Ābrama: Maksimālo taksometru tarifu noteikšana atsevišķās vietās ir mazs plāksteris uz lielas brūces

Konkurences padome (KP) norāda, ka situācija ar samilzušo taksometru pakalpojumu problemātiku ir jāskata nozares līmenī, ne tikai atsevišķu teritoriju kontekstā. Lai mazinātu gadījumus, kad patērētājiem par pārvadājumiem ir jānorēķinās par nesamērīgi augstu samaksu, KP ieskatā, nepieciešams pārskatīt vispārējo taksometru darbības regulējumu, tajā skaitā iesaistot arī nozares pārstāvjus.
KP norāda, ka brīva konkurence ir vērtība, kas patērētājiem sniedz konkurētspējīgas cenas, plašu preču un pakalpojumu daudzveidību un kvalitātes izvēli. Konkurence nav vienādojama ar krāpniecību, šajā gadījumā – nesamērīgas samaksas piemērošanu par braucieniem zemas kvalitātes taksometros. Tajā pašā laikā krāpniecībai auglīga vide ir patērētāju zemais informētības līmenis par izmaiņām taksometru pakalpojumu sniegšanā, proti, maksimālo tarifu atcelšanu, kas pārvadātājiem ļauj noteikt individuālu cenu politiku par saviem pakalpojumiem, un nepietiekams taksometru un pakalpojumu sniedzēju kontroles līmenis ar sankcijām, kas efektīvi atturētu no krāpšanas darbībām.
KP priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama: “Pašlaik situācija ir eskalējusies, ceļot trauksmi par pasažieru apkrāpšanas mēģinājumiem, saņemot pakalpojumus stratēģiskas nozīmes vietās, piemēram, lidostā. Tomēr problēma ir plašāka – nesamērīgas samaksas par taksometru pakalpojumiem var tikt piemērotas jebkurā vietā, un no taksometru pakalpojumu sniedzēju krāpnieciskām darbībām var ciest jebkurš. Nav pieļaujams, ka lēmumpieņēmēji lielu brūci aizlīmē ar mazu plāksteri, izliekoties, ka tā sadzīs un pazudīs.”
Nozares sakārtošanai KP redz vairākus risinājumus, kas pirmām kārtām jāizvērtē kopīgi ar nozares pārstāvjiem – tirgus dalībniekiem, kas ir ieinteresēti godīgas un vienlīdzīgas konkurences vides pastāvēšanā. KP ieskatā, maksimālo tarifu atcelšana bija pārsteidzīgs lēmums, jo šī kārtība nelika šķēršļus brīvai konkurencei un pārvadātājiem ļāva savstarpēji konkurēt ar cenu, vienlaikus pasargājot patērētājus no nesamērīgi augstas samaksas.
Tomēr pirms jautājuma risināšanas – atjaunot iepriekšējo kārtību vai modernizēt tarifu regulējumu – KP aicina steidzamības kārtībā pārskatīt vai ieviest taksometru pakalpojumu sniedzēju uzraudzību, stiprinot kontroli un sankcijas par krāpšanas gadījumiem, kā arī neatbilstību kvalitātei, drošībai un godīgai nodokļu nomaksai. Stingrāki kontroles mehānismi un sankcijas ar, piemēram, licences kartīšu anulēšanu, varētu būt disciplinējoši gan taksometru vadītājiem, gan kompānijām.
Vienlaikus KP norāda, ka īpašas prasības pakalpojumu sniegšanai stratēģiskas nozīmes vietās, piemēram, lidostā ir atbalstāms risinājums, taču prasībām ir jābūt objektīvi pamatotām un adekvātām, kā arī balstītām uz godīgas konkurences principiem. Tāpat šajās vietās ir jāizvairās no pārregulācijas, kas var rezultēties pakalpojumu sniegšanas monopolizēšanā un būtiskā sadārdzināšanā.
KP atgādina, ka taksometru pakalpojumu sniegšanas kārtības maiņa lidostā notika pēc Augstākās tiesas pērn pieņemtā sprieduma, kas atcēla lidostā noteiktus, ar likumu nepamatotus ierobežojumus sniegt pakalpojumus. Diemžēl jaunajā situācijā lidostas atbalsts ar pasažieriem nepieciešamo informāciju, lai tos pasargātu no krāpšanas riskiem, ilgstoši nav bijis pietiekams.
Foto: F64
Vēl par tēmu:
Veiksmīgi sadarbojoties Rīgas un Ropažu pašvaldībām, tiks pagarināts 16. autobusa maršruts
Rīgas un Ropažu pašvaldības un VSIA “Autotransporta direkcija” vienojušās pagarināt 16. autobusa maršrutu līdz Sunīšiem. Izmaiņas stāsies spēkā no 13. decembra brīvdienās un...
Lasīt tālāk“Rail Baltica” pamattrases projektēšanas vadību nodod nacionālajam ieviesējam
Decembrī tika parakstīts trīspusējs līgums starp kopuzņēmumu “RB Rail” AS, SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” un Satiksmes ministriju par “Rail Baltica” pamattrases Latvijā projektēšanas...
Lasīt tālākOktobrī eksporta un importa apjomi turpināja uzrādīt pieauguma tendenci
Oktobrī preču eksports turpināja pieaugt, un gada griezumā saglabājas stabila izaugsmes tendence. Eksporta attīstību lielā mērā nodrošina uzņēmēju spēja ātri un elastīgi pielāgoties...
Lasīt tālāk3. ceturksnī Latvijā bija 19,2 tūkstoši brīvu darbavietu
2025. gada 3. ceturksnī Latvijā bija 19,2 tūkstoši brīvo darbavietu, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Privātajā sektorā bija 10,8 tūkstoši brīvo darbavietu, bet sabiedriskajā...
Lasīt tālākAtsevišķiem pārtikas produktiem samazināts PVN
[caption id="attachment_35061" align="alignnone" width="300"] Fresh vegetables on display in a farmers market.[/caption] Atsevišķiem pārtikas pamatproduktiem no nākamā gada vidus noteikta pievienotās...
Lasīt tālākPieaugs akcīzes nodoklis alkoholam, tabakai, saldinātajiem dzērieniem
Lai mazinātu videi un veselībai kaitīgu vai neveselīgu produktu patēriņu, kā arī nodrošinātu papildu ieņēmumus valsts budžetā, Saeima ceturtdien, 4. decembrī, galīgajā lasījumā atbalstīja...
Lasīt tālākJau astoto mēnesi apstrādes rūpniecības produkcijas apjomi turpināja augt
Saglabājoties stabilam ārējam pieprasījumam, apstrādes rūpniecības izlaide oktobrī pieauga gandrīz visās apakšnozarēs. Izaugsme turpinājās jau astoto mēnesi pēc kārtas. 2025. gada...
Lasīt tālākBaltijas pētījums: cilvēki vēlas strādāt organizācijā ar labu reputāciju un talantīgiem kolēģiem
Nozīmīgākie motivējošie faktori Baltijā, kas nosaka darba devēja izvēli, ir uzņēmuma laba reputācija, talantīgi cilvēki kolektīvā, kā arī iedvesmojoša uzņēmuma attīstības vīzija...
Lasīt tālākBiedrība: Ceturtdaļai spēlētāju nav svarīgi, vai azartspēļu vietne ir legāla
2025. gadā strauji palielinājies to regulāro spēlētāju īpatsvars, kuriem ir pilnīgi nesvarīgi, ka azartspēļu operators, kura interneta vietnē tas spēlē, ir licencēts Latvijā: 24,8%...
Lasīt tālākLBAS aicina valdību saglabāt darbiniekiem noteiktās garantijas un neārdīt arodbiedrību brīvību un tiesības
Saeimas Sociālo un darba lietu komisija 2025. gada 25. novembrī izskatīja likumprojektu Grozījumi Darba likumā un nodeva to tālāk pirmajam lasījumam. Priekšlikumi otrajam lasījumam jāiesniedz...
Lasīt tālāk