jāatbild septiņu darbdienu laikā. To paredz trešdien, 22.oktobrī, Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijā galīgajam lasījumam...
Lasīt tālākLPPA: pāreja uz īstermiņa līgumiem sekmēs pārvadātāju atgriešanos pie vecākiem autobusiem
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija iebilst pret nosacījumu maiņu valsts izsludinātājos iepirkumos Cēsu, Limbažu un Siguldas lotēs, kas paredz līguma darbību vairs tikai uz 3 gadiem,...
Lasīt tālākFaktiskā bezdarba līmenis septembrī samazinājies par 0,2 procentpunktiem
2025. gada septembrī faktiskā bezdarba līmenis Latvijā bija 6,2%, un kopš augusta tas ir samazinājies par 0,2 procentpunktiem, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) aprēķins. Salīdzinot...
Lasīt tālākAugustā tūristu mītnēs apkalpots par 3,1% vairāk viesu nekā pirms gada
2025. gada augustā Latvijas tūristu mītnēs apkalpoti 392,9 tūkstoši ārvalstu un vietējo viesu, veidojot 3,1% pieaugumu pret 2024. gada augustu, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati,...
Lasīt tālākRīgas sabiedriskajā transportā šī gada septembrī par 5,5% vairāk pārvadāto pasažieru nekā pērn
Šī gada septembrī Rīgas sabiedriskajā transportā pārvietojušies 10 606 593 pasažieri, kas ir par 5,5% vairāk nekā šajā pašā mēnesī iepriekšējā gadā. No tramvajiem populārākais...
Lasīt tālākBirokrātijas mazināšanas nolūkā paredz atvieglot kūrorta statusa piešķiršanas kārtību
Lai mazinātu birokrātisko slogu gan valsts iestādēm, gan pašvaldībām, Ekonomikas ministrija (EM) rosina mainīt kūrorta statusa piešķiršanas kārtību – noteiktu teritoriju par kūrortu...
Lasīt tālāk